Mijn haflinger is me aan het uittesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Mijn haflinger is me aan het uittesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:09

Ik heb mijn haflingermerrie nu bijna 2 maanden. Ze is bijna 5 en bij de vorige eigenaar (een boer) mocht ze op zondag voor de kar en verder 'reden' er kinderen op, een uurtje per week...
Ik rijd nu op haar sinds (ruim) 3 weken en in het begin was ze erg braaf, maar sinds 2 dagen test ze me enorm uit lijkt wel. Met opstijgen loopt ze weg, met poetsen blijft ze ook niet echt stil staan (dit doet ze wel al langer), en gisteren met rijden kreeg ik haar niet eens op de hoefslag...
Is dit gewoon uittesten of zou er iets anders zijn?
Ze staat wel sinds vrijdag op het weiland (ze stond eerst met de andere paarden in de paddock met inloopschuur)...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:14

de eerste twee problemen zijn op te lossen door enorm consequent te zijn. Ho is altijd ho. Dus als ze aanloopt met opstijgen, stap je weer af en zet je haar achteruit tot ze op de plek is waar je begonnen bent en dan probeer je het weer een keer, net zo lang tot ze blijft staan. En als dat betekent dat je een kwartier bezig bent voordat je erop zit, dan moet je die tijd erin steken. Goede kans dat het rijden dan ook een stuk simpeler gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:13

Inderdaad,consequentie, ik denk dat een tik op zijn tijd ook wel wat kan helpen. Of even flink op haar mopperen,laat maar zien we de baas is. De aanhouder wint natuurlijk. Als je haar op 1 front haar zin geeft, dan bouwt ze haar zinnetje steeds verder uit.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 09:34

Maar ik ben alleen bang dat ze bepaalde dingen gewoon nog niet helemaal snapt en dat ik dan onterecht boos op haar word...
Ik denk dat ik vanaf vandaag iets minder vaak ga rijden (om de dag ofzo) en dat ik nu vooral ga oefenen met op mijn stem reageren en dat ze stil moet staan enzo, en niet mag bijten Lachen ..... Dat is eigenlijk net zo belangrijk, misschien wel belangrijker en dat rijden komt dan vanzelf wel (ik neem 2x in de week een half uur priveles)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:01

Als je zeker weet dat ze je aan het uittesten is, dan moet je haar in het begin gewoon streng aanpakken. Na een tijdje weet ze dan wie de baas is en dan zal ze je dus niet meer uittesten.
Maar het kan inderdaad ook zo zijn dat ze dingen niet snapt.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:13

Het is op zich niet erg als je elke dag rijdt. Je kan ook elke dag rijden en dan kortere tijd. Dan kan je er toch elke dag even meebezig zijn, zodat je het kan bijhouden zeg maar.
Wees idd concequent, ben je bang dat je onduidelijk bent voor haar en dat ze het niet snapt, vraag iemand te komen om te kijken of je idd onduidelijk bezig bent of dat je het gewoon goed doet en dat ze je uittest.

Geldt voor opstijgen, neem iemand erbij en stijg meerdere malen op maar daarbij moet ze stilstaan. Laat iemand je pony vasthouden Lachen oefen en herhaal een aantal keer, maar niet te vaak achter elkaar. Hou het leuk voor je pony. En is ze braaf dan ist goed en rij je weg.
Wat betreft rijden/poetsen, ook concequent zijn. Denk dat je gewoon moet laten zien dat je de baas bent. Wees concequent maar rechtvaardig en vooral eerlijk.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 10:48

Wat is dan de beste manier om te "straffen" ???? Ik ben daar namelijk helemaal niet goed in. Ik ben beter in goed gedrag belonen en de rest negeren...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:55

de rest negeren is bij haflingers funnest. Het is bij elk paard anders hoe je moet "bijsturen", hoe ze erop reageren. je kunt 1 x een flinke tik met de zweep geven, je stem gebruiken (hard en laag), flink je hakken erin zetten, tikje op de schouder met de zweep, etc.
Is er niemand in de buurt met meer rijervaring die je kan helpen?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 11:16

Degene waar ik les van krijg (1x gehad) en verder zijn er wel mensen op stal, maar die zijn er ook niet altijd....
Ik vroeg me gewoon af wat nou het beste is...
En dat rare gedrag had ze gisteren ineens...
Maar ik denk dat ik om de dag ga rijden (of soms iets vaker) en verder goede oefeningen wat luisteren betreft ga doen...
En met het straffen gebruik ik wel mijn stem... slaan kan ik gewoon niet... alleen tijdens het rijden een tikje met de zweep, dat kan ik wel...
Ik ben erg lastig, ik weet het Lachen
Het is voor mij ook nieuw een eigen paard en eigenlijk was de bedoeling een wat verder gevorderd paardje te kopen, maar ik ben nu eenmaal al helemaal verliefd op haar...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:33

als ik jou zo hoor denk ik niet dat je een echte haflinger-ruiter bent....of dat komt nog wel (wacht maar tot ze het bloed onder je nagels vandaan halen)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 11:44

Zoals de rest hierboven al zegt conseqeunt zijn.
1 Keer ho zeggen is genoeg, de tweede keer maak je je stem iets dieper om te laten zien dat het menens is en als ze dan nog niet stilstaat zet je haar gewoon even stil met een ho erbij, blijft ze dan door etteren zou ik haar toch eens flink op haar kop geven.

Zoals Nynke al zegt gewoon negeren werkt niet Haha!

Mijn haf staat nu ook op het land en ze is ook wat vervelender dan normaal, vers gras, beetje de lente in haar bol en denkt afentoe ook dat ze zo van de hoefslag af kan denderen.

Ze weet dat dat niet mag dus ze krijgt een hey denk erom en dan hatsieflats ik haar weer terug de hoefslag op.
Als ik het aan voel komen, begrens ik het en zeg even dreigend haar naam, dat is dan meestal al genoeg.

Bijten mag al helemaal niet, het paard wat mij probeert te bijten krijgt een flinke stemhulp en als ze doorzetten een flinke tik.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:15

met mijn haflinger heb ik in het begin ook heel veel problemen gehad.
Was een onopgevoedde haflinger, want er reden alleen maar kinderen op bij de vorige baas.
In het begin durfde ik haar ook niet aan te pakken en dit had ze heel snel door.
Op een gegeven moment was het zo erg dat ik haar wilde verkopen.
Nu een jaar later wordt het al een beetje ene opgevoedde haflinger. Ik pak haar nu harder aan en dat wet ze en daar gedraagt ze zich ook aan.

Wees gewoon heel consequent. Ieder paasrd wil dat, maar een haflinger is er helemaal gevoelig voor.

Echt waar asl je het nu niet doet, dan wordt het steeds meoilijker om haar onder de duim te krijgen.

veel sterkte ermee en als je vragen heb mag je me pb en.

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:54

Ik heb met mijn lieve (stronteigenwijze en behoorlijk dominante)Fries soortgelijke problemen gehad.

Omdat het mijn eerste eigen paard is, en ik hier 24 jaar op heb moeten wachten vanaf het moment dfat ik op mijn 10e voor het eerst zeker wist dat ik een paard wilde en dat dit mijn allerliefste wens was, heb ik in het begin veel teveen getolereerd. Ook omdat ik gewoon niet erg ervaren ben.

Ik kreeg Nynke in april vorig jaar. In december had ik me de gewoonte eigen gemaakt om me in het zadel te werpen omdat ze "niet begreep" dat ze stil moest staan en "altijd zo graag aan het werk ging".
Dat ze als een ongeleid projectiel al bokkend door de bak ging als ik galop vroeg bedekte ik ook met de mantel der liefde "ze is gewoon enthousiast". *LOL* Mijn blauwe voeten van haar lompe getrap op mijn tenen waren het gevolg van 'ze wil graag dicht bij me staan'. Bloos!

Al die dingen zijn natuurlijk wáár. Nynke is ongelooflijk lief, een echte knuffelkont, en mijn vriendinnetje. Maar behalve dat is ze ook razend intelligent, en heeft ze die uitdaging juist nodig. Mijn isntructrice kon mij ook niet helpen, want ik verdomde het gewoon in te grijpen omdat Nynke er "niets aan kon doen". Tot ik zo rond de kerstvakantie maar niet meer ging galopperen, want ik werd bang eraf gebokt te worden. Niet meer lang durfde te rijden, want ik was bang dat ze oververhit zou raken en ervandoor zou gaan,.... Kortom, ik was bang van mijn eigen lieve paard. Verdrietig

Tot er een dag kwam dat ze voor de zoveelste keer als een idioot begon te bokken, en ervandoor ging. Ik was ineens pisnijdig en riep (hilariteit alom, niemand was dit van mij gewend) "en NU ga je voor me werken, muts! Tot de tong je op de hoeven hangt." Tong uitsteken

Ik heb haar ruim een uur keihard laten werken, louter draf, snel, langzaam, linksom, rechtsom, en elke keer als ze wilde 'inzakken' de hakken erin. Ze was zwaaaaar onder de indruk. Natuurlijk was daarmee niet alle ellende voorbij, maar ik had ineens door wat het probleem was: ze miste leiding.

Nu, 4 maanden later: Nynke staat keurig stil tot ik zit en de beugels aanheb. Ze loopt netjes achter me aan (zonder vasthouden) van de bak naar de stal, ze hoeft niet vastgezet te worden bij het afzadelen. Ze loopt niet zomaar de stal uit, bijt niet, enzovoorts. Zonder veel straf (heel af en toe een tikje met de dressuurzweep als ze het been negeert), gewoon door een verandering in mijn eigen houding.

En het mooie is: Nynke is een veel gelukkiger en stabieler paard geworden, want ze was op zoek naar grenzen omdat ze die grenzen NODIG heeft. Ze heeft leiding nodig, en vastigheid. En ohja: haar galop is heerlijk beheerst, verzameld en rustig, geen gebok meer OK dan!

Ze is nu een plezieriger paard om te berijden, plezieriger in de omgang, en we zijn stapelgek op elkaar. Lovers

Zolang je niet van je haffie vraagt dat ze ineens vliegende galop wissels (of hoe die dingen ook maar heten mogen) kan, hoef je niet bang te zijn dat ze het niet snapt. Wees duidelijk en besef dat als je één keer iets door de vingers ziet je hem daarmee niet verwent, maar in verwarring brengt. Je zult zien dat je, door in álles consequent te zijn, over een poosje een heel fijn paard hebt! Lachen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders mag je me rustig pb-en Lachen

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:32

Is jouw haflinger wel goed opgevoed? Het beste is toch consequent zijn, je zult zien dat als je een tijdje echt heel consequent bent, het een stuk beter gaat en je resultaat gaat zien. Laat zien dat JIJ de baas bent en niet je pony.
Ik heb m'n fries zelf vanaf de zomer, en hij stond niet stil tijdens het poetsen, hij liep zijn stal snel uit, hij stond niet stil tijdens het opstijgen, etc etc. Een paar weken consequent geweest, en hij was zo veranderd! Van wie krijg je les, heeft diegene veel ervaring? Misschien kan die je helpen? Ik hoop dat je wat aan m'n tips hebt!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:25

Ik heb zeker wat aan jullie tips!!!! Heek erg bedankt!!!! En misschien pb ik jullie idd wel, thanx (Oxborn en Nijntjuh)!!!

Mijn haflinger is enigszins opgevoed, dat wil zeggen, ze moest op zondagen voor de kar, dus daar heeft ze wel het een en ander geleerd maar verder reden er alleen een uurtje per week kinderen op en die deden meer van 'hortsjik' en gaan en dat was het Lachen
Dus ze moet nog wel dingen leren, maar ik moet ook echt consequent zijn...
Vandaag ging het al beter, heb alleen niet gereden, maar ze stond stil met poetsen en kwam uit zichzelf uit de wei... alleen zodra ik in de bak liep met haar (aan het halster), bleef ze van de hoefslag af gaan, maar dit kwam misschien ook door de snoepjes in mijn zak Boos!
Ik moet haar ook niet meer met snoepjes belonen, daar wordt ze hebberig van....

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 07:12

Nog 1 vraagje: is het verstandig om met een bitloos hoofdstel te gaan rijden? Het is iets wat ik echt heel graag wil en áls ze dan (uiteindelijk) luistert, luistert ze ook echt goed.... en dan kan ik ook niet (per ongeluk) aan het bit trekken... verder rijd ik alleen nog maar in de bak, voorlopig ga ik toch nog niet naar buiten... ???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:37

Het is verstandig om een lesgeefmens aan te trekken Haha! Haha! Haha!

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:01

Cindyt over die bitloze optoming, heb je er zelf ervaring mee? Als dat niet zo is zou ik er niet zonder hulp aan beginnen.
Wel goed dat 't gister wat beter ging Lachen Waar staat je paard eigenlijk als ik vragen mag (ik woon in Hoofddorp!).

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:03

Voordat het paard overal de schuld van krijgt. Is het zadel wel goed? En als jij stopt met opstijgen als je paard gaat lopen doet hij/zij precies wat jij vraagt. Als je paard gaat lopen beloon jij dat gedrag door te stoppen met wat je deed. Dus richt je aandacht niet op je paard maar op jezelf. Stel continu de vraag: ben ik duidelijk? Je kunt wel harder gaan worden maar als je niet duidelijker wordt schiet het nog niet op. Net zoals bv met vakantie in het buitenland. Als je de taal niet verstaat heeft men nogal eens de neiging om dat maar steeds harder te gaan praten. Maar dat heeft geen nut want je verstaat het niet. Zo is het ook met paarden. Duidelijk zijn en dan is al dat gemep en gedoe helemaal niet nodig. En begeleiding hierbij zoeken is ook zeker geen slecht idee. En dan gewoon bij het begin beginnen en dan komt het allemaal goed Lachen

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:05

In Vogelenzang!!!
Echt geweldig daar!

Ik heb geen ervaring met zo'n bit, maar ik neem dus wel 2x in de week priveles. Vorige week heb ik mijn eerste les gehad...
Ik denk dat grondwerk ook erg belangrijk is. Ze ziet me namelijk nog niet als leider, ben ik bang.
Ze komt wel naar me toe in de wei, maar met bepaalde dingen laat ze toch merken dat ze me niet als 'de baas' ziet... Lachen

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:10

het is heel gewoon dat hij het nu gaat doen. Schijnheilig Tong uitsteken blijf net zo kang rijden tot hij doet wat jij goed vind dan gaat komt alles goed ( en goed aan pakken natuurlijk, het kan echt geen kwaat) Ach gut
xxxxxies

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:11

Cornelie:

Ik straf mijn paard toch ook niet?? Ik wil alleen consequent zijn (duidelijker). En ik vraag dit allemaal zodat ík er van leer, niet mijn paard. Zij snapt dingen nog niet helemaal, kan zij ook niets aan doen.
Voor mij is het ook wennen, maar ik doe mijn best. Ik lees ook allerlei boeken over het gedrag van paarden (die van Monty Roberts heb ik besteld)...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:19

Nee, maar omdat vaak het commentaar bestaat uit: aanpakken, zweep erover etc etc. Terwijl dat helemaal niet nodig is en juist nog meer frustratie geeft.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 09:35

Inderdaad, ik ken het Lachen
Ik zie het ook regelmatig.... maar ik ben eerder te soft, vandaar dat ik duidelijk wil/moet zijn, meer niet Lachen
En het zal misschien even duren, maar we komen er wel, hoop ik Lachen

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:38

Hoi cindyt ik had het zelfde probleem hoor,het is gewoon uittesten
ze proberen vanalles,je moet ze er ook meteen tegen straffen,dan is het over! Pling tenminste meestal! ik herken het wel!