Hoe een fjord aan de teugel rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Hoe een fjord aan de teugel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 00:19

Als een fjord aan de teugel loopt, gaat ie ook vaak veel te diep.Iemand tips om hoe een fjord goed aan de teugel laten lopen. zoals die hoge dressuuramazones dat doen Verward Verward Verward

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:19

ebonytje schreef:
Als een fjord aan de teugel loopt, gaat ie ook vaak veel te diep.Iemand tips om hoe een fjord goed aan de teugel laten lopen. zoals die hoge dressuuramazones dat doen Verward Verward Verward


Ik denk dat je bedoelt dat je wat meer oprichting wilt ipv een diepere basisinstelling. Die komt eigenlijk vanzelf als je je paard wat makkelijker kunt laten lopen en instellen. Vergis je alleen niet: veel fjorden hebben relatief weinig ruimte achter de kaak, waardoor een hogere instelling echt heel moeilijk kan zijn. "Neem" je hierin teveel, dan loop je het risico op onder meer chronisch dikke speekselklieren...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:15

Een fjord moet je net als elk ander paard van achter naar voren aan de teugel rijden. Als ie achter de teugel komt, gebruik je teveel hand. Zeker met de beperkte kaakruimte is het voor een fjord eigelijk moeilijker om achter de loodlijn te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:17

Ook OP de loodlijn met oprichting kan al aardig moeilijk zijn hoor.... Ik ben niet zo van de kunstmatige houdinkjes, dus kijk er liever wat mee uit...

ebonytje
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 15:56

Euhhhhhhhh allemaal heel veel dingen, die ik nog niet zo goed snap. Maar als ik gewoon de teugel vastheb en ze loopt dan met d'r neus een beetje naar beneden dan is dat goed. Bij mij wil ze dan ook nog wel eens met haar hoofd helemaal naar beneden gaan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:29

In dat laatste geval, moet je dan net even iets meer bijdrijven en misschien iets (centimeter) teugel ruimte geven, zodat de achterhand actiever wordt en ie d'r van voren weer wat uit komt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:03

Misschien op dezelfde manier als andere paarden?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:50

een fjord moet je op precies dezelfde manier aan de teugel rijden als elk ander paard/pony.
ik denk dat het verstandiger is om goede les te nemen. hij/zij kan je beter helpen dan iemand achter een computer.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 02:33

Natuurlijk op dezelfde manier als de andere paarden! Daar is geen verschil, zij moeten immers ook dragen Haha!

In ieder geval niet met je handen maar met je zit en je benen. Duikt hij te ver dan je hand ontspannen, been geven en weer opvangen. Goed les nemen is denk ik erg belangrijk.