Hoe een slap paard sterker krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Hoe een slap paard sterker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:49

Probleem: jong paard, enorm snel gegroeid, weet niet waar het haar eigen lange slungelige benen moet neerzetten.

Paard laat zich fijn rijden, kan je ook al kleine stukjes meer sluiten, draagt goed.

Probleem 2: paard is gevoelig voor eiwit. En eiwit is benodigd voor de optimale spieropbouw. Paard krijgt echt het minimum aan eiwit anders heeft het overal bultjes op dag 1 en op dag 3 staat het met erg dikke benen, vol bultjes over het hele lichaam.

Hoe kan ik nou zorgen dat dit beestje meer vorm gaat krijgen, sterker gaat worden en vooral... minder slungelig.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:10

Hier een eigenaar van ook een slungelig jong paard, dat bovendien snel spierbevangen wordt. Bij mij is er in elk geval vooruitgang ingekomen door iets anders te gaan voeren. Ze krijgt nu Pavo condition extra (eiwit en koolhydraatarm) met daar aan toegevoegd MaxH. Hierdoor begint ze wel wat steviger te worden. Voor de rest is het gewoon geduld. Als het allemaal te snel gaat zijn ze zo overbelast.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:20

Wordt dit paard al gereden? Want met rijden kun je een paard sterker maken. Door te schakelen en overgangen te rijden, vooral op rechte lijnen die niet op de hoefslag zijn.

En veel galopperen, dat is heel goed voor een jong paard, om sterk en soepel te worden. Kort rijden, maar veel galopperen. Dan kun je hem ook meer gaan voeren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:22

Hoe jong is jong?
Aan de hand stappen over balkjes voor de coordinatie en spieropbouw is erg goed.
Je zal nu nog niet heel hard moeten werken, maar langzaam opbouwen, anders zijn de spieren snel sterker dan de pezen en peesaanhechtingen.
Zorg dat het de hele dag goed (eiwit arm)hooi heeft om op te kauwen of liever nog op een niet te vette wei. Dat is echt zat in dit stadium.
Mijn Shire heeft het heel lang met één handje Pavo Stimix moeten doen en verder alleen veel hooi en wat gras. Uit het hooi en gras halen ze echt zat energie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:22

veel rechte stukken rijden in het bos,
dagelijks een kwartier of een half uur buiten stappen, dat zorgt ook voor langzame en dus goede spieropbouw.
niet teveel longeren en kleine wendingen rijden .

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 11:25

Het gaat om Treasure. Nu 4 jaar. We rijden zo'n 4 keer per week en soms nog een 5e keer in het bos.
We rijden in een redelijk zware bak, in het bos galopperen we veel over zandpaden.
We schakelen veel, we rijden veel overgangen en figuren, veel op de binnenhoefslag, rijden wedstrijden en hebben privéles.

Ze gaat hard vooruit, maar ze blijft zo slungelig. En ja, we willen door met de wedstrijden, maar doordat ze nog zo slap is blijft ze ook nog zo slungelig en dat gaat toch vaak nog ten koste van wat punten.

We weten even niet meer wat we nou moeten doen om haar sterker te krijgen. Naast alles wat we al doen.
Ze is ook ontzettend dun door het harde groeien, maar we kunnen er weinig extra's meer inproppen.

(3 kilo onderhoudsbrok, weinig hooi i.v.m. de eiwit, veel stro, pulp en zo af en toe wat maismeel).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:40

Ze is dus pas vier en ze is groot. Sja, zulke paarden hebben nu eenmaal extra tijd nodig, en dat zul je moeten accepteren. Bij ons op stal ook zo'n grote lummel. met 3 was hij al zeker iets van 1.69m. We hebben hem zadelmak gemaakt en daarna geen tijd meer gehad om hem te rijden. En dat is maar goed ook. Hij is weer eens veel bijgegroeid. Die dieren hebben gewoon wat meer tijd nodig. Niet opgeven, gewoon doorgaan. Het komt wel goed, gewoon geduld hebben.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 11:43

Thanks.
Ik wilde eigenlijk dit jaar met haar naar de keuring, maar omdat ze nog zo slungelig is doen we het toch maar niet.
Je zit nu in de groep van 4 - 7 jarigen. En dan is zo'n slungel niet echt representatief.

Ze was echt 1.60 m. met 3 jaar. Maar ze zit nu bijna op de 1.69 m. en het is heel hard gegaan opeens.
Ze weet zich echt geen raad met die lengte.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:14

Die bijna tien cm is ook erg veel voor zo'n jong ding. Ik ken het bij mijn eigen jonge paardje. Deze is gister 3 geworden en is nu al 1.73 Dat wordt ook zo'n megajoekel. Vaak scheelt het ook wel of het paard lang in de rug is. Dan zijn ze vaak ook wat slungeliger.

Ik weet natuurlijk niet hoe je paardje is met jongeren. Maar je zou haar evt twee keer per week kunnen longeren met de pessoa. Daar wordt de achterhand in ieder geval wat sterker van. Zorg echter wel dat je haar dan genoeg voorwaarts blijft houden.

heel veel succes ermee.

Groetjes joyce

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:26

Tijd is de enige oplossing vrees ik.
Wij hebben hier een 5 jarige die erg veel groeit en dat betekend gewoon dat hij voorlopig nog niet naar wedstrijden kan.
Wat betreft het eiwit zou je wat lucerne kunnen proberen, dit is eiwitrijk maar het is een heel eenvoudig eiwit en daardoor makkelijk te splitsen en voor veel paarden goed te verteren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:57

Wij hebben hier een vierjarige slungel staan van Krack C Knipoog Ik heb hem als driejarige ingereden (is nu een ruin) en hij is ruim 1.70m. Ik rijd hem ongeveer 1 x per week om het bij te houden en wij laten hem verder rustig aan door groeien. hij heeft tijd nodig! De brok die wij voeren is van Pavo, die energiebrok, elke dag in het land en we zien deze winter wel weer of we hem serieus oppakken. Hij is iig door de sportkeuring gekomen dus we weten zeker dat hij geen problemen heeft.