Paard wil dressuurzadel niet op...!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Paard wil dressuurzadel niet op...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 10:23

Hallo, ik heb een probleempje..
Als volgt: Mijn paard is altijd gereden met een springzadel en als ik nu mijn dressuurzadel erop leg en er stijgt iemand op, gaat ze ontzettend bokken. En is ze helemaal gespannen.
Terwijl dat met het springzadel totaal het geval niet is.

Hoe kan dat? Het zadel is helemaal nagekeken door 2 zadelmakers, ze zeggen allebei dat het zadel perfect ligt, er zitten geen harde stukken aan de onderkant, helemaal goed dus.. En toch bokt mijn paard op dat zadel.. Ze vind het dus duidelijk niet fijn zitten.. Misschien dat de druk anders verdeelt wordt door een dressuurzadel? Ik weet t niet! Wie wel?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:34

misschien is het gewoon even wennen voor je paard, en kan je hem eerst een aan de longeerlijn laten lopen met het zadel op, zodat hij er aan kan wennen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:35

ze wordt wat meer opgesloten en het is zwaarder en inderdaad de druk wordt anders verdeeld.
probeer eens een ander dressuurzadel dan weet je al wat meer of het alleen dat zadel is of dressuurzadels in het algemeen

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:46

dat is een reactie die ik al vaker heb meegemaakt. hetzelfde kan je gebeuren als je ipv een shabrak in zadelvorm een vierkant shabrak onder je zadel legt.
niet op reageren en rustig aan het "enge" ding laten wennen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:48

laat het paard anders eerst een goed kijken en onderzoeken wat hij op z'n rug krijgt

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:59

Het is idd wennen voor je paard denk ik ook. Omdat hij natuurlijk altijd een springzadel is gewent, is dit natuurlijk stukken anders.
Je paard moet dus goed aan dit nieuwe zadel wennen en gun je paard daar ook de tijd voor, en doe dit vooral rustig aan. Zoals al eerder was gezegd, longeren.
Veel succes.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:58

Zitten er lange stoten aan? Het paard van een vriendin van mij flipte helemaal op de gespen daar ergens onderaan. Zij heeft de stoten op 'stand veelzijdigheid' laten vermaken, singelt nu dus weer aan onder het zweetblad - en nu is het probleem over.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:59

Mss eerst een vzh zadel proberen en dan de overstap maken naar een dressuurzadel? Of eerst goed met het zadel longeren?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 14:43

Ja, ik ga nu eerst longeren en blijf voorlopig rijden met springzadel.. en dan over een tijdje weer voorzichtig proberen of ik er dan wel op kan zitten! Bedankt!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:59

Past het zadel uberhaupt wel? Als-ie ergens pijn heeft kan-ie ook flink aan het springen gaan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:28

Het zadel kan wel goed passen, maar niet het juiste zadel voor jouw paard zijn. Als het gewicht b.v. op een plek komt te liggen of midden van het zadel niet draagt dan is dat bepaald niet fijn voor een paard.

Ik zou dus ook een ander dressuurzadel er op liggen, om te kijken hoe ze daar op reageerd.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:52

Sommige paarden zijn extreem sensibel als ze een ander zadel opkrijgen. In dat geval moet het met een wat longeren en dan opstappen over zijn en na een paar keer normaal.
Anders rug na laten kijken en zadel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:01

Paard van een stalgenootje van me wil ook niet lekker lopen onder een dressuurzadel, lange tijd geprobeerd, maar het ging gewoon niet. Ze flipt niet hoor, maar loopt gewoon veel lekkerder met het springzadel. Dressuurzadel past goed, andere dressuurzadels geven hetzelfde probleem, dus het ligt echt aan het model, niet specifiek aan 1 zadel.
Ik vond het eerst wat onwaarschijnlijk (en haar en tevens mijn instructrice ook), maar het is echt waar. Geen idee hoe het kan, maar het komt dus meer voor. Wij hebben het opgegeven, dit paard blijft gewoon met springzadel lopen. Nou wordt ze ook in het springen uitgebracht, dus het is niet zo'n punt, als je verder wilt in de dressuur kan ik me voorstellen dat het lastig is.

Heb je het al wel eens met een andere singel geprobeerd?