bovenlichaam beweegt in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

bovenlichaam beweegt in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 11:45

hallo ik heb altijd ene probleem met de galop mijnbovenlichaam beweegt heen en weer.
voor mijngevoel zit ik dan recht enzo maar dan zegt mijn instructeur dat ik mn bovenlichaam stil moete houden.
ik rijd op een hafligner die nogal moelijk voorwaarts is te houden in de galop.dit vind ze nog erg moeilijk

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:54

had dit vroeger ook bij pico, maar die was nogal 'hard' in zijn galop....
maar wanneer je hem meer laat verzamelen in galop word zijn galop 'zachter', dus je kan je paard meer laten verzamelen, zo ga je ook minder met je bovenlichaam bewegen.
maar ik ging ook teveel mee met de beweging van mn paard in galop dus toen kreeg ik zo een zweepje tussen mijn ellebogen achter mn rug door, zo kon ik niet meer zoveel bewegen met mn bovenlichaam... ik heb echter wel mijn twijfels of dit de juiste manier was, maar wnr je 12 bent luister je maar braaf naar je instructeur, niet? maar het heeft geholpen...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:30

Klinkt alsof je hem naar voren wilt "duwen" heel erg verleidelijk, maar voor de pony maak je de galop dan juist moeilijker dan dat je lekekr rustig blijft zitten.

Wat bij mij helpt om stiller te blijven zitten *had die neiging namelijk ook* was mijn benen langer maken en meer omhoog kijken, hierdoor werd ik een stuk stiller in mijn bovenlichaam en Par kon duidelijk makkelijker door galoperen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:33

ik heb het probleem dus ook, mijn bovenlichaam gaat naar voor en achter, maar ik zit wel vrij stil in het zadel...toen ik nog echt meeging in de beweging...zeiden ze dat ik stil moest zitten...nu krijg ik daarover geen opmerkingen meer...is het normaal dat je bovenlichaam mee gaat met het paard? (dus alleen je rug)

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:34

Ik denk dat het ligt aan het feit dat je haflinger niet goed voorwaarts is. Dan begin je met je bovenlichaam mee te pompen, om hem toch maar vooruit te houden; hierbij duw je dan waarschijnlijk ook overdreven met je zit. Wanneer je meer werkt aan het vooruitgaan van je haf, zal het ook makkelijker zijn om je bovenlichaam stil te houden, denk ik. Je hoeft dan immers enkel op je kont te zitten en je te laten meenemen door de beweging. Een zaaalig gevoel Knipoog !

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:46

maar mn kont zit wel in het zadel aleen mijnbovenlichaam gaat heen en weer ik kijk goed naar voren maar ik zit er denk ik te gespannen op ofzow ik weet het neit

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:42

Ben het met SarahJ eens: Je werkt waarschijnlijk te hard. Als je paard wat meer vanzelf blijft lopen, zal het makkelijker worden.
Misschien kan je instructeur jullie eens aan de longe nemen, zodat hij/zij het tempo kan bepalen en jij alleen nog aan je zit hoeft te denken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:59

Je bovenlichaam moet in de galop ook niet helemaal stilzijn. De rug van je paard schommelt in de galop. Dus je moet een beetje het gevoel hebben als op een schommel alleen moet je de schommel niet vooruit duwen, maar je mee laten nemen. Niet duwen.

alettateunen
Berichten: 32
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:10

De truc is dat je vanuit je bekken meeschuift in galop (en in stap en draf) alleen je onderbuik komt dan sterk naar voren, en voor je gevoel beweeg je dan heel erg maar het zit makkelijker en je kunt dan ook het tempo opvangen met je zit of verruimen.
Als je probeert jezelf stil te houden ga je geforseerd je bekken vastzetten waardoor juist je benen en bovenlichaam weer meer gaan bewegen. terwijl juist de beweging door je bekken heen moet lopen, als het ware, volg je nog? Zodra je het voelt roep je oh bedoel je dat! succes!
aletta

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 21:29

ik denk dat aan de lopnge niet kan want er rijden nog 3 mensen bij mij in les... en naar een ander luisterd ze neit ana de longe..
ik heb maandag weer les en zal mijn istructeur vragen wdaar meer aand8 aan te geven....

want ik weet het zelf echt neit hoe ik het op moet lossen

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:06

haai
het is misschien ook nog een optie om eens zonder zadel te rijden. Op die manier voel je nóg beter de bewegingen van je paard en kan je leren goed te zitten. Het is inderdaad zoals alettateunen zegt: als je het voelt zeg je "oh ja!" maar om het uit te leggen is vrijwel onmogelijk.
Baai, Succes! MinX

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 07:09

zonder zadel is geen optie...ten eerste heeft ze een mega schoft en ten 2e pleur ik er dan af want als ze aanspringt in de galop doet ze eerst eensprong.

van mn iinstructeru moet ik nu telkens iets naar voren zitten beetje in de verlichte zit maarja of mijn houding daar nu beter van word? Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:49

sorayalover schreef:
van mn iinstructeru moet ik nu telkens iets naar voren zitten beetje in de verlichte zit maarja of mijn houding daar nu beter van word? Verward


Je evenwicht kan er beter van worden, en je maakt het galoperen makkelijker voor je paard.
Als je voorlopig verlicht galopeerd, totdat je paard het vanzelf vol blijft houden, kan je weer gaan zitten en hoef je niet zo hard meer te werken. Dan kan je ook weer meer aandacht aan je zit besteden.
Dus, op lange termijn, zou dit voordelig kunnen werken.
Jammer dat les aan de longe daar niet zal lukken...

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:40

een haflinger met een mega-schoft?... wat voor haf heb je?
Baai,MinX

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:05

ik kan het eigelijk ook nog niet zo goed hor maar het is zo wennen een fjordengalop met een shetlandergalop dat is echt anders!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:02

Misschien een paar zitlessen nemen aan de longeerlijn zonder handen en teugels in alle gangen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 19:49

Zitles Haha!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 22:26

MinX schreef:
een haflinger met een mega-schoft?... wat voor haf heb je?
Baai,MinX



vader aram vanhet maathuis moeder sabina van de wortel

en echt een mega schoft het zadel moest weer op gehoggd worden voor