Fris? Gemeen? Of gewoon vreugdetruukjes???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Fris? Gemeen? Of gewoon vreugdetruukjes???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 01:07

Iduna heeft de laatste tijd af en toe zo'n heerlijk bui. Dan ben je lekker aan 't rijden en dan opeens uit het niks begint ze als een gek te rennen (lees: zo hard weg willen komen, dat ze in 't begin amper van d'r plek komt). Om dan vervolgens een overheerlijke bokkenreeks in te zetten. Frusty

Ik heb 't nu drie keer meegemaakt, Mariska ook al een aantal keren. Gelukkig heb ik nog niet aan zandhappen gedaan, maar daar zal vast verandering in komen als 't aan Iduna ligt volgens mij. Haha!

Verder is ze wel heel braaf, ik heb vanalles nagekeken en ze heeft geen wondjes of drukkingen, dus daar kan 't niet aan liggen.

Ik weet dat het erg koud is en bijna alle paarden flink fris, maar toch ben ik benieuwd wat haar achterliggende gedachte is. Is ze gewoon erg overdreven wakker, is ze heel vrolijk of probeert ze ons er echt gemeen af te werken??? Verward

Wat denken jullie??? En hebben jullie misschien wat tips?

Ze krijgt al minder voer om d'r energie wat in te dimmen. En tips zoals slof hoeven niet, want daar heb ik geen ervaring mee en wil ik daarom ook niet gebruiken.

Tijdelijk een chambon erbij ofzo??? Met vooraf longeren ben ik trouwens al begonnen...

Wat denken jullie????

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:52

Rent ze alleen weg als je moeilijke dingen vraagt of als je gewoon aan het draven bent ofzo?
Hoe vaak komt ze van stal en hoe vaak krijgt ze beweging?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 12:27

Niet perse als je moeilijke dingen vraag aan d'r. Soms ook ineens als je lekker aan 't draven bent en ik nog niet eens heel veel vraag.

Ze komt iedere dag een ruime tijd uit stal en krijgt iedere dag beweging, als er niet gereden word, dan word er gelongeerd of losgegooid.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:32

Nou te veel energie zal ie wel niet hebben als ie zo vaak naar buiten gaat
Het kan ook zijn dat ie zich warm wil rennen. Maar omdat ie ook zo vaak bokt denk ik toch dat ie vrolijk is!!
Ik rij een tuiger en die doet dat ook precies het zelfde!
Je zult zien dat het in de zomer of lente allemaal weer af gelopen is!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 13:28

Vast wel, dan is ze af en toe zelfs sloom. Slapen

Ze staat er om bekend dat ze in de winter moelijk is en veel bokt en rent enzo... Vroeger toen ze in de manegelessen liep, was dat een algemene reden waarom er weinig mensen op wilde rijden.

Toch word ik er gek van en aan de verhalen van Mariska te horen zij ook. Wil weten wat ik er aan kan doen. Het is zo onverwacht, je hebt niks in de gaten en dan ineens begint ze als een malloot te rennen en te bokken. Verward

Toch is het best grappig, maar af en toe wel flink schrikken, zeker als je valt of dreigt te vallen...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:49

Flair had dat ook altijd in de winter (deze winter NOG niet)

Ik zorgde gewoon dat ze extra beweging kreeg en wat heel goed hielp was een kwartiertje longeren voor ik ging rijden en haar lekker te laten bokken zodat de vrolijkheid en frisheid er lekker vanaf was en dan was ze weer goed te rijden

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 16:56

had ik ook bij mijn verzorgpony, uiteindelijk hielp gewoon negeren het beste.... (en blijven zitten natuurlijk!)

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:01

Blijven zitten is makkelijker gezegd dan gedaan. Je ziet het niet aankomen, het is totaal onverwachts. Het kan altijd gebeuren, zelfs met uitstappen ..

Neem daarbij ook nog eens het korte nekje van Iduna en de vuile bokken en alle ingredienten voor een mooie salto en een hap zand zijn aanwezig.

Als het niet meer vriest wordt het zeker weer beter, toch ben ik ook erg nieuwsgierig naar de reden van dit gedrag?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:08

Als mijn paard niet een keer per week eruit komt om even lekker uit haar bol te kunnen gaan zit ik ook op een bommetje. Misschien moeten jullie wat vaker losgooien? Met je paard spelen, of hem even opjagen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:33

Tja ik denk dat het een combinatie van redenen is. Ze is fris en ondeugend en ze weet na manege lessen gelopen te hebben hoe ze een ruiter de stuipen op het lijf moet jagen. Ik denk dat het nogal lastig is om via een scherm te zeggen waarom een paard zo reageert. Daarvoor zou iemand haar intensief moeten volgen en kijken hoe ze reageert op bepaalde dingen. Daaruit kan blijken of het een storing is in haar gedrag of frisheid. Helaas kan een paard nog steeds niet praten.

Iduna is nu eenmaal op en top merrie en dat zal ze altijd blijven.

En wat als je weet of het bv ondeugendheid is wat wil je eraan doen ??

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:25

Je kan proberen om haar heel goed bezig te houden ( veel figuren, overgangen en dat soort dingen).
Zo zal ze veel meer op jou gaan letten en zal ze er niet zo 1, 2, 3 er vandoor schieten.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:38

Bijna alle paarden die ik ken zijn frisser in de winter hoor!
Idd proberen om misschien wat vaker los te gooien, of ff voor t rijden aan de longe laten lopen.
Tijdens het rijden is t belangrijk om haar niet de kans te geven om iets te flikken. Dus flink bezig houden, geen moment haar gedachten van jou los laten, voltetje hier,voltetje daar,S-jes,van hand veranderen,niet te veel lange lijnen rijden,en ga zo maar door.
Hopelijk kun je haar dan wat beter met dr koppie bij jou houden Knipoog
Suc-6 ermee!