Is longeren goed om mijn pony langzamer te laten galoperem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Is longeren goed om mijn pony langzamer te laten galoperem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 20:23

Is het goed voor mijn pony als ik hem veel aan de longeer lijn laat galoperen? Want nu galopeert ze namelijk heel hart en ongecontroleert dus mischien helpt dat?

MZZL, Lotte Party!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:33

denk t nie
aan de longe heb je ook niet zo veel te vertellen denk ik. Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:44

Zeker is het goed. Dan vooral veel overgangen draf en galop en zo. Om langzamer te galopperen heeft je paard meer kracht nodig dan zo'n hele overhaaste galop. Je moet dus de spieren trainen, en door overgangen te oefenen krijg je dat de lendenspieren met name krachtiger worden. Longeer dan wel met bijzet, bijvoorbeeld een gogue. Bedenk wel, de benodigde kracht komt langzaam, je hebt niet binnen 2 weken resultaat..... maar blijf gewoon rustig doorgaan, ook met rijden, dan komt het bijna vanzelf....

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:46

oh dan heb ik het fout

Orchidee
Berichten: 40
Geregistreerd: 16-12-01
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:18

ja dat is wel goed.
zo snapt ze jouw misschien beter dan als je erop zit.
wil je toch met het rijden proberen dan kan je iemand meenemen, jij erop z itten en een ander haar of hem aan de longe laten lopen

liefs orchidee

Hippolita
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:31

Het hangt ervan af hoe goed ze naar je luistert als je hem aan het longeren bent. Je kan die overgangen beter met rijden oefenen en dan net doen alsof je gaat draven en zo een heel klein beetje been erbij houden zodat ze toch nog net blijft galopperen, het zal wel niet gelijk goed gaan, maar zo heb ik het mijn pony ook geleerd en die ken nou echt superverzameld galopperen!!
Groetjes Hippie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:20

hard en ongecontroleerd galopperen heeft meestal te maken met een gebrek aan balans. Door veel longe werk te doen maak je je pony sterker.
Los jeproblemen niet terug maar juist voorwaarts op, zo blijf je sprong behouden. Wanneer ze sterker is kun je pas iets langzamer proberen te galopperen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:05

Ik zou haar dan wel even bijzetten bij het longeren..... Zonder bijzet leert ze ook haar balans te vinden, en door die balans kan ze juist langzamer... Maar door de bijzet, leert ze geslotener te galloperen. En ik denk dat dat juist belangrijk is. Longeren is zeker een goed middel om je doel te bereiken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 19:45

Ik wilde hetzelfde als Jippie zeggen. Het is geen kwestie van langzamer gaan rijden door van voren in te houden. Je pony moet gewoon sterker worden, en vooral naar voren blijven anders verlies je inderdaad sprong. Je moet veel overgangen rijden en ook in de galop zelf wat proberen te schakelen. Je zult vanzelf merken dat ie sterker wordt en dan kan je hem op je zit terug gaan rijden.