Te diep lopen, wat voor oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Te diep lopen, wat voor oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 11:06

Ik ben nu een half jaar intensief bezig met ons paard aan het trainen. Sinds 2 maanden ben ik gestart met wedstrijden en we hebben nu 4 winstpunten in de B. Als ik zo doorij als dat ik nu rij kom ik de B dit jaar wel door maar dan loop ik vast ik de L. Er moet dus nu al wat veranderen wil ik verder komen.
Het is een paard dat erg makkelijk doorbuigt in zijn hals en nooit met zijn hoofd omhoog komt zeg maar, zelfs niet tijdens een buitenrit.
Ik heb hem zelf ingereden en hem nooit met hulpteugels gereden (behalve met springen een martingaal) dus hij is nooit gedwongen om in de krul te lopen. Ik heb een rustige en zachte hand en hem ook nooit grof in de krul getrokken.
Hij volgt wel netjes mijn hand als ik hem naar beneden drijf en kan erg goed zijn hals strekken dus hij blijft ook niet in zijn krul houdingkje lopen, ik heb wel degelijk contact met zijn mond.

Het probleem is dat hij dus erg snel te diep loopt, achter de loodlijn komt. Vorige keer in de les moest ik hem helemaal los laten en erg weinig contact houden zodat hij leert meer op zijn eigen benen te lopen. Mijn instructrise vindt dat hij teveel op mijn hand loopt en moet leren op zijn eigen benen te lopen. Ik voel echter totaal geen druk op hand en heb naar mijn idee licht contact met zijn mond. Hij hangt echt absoluut niet op mijn hand, ik vind het dus moeilijk om te voelen wanneer het contact wel goed is en wanneer niet.
Ik vroeg me af of jullie misschien wat goede tips of oefeningen hebben waarmee ik aan de slag kan om het paard hogerop te stellen. Van mij part loopt hij niet aan de teugel als hij maar 'zijn hoofd omhoog doet'. Wat ik in de les geleerd heb zal ik uiteraard ook oefenen maar dit is vast niet het enige wat ik eraan kan doen.

Verder kauwt hij overdreven op het bit en loopt het schuim hem uit de mond, opzich goed maar volgens mijn instructrise kauwt hij teveel op het bit. Het is een gewoon trensje, niet te dun en niet te dik. Ik zit er nu aan te denken om hem eens met een dubbelgebroken trensje te rijden omdat die nog minder sterk inwerken, misschien dat hij daardoor ook wat hogerop komt.

Iemand wat ideen of tips die ik deze week kan oefenen? Ik heb om de twee weken prive les dus voorlopig moet ik weer zelf aan de gang.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 11:29

Sjuimpje schreef:
Hij loopt duidelijk àchter de teugel en dat doen ze alleen als je geen verbinding van achter naar voor hebt. Kortom; het paard is niet voldoende op het achterbeen.
Hoe je een paard beter op de achterhand krijgt is hier al in den treure besproken dus daar kan je de zoekfunctie wel voor gebruiken.


Ja maar dat is voor ieder paard wel specifiek denk ik. Hij loopt idd voornamelijk achter de teugel. Maar ik denk dat het makkelijk is een paard van boven naar beneden te rijden dan een paard van beneden naar boven en dat de tips voor beiden toch verschillend zijn.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 13:09

Ilkkah schreef:
Bij Praal Prinses was dit ook zo.
Wij losten het altijd op door goed van achter naar voor te rijden.
Goed zorgen dat de onderhand eronder komt.
En idd, de zoekfunctie kan je hier heel goed voor gebruiken.


Van achter naar voren rijden is juist wat ik wil bereiken door die oefeningen. Het maakt me echt totaal niet uit of het paard in een krul loopt of niet, dan heb ik liever eerst wat tips om het paard met zijn hoofd omhoog te krijgen. Ik kan moeilijk zonder lijnen gaan rijden toch? Zodra je contact neemt met de teugels staat het paard al in een krul. Door goed voorwaards te rijden los je het probleem af en toe wel op en blijft hij redelijk in de buurt van de loodlijn, maar als hij moe wordt loopt hij ver achter de loodlijn. Ver voor de loodlijn komt hij nooit. Dus mijn vraag is hoe je dit probleem oplost. Hoe rij je een paard van onder naar boven behalve goed voorwaards proberen te rijden want dat probeer ik al.

In de les moest ik alle contact met zijn mond verbreken en enkel op mijn zit rondjes hobbelen. Zijn er meer tips?
Ik dacht zelf aan longeren zonder hulpmiddelen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 13:35

Issy schreef:
Beenaandrijving niet gericht op voorwaartser rijden, maar op meer actiever rijden (benen meer laten tillen), zonder dat er je sneller gaat. Dat overdreven kauwen op het bit is een teken dat hij gespannen achter de loodlijn loopt.


En dat is nou juist het gekke... Hij lijkt helemaal niet gespannen. Als je hem zou zien lopen en zou voelen dan voelt het allemaal erg relaxt... Ik heb het idee dat hij juist totaal ontspannen is.
Als hij schrikt of iets engs ziet of hoort dan is hij zichtbaar gespannen en komt hij juist eindelijk met zijn hoofd de lucht in. Maar ik kan hem moeilijk contstant laten schrikken Knipoog

Ik zal je tip proberen. Maar als je actiever gaat rijden heb ik het idee dat je hem meer moet begrenzen met je handen om ervoor te zorgen dat hij idd activer wordt ipv meer voorwaards. En meer begrenzen geeft meer diepte bij dit paard...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 15:00

Duncan schreef:
jammer dat je de B echt afgerond wilt hebben. als een paard achter de teugel loopt, probeert 'ie de teugel te ontwijken... Mijn oplossing is dan; niet aan de teugels komen en even hem laten, probeer het eens met een halster of een touw om zijn hals (wel in de bak, maar daar ga ik vanuit...). Als je dat probleem wilt verhelpen...Ik weet niet wat voor bit je paard heeft, maar het is gebleken dat een dunne dubbel gebroken trens paardvriendelijker is dan een dikke enkelgebroken. de dunne werkt wel scherper maar als jij een rustige zachte hand hebt is dat veel prettiger. Zelfs een pelham bit is paardvriendelijker als een enkel gebroken bit mits je hem goed gebruikt. bedenk maar eens bij je zelf wat lekkerder in je mond zou liggen, een dun touwtje of een dik potlood?...ik zou het wel weten...


Ik wil de de B niet echt afgerond hebben hoor Lachen Maar ik denk gewoon al vooruit. Ik blijf met dit paard zeker punten halen in de B op de manier waarop hij nu loopt. Ik was zowiezo niet van plan met 10 punten gelijk naar de L te gaan, ik wacht tot het uiterste maar op gegeven moment moet je wel naar de L en ik ben bang dat ik daar spaak loop als ik nu niets aan dit probleem doe.
Ik durf niet op hem met een halster of touw om zijn nek te rijden dus dat is geen optie. Ik doe dus wel de oefeningen die ik geleerd heb in de les dus idd niet aan de teugels komen en hem maar zelf op mijn zit rondjes te laten draven.
Ik heb nu een normale enkel gebroken trens in met losse ringen. Ik wil hem eens proberen met een even dikke dubbel gebroken trens met losse ringen. Die is idd zachter en misschien is hij gewoon heel erg gevoelig in zijn mond en helpt het al dat deze wat zachter inwerkt. Ik weet zeker dat ik een zachte rustige hand heb dus daar zal hij geen last van hebben.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 09:12

Bedankt voor jullie tips!! Hier heb ik echt wat aan!

Astridh: Veel overgangen en schijnovergangen moest ik ook veel doen van mijn instructrise! Hier blijf ik ook mee aan de gang. Verder moest ik van haar de wending om de voorhand af en toe tussendoor oefenen zodat hij beter op mijn been leert reageren. Dit vinden we nog moeilijk dus bewaar ikd ie oefening maar liever voor de les zodat ik zeker weet dat we het goed oefenen.
Losse teugelvoering doen we idd alleen als hij te diep blijft lopen, we proberen dan langszaam weer meer contact te krijgen, lukt dit niet op de goede manier dan gaat de teugel weer losser.
Alles wat jij zegt zegt mijn instructrise eigenlijk ook maar dan met andere woorden, we kunnen dus zeker wat met jouw tips!

Joycje: Wij laten de paardentandarts ongeveer 1x per jaar komen om alle paarden na te kijken. Vorige keer had hij niks maar het wordt idd weer eens tijd om hem na te laten kijken.

Amanda: Ik vindt het idd totaal onbelangrijk of hij nou wel in een krul loopt of niet. Ik heb liever dat hij goed loopt dan dat het het er 'mooi' uitziet. Wat jij zegt komt ook overeen met wat mijn instructrise zegt Lachen

Bedankt!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 09:45

Bedankt voor de nieuwe tips!

Gister gereden met het dubbel gebroken bit maar ik merk niet echt verschil.. Ik vraag me af of dit bit hem ook wel past eigenlijk, wanneer is een bit te klein? Volgens mij liggen de bitringen echt precies tegen zijn mond aan... Al moet ik wel toegeven dat hij iets makkelijk te sturen is maar dat kon ook van de dag afhangen, de ene keer is hij makkelijker als de andere keer.

Ik heb ook nog geprobeerd met zweep te rijden om de actie erin te houden als hij moe wordt en slechter naar het been gaat luisteren maar dit was totaal geen succes Haha! Hij is bang voor de zweep en bleef maar rondjes rennen in volle galop zonder dat ik hem nog maar een keer geraakt had met dat ding... Dus toen maar de zweep weg gegooit, zweep is dus geen optie.

Ik vond hem wel erg goed aan het been eigenlijk. We hebben wat oefeningen gedaan zoals geleerd in de les en toch maar de wendig om de voorhand geoefend maar dit ging niet zo goed. Hij werd er wel wat beter van aan mijn been zodat we wat wijkoefeningen konden doen. Dit deed hij erg goed.
Verder veel overgangen en versnellingen gedaan en het grootste deel met zeer los contact zoals we geleerd hebben. Het gaat best goed eigenlijk, we leren elkaar steeds beter kennen. Ik heb pas weer over 1,5 week les en zondag concours dus ben benieuwd.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 13:16

QQQQ schreef:
Zorg ook dat ie het contact met je hand gaat opzoeken. Dus let er met wijken op dat ie goed van je binnenbeen het contact met je buitenhand opzoekt (en geen contact op je binnenhand).
Rijd op de rechte lijnen schoudervoor totdat je goed contact op je buitenhand hebt, maak dan (door je buitenbeen iets achter de singel aan te leggen en met de buitenhand te blijven begrenzen) een 90° wending en rijdt verder in schoudervoor. Dit kan in stap en draf.
Laat 'm regelmatig je hand omlaag volgen (niet altijd helemaal, wissel het af) zodat ie opmerkzaam gaat reageren. Als ie te diep duikt (achter loodlijn) been erbij en eventueel beide handen even iets hoger om 'm "op te tillen", zodra ie reageert weer in de normale positie.
Het voorwaartse lijkt mij ook het grootste probleem, het wegrennen voor de zweep is daar ook een indicatie van.
Gaat ie het diepst in de stap of is het elke gang ± even erg?


Heel erg bedankt voor deze tips! Ik moet het nog 3x goed doorlezen en dan ga ik het proberen. Mocht het niet lukken dan bewaar ik ze voor de les.

Hij gaat het diepst in draf. In de stap en galop gaat het nog wel redelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plus_en_Min en 9 bezoekers