donya eigenwijs, of is het angst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madonya

Berichten: 895
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: helmond

donya eigenwijs, of is het angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 19:58

hallo bokkers, Lachen

hierbij wil ik graag jullie mening horen, kijken wat jullie reacties hierop zijn,
het rijden met onze donya gaat niet van een leien dakje, ze weigert nl om de volledige hoefslag te nemen, het achterste gedeelte van de weide is nl onze "rijbak" en helemaal achter aan is een hek met wat spullen erachter, het probleem is nu dat als je op haar rijd ze beslist niet langs dat hek loopt (we hebben al van alles geprobeerd, laten kijken e.d), ze snijd gewoon een deel af, ze reageert niet op de mond op het been, zelfs niet als je de zweep gebruikt, ze gaat dan alleen laag bokken, het rare is nu als je langs haar loopt dan loopt ze er wel voorbij, ook als er iemand op zit en ik loop bv voor donya dan volgt ze me gewoon, dan is er niks aan de hand, maar zodra je weer alleen met haar de hoefslag volgt, dan stopt ze gewoon bij de bocht en gaat dan niet verder wat je ook doet, kim (van pinky en fellow) rijd nu ook op donya en dat gaat al wel beter, (durft ook wat meer) maar ze weigert gewoon om het achterste gedeelte te nemen ze snijd dan gewoon af, en dat is de bedoeling niet, nu dacht ik zelf omdat ze wel volgt zouden dit ook geen manegetrekjes zijn!!!!!, ze heeft daar nl in de manegelessen meegelopen, zou het dat ook niet kunnen zijn????
ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, maar we gaan gewoon door, en hopelijk wint de aanhouder hahaha Haha!
groetjes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:15

Op manege krijgen paarden veel uit einderlijk hun zin. Dit kan dus zoe iets wezen.

Voor de rest denk ik zeker aan angst. Het niet vertrouwen als niemand er voor mee loopt.

Oplossing neem hem aan de longe en ga gewoon langs het hek wandelen. Elke keer maak je de afstand tussen jullie groter totdat je hem gewoon longeert. Dan er op en kleine voltes voor het hek maken totdat ze er weer langs gaat. Natuurlijk belonen als ze er ook maar dichten bij in de buurt komt.

madonya

Berichten: 895
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 22:14

hoi
nou het is te proberen alleen het longeren is ook al een probleem bij haar, dat verrekt ze dus ook, daar zijn we ook mee bezig, ze vind het nl wel een leuk spelletje om steeds voor je te gaan staan ipv te lopen, volgens mij hebben ze dit niet vaak met haar gedaan dus we zijn haar dit aan het leren, maar wandelen met steeds een stukje afstand gaan we zeker proberen, kim gaat morgen ook proberen te rijden met pinky erbij kijken wat ze dan doet
bedankt alvast voor de tip, nog meer mensen met ideeen??????????

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 06:03

Ik heb ook een pony gehad die vroeger ook een deel van de bak eng vond. Het belangrijkste is dat jij zelf rustig blijft en vooral niet boos word. Ik ging vaak op die momenten zitten zingen of fluiten, zodat ze dan even met haar aandacht bij mij was. Je moet gewoon de aandacht ergens anders op vestigen, zorg dat ze lekker aan het been word en zet dr dan lekker aan het werk. Je moet zeker niet af gaan stappen om haar gerust te stellen of iets, want dan bevestig je alleen maar voor haar dat het daadwerkelijk eng is. Het zal sowieso best wel een tijdje duren voor je haar vertrouwen helemaal gewonen hebt, maar als je nu gewoon rustig blijft en doet of er niks aan de hand is, heb je er over een paar maanden een fijne pony aan.
Succes OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:06

Les nemen, een instructeur kan dit heel best beoordelen en je helpen wel de hoek in te komen..... ik draai altijd kleine voltes en ga dan zo de "enge" hoek in

madonya

Berichten: 895
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 09:32

volgende week ga ik ook iemand bellen die les komt geven aan mij en mijn dochter, donya is ook van mijn dochter maar aangezien ze een beginner is en donya te sterk is voor haar en te eigenwijs krijgt zij dadelijk voorlopig les op pinky en ik ga dan op donya rijden, (ik heb na zeventien jaar ook wel weer wat lessen nodig hahaha), het is niet zo dat we steeds boos op haar worden als ze niet doet wat wij willen, maar we werken veel met belonen steeds als ze een stukje verder gaat belonen we haar, en ik stop ook pas met rijden als we dat punt hebben bereikt, dan weet ze dat ze dat goed gedaan heeft, want inderdaad boos worden helpt gewoon niet, ze wordt er dan allemaal opgefokt van, maar ik vind het alleen zo raar dat als ik dus afstap en naast haar of voor haar ga lopen dan is er niks aan de hand dan vind ze het helemaal niet eng, maar ja ik kan moeilijk aan kim of aan mijn man vragen of ze even een sprintje willen trekken om even te gaan draven of galloperen hahaha Haha! (zie het al helemaal voor me), ik moet wel zeggen dat het vorige week eigenlijk heel goed ging het was smorgens vroeg en toen had ze er helemaal geen problemen mee, het rijden ging toen heel lekker wel was ze heel erg voorwaarts, maar geen problemen met de hoefslag nam ze gewoon helemaal, hetzij heel voorwaarts maar toch, daarom vind ik het ook zo raar dat ze dat ineens weigert, maar dit was ook een uitzondering echt die ene keer is het heel goed gegaan, maar nu!!!!!!!, vanmiddag moet ik helaas weg, maar kim zou samen met caitlin en pinky en donya gaan rijden om te kijken hoe het vandaag weer zal gaan, we moeten echt proberen om haar iedere dag te gaan berijden om dit probleem op te lossen

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:19

Jullie worden duidelijk uitgeprobeerd, zo snel mogelijk een instructeur erbij. Dit paardje moet je zo rijden dat ze niet meer aan de enge hoek kan denken, dus doe maar wat pittige oefeningen waarbij ze mee moet denken. Als een paard geconcentreert werkt heeft ze geen tijd meer om over de enge hoek te denken. Maar iemand erbij om de juiste aanwijzingen te geven sterkt jou in het doorzetten. Succes ermee!!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:10

Ik zie nu je bericht pas Haha!

Ja, Het is een lieve pony maar tegelijk ook een dondersteen Lachen.
Helaas is het afgelopen woensdag niet gelukt om tegelijk met Pinky te rijden aangezien Caitlin niet kon.
Als je er dadelijk ook bent proberen we het ter plekke Knipoog.

Ik heb zelf niet meer het idee dat het angst is. Op sommige momenten is er namelijk niets aan de hand terwijl het een minuut later -zonder dat er iets gebeurt is- weer ver-schrik-ke-lijk kan zijn. Gek paardje Haha!.

Kheb patricia vandaag gesproken dus ze weet er al van, nog even bellen en dan komt het allemaal goed OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:00

Door voltes te rijden en in de volte heel erg aan het werk te zetten. Dan kan je langzamerhand de volte groter maken, kleiner maken en verplaatsen naar de enge hoek. Zo doe ik het ook altijd met de grapjas hier, en het werkt goed!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:27

Ik rij inderdaad ook een volte, bijvoorbeeld op het midden. Je maakt de volte dan steeds ietsje groter op deze manier kom je steeds verder de 'enge hoek' in. Niet geruststellen als hij de hoek niet door wil, dan bevestig je juist dat er iets engs is. Ik negeer het gespartel onder me verder.