Als ik al mijn rijtechnische problemen op bokt zou zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Als ik al mijn rijtechnische problemen op bokt zou zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 13:57

Dan zou ik denk ik helemaal in een dipje komen. Ik heb gisteren voor het eerst sinds weken weer eens normaal gereden.

Ik kan sowieso al niet normaal rijden als ik geen les heb. Ik kom er zelf namelijk niet doorheen. Bolivia maakt gebruik van elk gaatje wat je laat vallen met als gevolg dat zij overal doorheen dendert en ik dus oneerlijk ga rijden doordat ik voorover hang en niet loslaat.

In de les gaat het na een tijdje vaak wel beter. Goed zou ik het niet willen noemen, want echt haar neus naar beneden brengen wil ze niet. Ze laat soms wel los, maar doet dat door haar hals naar beneden te brengen, maar het neusje wel naar voren te houden.
Gisteren dus eindelijk een beetje boog in de hals.

Rechts aangalopperen is een ramp, want ze plakt aan mijn rechterbeen en springt dus continu verkeerd aan. In de hoek gaat soms goed, op de volte al helemaal niet.

Ik blijf zo erg bezig met de basis en soms is dat frustrerend. Aan de andere kant ben ik na zo'n les als gisteren wel weer helemaal tevreden. Nu nog leren om het zelf voor elkaar te krijgen. Ik heb nu 2 x in de week een uur les en vanaf volgende week zelfs 3 x. Ik denk dat ik dan alleen in de les ga rijden en de andere dagen longeer, freestyle en speel met Bolivia.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat uur zelf rijden enige verbetering tot gevolg heeft, volgens mij maak ik het er alleen maar slechter mee.

Ik ga binnenkort weer een keer naar Bodegraven om te kijken of ik haar in de afgelopen 3 maanden niet weer kreupel heb gereden. De arts heeft aangegeven dat als ze niet nageeft tijdens het rijden dat dat dan schadelijk voor haar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:53

Paardrijden is onder de sporten wel een hele bijzondere, het vraagt enorm veel van ons. We zijn niet alleen bezig met ons paard, maar ook heel erg met ons zelf te verbeteren. Dat gaat dus alsmaar door en iedere keer als je denkt dat je iets onder controle hebt, dan dient zich wel weer iets nieuws aan waar je je aandacht helemaal op moet richten. Je kunt het 'problemen' noemen, maar je kunt het ook opvatten als dingen waar je aan moet werken. Soms iets groots wat veel tijd gaat kosten en soms iets kleins. Welk niveau je ook rijdt of hoe lang je al te paard zit, sommige dingen blijven altijd terug komen. Soms doet je paard bepaalde dingen heel makkelijk en dan opeens weer niet, hetzelfde geldt voor de ruiter. Dat is paardrijden en zo zal het altijd blijven, uitdagend dus.

Als je goed met je instructeur afspreekt waar je precies op moet letten, dan kun je best alleen rijden hoor. Je neemt dan mee wat je in je les allemaal hebt gedaan. De oplossingen die je in de les hebt geleerd pas je dan ook toe.

Als je paard zich moeilijk laat bewerken, dan kan dat door een lichamelijk probleem komen, hopelijk is dat niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:59

Ach iedereen heeft wel eens zo'n dip hoor. Gelukkig schijnt de zon altijd aan het eind van die donkere tunnel waar je je nu doorheen worsteld.

Ik vind dat jij je helemaal niet hoeft te schamen hoor. Wees trots dat je juist inziet wat je eigen beperkingen zijn. Mensen die hun eigen tekortkomingen niet kennen, weten zich ook niet te verbeteren!

In het begin had ik ook 4 keer per week les met mijn Lois, de overige dagen longeerde ik hem. Later is dat geleidelijk afgebouwd en nu les ik nog 1 keer per week. Ik heb in die tijd zo vreselijk veel geleerd en door de goede en intensieve begeleiding zijn de dingen ook niet uit de hand gelopen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:07

Ik zit de afgelopen weken ook in een megadip. Vandaag tegen mijn baas verteld dat hij allemachtig klote gaat en vanaf nu gaat hij me de komende weken heel veel helpen.

Als ik al mijn rijtechnische probs op bokt ging zetten was ik voorlopig niet klaar, ik zet ze niet op bokt omdat ik irl les heb en ik ook goede begeleiding op mijn werk en ik ken meerdere mensen die me tussendoor zo wat kunnen uitleggen. Zo nu en dan als dat allemaal niet mogelijk is dan zet ik er heel af en toe een klein probleempje op bokt. Bokt kan nl. geen dingen voor je oplossen, dat moet je zelf doen met goede hulp.

Paardrijden is ook een van de moeilijkste dingen die bestaat gewoon omdat je het NOOIT kan. Helemaal nooit, iedereen blijft bijleren en niemand rijd perfect. De een komt wel verder dan de andere maar dat heeft te maken met doorzettingsvermogen en met talent ed.

Gewoon doorrijden met goede begeleiding, als je echt wilt kun je een heel eind komen.

Zelfs ik als megawatje heb leren doorzetten met paarden.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:46

Paardrijden is elke dag weer een confrontatie met jezelf, aldus mijn instructrice. En dat is absoluut zo, maar dat kun je ook van de positieve kant bekijken: daar leer je ook weer veel van!
Voor zover het 'abstracte' gedeelte: fixeer je je niet al te veel op het aan de teugel rijden? Ik zie jou natuurlijk niet rijden hier achter m'n pc'tje, maar dat idee kreeg ik een beetje van je berichtje. Gewoon lekker 'iets gaan doen' wil ook weleens werken, ik had/heb dat ook weleesn. Dan ga ik gewoon aan het werk en dan opeens bedenk ik: 'hee, ze is er ook door! '

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 22:12

Ik ben voor een deel wel gefixeerd op het nageeflijk rijden omdat dit de enige manier is waarop Bolivia gezond kan blijven. Dat legt wel een bepaalde druk op me. Aan de andere kant wil ik dit voor elkaar krijgen met zo min mogelijk druk en wat dat betreft ben ik op de goede weg. Ik heb goede begeleiding gelukkig en we zitten echt op één lijn.

Helaas kan ik de oplossingen uit mijn les niet gebruiken om zelfstandig te rijden. Bolivia is (net als ieder paard) elke dag anders. Mijn instructeur heeft haar 3 x achter elkaar gereden omdat ik last had van mijn arm (gevallen met snowboarden) en ook hij gaf aan dat er geen vaste oplossing is en dat Bolivia een trucendoos heeft die groter is dan mijn fantasie en oplossingsvermogen.

Ik ben als ik les heel gemotiveerd. Als ik alleen rij, ben ik in het begin erg gemotiveerd, maar als het niet lukt, kan ik wel huilen omdat ik het zelf niet kan oplossen. Vandaar dus nu 3 x in de week les.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:01

Ik snap dat je gefixeerd bent op het aan de teugel rijden van Bolivia, maar dat moet je gedeeltelijk afleren, het paard wordt ook gefrustreerd wanneer je continu aan haar mond zit, dat is niet fijn. Ga gewoon eens eens proberen om haar lekker voorwaarts en los te rijden en ga niet al te fanatiek om met je teugels, natuurlijk moet je wel proberen om haar nageeflijk te rijden, maar laat haar zelf haar draai eens vinden.

Hoe is het trouwens gegaan wanneer je instructrice op haar rijdt? Gaat het dan beter of hetzelfde?

Suc6 *LOL*

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:14

Manon, je bent heus niet de enige hoor! Ik ken het probleem. Mijn paard is ook best moeilijk fijn nageeflijk te rijden en ik vind het ook best moeilijk om alleen te rijden.
Probeer in ieder geval zelf ontspannen te blijven en er niet te zwaar over te denken (is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet 't Lachen ).
Als jij straks een tijdje 3x in de week les hebt doe je de andere dagen toch gewoon dingen die wel gaan, waarbij jullie allebei plezier hebben en ontspannen kunnen blijven. Freestylen, longeren of gewoon alleen maar stappen onder 't zadel.
En wie weet lukt 't met al die lessen straks wel een stuk beter!
In ieder geval proberen een beetje zelfvertrouwen te krijgen hoor!! Je doet je best en je bent echt niet de enige die met problemen zit, al lijkt dat soms wel eens. er zijn er maar weinig waarbij het vanzelf gaat Haha! .

succes!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 00:09

Mijn instructeur heeft als hoofdprincipe dat de hulpen licht moeten blijven. Dit betekent dat in dit stadium Bolivia bij hem wel een stuk losser is dan bij mij, maar ook niet mooi nageeft.

Solange Schrijer heeft een maand geleden op Bolivia gereden bij de kliniek in Bodegraven en bij haar loopt ze super, maar die kan ook zó uniek goed rijden!

Mijn instructeur kan haar met zwaardere hulpen wel daar krijgen waar ze zou moeten lopen, maar dat is niet ons streven.

Het is ook niet zo dat ik de moed opgeef hoor, helemaal niet. Ik zie alleen heel vaak problemen hier staan en dan denk ik: heb ik ook, heb ik ook, heb ik ook. Maar gelukkig heb ik vaak les, dus kan ik mijn vragen altijd bij mijn instructeur kwijt.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:50

Hai Manon,

Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd, neem er de tijd voor.
Probeer eens een dagje gewoon leuk te rijden, en je niet op de problemen te concentreren.
Het paard voelt je frustraties aan, en dat maakt de problemen alleen maar groter, je zult zien, dat wanneer je zelf ontspannen bent, het paard dat ook is ( wordt ).

Groetjes en succes
Ton

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:43

Hoi manon,
Jeetje wat had ik moeite ook om mirage nageeflijk te rijden. Ook ik was er veel te gefixeerd op. Zonde, niet doen!
Zet d'r AAN HET WERK. En daarmee was in mij geval: heel veel overgangen, veel figuren rijden. Echt alleen basis. En jaaaaaaaaaaa, dan komt ze uiteindelijk vanzelf. Ja, in het begin duurde dat wel 3 kwartier, maar dat wordt steeds beter!!!!
Eerst hele kleine stukjes, maar die hele kleine stukjes worden steeds iets langer, en dan krijg je voldoening hoor, geloof me! Heerlijk is dat.
Mogelijk werkt dit ook bij Bolivia. En ja, tuurlijk houd je contact met d'r mond, maar forceer niets.
Succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 13:08

Bij Iwaldo was het in het begin ook ruk en trekwerk. Je wilt het oplossen zonder zware hulpen, maar dat krijg je niet voor elkaar. Wat ik nu doe: Ik wil hem dar hebben lopen. Als ik dat een redelijke eis van mezelf vind, en het lukt niet, mag ik best wat groffer worden in mn hulp. Dat helpt, en Iwal gaat daar lopen. Maar dan je hulp juist verfijnen. Als Wal zn dag niet heeft, kan ik gerust nog wel eens wat meer druk op de teuegls hebben. ALs ie dan gaat meewerken, dan laat ik als beloning losser. Vanuit een totale ontspanning aan de teugel ed, is leuk in de theorie, maar ik heb moeten accepteren dat dat bij mij en Wal gewoon niet werkt. Maar hoe langer ik zo rijdt, hoe sneller ik hem met fijne hulpjes daar kan krijgen waar ik hem hebben wil. Eens grof zijn is echt niet erg, als je daarna maar echt meteen ontspant en laat merken dat het daar lopen geen straf is!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 14:11

als Bolivia werkelijk zo'n trucendoos is, en jouw instructeur kan dat wel doorzien als je les krijgt, dan is het misschien niet zo'n slecht idee om alleen maar serieus te rijden in de les en verder wat anders met haar te doen. Of wel longeren, of spelen of NH, maar wat ook kan, is wat de andere ook al aangeven: ga op zo'n dag eens gewoon lekker rijden: overgangen, slangenvoltes en vergeet dat nageven maar! houd een licht contact met haar mond, en vergeet dat je ooit hebt geleerd dat er zoiets bestaat als nageven! Wellicht kun je dan lekker rijden, Bolivia heeft geen reden haar trucendoos te openen, je activeert haar achterhand optimaal, en dat is alleen maar positief! Wel misschien, heel misschien, pakt ze dit wel super op en gaat ze "vanzelf" nageven. Misschien ook wel niet, maar dan heb jij tenminste lekker en met plezier gereden!
succes meid!
jammer dat je zover weg woont![/b]

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:58

Tender, op zich is dat een hele goed raad die jij geeft. Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken! Maar hoe reageert Bolivia daarop?
Als mijn paard in een bepaalde bui is en ik rijd alleen maar met een contact teugeltje dan zie ik alle hoeken van de bak: hij ziet dan overal zgn. spoken en kabouters die hem willen bespringen.
Op andere dagen is wat jij beschreef een prima manier om jezelf en het paard bezig te houden maar toch niet teveel te "verknallen" omdat je gefrustreerd raakt omdat je paard niet aan te teugel wilt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 18:41

Ik ben dus als ik zelf rij helemaal niet bezig met nageeflijkheid (dat heb ik al een beetje opgegeven voor het moment). Ik rijd gewoon voorwaarts, veel tempowisselingen, voltes, rechts- en links omkeert, slangenvoltes, door een s van hand veranderen en achtjes.

Maar.... als ze vervelend is en alleen maar hard wil, dan lukt dit niet. Dan doe ik dus vooral: stap, draf, stap, halt, achteruit enzovoort.