Buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 14:04

Ik probeer het nu nog eens met een nieuw topic. Misschien hebben jullie over mijn vraag heen gekeken, aangezien ik gewoon onder het topic, Nog maar eens stelling, verder geschreven heb.

We kregen in dat topic een klein misverstandje tussen buiging en stelling, wat ik ondertussen alweer uit een ander topic begrepen heb.

Alleen nog niet helemaal Haha! Het zou Jantina ook niet weer eens zijn *LOL*

Stelling is duidelijk, vraag ik niets meer over, gaat prima. Maar nu buiging.
Buiging is het "buigen" van het hele lichaam, dus niet alleen met de hals maar ook met de rest van zijn lichaam.
Maar nu de hamvraag, is misschien weer lastig te beantwoorden, maar ik stel hem toch.

Welke oefeningen rijd je om je paard die buiging aan te kunnen laten nemen? Is het buigen op een volte, de buiging die ik hierboven beschreven heb?
En hoe rijd je deze buiging als je bv. rechtuit rijd. Kan dit uberhaupt? Ik denk het eigelijk wel.....
Ik zit weer vol met vragen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:40

Buigen oefenen doe je door het te doen. Op voltes en in wendingen en ook rechtuit. Rechtuit is wel iets moeilijker, maar als je paard een beetje buiging aan wil nemen dan kan het ook rechtuit. Als je paard wat soepeler en leniger wordt dan is dat geen probleem om de zijdelingse buiging ook rechtuit aan te nemen.
Als je paard het nog moeilijk vindt om zich te buigen, dan zul je merken dat ze wat uit evenwicht raakt als je het op de rechte lijn vraagt. Soms alleen wat hangerig op een kant en soms lopen ze gewoon schuin weg.

Een goede oefening voor het aan nemen van buiging is het openen en sluiten van een volte. Je begint groot met een beetje buiging en dan rij je wat naar binnen stukje bij beetje en maak je de volte kleiner en vraag je ook meer buiging om je binnenbeen. Als je dat even hebt gedaan, rij je weer naar buiten en laat je de buiging wat afvloeien.

Het is de bedoeling dat je paard zoveel buiging neemt als de lijn van je volte of wending. Je begint met stelling en als je de wending of volte in rijdt dan vraag je je paard te buigen om je binnenbeen. Je vraagt de hals dus wat in te buigen en met je buitenbeen zorg je dat de achterhand ook op de lijn van de volte blijft. Met je binnenbeen zorg je dat je paard zijn buik niet naar binnen brengt of naar naar binnen valt.
Je binnenheup komt iets naar voren toe en je schouders draaien mee met die van het paard zodat je allebei dezelfde kant op gaat.
Je binnenhand mag wat naar binnen blijven om stelling te onderhouden, hangt er van af hoeveel je paard dat nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:49

Oefeningen om mijn paard te laten buigen over een rechte lijn rij ik bijvoorkeur op de binnenhoefslag of de AC lijn om te voorkomen dat hij te veel aan het schot gaat plakken. Natuurlijk is het makkelijker dit eerst te oefenen op de hoefslag maar blijf steeds controleren dat je paard wel recht op jou been gaat en niet recht langs het schot Haha!

Rij je paard een klein beetje schoudervoor probeer daarbij ook de achterhand iets naar binnen te stellen, let op dat je over die rechte lijn blijft gaan. Je paard mag niet gaan wijken. Doe hetzelfde met schouderbuiten en achterhand naar buiten. Dit kun je ook oefenen op de volte. Als dat allemaal erg goed gaat kun je het wat moeilijker maken. Probeer nu ook de achterhand naar binnen of buiten te stellen terwijl je alleen stelling vraagt. Rij eens een SB op een volte en doe dat ook in contrastelling. Zo langzaam aan kun je dan ook een travers en nog later renvers in gaan voeren.

Bouw alles rustig op en overvraag je paard niet en beloon veel. In het begin zijn 2 goede passen in een uur al super.