Trappen naar het been wanneer je drijfhulpen geeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Trappen naar het been wanneer je drijfhulpen geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 15:09

Ik train sinds kort een paardje van 7 jaar oud, dat een hele poos stil gestaan heeft. Ze is nogal drammerig en loopgraag. Waarschijnlijk is ze bij haar vorige eigenaar erg verwent. In het begin was het een kwestie van ontspannen, maar nu ik de relaxed knop gevonden heb, ga ik steeds meer van haar verwachten dat ze met haar koppie in de krul loopt. Dat doet ze nu ook, alleen als ze aan de teugel loopt moet je wat meer bij drijven voor haar achterhand. Nu is het zo dat ze je been voor geen meter accepteerd. Als je even iets te veel druk op je kuit legt begint ze al te bokken of als een gek te trappen naar je been. Je voelt haar hele kont er ook echt onder zakken. In het begin dacht ik dat het angst was, maar ze doet het alleen als ze echt moet werken, dus niet alleen hard lopen. Het is voor mijn gevoel dus gezeur. Ze mankeerd namelijk niks aan haar buik. Als je er niet op zit, kan je met je hand over haar hele rug en buik gaan (zelf knijpen) zonder dat ze in elkaar kruipt. Ik rij bij haar niet met zweep, omdat ze dan echt een bom is, en ze kan gewoon geweldig lopen op een enkele kuitdruk. Maar hoe krijg ik dat trappen naar je been eruit?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Trappen naar het been wanneer je drijfhulpen geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:27

#Ymke# schreef:
ga ik steeds meer van haar verwachten dat ze met haar koppie in de krul loopt.


Aparte trainingsmethode heb jij........

Trappen naar het been mag niet. Heel simpel. Dat hebben ze gewoon maar te accepteren. Kom je niet te sterk in met je sporen? (als je daarmee rijdt) eerst drijven met je kuit en pas daarna -indien geen reactie- met je spoor.
Wat wel eens wil helpen is longeren met de stijgbeugels naar beneden, wel even vastzetten met strotouwtje aan de singel, zodat ze niet al teveel klapperen, maar een beetje rammelen mag best. Dan wennen ze er heel gauw aan dat dat geduw in hun buik echt niet weg gaat als ze bokken. Sterker nog, hoe harder ze bokken, hoe harder die stijgbeugels terugstuiteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:42

Geen gel*l, in de krul... Inderdaad een aparte trainingsmethode die je hebt.

Waar je nu tegenaanloopt is dat je paard waarschijnlijk braaf zijn hoofd op die plek houdt waar jij hem wilt hebben, maar voor de rest zijn rug niet wil geven. Vraag je de rug erbij door bij te drijven, kun je protesten verwachten. Helemaal als ze het niet gewend is, of nog nooit eerder heeft gedaan.
Afgezien van het feit dat je absoluut niet mag accepteren dat ze naar je been trapt, moet je niet van haar verwachten dat ze, als ze 7 jaar oud is en een hele tijd stil heeft gestaan, meteen super sportprestaties levert.

Zoals je schreef is ze waarschijnlijk erg verwend geweest, en heeft ze geleerd dat ze door te protesteren onder het werk uit kan komen. Ik weet niet of je met spoor rijdt. Als ze naar je been trapt, dan meteen weer been geven. Niet stoppen voordat ze het been accepteerd.

Ik weet ook niet of je les hebt, maar ik zou dit probleem zeer zeker aan mijn leraar voorleggen. Misschien dat hij/zij er wel eens opgaat en precies kan voelen wat hij doet.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 15:45

" Aparte Training methode heb jij" Dat is dus het probleem van bokt.Iedereen pakt je ergens op als je een fout gesnapt woordje neer zet. Zal volgende keer een berichtje neer zetten met een woordenboek geschreven Schijnheilig Verward
Ik bedoel dat ik doormiddel van training wil proberen dat ze met haar koppie naar beneden loopt, in de krul. Ik ga echt niet lopen zagen totdat ze naar beneden loopt. Als ze wil zakken, mag ze zakken, maar wel zo diep als ik zeg. Maar ik drijf juist meer om haar achterhand eronder te houden, dus niks geen ge*** in de krul. Anders leg ik dat probleem niet voor.

Neej, ik rij niet met sporen. Als je met sporen op haar gaat zitten krijg je vliegles. Ik rij met een heel rustig stil liggend been, omdat ze gewoon lekker zit. Nog vergeten te melden > Als je b.v. een volte inzet, of een figuur rijd en dus 1 been iets meer gebruikt (b.v. binnebeen) draait ze juist TEGEN je been aan. Dus ze plakt dan aan je been.
Dat is ook wel een idee, dus je laat de beugels gewoon naar beneden hangen en dan door de beugels heen een stro touw? Ik ga het een keer proberen, bedankt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:53

#Ymke# schreef:
Dat is ook wel een idee, dus je laat de beugels gewoon naar beneden hangen en dan door de beugels heen een stro touw? Ik ga het een keer proberen, bedankt


Yep. Met een strotouwtje vastbinden aan de singel, niet al te los, dan wordt ze echt beurs gebeukt door die klapperende beugels, maar ook niet te strak want dan is het hele effect weg. Als je ze gewoon naar beneden laat hangen en ze blijven in dezelfde positie hangen als je ze vastgebonden hebt dan heb je de goede lengte ongeveer te pakken. En dan dus longeren, grote kans dat ze bokkend de bak door stuitert, geeft niet, laat maar gaan, die beugels blijven wel zitten (in tegenstelling tot jij zelf Haha! ) ze houdt vanzelf wel een keer op.

Maar wat Cassidy zegt is ook zeker waar en daar kan het ook door komen. Jij vraagt eerst de 'krul' en dan pas achterhand- en ruggebruik. Dat is dus precies verkeerd om. Die 'krul' kan ieder paard, dat is geen kunst, maar echte nageeflijkheid, van achteruit over de rug lopen heb je niet zo snel voor elkaar, zeker niet als ze nooit fatsoenlijk gereden is. De 'krul' ontstaat vanzelf als achterhand- en ruggebruik voor elkaar zijn en je met je hand begrenst. Andere volgorde dus. De 'krul' is een gevolg, geen doel op zich.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:58

#Ymke# schreef:
" Aparte Training methode heb jij" Dat is dus het probleem van bokt.Iedereen pakt je ergens op als je een fout gesnapt woordje neer zet. Zal volgende keer een berichtje neer zetten met een woordenboek geschreven Schijnheilig Verward
Ik bedoel dat ik doormiddel van training wil proberen dat ze met haar koppie naar beneden loopt,
in de krul.



Waar denk ik het probleem een beetje zit (en dus niet in bokt) is je woordkeus, 'in de krul' komt heel negatief over. Woorden als nageeflijk of aan de teugel klinken al positiever. Ik krijg van 'in de krul' zo'n idee van: 'Dat doe ik wel eventjes'

Beetje offtopic, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Ontopic, niet accepteren. Gewoon doorgaan met beengeven. De aanhouder wint...........

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 16:02

okeej, ik heb misschien een fout woord gekozen.

Maar ik wil alleen maar zeggen , ik ga niet een paard aan de teugel (zo beter) rijden, wanneer ze voor mijn gevoel nog niet normaal loopt.
Ze heeft bij mij vorige week keurig netjes gelopen.( wel aan de teugel) Maar toen had ze al anderhalf uur gelopen, waarvan een half uur gelongeerd, en een uur onder het zadel in de les. Toen was ze los, en ontspannen, en ze liep met een heel licht kuitdrukje al met haar achterhand er helemaal onder. Toen trapte ze ook niet naar mijn been. Ik bedenk me nu in ene iets. Zou het een soort van protest zijn om onder het ontspannen werk uit te komen? Want ze wil de eerste 45 min. alleen maar hard. ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:08

Door hard en vlot te draven warmen de spieren ook sneller op, en is ze de eerste frisheid ook kwijt. Het is natuurlijk winter, en daarbij nog koud ook. Rij je binnen of buiten? Is je paard geschoren of niet? Met warme spieren kun je meer vragen dan als je net 5 minuten bezig bent, en krijg je - zoals je zelf ziet - ook niet zoveel protest. Het ene paard heeft nu eenmaal een langere opwarmperiode nodig dan de ander.

Hoe lang rijd je haar gemiddeld? Hoe vaak per week? Wat krijgt ze aan voer? Allemaal dingen om naar te kijken als het echt een race-eend is...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:15

Nog iets, als je paard tegen je been aanligt is dat misschien ook een teken dat ze niet heeft geleerd om te wijken voor de druk. Dus aanhoudende druk veroorzaakt de ontploffing. Doe je al wat zijgangetjes met haar? Hoe reageert ze dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-01-02 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 16:24

Ze is vrij mager, en word dus goed bijgevoerd. Ze krijgt 3 kilo bix, twee keer hooi en een soort van muesli met gehakt iets erdoor ( lijkt op lucerne) . Ze is niet geschoren maar zit wel heel erg dik in haar vacht. Qua spieren moet ze nog meer ontwikkelen. Ik rij haar ook altijd goed los, voordat ik uperhaupt iets van haar vraag. Ik rij in een binnenbak. Ik merk wel dat ze een ontzettend sterke *motor* van achter heeft. Zijgangetjes heb ik 1 keer geoefend. Maar toen ik mijn linkerbeen aan legde om naar rechts te wijken, ging ze naar links. Tegen mijn been aan. Ze hangt ook heel erg tegen de muur aan, daarom rij ik bijna altijd op de tweede hoefslag. Ik rij haar nu 1 x in de week, en heel af en toe vaker. Meestal rij ik haar zeker zo'n anderhalf uur voor ze echt begint te ontspannen en dan is ze nog niet moe, maar ze zweet zo snel. Doordat ze zo moeilijk reageerd op been + zithulpen is ze ook lichtelijk onbestuurbaar. Ze kon echt alles, van wijken, schouderb.waarts en noem maar op. ( bij de oude eigenaar voordat ze zo lang stil stond) het lijkt alsof ze het gewoon niet meer begrijpt.Je merkt wel dat ze ergens ver weg gestopt in haar hoofdje alles nog wel weet, want ineens pakt ze een keer een schouderbinnenwaarts en de volgende keer dat je het doet is het weer bokbokbok. Mijn instructrice denkt dat ze gewoon iedereen in de **** neemt, omdat ze alleen maar hard wil, maar ze is TE werklustig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:36

#Ymke# schreef:
Ze is vrij mager, en word dus goed bijgevoerd. Ze krijgt 3 kilo bix, twee keer hooi en een soort van muesli met gehakt iets erdoor ( lijkt op lucerne) . Ze is niet geschoren maar zit wel heel erg dik in haar vacht. Qua spieren moet ze nog meer ontwikkelen. Ik rij haar ook altijd goed los, voordat ik uperhaupt iets van haar vraag. Ik rij in een binnenbak. Ik merk wel dat ze een ontzettend sterke *motor* van achter heeft. Zijgangetjes heb ik 1 keer geoefend. Maar toen ik mijn linkerbeen aan legde om naar rechts te wijken, ging ze naar links. Tegen mijn been aan. Ze hangt ook heel erg tegen de muur aan, daarom rij ik bijna altijd op de tweede hoefslag. Ik rij haar nu 1 x in de week, en heel af en toe vaker. Meestal rij ik haar zeker zo'n anderhalf uur voor ze echt begint te ontspannen en dan is ze nog niet moe, maar ze zweet zo snel. Doordat ze zo moeilijk reageerd op been + zithulpen is ze ook lichtelijk onbestuurbaar. Ze kon echt alles, van wijken, schouderb.waarts en noem maar op. ( bij de oude eigenaar voordat ze zo lang stil stond) het lijkt alsof ze het gewoon niet meer begrijpt.Je merkt wel dat ze ergens ver weg gestopt in haar hoofdje alles nog wel weet, want ineens pakt ze een keer een schouderbinnenwaarts en de volgende keer dat je het doet is het weer bokbokbok. Mijn instructrice denkt dat ze gewoon iedereen in de **** neemt, omdat ze alleen maar hard wil, maar ze is TE werklustig.


Als jij een keer in de week een uurtje op haar rijdt denk ik niet dat je teveel van haar moet verwachten. Ze heeft bij lange na nog niet de conditie om er dan ineens anderhalf uur op te gaan zitten. Wordt er verder nog op gereden? Wordt er verder nog gelongeerd? Je zou ook, om haar rustig te kunnen krijgen en het risico te verminderen dat je er afligt eerst een half uur kunnen longeren en haar laten uitrazen. En als ik de hoeveelheden voer zie die ze krijgt verbaasd het me niets dat ze stuiterend door de bak loopt als er maar een keer in de week op gereden wordt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 17:19

Ze word niet 1 keer in de week gereden. Het is mijn paardje niet, maar er is mij gevraagd om haar te gaan trainen. Verder word ze verzorgd door linde (love4ever hier op bokt) en die rijdt 2 dagen op haar. Verder word ze nu 1 keer gereden door het dochtertje van de eigenaar, en ik neem aan dat ze voor de rest los gegooit word. Ik longeer haar nu ook voordat ik erop ga, want anders is er geen rijden aan. In ieder geval alvast bedankt voor je advies en tips!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:25

Nog een laatste opmerking:

Denk je dat het verstandig is om een paardje dat opnieuw beleerd moet worden (want zo klinkt het wel) door drie verschillende mensen te laten rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:16

Ik vraag me af of jij je hulpen wel goed genoeg kunt doseren? Misschien is eht op dit paard wel helemaal niet nodig zo sterk in te komen.

Verder moet dit paard eerst maar eens leren op eigen benen te lopen. Een paard dat tegen je been in valt bij het wijken is duidelijk nog niet genoeg in balans en zeker nog niet genoeg bevestigd in de basis om een zijgang van te verlangen.

Ik krijg toch een beetje de indruk dat je meer van dit paard verlangt dan dat eht aan kan. Dat verklaart meteen het verzet. Heb je wel goede begeleiding bij het berijden van dit paard? Overleg eens met je instructie mbt een plan van aanpak voor de training.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 19:02

Jippie schreef:
Ik vraag me af of jij je hulpen wel goed genoeg kunt doseren? Misschien is eht op dit paard wel helemaal niet nodig zo sterk in te komen.



Sterk inkomen> ik heb het niet over een sterke beendruk gehad! Ik rij juist met bijna geen beendruk.

Cassidy > ik heb niks over haar te zeggen. Er rijden 4 mensen op haar. Waarvan een jong meisje dat nog niet zo lang rijdt, in de groepsles. De eigenaar = een jongen van 12. Haar verzorgster linda (love4ever hierop bokt) die goed kan rijden, en ik *train* haar.


Ik geef alleen maar aan wat het probleem is met het paard!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:57

#Ymke# schreef:

Cassidy > ik heb niks over haar te zeggen. Er rijden 4 mensen op haar. Waarvan een jong meisje dat nog niet zo lang rijdt, in de groepsles. De eigenaar = een jongen van 12. Haar verzorgster linda (love4ever hierop bokt) die goed kan rijden, en ik *train* haar.


Ik geef alleen maar aan wat het probleem is met het paard!


Vier personen die op dat paard rijden zijn op dit moment drie teveel. Is er een mogelijkheid om haar een maand alleen te doen (en dan 5 keer per week?) Ik kan me voorstellen dat je je zeer vereerd voelt omdat je gevraagd bent om dit paardje te *trainen*, maar noem je dit trainen? Ik denk dat je heel veel moeite hebt om hier één lijn in te krijgen hoor.

Voor de rest kan het rijden met bijna geen beendruk er ook voor zorgen dat ze zo schrikachtig blijft op het been. En als jij je beenhulpen kunt doseren, kunnen de anderen dat (en dan met name de eigenaar en het andere meisje) ook? Als ze ongewild in haar buik word gepord door iemand die nog niet zo gedoseert hulpen kan geven, hoe wil je dat ze dan meteen weet dat jij dat wel kunt?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 23:37

Nee, de mogelijkheid om haar meerdere dagen in de week te gaan doen is er niet,omdat ik mijn eigen paard heb. Maar ik kan de rest wel *begeleiden* . Ik probeer zoveel mogelijk aan haar te leren, tot ik vind dat ze het allemaal zelf over kunnen nemen.!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:17

Ach ja, die overgevoelige typjes blijf je houden Haha! Het probleem is ook bij mij bekend. Alleen in de wintermaanden wel te verstaan. Het is koud, hij is frisser door minder beweging, en daardoor protesteert ie sneller. (Om over een doodnormale buitenrit maar niet te spreken, gekke springknol) Misschien gaat het bij jou ook langzaam over. ( want je zei dat ze een poos stilgestaan had) Daag haar niet uit, ook niet als je het nu even helemaal gehad hebt, maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven rijden, ook als ze met het koppie dus omlaag moet. Misschien dat de combinatie van een (zacht) drijvende hulp en een stemhulp uitkomst kunnen bieden? Dit helpt bij mij tenminste wel. Zo af en toe moet ik het geen eens proberen om met mijn benen aan te komen zetten, en das niet overdreven, en dan wil een flinke stemhulp ook wel eens uitkomst bieden. Je voelt hem dan weer "compact" onder je komen, maar toch ontspannen, en met geen enkele vorm van verzet. Veel succes ermee.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:55

Ik denk dat jij de beste bedoelingen hebt met dit paardje, maar dat het op zo'n manier niks uit zal halen. Als er 4 mensen op rijden, zal die ene keer in de week trainen door jou, niet echt blijven hangen bij het paard denk ik. Stel dat jij 5 dagen in de week naar school gaat en rekenen leert. Als je één keer in de week de sommen goed uitgelegd krijgt, en de andere dagen knoeit de docent er zelf mee, of mag je dingen juist wel die je bij die 'goede'docent niet mag...
dat is hardstikke verwarrend en het paard kan nou eenmaal niet onthouden 'wat zij doet, moet ik bij de anderen ook uitvoeren'

Ik denk dat 1x pw dat paard rijden alleen leerzaam is voor het paard, als je de overige ruiters op dezelfde manier laat rijden, of lesgeeft oid.

Het rijden is op zich wel goed, als een paard 1x in de week goed aan het werk gezet wordt door eens een ander, maar voor het leerproces niet bijster volgens mij...
ik heb het met Iwaldo gemerkt. In het begin reed ik 1x op een zaterdag, en gingen we beide nauwelijks vooruit. Toen gingen we erbij lessen op woensdag, en dat ging al iets beter. Nu ik echter iedere dag rij (consequent, met dezelfde rijstijl dus ed) kan ik hem oppakken waar ik de vorige dag ben opgehouden. Hij snapt beter wat ik wil. Want hij hoeft niet meer te denken van 'oh bij haar is een ophouding halt houden en bij dat andere meisje op mn rug is een ophouding langzamer gaan'

N@tHa$¥a

Berichten: 57
Geregistreerd: 01-12-01
Woonplaats: ALmeRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:23

Ik reed een paardje ook een merrie die trapte naar het been omdat ze voor dat ze bij ons kwam een fokmerrie was en daarom trapte ze naar het been.
ik weet niet of dit ook bij jou paardje zo is.

groetjes en veel suc-6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:21

#Ymke# schreef:
Sterk inkomen> ik heb het niet over een sterke beendruk gehad! Ik rij juist met bijna geen beendruk.


Dan vraag ik me toch af warom dit paard zo in verzet komt op je been. Ik ga er natuurlijk vanuit dat dit paard helemaal gezond is.


En dan nog iets. Dit is een opmerking waar ik echt over kan vallen:
Citaat:
Ik geef alleen maar aan wat het probleem is met het paard!


Is het ooit wel eens in je gedachten opgekomen dat het probleem misschien wel eens bij jou zou kunnen liggen dat jij dus degene bent die dit gedrag bij dit paard veroorzaakt? Als dit jou instelling is dan zul je nooit leren met paarden om te gaan. Paardrijden heeft alles te maken met communicatie tussen ruiter en paard. Dat is een interactief proces en dat vereist van beide kanten flexibiliteit en mogelijkheid tot bijstelling/aanpassing, voor de ruiter nog meer dan van het paard.

Ik zeg niet dat jij 100% debet bent aan dit rijtechnische probleem maar het gaat mij te ver om het uit te sluiten.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:39

Citaat:
Ik geef alleen maar aan wat het probleem is met het paard!


Is het ooit wel eens in je gedachten opgekomen dat het probleem misschien wel eens bij jou zou kunnen liggen dat jij dus degene bent die dit gedrag bij dit paard veroorzaakt? Als dit jou instelling is dan zul je nooit leren met paarden om te gaan. Paardrijden heeft alles te maken met communicatie tussen ruiter en paard. Dat is een interactief proces en dat vereist van
beide
kanten flexibiliteit en mogelijkheid tot bijstelling/aanpassing, voor de ruiter nog meer dan van het paard.

Ik zeg niet dat jij 100% debet bent aan dit rijtechnische probleem maar het gaat mij te ver om het uit te sluiten.
[/quote]

ja, das waar jippie, maar ik denk dat ymke met haar opmerking toch iets anders bedoelt dan ze zegt. het ligt meestal natuurlijk zowel aan paard als ruiter. als bv een ruiter steeds iets 'fout' doet, gaat het paard daaraan wennen of komt ertegen in. hierdoor wordt de ruiter meestal nog 'fouter'en het paardje nog heftiger.

(sorry voor de onhandige uitleg Schijnheilig )

ymke, doet ze dat trappen ook bij de andere berijders, of alleen bij jou?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:18

Ik ga me er ook even mee bemoeien.
Het lijkt dat dit paard flink in verzet is.
Ik zou als ik jou was terug naar de basis gaan.
Benen om het paard leggen en het paard moet met een minimale druk voorwaarts gaan op 4 benen. Een paard wat de achterhand laat zakken mag niet terugkomen in tempo dus er zit iets mis. Dus eerst voorwaarts op 4 benen, dan wat pasjes opzij voor een been. Geeft het dan een bok tegen je been in, dan geef je nog een keer sterker been. En zo doorgaan tot het je been accepteert want het is ook een spelletje omdat ze aan het werk moet wat ze liever niet wil.

Eerst voorwaarts neerwaarts rijden, dan pas op een rustige manier de kont eronder schuiven. Hierbij blijft de drang naar voren belangrijker dan het flink ondertreden van de benen. Anders krijg je al snel een verzameld idee en dat is niet de bedoeling.

Misschien dat longeren met een pessoa ook wel makkelijk is voor dit paard. Maar hier reageert niet ieder paard hetzelfde op.

Kijk ook eens goed naar de uiterlijke kenmerken van het paard. Heeft het paard een hertehals? Dan is zijn rug erg star en zal het ondertreden gewoon moeilijk zijn. Is de bespiering aan alle kanten gelijk. Oké, de bespiering zal nog minimaal zijn, maar kijk of ze niet aan 1 kant veel meer spieren heeft. Want dit zal ook een hoop kunnen verklaren!

Ik zou een paar passen terug gaan en meer geduld gaan opbrengen.

Succes ermee.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 20:28

grassie schreef:
ymke, doet ze dat trappen ook bij de andere berijders, of alleen bij jou?


Nee ze doet het ook bij de andere. Nu ben ik (week later is het nu ofzo) erachter gekomen dat ze het alleen doet als je er net op zit. Als je al een half uur rijdt ofzo doet ze het niet meer Verward