Onbestuurbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Onbestuurbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 15:08

Als ik met mijn paardje Tong uitsteken een volte wil gaan rijden wordt ze soms helemaal onbestuurbaar. En dan krijg ik haar niet meer terug op de volte. Meestal trek ik dan aan de binnenste teugel, maar daar reageert ze dan niet op en gaat dan helemaal verkeerd. De volte wordt dan bijna een hele baan........ Wat kan ik hier aan doen?????

plz hellup

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:11

veel binnenhoefslag rijden, zodat ze leert op eigen benen te lopen. verder de buitenteugel duidelijk tegen de manenkam aanhouden (begrenzen) en ervoor zorgen dat je eigen hand niet voorbij de manenkam gaat. je binnenteugel moet je minder gebruiken, want dan blijft ze gewoon rechtdoor lopen met stelling, maar er natuurlijk wel bij houden!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:58

Je doet 1 heel belangrijk ding fout, je trekt aan de binnenteugel.
Je moet het op je benen doen.

Binnenteugel haal je van de hals maar NIET naar je toe.
Buitenteugel tegen de hals en hier hou je druk op, dit heet begrenzen. Niet trekken dus.
Buitenbeen ligt achter de singel en geeft druk zodat het paard niet met de achterhand kan uitzwaaien.

Waarom zoveel met de buitenkant? Je zorgt dat het paard niet over de buitenschouder wegwandelt. En dit gebeurt bij jou, daarom wordt de volte groter en groter. Dus hou de pony tegen met de buitenkant, drijf met de binnenbeen naar je buiten teugel toe, het paardje neemt dan mooi stelling aan en maakt dan na veel oefenen een mooie volte.

Niet opgeven, dit gaat niet in 1 keer goed want het paardje doet het nu al een hele tijd verkeerd bij jou. Maar als je blijft oefenen op deze manier dan komt het allemaal goed!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:01

ga met kleintje mee.......... scheelt me een hoop typewerk

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:45

Same here, en hou 'm er goed voorwaarts bij, maar als ie gaat rennen opvangen met die buitenteugel. Zorg dat die buitenteugel goed contact met zoveel mogelijk hals heeft. Binnenteugel mag liever iets los hangen dan dat je er mee trekt. Denk dus de hele tijd "binnenhand vóór !".

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:37

Ga met Kleintje mee.....
En verder, als hij het steeds op hetzelfde punt doet (of als je het aan voelt komen) zet hem dan net voor dat punt eens terug in draf, en rijd de volte in draf (of desnoods in stap). Zodra je voorbij dat punt bent, galoppeer je weer verder. Probeer de stukjes dat je moet draven steeds kleiner te maken, net zo lang tot je gewoon je volte netjes door kan galopperen.
Succes!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:25

haai
wat ook nog wel eens wil helpen is naast wat kleintje al uitlegt zelf goed kijken waar je heen wil. Niet naar beneden, niet recht naar voren, maar naar opzij, met de bocht mee! Je wil als je bijv een volte EBE rijdt eerst naar de B, dus je kijkt naar de B en als je daar bijna bent wil je naar de E, dus je kijkt goed naar de B. Het punt hiermee is namelijk dat je eigen houding al aan het paard duidelijk maakt "joh hee, wordt eens wakker, we gaan een volte rijden" je benen en handen komen op de juiste plaats. Draai maar gerust een eindje mee met je bovenlichaam, des te beter wordt jouw houding en des te duidelijker ben je met je hulpen naar je paard toe.
Daarbij begrens je inderdaad zoals kleintje beschrijft, en laat je de binnenteugel even voor wat hij is. Enkel licht van de hals afhalen, zodat je ruimte geeft en verder alles goed met je benen oplossen. Eventueel met de buitenteugel begrenzen, maar dat is allemaal al gezegd. Rijd vooral met je benen, niet met je handen, een paard is zoveel sterker dan wij.
Baai, MinX