paard buiten onhandelbaar dus de sloot in??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

paard buiten onhandelbaar dus de sloot in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 16:36

Hallo,

Vorige week had ik les, we gingen naar buiten. Ik wou niet mee, omdat mijn haflinger juist om deze rede is verkocht, hij kan niet naar buiten.

Maar van mijn instructrice moest ik me niet aanstellen bla bla. Dus ging een ander meisje op Wouter (mijn paard) want ik durfde het niet aan. Mijn instructrice zei we gaan alleen stappen door het bos. Niet dus!! We gingen draven en omdat meneer een tuigbit in z'n mond had hangen kon hij niet naar voren. En begon te draaien met z'n kont richting de sloot, voordat ik hem kocht vertoonde hij dit ook, maar bij mij niet dan vliegt hij er alleen keihard vandoor . Ik zelf zat op een ander paardje, ik heb gewoon zitten janken! Huilen Mijn paardje loopt nooit de sloot in bij mij, en al die oudere maar zeggen ging toch goed! Helemaal niet. Na de les hoorde ik dat mijn instructrice had gezegd TREK HEM MAAR DE SLOOT IN!! Alsof je daar zijn probleem mee oplost!
Nou is't weer zo mooi weer ben ik weer doodnerveus bang dat we naar buiten gaan, gelukkig krijg ik vanaf volgende wee van iemand anders les.

Hoe zouden jullie dit oplossen?! Zonder hem de sloot in te trekken?

sandra

*edit batje* typo uit titel gehaald

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:38

Ik zou in ieder geval nooit meer een ander op mijn paardje laten, om 'm dan de sloot in te laten trekken.

Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken wat het probleem is, en daar een goede oplossing voor geven. Maar van een paard de sloot in trekken is er volgens mij nog nooit eentje beter geworden.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:43

mijn ex verzorgpaard vertoonde ook van dit soort gedrag, ik heb eerst in de sloot gelegen voor t goed ging. ik denk dat t een vertrouwens qwestie is...
sommige paaren hebben een kronkel, heeft veel tijd en geduld in steken en das heeeel moeilijk (vind ik) hoop dat t goed komt!!!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 16:47

Het rare is dat hij dit eerder niet deed! Hij is 4 jaar van de manege geweest de laatste 2 jaar ging hij dit doen. Kwam mede door het leasmeisje denk ik, toen ben ik hem gaan leasen. maar omdat hij toen nog meerreed zit het er wel goed in!!
idd qwestie van vertrouwen! Ik durf alles met hem in de bak, maar buiten helemaal nix zelf wandelen vind ik eng!
Ging daarna alles goe dme tje verzorgpony?

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:49

Als hij niet naar voren kon door het tuigbit, werd daar blijkbaar aan getrokken. Want met een tuigbit kun je gewoon draven. Het is niet verwonderlijk dat als je trekt aan een tuigbit dat je paard achteruitgaat en gaat draaien. Want hij wil van de pijn in zijn mond en de pijn aan zijn kaak af. De pijn aan zijn kaak wordt veroorzaakt door de kinketting die aan een tuigbit zit.

Rij je in de bak ook met een tuigbit????

Je kan beter proberen om eerst zelf met hem naar buiten te gaan, zonder groep. Eerst wandelen, ernaast en vertrouwen winnen. Daarna erop met iemand ernaast en dit uitbouwen.

Veel succes.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 16:54

Hij werd van voren tegengehouden omdat hij er anders vandoor zou gaan. Er werd niet in z'n mondgetrekt jah aan 1 kant, maar hij is me gewoon de baas buiten. Neej in de bak rij ik met een gewoon bit.
En doet hij nix

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:56

wouterpaard"]
Hallo,

Vorige week had ik les, we gingen naar buiten. Ik wou niet mee, omdat mijn haflinger juist om deze rede is verkocht, hij kan niet naar buiten.
[/quote]
Dan weiger je naar buiten te gaan. Of alleen als zij hem vasthoud aan een touwtje oid. Maar als ik geen vertrouwen zou hebben ga ik echt niet naar buiten.

[quote="wouterpaard"]
Maar van mijn instructrice moest ik me niet aanstellen bla bla. Dus ging een ander meisje op Wouter (mijn paard) want ik durfde het niet aan.
[/quote]
Dat had je beter niet kunnen doen, jij moet over de angst heen. Niet dat andere meisje.

[quote="wouterpaard"]
Mijn instructrice zei we gaan alleen stappen door het bos. Niet dus!! We gingen draven en omdat meneer een tuigbit in z'n mond had hangen kon hij niet naar voren.
[/quote]
Hoe kom je aan die redenering?

[quote="wouterpaard"]
En begon te draaien met z'n kont richting de sloot, voordat ik hem kocht vertoonde hij dit ook, maar bij mij niet dan vliegt hij er alleen keihard vandoor . Ik zelf zat op een ander paardje, ik heb gewoon zitten janken! Huilen Mijn paardje loopt nooit de sloot in bij mij, en al die oudere maar zeggen ging toch goed! Helemaal niet. Na de les hoorde ik dat mijn instructrice had gezegd TREK HEM MAAR DE SLOOT IN!! Alsof je daar zijn probleem mee oplost!
[/quote]
Met huilen schiet je niets op. Jij wou er niet zelf opstappen, dat is je eigen schuld. En soms moet een paard alleen maar de sloot zien en dan heeft hij al zoiets van: Schrik, ik hou niet van zwemmen. En zoals al gezegt in dit topic wil het ook weleens helpen.
[/quote]

[quote="wouterpaard schreef:
Nou is't weer zo mooi weer ben ik weer doodnerveus bang dat we naar buiten gaan, gelukkig krijg ik vanaf volgende wee van iemand anders les.

Hoe zouden jullie dit oplossen?! Zonder hem de sloot in te trekken?

Vertrouwen opbouwen en steeds een groter rondje buiten maken. Doet hij anders in een groep? Misschien moet je eens met 4 paarden of meer gaan rijden: voor, achter, links en rechts. Dan kan hij weinig kanten op.

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:05

hallo? als jij niet wilt dan hoeft het toch zeker niet?? Ikdenk dat het een probleem is met jou en je paard, en ander er op heeft dan niet zo veel zin, probeer rustig te blijven en het stapje voor stapje aan te pakken!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:28

wouterpaard schreef:
Het rare is dat hij dit eerder niet deed! Hij is 4 jaar van de manege geweest de laatste 2 jaar ging hij dit doen. Kwam mede door het leasmeisje denk ik, toen ben ik hem gaan leasen. maar omdat hij toen nog meerreed zit het er wel goed in!!
idd qwestie van vertrouwen! Ik durf alles met hem in de bak, maar buiten helemaal nix zelf wandelen vind ik eng!
Ging daarna alles goe dme tje verzorgpony?


Je zegt zelf dat hij het pas de laatste 2 jaar doet, dan is hij je dus gewoon aan het uitproberen.
Aangezien jij bang bent lukt dat aardig, hij krijgt z'n zin en dat weet hij nu wel
Je paard is niet zielig, bang of wat dan ook, maar gewoon verwend, in de zin dat hij even te vaak z'n zin heeft gekregen.
Ik raad je aan iemand met voldoende rijervaring en die niet benauwd is dit probleem op te laten lossen.
Het is waarschijnlijk een kwestie van 2-3 keer flink aanpakken.
Trouwens, waarom rijd je je haflinger onder het zadel met een tuigbit?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:46

Stap 1: instructrice de deur uit sturen.
In hoeverre ze gelijk heeft is een andere discussie, maar het blijft jouw paard en jij bent de baas, ze moet je gene dingen opleggen die jij niet wilt.
De sloot in trekken keur ik trouwens af, wellicht helpt het maar het is ook best een risico (gladde rand, stukken glas op de bodem, paard kan vallen). Mijn pony is ook enkele keren de sloot ingelopen maar heeft er niks van geleerd.

Als ik jou was zou ik voorlopig niet met hem naar buiten gaan, of eventueel aan een halstertouwtje. Zorg eerst dat je in de bak voldoende vertrouwen in hem krijgt en genoeg controle (met een normaal trensje). Daarna naar buiten met iemand erbij en het liefst een zeer mak paard.

Zie net dat je wandelen ook eng vind, daar eerst aan werken dan, neem iemand mee en ga veel en vaak wandelen, net zolang tot het de gewoonste zaak van de wereld is.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:40

Nee, ik rij hem in de bak niet met tuigbit!! Maar een dubbelgebroken trensbitje. In de bak hoef ik nix te oefenen dan kan ik alles met hem.
Zodra ik het erf af ga en 10 min. bezig ben begint hij te kl*te.
Een mak paard erbij helpt niet, dat hebben we al heel vaak geprobeerd en toen vloog hij zelfs met mij erop door de wijk heen!! Het andere paard bleef stilstaan.
Hij is misschien verwend, maar hij doet het bij iedereen. Door diegene waar hij is bij geleasd, is het er ingekomen die was bang voor hem. Maar omdat niemand hem houdt buiten word hij dan met een tuigbit gereden, ik ben bang daar moet ik aan werken dat weet ik. Ik ben niet alleen bang voor hem, maar voor de gevolgen, toen we door de wijk vlogen knalde we eerst bijna tegen een stilstaande auto op en daarna een lantaarnpaal . We denken eraan om hem naar een inrijschool te sturen, zou dit een goede oplossing kunnen zijn?!

Gelukkig heb ik vanaf vrijdag les van iemand anders!! OK dan!

Dank je voor jullie reacties!!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:26

sandra je kan oefenen door dar jij erop gaat zitten en marije of iris ernaast ofzow.aan een touwtje dus lijkt knullig maar zo leert ie het wel...hopen we dan maar hea..
en een inrijdschool tja ik weet het niet bij jou loopt ie beter dan bij een ander hij ertrouwd jou ik zou dus eerst anders proberen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:36

Eerst even dit:
- Op mijn paard komt echt niemand die ik er niet op wil hebben.
- Mensen kunnen je niet verplichten iets te doen wat je niet wilt.

Ik zou buiten gewoon met mijn gewone bit rijden. Daar heeft hij maar naar te luisteren. Volgens mij maak je anders een veel te beladen iets voor je pony. Die merkt echt wel dat het dan ineens anders is. Je zegt dat hij anders ook goed op dit bit reageert. Ben je al eens met je gewone bit naar buiten gegaan of altijd met die stang?

Eerst je wandelen maar eens oefenen. Misschien ook met een ander paard erbij. Als dat dan goed gaat is dat een mooie eerste stap.

Met rijden zou ik net als een paar anderen al voorstellen, hem door iemand vast laten houden als je naar buiten gaat. Vraag een vriend of vriendin mee en dan eventueel nog een ander rustig paard. Dan kan hij en zien bij de andere pony/paard dat er niets aan de hand is en als hij er dan toch vandoor probeerd te gaan, kan hij niet ver komen en kun je snel kwaad op hem worden.

Is het jou pony of is hij van de manege en "leen" jij hem van hun?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 19:34

Dit zijn altijd gevaarlijke situaties.
Maar is de desbetreffende ruiter niet aan het bit gaan hangen. Dit zie je vaak bij jonge en onervaren ruiters... naar voren zitten en aan het bit hangen met als gevolg dat het dier alleen maar achteruit gaat en niet meer te sturen is.

Verder vraag ik me af of dit paard wel geschikt is voor jou. Misschien ben je beter af met een ander paard en moet deze naar iemand toe die durft te rijden en veel ervaring heeft.

Dat jij niet durft voelt je paard ook en vooral haflingers kunnen daar gretig gebruik van maken.

De sloot in is zo gek nog niet maar helaas brengt het nogal wat gevaren met zich mee en daarom is het verstandig dat niet te doen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 14:00

Nou deze haflinger is wel de juiste, want verder kan er bijna niemand oprijden. Behalve ik. En het gaat buiten beter bij mij dan bij anderen.
Jah, hij is vaak genoeg met normaal bit buiten gereden, maar vliegt er altijd vandoor, en dat word te gevaarlijk vandaar het tuigbit hij heeft te luisteren!!!

En als hij er vandoor vliegt, trek ik hem of om (als dat wil) of ik gooi deteugels los, maar in een wijk kan dat moeilijk!
En dat meisje dat er op ging, wou ik er wel op hebben, hoor. Kijken hoe hij bij haar deed.

En het advies met een ander paard mee naar buiten helpt niet.
Vandaar de inrijschool????

Sorayalover jij weet wel hoe ik met mijn paard omga, nix mee tog?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:12

je moet er in ieder geval EEN KEER overheen, want anders neemt ie er voortaan alleen maar zijn voordeel mee als je een keertje wel nah buite gaat of er gebeurt weer zowiets. En wie is jou instructrice trouwens om jou te dwingen mee naar buiten te gaan?! Als ik niet op een buitenrit wil blijf ik lekker in de bak hoor, tis toch mijn les?
En je zegt dat jij de enige bent die er bijna op kan rijden, hoe komt het dan in je op er een ander meisje op te laten?! Vink een beetje best wel dom van je. Vooral om te kijken hoe hij het bij haar deed, want je weet dat hij dat doet dus breng je haar ook nog eens in gevaar voor hetzelfde geld gebeurt er iets. Ik geloof je goed dat je nix verkeerd doet met je paard maar je moet wel even goed nadenken voor je zoiets nog een keer doet Lachen

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 18:45

Ik liet het andere meisje erop, want ik ben bang geworden en dat merkt hij enorm en zij wist nog niet wat hij ging doen. Dus was niet bang. Dus zou hij misschien anders gaan doen