Grove of fijne hulpen bij jonge pony???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Grove of fijne hulpen bij jonge pony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:06

Ik vroeg me af of je een jonge pony (kent wel alle stemcommando's) bij het inrijden juist erg duidelijke hulpen (zodat ze goed merken wat je wilt en dan later deze hulpen nog gaat verfijnen) of juist kleine hulpen (zodat ie ook meteen daarop reageert, maar het lijkt mij voor zo'n jonge pony dan moeilijker te voelen welke hulp je nou precies geeft) moet gebruiken. Ik ga trouwens niet zelf een paard inrijden ofzo hoor. Een kennis van mij is daar (jaja, onder deskundige begeleiding Tong uitsteken ) mee bezig en ik vroeg het me gewoon af.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:30

Ik ben ook bezig met jongere paarden inrijden, en daarbij gebruik ik heel erg de stem dat is erg belangrijk.
Als ik er dan op zit, en ik wil bv stappen, dan zeg ik : "Stap" en geef tegelijkertijd heel zachtjes been, want je kan nu wel heel grof doen maar dat gaat dan alleen maar erger worden als je pony bv een keertje niet wilt lopen.
Maar ik weet niet over welke hulpen jij het nu hebt? Ik heb het gewoon over stap,draf, galop. Ik zou dus eerst goed met de bassis beginnen en daarna verder gaan, de bassis is zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:43

wat ik nu doe op lucky is eerst lucky let op: en dan stap en tegelijkertijd been eerst zachtjes en als hij niet meteen reageert ietsje harder. ASls hij niet meteen reageert maken we veel overgangen net zolang hij wel reageert..
Maar die pony leren snel hoor!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:00

Toen we net op Par stapte waren we wel duidelijk maar niet grof.

Als we haar wilden laten stappen zeide we stap, gaven been en veel vrijheid aan de voorkant, zelfde voor draf en galop.

Moeilijk uit te leggen, maar gewoon alles een beetje extra uitleggen aan het paard om het zo maar uit te leggen.
Dus niet extra veel been, maar een stemhulp erbij, niet extra hard aan de teugels trekken om haar stil te laten staan maar een ho of halt erbij.

Bij afwenden begrensde we wel, maar tegelijkertijd deed ik mijn binnenhand iets meer overdreven naar binnen dan normaal, buitenbeen erbij, gewicht verzetten.
Ze had dit gelukkig snel door dus lang heeft dit niet geduurt.

Ik had de tip van een overdreven binnenhand gekregen omdat de meeste jonge paarden die wel volgen.
En dat werkte bij mij iig zo goed dat ze eigenlijk de eerste keer dat we er op zaten al afwende zonder extra binnenhand maar gewoon op been.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:28

Ja ik heb het inderdaad over de basis en zou zelf ook veel stemhulpen gebruiken. Als ik het goed begrijp hoef je naast die stemhulpen, geen extra duidelijk been/teugelhulpen te geven, behalve dan extra binnenhand ...
Zouden jullie het paard in het begin verder lekker laten hobbelen (lekker bezig zijn met voorwaarts rijden en op eigen benen laten lopen) of al meteen bezig zijn met afwenden op buitenbeen, zorgen dat ie in de bocht z'n achterhand goed meeneemt, stelling/buiging vragen ?

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:32

Nou ikzelf ben eerst goed bezig met de basis, en stelling/buiging komt later wel, en met afwenden gewoon met m'n teugels en later komt het wel dat ik met m'n benen ga werken, maar af en toe als ik hem meer richting de hoefslag wil hebben gebruik ik wel een beetje mijn binnenbeen erbij maar dat gaat meer automatisch.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:37

Samantha4567 schreef:
Ja ik heb het inderdaad over de basis en zou zelf ook veel stemhulpen gebruiken. Als ik het goed begrijp hoef je naast die stemhulpen, geen extra duidelijk been/teugelhulpen te geven, behalve dan extra binnenhand ...
Zouden jullie het paard in het begin verder lekker laten hobbelen (lekker bezig zijn met voorwaarts rijden en op eigen benen laten lopen) of al meteen bezig zijn met afwenden op buitenbeen, zorgen dat ie in de bocht z'n achterhand goed meeneemt, stelling/buiging vragen ?


Wat mijn instructrice het belangrijkste vond *en ik was het natuurlijk met haar eens Knipoog * was dat het paard voorwaarts was.
We hebben een stakerige haf op stal die ingereden moest worden en de mijne, de mijne was heel erg voorwaarts, de ander dus niet, en kan wel zeggen dat het het fijnste werkt als je een paard hebt wat naar voren wil.

Dus eerste noodzaak: de vooruit en de rem.
Reageren op je been *en dus in het begin ook stemhulp* en op je zit.
Vanuit dat voorwaartse stapten we heel erg makkelijk over op figuren, stelling, nageefelijkheid.

Maar dit verschilt zo per paard dat je gewoon moet voelen wat je paard kan, en eerlijk is eerlijk hulp vanaf de grond is daar wel zo makkelijk bij.

Wij zijn nu 10 maanden verder, Par kan een nette stap laten zien, als het meezit een nette draf Knipoog en galopeert op beide kanten aan op commando, nog geen wereldwonderen maar toch ben ik meer dan tevreden.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:51

Ik vind dat je nooit grof mag worden, die jonge beesten moeten het gewoon allemaal nog leren, maar je moet wel duidelijk zijn. Rechts is rechts en links is links OK dan!
En je mag ze rustig straffen als ze iets fout doen, maar ik vind de beloning belangrijker als ze iets goed doen

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:14

Wij hebben onze merrie ook zelf ingereden presies zoals jij vertelde door eerst de stemhulpen te leren en daarmee de beenhulpen.

Wij hebben geleerd dat je heel duidelijk moet zijn. Als jij "Voorwaards draf" zegt moet je gelijk goeie druk geven met je benen zodat die weet dat het een hulp is en niet een beweging van de ruiter. Als je dat een paar keer heb gedaan bouw je je stem hulpen af, en moet de stemhulp een straf gaan worden; eerst beenhulp reageert die niet opnieuw je beenhulp en met een straffede toon je stemhulp erbij, dan weer op nieuw afbouwen..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:35

Fijne hulpen, maar wel duidelijk. Geen reactie op je been dan duidelijker been geven. Vaak staan jonge paarden heel fijn aan de hulpen, ze zijn nog niet verpest ofzo, dus heel zacht in de mond en fijn aan het been. Inderdaad overdrijven met je binnenhand.

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:17

Duidelijke hulpen en vooral geen HARDE!
Daar word hij alleen maar stomp van!
Zacht en duidelijk dus Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:00

Dan kies ik voor grove hulpen, alleen dat noem ik liever 'duidelijk'
Later kun je dan je hulpen verfijnen, als hij weet wat je bedoelt.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 18:36

Heel erg bedankt allemaal. Zouden jullie in het begin nou vooral met je benen/zit of vooral met de teugels werken?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:30

Met je benen, eerst voorwaarts en daarna pas begrenzen aan de voorkant

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:45

IK ben mijn fjord aan het inrijden en ben nu vooral bezig met voorwaarts en rechtrichten(moeilijk!!).

Stapje achteruit kent hij ook al en "kontje om', simpelweg omdat ik ook veel buiterijd en dit nodig kan hebben op een smal ruiterpad.

Galop begint te komen, ik leg mijn benen aan en als het niet direct lukt tik ik even bij met de zweep en mijn stem.

Binnekort maar weer les nemen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:49

Duidelijk, maar niet grof. En in combinatie met een stemhulp. Ik gebruik die stemhulpen overal voor, aan de hand, aan de longe, voor de kar en onder het zadel. Bijna alles wat ik in rijd word ook meteen betuigt, vandaar dat ik alles meteen met stem doe.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:27

Ik zou eerst een fijne hulp geven met de sten erbij, als hij/ zij daar niet op reageert een wat hardere hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:07

wat we nu bij lucky doen is lekker voorwaarts en veel figuren en rechtrijden (hebben we moeite mee) aangalopperen, veel overgangen en zodra je een hulp geeft en hij schiet naar voor niet gaan tegenhouden want hij moest voorwaarts en dat deed hij..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:37

Groot is iets anders dan grof! Een hulp leer je, volgens mij, het best groot aan om zo duidelijk mogelijk te zijn en verklein je daarna. Grof is per definitie en ten alle tijden fout!

Stemhulpen gebruik ik niet, die moet je nadien alleen maar afleren en dat schept verwarring. Je hebt ze ook niet nodig als je meteen de juiste been en zithulpen aanleert.