Hoofd niet stil....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Hoofd niet stil....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:07

Mijn paard is nu ruim 4 weken onder het zadel en ik rijd hem vwnw.
Hij is dan heel ontspannen en hangt niet aan het bit, maar hij wordt wel onrustig met zijn hoofd en beweegt hem op en neer.
Volgens mijn instructrice is dat een arabierentrekje...(hij is 1/2 arabier)
Waarom doet hij dat en hoe leer je dit af?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:08

Op het moment dat het paard dat doet voorwaarts drijven. Snel voelen aankomen, en dan meteen drijven. Hoe sneller jij reageert, hoe eerder hij het afleert. Maar blijf gemakkelijk in de handen, geef niets om aan te trekken.

trekt het paard aan je handen, mag je gerust een schop verkopen. Trekken mag echter nooit.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:36

Beweegt hij zijn hoofd op en neer of slaat hij echt met zijn hoofd?
Ik zou hier toch even een da naar laten kijken dan. Veel paarden die slaan met het hoofd hebben last van de oren bv. oormijt oid.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:18

Ik zou het nog even laten, aangezien hij nog maar vier weken onder het zadel is. Zoiets is inderdaad een arabierentrekje, maar Gyzmo schreef klopt ook.
Beweeg gewoon goed mee met je handen; wees flexibel.
Als hij het nog steeds doet als je hem al geruime tijd berijdt kan je misschien ontspanningsoefeningen proberen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:42

Het is denk ik ook een beetje een kwestie van nog de juiste balans proberen te vinden, hij is ook nog maar 4 weken onder het zadel.
Als hij echt heen en weer slaat met het hoofd, is de enige oplossing voorwaarts rijden en van voor eerst met rust te laten.
Heeft hij verder geen irritatie van het neusriempje, kriebel van de bitringen of iets anders? Misschien dat hij dat vervelend vind.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:00

Summertje schreef:
Het is denk ik ook een beetje een kwestie van nog de juiste balans proberen te vinden, hij is ook nog maar 4 weken onder

Die indruk kreeg ik ook ja. Want het is wel typisch iets voor jonge paarden of paarden die inderdaad nog moeite hebben met in balans lopen. Daarom mag je dat ook niet afstraffen in principe. Je kunt een paard ook helpen op zo'n moment door hem voorwaarts te rijden.