pony gaat er iedere keer in rengalop vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqie

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Nijverdal

pony gaat er iedere keer in rengalop vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 21:27

Mijn dochter heeft sinds een half jaar een verzorgpony. Zij is 10 jaar en is de eerste ruiter van deze C-pony. Ze heeft hem zelf zadelmak gemaakt (natuurlijk samen met de eigenaar). In de stal is het een knuffel en in het begin van het rijden gaat het ook prima. Maar steeds wanneer ze een poosje aan het rijden is, gaat hij er vandoor en remt dan in 1x af zodat mijn dochter ernaast ligt. De lol is er zo snel vanaf natuurlijk en ze wordt wel wat angstig nu. Dat voelt dat beest natuurlijk ook.
Bijkomend probleem: de dierenarts heeft geconstateerd dat het beest aan de voorkant helemaal vast zit in de spieren. Nu mag ze minimaal 10 dagen niet rijden. Het zadel/de singel heeft hem natuurlijk geïrriteerd. Kan dat de oorzaak zijn van dat gedrag? Hij doet dat nu sinds een maand. Iemand suggesties voor ons?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:33

Misschien door de verandering van het weer?
Misschien doordat je dochter iets te overtuigend werd in hulpen oid. en dat de pony toen voor de eerste keer is gaan rennen. Dit een leuke oplossing vond en dit is gaan herhalen.
Misschien is de zit van je dochter zodanig veranderd dat dit de pony irriteerd.

Er zijn zoveel mogelijkheden...Het word lastig om het vanaf hier te beoordelen. Misschien is een tip voor als je weer gaat beginnen:
Hou een dagboek bij, schrijf of wát je hebt gedaan, welke problemen kwam je tegen, hoe heb je dat opgelost, werkte het, hoe reageerde hij op dingen..
Als je dit lang genoeg volhoudt, kan je na verloop van tijd een conclusie trekken waarom hij het doet. Hebben wij ook een keer gedaan toen we in een dal zaten en na 1.5 maand ofzo konden we zo truglezen wat er nou fout ging en waarom en hoe het op te lossen was.

jacqie

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 21:39

Bedankt voor het meedenken. Het is een goed idee om eens bij te houden wat er gebeurd tijdens het rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:42

ik denk dat ze eens een keer stoerder moet zijn dan de pony en m dus niet op de rem moet zetten maar been en doorlopen...... is het snel over, achterover en been. Die pony moet wel eerst helemaal goed zijn in het lijf....... natuurlijk. En dan gewoon gaan rijden, en zeker als hij zo wegschiet blijven rijden

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:25

haai
ik denk dat het lichamelijk niet in orde is met het paardje. Als de DA al zegt dat het voor vastzit, dan moet er toch een alarmbelletje gaan rinkelen? (moet eigenlijk al als het paard er constant vandoor gaat, een paard doet tenslotte niets zonder reden)
Uiteraard kan het heel goed zijn dat het zadel/singel hem heeft geirriteerd, hoe zou jij het vinden als je spierpijn hebt, een iemand komt fijn een rondje op jou hobbelen. Daar wordt je niet blijer van =)
controleer dus of dat zadel wel goed is voor de pony.
Je zegt ook "hij doet het nu sinds een maand" is er daarvoor iets veranderd? Heeft het paardje beter ontwikkelde spieren gekregen en zit het zadel daardoor niet meer goed, krijgt het ander voer, is het gevallen? Kijk de rug van het diertje even heel goed na. Pijn in de rug kan heel goed de oorzaak zijn van je probleem, en als je er niets aan doet, wordt het alleen maar erger.
Baai,MinX

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:03

MinX schreef:
haai
(moet eigenlijk al als het paard er constant vandoor gaat, een paard doet tenslotte niets zonder reden)


Mijn haflinger krijgt het ook weleens in der hoofd en gaat er dan met der kop tussen der poten van door (gebeurd niet elke keer, maar vorig jaar wel geregeld) beestje is prima in orde, gewoon een beetje prettig gestoord.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:06

Ik denk idd dat er iets lichamelijk niet goed zit. Even een fysiotherapeut erbij halen, dit gebeurt niet met moedwil. Ander zadel proberen.
Of misschien is het wel de lente die ze in d'r bok krijgt, ik zou er voor die tijd een andere ruiter opzetten of goed longeren dat ze de overtollige energie een beetje kwijt is.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:04

haai
"Mijn haflinger krijgt het ook weleens in der hoofd "
ja, ik zei ook niet voor niets "constant" =) ieder paard gaat er weleens gewoon lekker tussenuit. Maar als je paard er elke keer opnieuw vandoor gaat, zou er toch een alarmbelletje moeten gaan rinkelen, want dat is gewoon niet goed.
Verder wordt er gezegd: "Ander zadel proberen. "
Dat is op zich prima, maar als je paard al pijn heeft in de rug dan is het niet verholpen met een ander zadel! Vergelijk het met als jij last van je rug hebt, je kind zit erop, dat doet meer pijn. Zetten ze er dan een ander kind op (een beter passend kind zegmaar (goh,.. waar haal je die? ja goede vraag)) dan doet het nog steeds pijn! Geef je paardje dus álstie last van zn rug heeft, voldoende kans om te genezen! Anders blijft het hetzelfde gedonder.
Baai, MinX

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:26

Mijn vermoeden is ook lichamelijk en dan wel haar boeg. Waarschijnlijk is het een smalle pony die er wel heel mooi uitziet, maar lichamelijk een grote voorbereiding nodig heeft om goed te worden bereden.

Als een pony op de voorhand loopt en het is niet sterk en stevig genoeg van voren om dat te kunnen opvangen kan z'n pony alleen nog maar gaan rennen. Vergelijk het met een heuvel afrennen met je hoofd naar voren. Een manier om terug te komen is naar achteren gaan hangen anders kost het je veel moeite en heb je wel enkele meters nodig om te stoppen.
Het engelse zadel met gewicht ruiter versterkt dit gevoel. Ik zou dus zeggen neem een boomloos zadel of een western zadel. Dit zegt niet alles, maar het zal helpen. Met goede begelijding kun je ook deze pony op een engels zadel rijden. Enkel dit duurt gewoon langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:28

Niet te zeggen vanaf de pc
het kan zeker wat medisch zijn, maar een onervaren ruiter op een jonge pony kan net zo goed dit gedrag vertonen.

jacqie

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 20:42

Ik ben heel erg blij met jullie antwoorden. Ik snap ook wel dat een pas en klaar antwoord onmogelijk is.

Natuurlijk krijgt de pony voldoende rust om te herstellen. Iedere dag even longeren en verder niet berijden. Hij werd trouwens niet iedere dag intensief bereden. één keer per week naar de ponyclub en verder nog 2 (hooguit 3) keer per week in het weiland of een buitenrit waar niet buitensporig veel van hem wordt verwacht.
Het is wel een pony met een verleden. Bij de vorige eigenaar niet goed behandeld, maar nooit onder het zadel geweest hiervoor. En idd. het is een smalle pony.

Moeilijk als je, zoals wij dus, nog maar net begint met dit soort dingen. Daarvoor altijd bij een manege en daar heb je dat soort problemen niet natuurlijk. Ik ben blij dat jullie met me mee willen denken en suggesties doen! Bedankt daarvoor.