hoe de achterhand eronder krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

hoe de achterhand eronder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 14:03

Hallo,
Van de zomer, als ik dan reed, was altijd heel snel de achterhand mooi eronder, en liep ze lekker.
Na ene tijdje ging ik me dara niet meer mee bezig houden,
maar nu ben ik dus even kwijt hoe het ookalweer moest. Bloos
kan iemand me helpen met het weer terug krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:05

Een instructeur zou dat inderdaad heel goed kunnen.
Overigens is dat geen trucje wat aangeleerd moet worden. Als ik je bericht zo lees betwijfel ik eerlijk gezegd of je precies weet waar e.e.a. om gaat.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:34

Goed les nemen en probeer met de zoekfunctie het eens onder achterhand, vind je vast wel wat!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:15

zijn hier al zoveel en vaak topic's over gebruik eens zoekfunctie.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 17:06

ik heb ook al les,
maar ik zal morgen vragen of we dit mogen oefenen,
ik weet best dta het geen trucje is..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:34

Alleen tijdens de les oefenen heeft geen zin....tijdens het rijden zonder instructrice moet je er ook mee door blijven gaan anders rijdt je gewoon in mijn ogen voor niets.

Hoe je dit traint weet je instructrice idd vast wel haarfijn uit te leggen....of probeer de zoekfunctie even.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:04

ik heb het zelfde probleem, (zoek functie niet echt mijn ding gevonden). maar als de pony zijn achterhand meer gaat gebruiken, krijg je dan ook meer oprichting? want mijn pony loopt nogal laag en soms te diep. ik rijd nu veel overgangen en oefen ao nu en dan met balkjes. wat kan je nog meer doen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:04

Capopjekop Haha! Als je pony te diep gaat idd been bijgeven.

Meestal zijn ze ook niet meer voorwaarts als ze te diep gaan dus de manier om het op te lossen is dan om juist wel voorwaarts te rijden.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:11

ik rijd ook meetsal genoeg voorwaarts,
de zoekfunctie laat me ook in de steek..

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:36

Sily schreef:
Capopjekop Haha! Als je pony te diep gaat idd been bijgeven.

Meestal zijn ze ook niet meer voorwaarts als ze te diep gaan dus de manier om het op te lossen is dan om juist wel voorwaarts te rijden.


ik merk er niets van dat ze te sloom is. ze is juist te snel. in de galop hem ik hier vooral last van. ze gaat hard, ik vang haar op en dan gaat ze diep lopen. geef ik been blijft ze nog zo lopen, nog een keer been dan gaat ze harder. de halve ophoudingjes zijn nog niet helemaal super.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:37

Ze gaat harder lopen en houdt haar hoofd dan nog zo diep? Verward
Ik geef het op, vraag maar aan Gijsenkim Haha! Knipoog

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:44

ja, ze gaat alleen hoofd omhoog doen als ze helemaal aan het streeken gaat zeg maar. en me instructische kan niet echt helpen want das echt zo iemand die niet met mij door een deur kan Verward geeft ook rare tips, en de andere heb ik al een paar weken niet meer gehad. ik ga nog maar is met haar praten. ze kent mijn pony ook goed.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:53

Verzamelen: eerst goed los en nagevelijk rijden. Als ze goed aan je hulpen is, los en makkelijk loopt en naageeft ga je der terugschakelen... Dit kan je doen dmv: Zithulpt, teugehulp (by voorkuur liever niet) of stemhulp. Op het momend dat ze terug komt gaat die zitten op zn achterhand en rij je hem weer vooruit.. Als die dan weer op zn voorhand valt en zn kop tussen zn benen doet.. wat vaak het geval is kan je 2 dingen doen of been geven en je handen is toestaan of opnieuw terug rijden op je zit zodat die achterhand er bij komt.. het is ff uitproberen wat het beste werkt... In het begin als die achter nog niet sterk genoeg is en het nog niet helemaal door heeft is de eerste optie het beste vaak.

Wat je ook kan doen is bv van stap naar galop en dan terug rijden..

kortom heel veel overgangen rijden en proberen je paardje voor te zijn.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:28

Zorgen dat je paard goed aan het been is en veel buigen en overgangen rijden.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:02

het belangrijkste is denk ik dat je paard goed voorwaarts loopt en goed nageeft. Die achterhand komt dan vanzelf, maar hier heb je goede instructie bij nodig. Wanneer je dit een keer gaat oefenen (dat zou je vragen geloof ik) heeft het geen zin, want het hele rijden draait hierom. Je moet er dus eigenlijk altijd mee bezig zijn, want naar mijn mening is dit het doel van het paardrijden. veel succes
je kunt trouwens veel overgangen rijden en bijvoorbeeld schoudervoor rijden heb ik geleerd

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:41

Heb even een kijkje in je profiel genomen, maar voor zover ik kan zien, geeft je pony niet echt na. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn. ( nee dat zeg ik fout, het IS een momentopname Haha! ) Neem eerst een goed les om je pony na te laten geven ( en andere dingen natuurlijk ) en ga dan pas aan de achterhand werken. Succes! OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:44

Natasja91 schreef:
Heb even een kijkje in je profiel genomen, maar voor zover ik kan zien, geeft je pony niet echt na. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn. ( nee dat zeg ik fout, het IS een momentopname Haha! ) Neem eerst een goed les om je pony na te laten geven ( en andere dingen natuurlijk ) en ga dan pas aan de achterhand werken. Succes! OK dan!


Naar wat ik geleert heb komt nageefelijkheid juist van achteren?
Goed van achteren naar voren rijden, lekker voorwaarts dus, achterjand eronder en dan komt dat nageefelijke vanzelf.

Als je eerst nageefelijk gaat rijden ziet de voorkant er mooi uit, maar de achterkant hangt er maar wat achteraan...dus als die dan nageefelijk is draai je het hele zooitje weer om en ga je pas van achteren rijden?
Kan je naar mijn idee weer van voor af aan beginnen.

Maar ok, zo leer ik het.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 00:10

Sily"]
[quote="Natasja91 schreef:
Heb even een kijkje in je profiel genomen, maar voor zover ik kan zien, geeft je pony niet echt na. Dit kan natuurlijk een moment opname zijn. ( nee dat zeg ik fout, het IS een momentopname Haha! ) Neem eerst een goed les om je pony na te laten geven ( en andere dingen natuurlijk ) en ga dan pas aan de achterhand werken. Succes! OK dan!


Naar wat ik geleert heb komt nageefelijkheid juist van achteren?
Goed van achteren naar voren rijden, lekker voorwaarts dus, achterjand eronder en dan komt dat nageefelijke vanzelf.

Als je eerst nageefelijk gaat rijden ziet de voorkant er mooi uit, maar de achterkant hangt er maar wat achteraan...dus als die dan nageefelijk is draai je het hele zooitje weer om en ga je pas van achteren rijden?
Kan je naar mijn idee weer van voor af aan beginnen.

Maar ok, zo leer ik het.
[/quote]
Dat lijkt mij ook het meest logisch en het belangerijkste!
Echt een hele vage opmerking om te zeggen dat nagevelijkheid eerst moet komen Verward

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:47

Als het een goed gebouwd paard is loopt hij op vier benen.
Om de achter hand te stimuleren moet je veel overgangen rijden.
En hem van voren niet vast pakken, want dan kan hij niet op zijn eigen benen lopen en nooit die achter hand er onder zetten.
Zorg dat hij attent word aan je been, veel overgangen rijd en daarbij lekker vlot vertrekt.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:46

Goed nageefelijk rijden en de achterhand eronder kun je niet los zien van elkaar. Te diep is een teken van te weinig been, hangen in de hand, of achter de teugel kruipen omdat de ruiterhand te stug is. Alles met veel beenaanleuning oplossen, dus niet direct harder drijven, maar benen continu aan je paard en juiste beenhulpen bij voltes, dan leer jij je paard te reageren. merk je dat de achterhand iets achterblijft dan kun je dat na lang oefenen vaak met een eenvoudige beenhuilp aangeven en weet je paard wat hij moet doen. En begin maar eens in de stap met verschillende staptempo's kijk eens waar je paard zijn hoefafdruk geeft.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:12

misschien dat ik inderdaad mijn been gewoon meer aan haar moet leggen. ik denk niet dat mijn*handen te stug zijn, aangezien ik vaak hoor dat mijn handen zo netjes rustig zijn. zou het ook niet zoiets kunnen zijn dat ze moe word en dan meer gaat hangen zeg maar?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:30

Het is natuurlijk erg makkelijk als je je eigen hoofd niet hoeft de dragen en de ruiter draagt het, misschien zou ik daar als paard ook gebruik van maken. Moe of niet dit is niet wat je oke moet vinden, bij een lange teugel bepaal jij pas dat ze lekker haar hoofd kan strekken en naar de grond toe kan gaan. Dat andere zeggen dat je rustige handen hebt wil niet zeggen dat ze niet stug zijn, hou je ze teveel op z'n plaats, dan zet je je paard vast en gaat hij/zij hangen, dan bewegen je handen dus niet, je vuist niet continu gesloten houden, maar open en sluiten zonder te zagen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:38

nee ik denk nog steeds dat mijn handen niet stug zijn. ik let namelijk goed op dat ik ze ook ontspan. ik beloon mijn pony ook door mijn h and met teugel erin over de hals te halen enzo. maar ik zal er nog wat meer op gaan letten. het zou natuurlijk best onbewsut kunnen gebeuren dat ik ze soms aanspan.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:16

als hij zijn achterhand er niet onder rijd moet je eens proberen om je benen verder naar achteren te leggen, wel daar houden dan hè, niet dat je telkens om de halve minuut even je benen naar achteren legt ofzow, maar ze wel op die plek houden!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:31

Veel overgangen rijden, en veel tempo wissels, bv de hulpen voor draf-stap geven en dan net weer been hulp geven, dan komt de maasa 'eronder'. En een licht contact houden maar zeker niet gaan tegenhouden! en veel balkjes ook.