(normaal) galopperen in het bos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

(normaal) galopperen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 09:22

Hoi,

Ik heb al wel even gezocht op dit onderwerp, maar aangezien elk paard weer anders is, gooi ik het toch nog even in de groep.

Met Voice, onze bijna 24-jarige Welsh Cob rijden we nog graag buiten. Hij wordt een keer of 3 a 4 per week gereden en hij is momenteel best weer lekker in conditie. Das leuk, maar hij wordt soms wat al te enthousiast.

Als zijn motortje na zo n driekwartier lekker warm is geworden, krijgt hij er helemaal zin in. Nou rijden afwisselend mijn moeder en ik en een redelijk klein meisje van 14 erop en het gaat altijd goed, maar in het bos zit een handgalopje er dus niet in. We rijden dan meestal met martingaal en een echte noodrem zit er ook wel op, maar het zou zo prettig zijn als hij (voornamelijk in het bos) ook wat beter te "houden" is en je niet uiteindelijk met de noodrem in hoeft te grijpen.

Zijn er nog mensen die tips hebben wat we kunnen doen om zijn tempo iets beter te controleren? Het is dus eigenlijk alleen in galop en hij zal je er echt niet afgooien, maar in zijn enthousiasme gaat ie net wat harder dan wij willen.

Ik hoor het graag!

Groeten,
Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:33

Timing is heel belangrijk. Op het moment dat hij een snellere galop in wil gaan zetten, dan dat je vraagt, direct terugnemen (dus echt op het moment dat je hem onder je uit voelt gaan schieten). Werkt dit niet, dan op de noodrem, weer even ontspannen en opnieuw aangalopperen. Vergeet niet te ontspannen en even te belonen als je in het goede galoptempo zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:44

Inderdaad voelen voordat hij onder je uit gaat,DAT hij onder je uit gaat en terug zetten.
Goed zitten blijven,handen laag......probeer te ontspannen,soms kan dat ook wel wat werken.
In geen geval zou ik toegeven,maar als hij braaf is,wel belonen voor zijn goede gedrag.
Hoe doet hij in de bak?Galoppeert hij dan wel constant en rustig?

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 16:00

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Timing, dat is wel een goede Haha! Je moet hem natuurlijk voor zijn en dat is best lastig, hij zet zijn koppie er namelijk op en dan heb je niet zoveel invloed meer. We gaan in ieder geval proberen om het voor te zijn.

In de bak gaat het prima, het is vooral op het rechte eind en lekker in het bos. Dan krijg ie echt zo n "jihaa, het is zomer"-gevoel geloof ik *LOL*

Groeten,
Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:03

ah okee.......
ik dacht namelijk als het in de bak ook zo is.....dan zou je hem eerst daar kunnen leren "normaal" te lopen....
maar dat is dus niet zo.
klinkt als "wahoeeeeeeeee ik heb zin om te racen" inderdaad

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:21

Misschien handig om hem eens te laten gaan op een heel groot recht stuk? Ik doe het ook wel eens met jonge paarden, op een gegeven moment hebben ze geen zin meer en dan gaat het tempo wel naar beneden. Nou dan spoor ik nog even aan, meestal zijn ze dan zo moe dat ze het eerst ook niet weer hoeven te doen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:24

Het paard is bijna 24, zou je hem dan nog voluit laten gaan?
Persoonlijk denk ik dat je dit gedrag er niet meer uit gaat krijgen. Het verhaal van hem voorzijn vergt veel gevoel. En niet te vergeten dat er drie ruiters op rijden, en het hem waarschijnlijk lukt om er bij een van de drie tussenuit te piepen.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 17:03

Hoi,

Nee, we willen hem dus ook tegen zich zelf "beschermen". Ik heb zelf ook wel het idee dat het lastig wordt om dit er nog "uit" te krijgen, maar ik wilde het toch even aan wat anderen voorleggen.
Als ik nu samen met het meisje van 14 rijd, galopperen we gewoon niet en met mijn moeder samen alleen buiten het bos, dat gaat stukke beter. Zelf kan ik hem gelukkig over het algemeen nog net aan, maar soms is het even niet echt ontspannen. Tja, en boos op hem worden, dat valt nou eenmaal niet mee, want hij kijkt als je hem weer rustig hebt altijd zo triomfantelijk

Judith

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:49

ik begrijp dat zodra je gaat galopperen hij gelijk hard gaat?
in dat geval zou ik proberen om vanuit een rustig drafje (als dat wel mogelijk is), aan te galopperen, en dan na 1-2 galopsprongen gelijk weer terug te nemen naar draf en weer rustig draven. vanuit een rustig drafje zal hij de eerste galopsprong nog niet gelijk op z'n hards kunnen. als het goed gaat steeds proberen iets langer te galopperen en weer terug.
(ik deed dit vroeger zo toen ik de eerste keren zonder zadel naar buiten ging. was bang dat hij hem zou peren in de galop, dus deed ik steeds een paar galopsprongen en dan weer terug naar draf, om mezelf te overtuigen dat hij rustig bleef en terugkwam)
probeer ook buiten te schakelen in de draf, dit helpt je misschien ook om buiten te kunnen schakelen in de galop.
en als hij weer ongevraagd gaat versnellen in galop, gelijk op de rem, niet eerst nog een stuk door laten rennen.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:34

Hoi,

Goeie tips. Bedankt. We gaan het ook zeker proberen. Moet eerst weer even wachten, want ik ben komend weekend pas weer op Texel, dus ervaringen kan ik nog niet met jullie delen.
Ik ben benieuwd of in ieder geval mijn moeder en ik het voor elkaar krijgen om hem wat rustiger te laten galopperen in het bos.

Groeten,
Judith

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:11

ik heb dit ook met mijn jonge pony, eigelijkhad. ik heb heel consequent wat hier ook al genoemt is haar terug genomen als ze te hard gaat en dan opnieuw het zelfde doen. veel overgangen rijden en vooral niet te veel aan de teugels hangen, dat werkt meestal averecht heb ik gemerkt Haha!