stellingvraag, aan de teugel lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

stellingvraag, aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 21:19

Hoi, ik heb een vraagje aan jullie medebokkers
Ik rij nu zo'n twee jaar op een manege waarvan mij geleerd is
om het paardje aan de teugel te laten lopen
1. goed voorwaarts te rijden, met de juiste beenhulpen
2. binnenhand stilhouden en enkel stelling te rijden
3. met de buiteteugel het tempo te bepalen en te vragen
Nu heb ik vandaag les gehad van corinne, een medebokker, die mij dus het tegenovergestelde geeft
dus
1. goed voorwaarts rijden
2. buitenteugel bepaald het tempo, en hou je stil
3. met de binnenteugel, vraag je stelling en vraag je vanuit polsen aan de teugel te lopen.
Zou dat nou betekenen dat ik het aldie tijd verkeerd begrepen heb? of zouden ze nou op een "verkeerde"manier les hebben gegeven. Daarbij even houding en beenhulpen buitenbeschouwing laten. Wat is nu ongeveer de juiste stelling?
En corinne was een leuke en leerzame proefrit op jeddah:D

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:33

Stelling 2, iig zo is het mij geleerd.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:38

mij is geleerd helemaal niet met de binnenteugel stelling te vragen maar met je binnenbeen en buitenteugel.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:39

Mij ook. De buitenteugel is een beetje de 'steunteugel', de constante factor voor je paard (wat niet betekent dat hij erop mag hangen!). Maar misschien werken andere manieren ook goed. Punt 1 bij beide stellingen klopt iig Lachen !!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:43

tja, aanleuning is een bepaald gevoel dat je moet hebben, dit heb je nie zomaar en daar moet je aan werken er zijn vele theorien over, de een zegt dat de ander dat, maar het is iets wat je zelf moet ervaren met goede begeleiding, een goede aanleuning bestaat uit een drie punt contact. je beenhulpen (hier mee houdt je je paard aan het lopen van achter naar voren), je zit (deze staat in verbinding met het paard je kan met goede zithulpen veel bepalen een goede begeleiding van de zit is nodig om je paard ontspannen door het lijf te laten lopen zonder hem te stroren in zijn lopen.), en het contact van de hand en de paarden mond door middel van de teugel.(je moet het een lichte druk kunnen in spelen op je paard, hier mee kun je in samenhang met andere hulpen je paard wat dieper rond stellen, wat meer boven in en wat je maar wilt, je paard hoort na te geven op je hand en hier niet tegen in verzet te komen, mits je een vriendelijke hand gebruik.

samen met deze 3 punten zou je een goede aanleuning moeten kunnen rijden op een goed swingend ontspannen paard, je moet dit gevoel ervaren om het goed uit te kunnen voeren. gepruts en dergelijke in je eentje en zonder goede hulp is slecht en brengt je alleen maar verder van het pad af.

als je over stelling praat wil dat zeggen dat het paard met zijn hals/hoofd naar binnen of juist naar buiten buigt, stelling gaat vaak in combinatie met wat buiging door het lijf, daardoor blijft het paard vloeieder in zijn lopen.

stelling vraag je door je binnen hand net iets te sluiten zodra je paard hier op reageert probeer je het met je binnen been over te nemen door een wat meer drijven hulp te geven, je zou moeten proberen om je paard dan in stelling/buiging te houden. hierbij begrenst je buitenhand voor het over de buitenschouder weglopen.

mijn mening is dat iedereen hier andere ervaringen en belevingen mee heeft iedereen ervaart het als iets anders dat is bij niemand het zelfde, je hebt er toch altijd je eigen gevoel bij en dat gevoel is zeer belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:11

Wat leuk dat je les hebt gehad van Corine (naamgenoot van mij Haha!). Ik ken haar nog wel van toen ze met Jeddah op de manege stond waar ik werkte.

Iedereen geeft natuurlijk op zijn/haar eigen manier les. Wat ik van Corine heb gezien, vond ik heel goed (en niet alleen ik, ook de manege-eigenaresse vond haar heel erg goed met paarden). Naar mijn idee is ze zeker iemand, waar je veel van kunt leren.

De manege waar je les had, ken ik natuurlijk niet, dus daar geef ik geen mening over.

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:37

Bij mij was het altijd binnenbeen en buitenteugel en gelijke druk houden op twee teugels.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:38

voorwaarts, binnenbeen en buitenteugel.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:49

haai
ik heb geleerd: voorwaarts lopen, benen erbij en op je zit rijden. Ik heb geleerd dat je in principe niets doet met je teugels. Maar goed, ik ben een alternativo.
Baai, MinX

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:03

je kan toch geen stelling vragen zonder teugel ?

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:15

Je moet juist stelling vragen dmv beenhulpen...niet door simpelweg ff een trek te geven aan de (binnen)teugel. Je doet dit door met je binnenbeen beide schouders van het paard naar buiten te drukken.drijven en daarbij weer het buitenschouder begrenst met je buitenteugel.Dit doe je door er evenveel druk op te houden als je binnenteugel en evt meer als dat nodig is.
Wel mag je met 2 handen naar links of naar rechts werk..mits dit gelijk gaat en nimmer mag er 1 van beide handen over de manenkam gezet worden.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:20

ja het is binnenbeen buitenteugel, heb het zojuist op mijn clubles geleerd, dacht ook altijd dat je met binnenhand stelling moest vragen, en nu zit ze op links muurvast. Toen heeft mijn instructrice mij het zo verteld dat je inderdaad eigenlijk haadt niets met je binnenteugel doet, maar juist met je binnenbeen (in praktijk zeer moeilijk uit te voeren kuch kuch)

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:38

Ongeveer stelling 2 maar dan wel anders ivm het stelling vragen.
Buitenteugel stilhouden en binneteugel vragen, maar stelling doe je wel met buitenteugel en binnenbeen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:02

haai
ik citeer: "je kan toch geen stelling vragen zonder teugel ?"
uhh... waarom niet dan? Door juiste training en voorbereiding kan je je paard toch alles op je zit en benen laten doen? Dus ook stelling vragen en dat soort dingen? Ik heb geleerd dat je de teugels eigenlijk nergens voor nodig hebt. (nou ja, goed, de opgave "teugels lang laten" en "teugels op maat nemen" worden wat lastig zonder teugels... maar verder kan alles zonder teugels)
Baai, MinX

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:07

Tis bij elk paard anders......... Ikzelf hanteer het basisprincipe binnenbeen buitenteugel........ maar bij sommige paarden heb je net wat meer druk op de binnenkant........ tis maar net hoe ze reageren

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:39

Ik heb altijd geleerd dat je niets hebt aan een paard wat "Aan de teugel loopt" het enigste wat dat verscheeld met "hobbele" is dat die kop tussen zn benen heb hangen en vaak nog in een valse knik ook.

Nageven: in eerste instantie moet je paard goed voorwaard zijn, alle hulpen kennen en herkennen en vertrouwen in je hebben. Dan kan je paard los rijden, goed voorwaards houden en veel stellingen aannemen en overgangen rijden. Op het momend dat die los is ga je meer van hem vragen. Dit doe je niet met enkel je binnen of buiten teugel, maar dat doe je door gelijk contact te hebben op beide teugels en niet zitten rukken of plukken eraan. Op het momend dat jij dat contact goed hebt en met je benen iets tegen het bit aandrijft en met je zit bij je houdt zodat bv niet gaan draven of dribbelen moet die nageven! Op het momend dat die niet nageeft kan je extra oefeningen doen waarbij zn achterhand meer geactiveert word zoals een pasje wijken in de wending, stukje de schouder naar binnen, of een volte10 meter draaien. Als dit ook niet helpt zou je tijdens! zn oefening een keertje een ophouding kunnen maken met je binnehand om hem hiermee nog meer bij te helpen. Maar denk er wel aan alles wat je met je teugels neemt geef je met je been terug! dus als je met je binnenhand een ophouding maakt geef je extra druk met je binnebeen.

Verzamelen: Het belangste voor nageven is dat je paard in balans is, vertrouwen heeft in je hand en los is vanuit zn rug. Als een paard kan nageven kan je hem "terug schakelen" dit doe je door een ophouding te maken met of enkel je buitenteugel, Of bijde teugels, Of op je stemhulp, Of op je zithulp.. net waar die het beste op reageert. Op dat momend zet die als het goed is zn achterhand erbij. Zelfde verhaal als net.. doet die dit moeizaam of niet, rij wat oefeningen als voltes of pasje opzij.

en met alles wat je paardje doet: BELONEN, want daar leer je hem meer mee dan met straffen

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:44

dan hebben wij echt beroerd les op onze mange...Boos!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:00

Gretha schreef:
je kan toch geen stelling vragen zonder teugel ?


jawel hoor. Ik kan juist geen stelling vragen mét binnenteugel. Dan buigt ze haar hals wel naar binnen, maar haar lijf buigt ze helemaal niet.

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:58

Misschien kun je paarden in het begin een beetje 'helpen' met die binnenteugel? en het binnenbeen erbij natuurlijk en dat ze t later gaan begrijpen en dat dan alleen het binnenbeen voldoende is?

Zo wordt t mij nou ongeveer geleerd, maar echt, dat paard is een geval apart dus misschien hebben jullie er een hele andere mening over, ik hoor t graag!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:53

ik denk dat er niet echt een vaste manier is om aan de teugel te rijden, maar de ene methode werkt beter en krijg je beter resultaat als met de ander. ik heb geleerd om goed voorwaarts te rijdenen contact te houden met twee teugels, zodat het paard vanzelf de hand opzoekt. tempo en stelling rijd ik niet alleen op de handen, maar probeer ik ook met mijn zit te regelen, vooral het tempo. Het ligt aan je paard wat het beste werkt. Met een paard met een korte hals pak je anders aan dan met een lange, maar meningen verschillen. Als je een andere mening hebt, vertel het me

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:36

Ik heb ook altijd geleerd voorwaarst rijden en evenveel contact houden op beide teugels, ondersteunen met benen, en gewoon stelling vragen. Door de buitenteugel vast methode denk ik dat er veel ruiters zijn die zo een 'starre' kant krijgen en zo niet meer soepel kunnen reageren door de buitenteugel echt naar beneden vast te duwen. Zoals Pablolover zegt moet het paard zelf tussen 2 teugels je hand opzoeken en niet gedwongen worden zoals velen door een starre buitenteugel.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:09

ik heb geen van beide geleerd:
- duim en wijsvinger stil houden, deze dragen de teugels
-overige drie vingers licht kneden ( evt licht benen erbij)
- zoekt het paard meer contact, vingers openen en licht benen aan drukken om contact te houden

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:17

Ik heb zoiezo geleerd binnenbeen-buitenteugel en been, dat is nog wel het belangrijkste wat ik geleerd heb je benen.

Maar meerdere mensen zeggen het al er is volgens mij niet echt een vast systeem voor, het ene paard moet je zo doen en de ander heeft weer een andere manier.