Paard kruipt "achter de teugel"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Paard kruipt "achter de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 00:32

Hallo ,

Sins kort gaat het rijden met mijn tinker steeds beter , krijgt meer conditie e.d. Ook gaat ze steeds nageeflijker lopen. Ze doet dit gewoon zonder dat ik het van haar vraag , dus volgens mij puur op de ontspanning. (Zelf rijd ik nog niet zo lang paarden aan de teugel) Maar soms als ze dus even zo heeft gelopen kruipt ze (zoals m'n instructrice dit noemt) "achter de teugel. Ze gaat dus ineens lopen knikken met haar hoofd. M'n instructrice zegt dan dat ik haar meer binnenbeen moet geven op het moment dat ze dat doet.
Mijn vraag is nu , of dit inderdaad alleen een kwestie is van meer naar voren rijden op dat moment of kan ik nog meer proberen om haar te laten stoppen met knikken. Zodra ik haar iets meer teugel geef probeert ze gelijk haar hals te strekken en dat is ook niet de bedoeling. Ze doet dit ook voor de wagen. M'n paardje is nu 5 jaar oud en we zijn sinds ong. 2 a 3 maanden wat meer aan het "trainen" op het nageeflijk lopen.

Groetjes van ons ! Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 02:25

Je moet inderdaad meer been geven maar wel je hand ontspannen en dan weer opvangen. Laat ook eens naar je zadel kijken. Hoe heb je je paard opgezadeld? Het schouderblad moet altijd vrij liggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:22

Ik denk dat je je paard met 2 benen naar die hand toe moet drijven, niet zozeer met alleen het binnenbeen. Op het moment dat het paard dan vooruitrijdt, met jij haar opvangen met de buitenhand. Op die manier krijg je haar tegen je handen aan gereden. Ook door veel tempiwisselingen en overgangen te rijden krijg je haar meer naar het bit toe waardoor ze meer met haar neus eruit komt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:34

cor loeffen leerde ons op deurne dat als het paard achter de teugel liep, je hem een subtiel tikje met de zweep moest geven , als reactie daarop gaat het paard weer tegen de teugel lopen, hier met been achteraan blijven drijven en zodra hij weer loslaat, weer een tikje geven
ook veel overgangen rijden , want te los van voor wil ook zeggen , niet goed aan het been !

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:46

Jah weinig toe te voegen Lachen idd naar je hand toerijden met beide benen op beide teugels. Op het moment dat ze er iets uit wil komen weer wat opsluiten en dan weer heel belangrijk op tijd ontspannen! En met mate, dus kijk hoeveel je moet sluiten en openen zodat je em niet kwijt raakt Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:10

Miss_Blimm schreef:
Jah weinig toe te voegen Lachen idd naar je hand toerijden met beide benen op beide teugels. Op het moment dat ze er iets uit wil komen weer wat opsluiten en dan weer heel belangrijk op tijd ontspannen! En met mate, dus kijk hoeveel je moet sluiten en openen zodat je em niet kwijt raakt Lachen

Belangrijk punt ja. Veel mensen ontspannen hun hand niet of te laat > paard reageert niet meer of kruipt achter het bit.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:13

Desiree"]
[quote="Miss_Blimm schreef:
Jah weinig toe te voegen Lachen idd naar je hand toerijden met beide benen op beide teugels. Op het moment dat ze er iets uit wil komen weer wat opsluiten en dan weer heel belangrijk op tijd ontspannen! En met mate, dus kijk hoeveel je moet sluiten en openen zodat je em niet kwijt raakt Lachen

Belangrijk punt ja. Veel mensen ontspannen hun hand niet of te laat > paard reageert niet meer of kruipt achter het bit.
[/quote]


toevoeging :
en niet ipv ontspannen de handen teveel naar voren steken waardoor contact verloren gaat Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:35

crossmonster schreef:
[
toevoeging :
en niet ipv ontspannen de handen teveel naar voren steken waardoor contact verloren gaat Knipoog
[/quote]

Oeps, die fout heb ik ook veel gemaakt! Scheve mond

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:39

Jah denk dat veel mensen die fout in het begin maken hoor Lachen ik ook namelijk Scheve mond totdat je leert wat echt ontspannen is. Oefening baart kunst.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:23

Naar voren drijven en je handen loslaten (enkele mm's toestaan)
Dan komt ze vanzelf weer op de loodlijn of net ietsje ervoor.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 14:26

Dank jullie wel , ik ga t gewoon proberen en veel oefen dus !

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:04

Als je een paard aan de teugel wilt rijden moet je hem met je been naar je hand drijven als het ware. Dat been moet dus actief blijven. Die van mij kruipt ook nog wel eens achter het bit (probeerd ze althans), dit om haar rug te ontzien. Slimme beessies zijn het hoor Knipoog