Mijn haflinger laat zich moeilijk terugnemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Mijn haflinger laat zich moeilijk terugnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 16:26

Mijn zesjarige haflinger merrie loopt graag erg snel
Vooral tijdens een buitenrit raakt ze erg opgewonden.
Een rustig drafje is er niet bij.
Soms doet ze haar kin op de borst en dan racen maar!
Ik heb haar nu een jaar en ikzelf rij 3 jaar.
Ik maak dus niet zo veel buiten ritten terwijl ik dat erg graag zou willen.
Wie heeft hier ervaring mee en heeft een paar goede tips voor mij?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:55

om je eerlijk te zeggen: ik zou bijna zeggen dat je het over mijn (ex Verdrietig ) haf hebt! zij kan dat ook goed, gewoon er tussenuit spuiten, en dan stoppen ho maar! op een volte zetten of omtrekken lukt gewoon niet.

in het begin vond ik dit erg eng, maar na een tijdje gaf ik er niet meer om .

hier wat 'tips':

ten eerste: vaak naar buiten gaan! als je pony aan het bos gewend is zal/ hij/zij minder snel een spurtje nemen, dan als ze er een maand niet meer is geweest. dan is alles veel enger, en zijn ze vooral veel frisser.
probeer dus regelmatig naar buiten te gaan, al is het maar uitstappen na het rijden.

ten tweede: proberen je pony voor te zijn. na enige tijd kon ik aan nicky prima voelen wanneer ze op hol wilde slaan. ze spande dan, ging meer trekken (vooral in draf) en ging steeds harder. als ik haar dan terug wilde nemen, dus aan de teugels trekken (lees: hangen) hield niet. wat wel hield was mevrouw gewoon brutaal met haar dikke hoofd de bosjes in trekken. een soort schouderbinnenwaards gaan rijden, maar dan op het bospad. scheef ziet je paardje niet goed waar hij/zij loopt, en bedenkt hij zich wel om harder te gaan. meestal was een tijdje scheef genoeg, als ze weer rustig was mocht ze weer recht. als het dan weer begon weer scheef, en zo door. na enige tijd hield ze het dan altijd wel voor gezien.
als 'scheef' echt niet werkt, kan je haar ook nog helemaal om trekken.

ten derde: proberen niet bang te zijn. in het begin zat ik het echt te kneipen, na een tijdje had ik meer zoiets van: we zien wel waar we uitkomen. als ze eenmaal op hol is en je kan niks meer doen: gewoon rustig blijven zitten. goed naar achteren, dat je er bij plotslinge bochten en glijders niet afkukelt, en rustig op een gelegenheid wachten waarop je kan ingrijpen. (bv als ze moet afremmen voor een bocht)
pony's op hol zijn meestal toch slimmer dan je denkt, en weten goed wat ze doen (of ze meoten echt bang zijn, maar dat is met rennerige haffies meestal niet het geval) .

ten vierde: als ze nou heel druk blijft, kan je er desnoods een slof aan hangen. hier ben ik zelf geen voorstander van, al is het maar om dat geklungel met al die teugels in het bos..
maar het idee van een slof werkt meestal goed. Haha! je hoeft hem vaak niet eens kort te pakken.

nou, ik hoop dat je wat aan hebt, veel succes!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 18:31

hoi Grassie, bedankt voor je tips.
Zodra het niet meer zo koud is ga ik het eens proberen, alleen mijn paardje omtrekken zie ik niet zo zitten. Dat durf ik niet!
Ze gaat zelf soms al zo scheef door de bocht dat ik wel eens bang ben dat we onderuit gaan.
Was dat gerace van jouw haffie een reden dat je hem niet meer hebt?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:27

o nee, zeker niet! als ik alleen door het bos zou willen rijden, had ik haar zeker gehouden! ze was voor mij ( na enige tijd) de ideale pony voor in het bos. ze was lekker pittig, en een stuk voorwaardser dan in de bak. toen ik eenmaal niet bang was meer voor op hol slaan ging het super.
alleen dressuur was dus niks, ik werd zo groot voor haar dat ik geen behoorlijke beenhulpen meer kon geven, en het zag er niet meer uit. natuurlijk hield ze me nog wel, maar echt wedstrijden enzo ging niet (mag je ook meestal niet echt verwachten van een haflinger, uitzonderingen daar gelaten) .

toen heb ik uiteindelijk met veel moeite besloten haar te verkopen.. ( zit nog een heel verhaal bij maar dat zet ik er niet allemaal op want het wordt veel te lang Schijnheilig )

ja, ga het proberen zou ik zeggen!

o, nog over dat omtrekken: nee, omtrekken durf ik ook niet uit galop (lukt ook niet) maar gewoon uit en draf kan het best. (alleen als er echt niks anders opzit, is niet zo bevoordelijk voor de beentjes)
vooral als je haar al met haar neus in de bosjes laat lopen is ze al afgeremt en kan je makkelijk omtrekken.
maar goed, het hoeft natuurlijk niet Knipoog

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 23:39

Ninja is best wel groot voor een haflinger, ze is 1.48m.We hebben haar sinds kort laten beleren voor de kar.
Zodra we een geschikt wagentje hebben gaan we met haar oefenen in het bos.
Vanmorgen hadden we haar voor een pallet in de bak , ze was al erg fris ondanks eerst longeren.
Ze ging er als een gek vandoor met de pallet achter haar aan.
Gelukkig liep het goed af en kon mijn man haar daarna gewoon mennen zonder pallet.
We hadden een gewoon dubbel gebroken bit in, de liverpoolstang in haar maat is in bestelling.
Het was gewoon dom van ons, ik hoop dat ze het voorval vergeet.
Ninja is bij het rijden in de bak ook erg voorwaarts het heeft ook met haar onervarenheid te maken.
Gelukkig rijdt er nu ook een meisje van 16 jaar op haar die haar heel
wat kan leren.
Aan wedstrijden begin ikzelf niet maar dat meisje rijdt 2 febr. een wedstrijdje op haar om haar ervaring op te laten doen.
Helaas heeft Ninja een lichte vorm van spat maar we zien wel hoever we komen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 11:45

nicky was ook groot, 1.47 m en heel breed. ik weet dus hoe het voelt als zoiets op hol slaat Knipoog

vervelend dat het zo liep met die palet. wij hebben zelf nooit met nick gement, maar haar nieuwe baasje wilde haar wel gaan beleren. ben erug benieuwt hoe het gaat Haha! ik hoop niet dat ze op hol slaat met kar en al.. dat lijkt mij pas eng!

ik reed nicky op een gewone trens, en in het bos ook nog een tijdje met een pessoabit gereden (zo'n ding met van die hefbomen) maar dat was ook niet zo'n succes, ikk vond hem erg scherp inwerken en was bang dat haar mond er van stuk zou gaan. als ze echt wilde ging ze toch, bit of geen bit. dan vond ik persoonlijk zelfs een slof nog beter.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 15:26

Wat voor zadel had je op Nicky?
Had ze een schoft?
Ninja niet dus en het speciale haflinger zadel dat ik gekocht heb blijft maar naar links en soms rechts schuiven.
Ik rij met een dubbel gebroken bit omdat ze die niet zo gemakkelijk tussen haar kiezen kan nemen.
Degene die Ninja beleerd heeft voor de kar was goed tevreden over Ninja, hij was met haar onder een tunnel doorgekomen en ik ben zelf wel eens over een houten brug met haar gereden.Dat ging prima ook tussen rood witte hekjes door. Ze kan dus ook heel braaf en onverstoorbaar zijn.
Soms gebuik ik een Thiedemanteugel, daar wordt ze wel wat nageeflijker van maar helpt niet tegen racen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:06

nickyhad niet veel schoft, maar voor een haf toch aardig wat. ik had een wintec veelzijdigheidszadel voor haar, en dat lag super. je kan, als het zadel erg blijft schuiven er een dubbelgevouwen wollen deken onder leggen, zo een die ze op maneges vaak hebben. werkt erg goed!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 17:43

ik zal het eens proberen met een deken.
Je hoort nog wel hoe het gegaan is.
Ik rij woensdag pas weer.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:55

heel veel overgangen rijden. stappen halthouden wegstappen terugnemen. drafen langzeamer draver wegdraven terugnemen overgang stap, haltouden en hetzelfde in de galop suc6 ermee!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 20:47

hoi party girl
die tempowisselingen oefenen we al in de bak en dat helpt inderdaad,
maar soms wordt ze er ook ongedurig van.
We blijven oefenen!