Rug loslaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Rug loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 19:33

Mijn paard houd z'n rug heel erg vast en kan daardoor niet lekker nagevelijk lopen. Van m'n instructrice moet ik hem nu zoveel mogelijk heel laag rijden (vind ie heel erg moeilijk)
Maar zijn er nog andere dingen waarmee ik kan oefenen. Heb gehoord dat in-uitjes springen heel goed werkt. Of zijn er ook oefeningen die ik niet rijdend kan doen?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:19

Heb je de rug van je paard al eens goed laten nakijken?
Als je paard z'n hoofd niet wil laten zakken tijdens het rijden, zou het heel goed kunnen dat hij al last van z'n rug heeft. Wat niet zo raar is als hij niet wil nageven en z'n rug vast zet.
Laat z'n rug en je zadel eerst eens door een deskundige nakijken.

Als uitgesloten is dat er niets medisch aan de hand is, dan maak je de rug met name los in de galop.
Verder veel tempowisselingen rijden (paar passen verkorten, paar passen verruimen), op je zit, met licht teugel contact. Schakelen dus, met name in draf en galop. In stap je paard grote passen laten maken en je paard de ruimte geven om met hoofd en hals mee te dijnen. Hoe meer bewegelijkheid in het hele lichaam, hoe beter.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:12

Oefeningen aan de hand of op de volte. Balkjes draven aan een los hangend touw. Kleine sprongetjes inderdaad en veel tempo wisselingen.

Je wilt dat hij zijn rug los laat. Ontspanning is daarbij heel sterk nodig en dat bereik je enkel als je paard mee wil werken. Angst of niet willen is dan ook geheel verkeert en zorgt op langere duurt enkel voor nog meer spanning in de rug.

Sluit medisch probleem eert uit voordat je echt hiermee aan de gang gaat.

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:48

Mijn verzorgpaard had ook last van zijn rug. toen moetsen wij van de dierenarts hem longeren met bijzet zodat zijn hoofd laag is en dan balkjes laten draven. Zo loopt ie goed over de rug. Dit heeft aardig geholpen maar je moet het wel 2 weken volhouden minimaal.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:49

wat ook wil helpen is eens een fysiotherapeut laten kijken of een keer je paard laten masseren. Dat heeft in ieder geval bij mij geholpen

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:36

Suzan zegt het helemaal!
Gebruikt ie z'n rug ook niet als je 'm longeerd?

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:12

Vooral niet laag en rond rijden! Dat zettie het helemaal vast! Misschien dat dat ook een oorzaal is.. Maar Suzan geeft goeie tips!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:52

Jokky schreef:
Vooral niet laag en rond rijden! Dat zettie het helemaal vast!


Sorry? Ik heb altijd geleerd dat je je paard zijn rugspieren juist losmaakt door ze laag en rond te rijden. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je ze te diep moet rijden. Door ze ontspannen over de schouder te laten lopen, hierbij wel opletten dat ze goed voorwaarts blijven, zorg je juist dat ze hun rug goed gaan gebruiken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:02

galopperen galopperen galopperen. En ga dan ook in de verlichte zit, zodat het paard zijn rug los DURFT te laten. Probeer hem natuurlijk wel wat naar beneden en aan elkaar te rijden daarin. Mogelijk is hij alleen maar gevoelig in de rug en durft hij het niet. Je moet hem zachtjes overhalen.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:42

Probeer lekkere ontspanningsoefeningen te doen. Je kan er misschien een keer zonder zadel op gaan en dan lekker een beetje figuren rijden enzo, vooral heel erg voorwaarts gaan. Als je paard zich ontspant ontspant hij misschien ze rug ook wel gelijk... Succes!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:43

dat zou ik niet doen, een paard dat z'n rug toch al niet loslaat, ook nog eens zonder zadel gaan rijden. DAt zal hij niet af kunnen. DAt kan hooguit iemand met een mega super zit. Klaus Hempfling of zo...

OP een paard dat zijn rug namelijk niet ontspant moet je al helemaal niet gaan doorzitten. EERST loslaten, achterhand erbij, DAN pas doorzitten, eerder niet doen! WAnt je stuitert veel meer op een plank achtige rug, daardoor stoor je het paard meer, waardoor hij helemaal niet meer durft te ontspannen.

VAndaar dat ik ook voorstelde om in de verlichte zit te gaan galopperen, het paard veel sprong te laten maken, hierin het paard na te laten geven. Hij gaat dan loslaten in zijn lijf en ook in zijn rug. Als het paard dat eenmaal doet, dan kun je eens proberen te gaan zitten, en zo goed mogeljk in de beweging mee te gaan en in je eigen lichaam los en ontspannen te blijven en goed door te blijven ademen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:49

Inderdaad vind ik galopperen erg fijn om een paard losser te maken, hij moet ook goed voor je been zijn. Ook fijn vind ik het om wat naar buiten in te buigen op een lange zijde.
En zelf ontspannen in je hand, en zit (niet doorzitten) en een beetje geduld. Probeer echt te voelen wat er onder je gebeurt en wat je doet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:56

doe ik ook veel, naar buiten buigen tijdens galopperen > het paard dwingen binnenachterbeen meer onder te brengen. Daarbij doe je meer beroep op zijn losheid, wordt het paard nageeflijker.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:00

Desiree schreef:
doe ik ook veel, naar buiten buigen tijdens galopperen > het paard dwingen binnenachterbeen meer onder te brengen. Daarbij doe je meer beroep op zijn losheid, wordt het paard nageeflijker.


Voor mij ook een manier om te voelen of hij op 2 teugels is, aan 2 kanten hetzelfde.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:45

Ik kreeg van de fysiotherapeut de tip om te gaan masseren (niet te hard) en om naast je paard te gaan staan en met een worteltje op buikhoogte je paard z'n nek naar opzij/achteren te laten buigen en dan steeds iets verder naar achteren