[AC] grondwerk > geen gelijkmatig tempo in travers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

[AC] grondwerk > geen gelijkmatig tempo in travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:31

Hoi, mijn paard heeft de neiging om stil te gaan staan als ze iets even niet snapt of moeilijk vindt. Als we de travers aan de hand oefenen loopt ze soms heel snel waarbij ze me bijna omver loopt. Ik loste dat eerst op door haar even stil te zetten of zelfs achteruit. Nu is het voldoende om mijn hand (die de binnenteugel vasthoudt) even op te tillen. Helaas gaat ze dan als ze in een rustiger tempo loopt soms opeens stil staan. Hoe krijg ik er een gelijkmatig tempo uit? Of lost zich dat na een tijdje vanzelf op?

ankem

Re: [AC] grondwerk > geen gelijkmatig tempo in travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:34

Hoe lang ben je bezig met het oefenen van de travers?
Mijn paard had het ook. Of stuwen en hard willen, of stilstaan.
Nu doet ze het niet meer. Ik zou als ze even stilstaat een paar goede passen vragen, belonen en wat anders doen. Niet teveel in 1x willen. Knipoog

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:36

al maanden, ik ben begonnen met kleine stukjes maar ze moet inmiddels toch wel een langer stuk in travers kunnen denk ik? het lukt ook wel eens maar soms gaat ze dan toch weer drammen en/of stilstaan

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:43

Hoe doet ze het onder het zadel?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:50

Nog niet geprobeerd eigenlijk Lachen, zover zijn we nog niet. Ik moet wel zeggen dat ze onder het zadel in stap ook wat traag kan zijn, niet stilstaan maar gewoon langzaam lopen. Een stukje draf of galop help dan meestal wel om haar even waker te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:16

ankem schreef:
Hoe lang ben je bezig met het oefenen van de travers?
Mijn paard had het ook. Of stuwen en hard willen, of stilstaan.
Nu doet ze het niet meer. Ik zou als ze even stilstaat een paar goede passen vragen, belonen en wat anders doen. Niet teveel in 1x willen. Knipoog

Ik had het met Garabel ook, de tips hierboven had ik toen ook geprobeert (tis mijn juf hé Clown ) en werkten toen goed Ja

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:22

crosmuller schreef:
Nog niet geprobeerd eigenlijk Lachen, zover zijn we nog niet. Ik moet wel zeggen dat ze onder het zadel in stap ook wat traag kan zijn, niet stilstaan maar gewoon langzaam lopen. Een stukje draf of galop help dan meestal wel om haar even waker te maken.

Je kunt het eens proberen onder het zadel. Ik had het ook nog nooit gedaan en ze deed het gewoon, nadat ze het aan de hand geleerd had.
Probeer dan goed gewicht op binnenzitbeenknobbel te houden en been lang te maken. Dit been wel aan de buik houden voor buiging. Buitenbeen achter de singel en korte drukjes. Binnenteugel ophoudingen richting buitenbroekzak.
Nu moet ik wel zeggen dat travers de makkelijkste oefening is voor mijn paard. Zij heeft veel meer moeite met sbw.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:51

even misschien heel offtopic
maar hoe doe je bij grondwerk travers?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:23

Hier staat het uitgelegd: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=787&Itemid=131
wat ik zelf deed om het mijn paard aan te leren: een volte lopen en eindigen op de hoefslag. Dan een pasje op de hoefslag met de achterhand nog naar binnen en als dat lukt meteen belonen met een beloningssignaal en een snoepje. Het signaal is een woord dat je altijd gebruikt om aan te geven dat er iets leuks aan komt bv een snoepje, net als bij clickertraining maar dan een woordje ipv een klik. het heeft een dikke maand geduurt voor ze het snapte maar nu heeft ze het wel goed door, behalve het tempo dan.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:06

war handig dat knopje xD
bedankt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:27

Ja handig he Lachen

maar bij mijn paard werkte het knopje niet in het begin omdat ze nog niet soepel genoeg was, daarom begonnen we met die voltes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:00

ik merk bij mijn paard dat het best lastig is en er snel passen verkeerd verkeerd worden gezet of dat de stelling en buiging of lengte om zeep worden geholpen, ik zie het ook slecht als ik er zo naast loop. Als je iemand jou laat filmen kan je zien op welk punt het mis gaat, zo kan je daar wat mee of het voor zijn. Instructie is natuurlijk helemaal lekker. Film en foto's vind ik een fijn hulpmiddel bij dit soort oefeningen. Versnellen en stilstaan zijn natuurlijk wel duidelijke signalen. Succes ermee.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:37

filmen is een goed idee! Ik heb ook wel les hoor, maar aanvullende tips zijn nooit weg.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:36

Wat je kan proberen is in de oefening de hals wat uit te leggen, waardoor je de lengtebuiging herstelt en het paard zich makkelijker kan bewegen. Gaat hij stuwen plaats je hem weer op de achterhand met een kiep beweging met je leidende hand en daarna leg je de hals weer voorwaarts-neerwaarts uit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:42

die schrijf ik op Haha!

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:13

haha, komt je bekend voor??

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:53

Waar loop jij tenopzichte van je paard? Loopt je paard wel op de eigen benen? Dus ik bedoel dat hij niet alleen alles doet als hij achter je loopt, of ernaast.. Maar ook als je er schuin achter loopt met lange lijnen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:57

ik loop er schuin voor met mijn gezicht naar haar toe, lange lijnen heb ik nog nooit geprobeerd.

Gisteren in de les ging ze weer stilstaan (en dit keer niet drammen), ik heb het opgelost door de tweede keer dat ik de oefening vroeg wat energieker mee te lopen en voor de oefening al een goed tempo in stap te vragen. (En belonen met een snoepje natuurlijk)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:03

Dan denk ik dat dat het probleem is. Als ik les geef in grondwerk laat ik altijd degene het paard leiden en opdrijven. Goed rijden is eigenlijk een combi van die 2. Het paard moet en actief op zijn eigen benen lopen, en de hulpen volgen. Dan zit hij tussen 2 hulpen zegmaar opgesloten.. Begrenzing (zit/teugelhulp) en zeg maar wat hem actief maakt (zit/been). Dat noem je aanleuning. En als dat in evenwicht is en je doet het goed krijg je ontspanning, gaat hij nageven en krijg je verzameling (even kort uitgelegd)

Oftewel probeer het lange lijnen eens. Belonen met snoepjes worden ze zo plakkerig van vind ik, maar dat mag je zelf weten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:17

_Cindy schreef:
Dan denk ik dat dat het probleem is. Als ik les geef in grondwerk laat ik altijd degene het paard leiden en opdrijven. Goed rijden is eigenlijk een combi van die 2. Het paard moet en actief op zijn eigen benen lopen, en de hulpen volgen. Dan zit hij tussen 2 hulpen zegmaar opgesloten.. Begrenzing (zit/teugelhulp) en zeg maar wat hem actief maakt (zit/been). Dat noem je aanleuning. En als dat in evenwicht is en je doet het goed krijg je ontspanning, gaat hij nageven en krijg je verzameling (even kort uitgelegd).

Wat is het probleem dan precies, mijn positie? Lange lijnen proberen is iets wat ik wel een keer van plan was, maar ja ze moet het ook kunnen als ik er naast loop lijkt me.

_Cindy schreef:
Oftewel probeer het lange lijnen eens. Belonen met snoepjes worden ze zo plakkerig van vind ik, maar dat mag je zelf weten.

ja dat moet ik zelf weten Lachen, bij mijn paard werkt het perfect als motivator en ze wordt niet vervelend of plakkerig. Ik gebruik wel heel consequent een beloningssignaal.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:43

kleine update: ze doet het nu goed

ik denk dat ze het nu makkelijker vindt omdat we het vaker geoefend hebben, ik heb er verder niets speciaals voor gedaan. Te hard lopen doet ze soms nog wel als ze in een nerveuze bui is maar dat komt niet vaak voor. Onder het zadel vind ik nog lastig maar ik zal de onder het zadel tip hierboven nog eens goed lezen Lachen.