rechter-galop probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

rechter-galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 17:08

hoi, ik heb een probleem. ik zij zinds kort een friese merrie die zinds september ongeveer onder het zadel is. als ik met haar rijd is ze heel erg snel/haastig, niet gewoon lekker relaxt maar gewoon snel/haastig! als ik dus even niet oplet gaat ze er dus ook keihard vandoor. hoe kan ik haar nou rustiger krijgen? ik heb ook al geprobeert om haar eerst te longeren en dan erop maar dat lukt ook niet, ze blijft dan ontzettend haastig/snel enz. ik heb ook al geprobeert om mijzelf te ontspannen (dat ben ik dan al echt) en niet te klemmen aan het zadel maar als ik dat dus niet doe, doet ze het alsnog... : ik heb ook al lessen met haar dus kom liever niet met die tip aan. nu heb ik nog een probleem. ik krijg haar wel in galop, alleen dan in de linker galop ook al rijden we rechtsom. het maakt niet uit wat ik probeer ze springt toch weer rechtsom aan. Boos! wat ik al geprobeert heb is: in de hoek aanspringen, op de volte aanspringen, in de hoek een balkje gelegd en als laatste tijdens het aanspringen haar iets naar rechts 'trekken' lukt ook niet. ohjah aan de longe springt ze wel bijde kanten aan... hellup wat moet ik nou?? Verward ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! het zou wel heel erg gaaf zijn!! OK dan!
groetjes marijke

[edit Heike] letters op standaard gezet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:28

Dat haastige is erg lastig. Je hebt snelle en langzame paarden. Maar los het nooit op door de trekken, maar geef constand kleine kneepjes op bijde teugels. Als ze langzamer gaat lopen stop je -> beloning.
Een paard heeft een holle en een bolle kant. De rechterkant zal waarschijnlijk de bolle kant zijn en vind ze het moeilijk om rechts aan te springen. En dan heeft ze ook nog gewicht op haar rug, dat haar een beetje tegenwerkt. En dan springt ze links aan, omdat dat makkelijker voor haar is. Dus je moet haar eerst sterker maken, zodat ze jou makkelijker kan dragen.
En je moet eens aan je lesgeefmens vragen of je haar niet minder kan tegenwerken in de galop. Misschien moet je iets aan je zit veranderen...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:36

als je nou eerst je tekst eens gewoon zonder dikke letters plaatst...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:35

Eerst het probleem van het haastige oplossen. Ik zie dat als angst zoals je het beschrijft. Dus zeg ik weer grondwerk en nog is grondwerk. Haar vertrouwen winnen zodat ze weet dat ze niet hoeft weg te rennen, dat jij haar snapt. En dan pas kun je gaan aangalopperen. Eerst dragen en controle over het tempo en dan pas verder gaan.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:35

haai
Josien dr tip, daar sluit ik me helemaal bij aan. Wil alleen nog even toevoegen: kijk even na of je paard geen last heeft van de rug. Dit kan namelijk ook heel goed oorzaak zijn van rennen en niet in een bepaalde galop willen aanspringen. Mocht je het vertrouwen gewonnen hebben én er geen lichamelijke problemen zijn bij het paard en wil het tóch nog niet in de rechtergalop aanspringen kan je het volgende doen:
charter iemand die je wil helpen, en vraag die persoon jouw paardje te longeren. Die persoon geeft ALLE hulpen, jij doet dus niets! Je gaat enkel op je paard zitten en je gaat volledig met zijn bewegingen mee. Je blijft perfect in evenwicht en stoort je paard niet. Je bent niets meer dan "lifter" of "passagier" De persoon die je gecharterd hebt geeft je paard de hulp netjes aan te springen in de juiste galop. Het enige wat jij doet is blijven zitten. Meer NIET. als je paard het gewoon is dat iemand op zijn rug meehobbelt als hij galoppeert kan je zelf de hulpen gaan geven TEGELIJK met de longeerder (hoe noem je zo;n persoon...? naja, je snapt me wel) Zo leer je je paard de hulp aan voor linker/rechtergalop (welke was het probleem?) Uiteindelijk geef jij de hulpen en doet de longeerder dus niets meer (enkel de longe vasthouden) Daarna kan je de longe erafhalen en nog even met iemand in het midden blijfen oefenen en daarna kan je gewoon lekker rijden.
Verwacht niet te veel in 1 keer van je paard, dit doe je niet even in 1 longeersessie, hier ben je wel even mee bezig!! Geef je paard voldoende tijd! Ga niets overhaasten!
Baai,MinX

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:20

wat ook vaak een probleem is door teveel stelling "blokkeer" je de schouder die het verst naar voren moet de binnenschouder, door lichte stelling naar buiten in een hoek/op een volte is ze rond naar rechts maar heeft ze de vrijheid om haar binnenvoorbeen naar voren te doen. aan de longe is het voor een paard altijd makkelijker om goed aan te springen, ze hebben dan niet de ruiter op hun rug die hen uit belans haalt, en veel meer vrijheid. geef het hem ook voldoende ruimte met je hand om weg te springen, en verwacht geen wonderen het duurt wel even voor je echt resultaat ziet.
en wat het hard/gespannen in het begin, veel wendingen, overgangen ect. rijden bezig gaan en ontspanning vragen. als zij ontspant en rustig gaat even belonen door iets meer toe te staan in je hand, zodat ze leert om onder je te blijven en te wachten. en voor het rijden even losgooien zodat ze kan uitbokken heeft vaak ook effect.
groetjes Nim

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:58

De mijne is ook drammerig en super snel.. als ik maar iets te laat was ging ze er keihard van door.. je moet der gewoon constand bezighouden, overgangen rijden, zorgen dat ze goed aan je zit en stemhulpen is.. en als ze weer gaat rennen de volte op, een pasje opzij zetten en als ze nergens meer op reageert netjes je ophoudingen maken zonder geweld en dan der recht door tegen de muur laten lopen.. na 2x weten ze dat wel en gaan ze beter reageren.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:53

probeer hem eerst rustig te laten lopen, dus probeer het haastige eruit te halen, veel voltes en wendingen rijden zodat hij niet snel kan, en als je een recht stukje doet rijd je dat rechte net zolang tot hij snel begint te lopen, als dat gebeurt draai je weer naar binnen voor een volte, als je zijn snelheid goed onder controle hebt moet je pas gaan galoperen...

als je rustig in draf zit en dan aangalopeerd heb je een betere kans dat ie beter aanspringt.

succes