fjord in piaffe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

fjord in piaffe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 22:02

Sinds 4 weken heb ik een fjordje, eigenlijk voor mijn zoon, maar uiteraard rijd ik er zelf ook regelmatig eens op.
Nou was me tijdens het longeren al opgevallen dat hij in draf met enige regelmaat enkele piaffe achtige passen maakt en daarna weer gewoon verder draaft. Het blijkt dat hij dit onder het zadel ook doet. Het gaat om zo'n pas of 3 a 4 en dat elk rondje van de bak zo'n beetje.
Ik heb geen idee over zijn africhtingsniveau, maar veel kan het niet zijn, want hij wordt deze zomer 12 jaar en heeft de afgelopen 6 jaar met gehandicapten rondgereden. Wellicht dat hij voor die tijd wat beter gereden is, maar daarvoor was hij destijds dan toch wel jong.
Iemand enig idee waarom hij dit zou kunnen doen? Hij is overigens liever lui dan moe, dus werklust is het zeker niet.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:07

misschien vind ie het gewoon leuk bij jou daar Haha!
en spannend alles is nog nieuw ook Lachen

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 22:14

Laten we het hopen dat hij het bij ons net zo leuk vindt als dat wij hem vinden. Maar spannend....geloof niet dat hij ook maar iets spannend vindt, hij is echt volledig bomproof.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:28

Banjer doet dat ook wel eens, en bij haar is het een soort van uitproberen/verzet.... misschien bij jouw Fjordje ook?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 08:53

SmithsGirl schreef:
Banjer doet dat ook wel eens, en bij haar is het een soort van uitproberen/verzet.... misschien bij jouw Fjordje ook?


Nee hoor is geen verzet, hij is gewoon superbraaf, gooit alleen af en toe een paar van die rare pasjes er tussendoor. Ik kan het ook best wel rijtechnisch oplossen, maar ik vraag me gewoon af waarom hij dit zo zou kunnen doen? Gekke is ook dat hij het met longeren ook doet, dus het heeft niets met het rijden te maken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:56

Silly doet het ook weleens bij de overgang stap naar draf en draf naar stap... dan is ze gewoon niet voorwaarts genoeg (ook aan de longe) Haha!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 09:36

Missouri schreef:
Silly doet het ook weleens bij de overgang stap naar draf en draf naar stap... dan is ze gewoon niet voorwaarts genoeg (ook aan de longe) Haha!


Dat is dus nou juist het gekke, hij loopt prima voorwaarts maar neemt gas terug om die passen te maken en gaat vervolgens weer voorwaarts. Wel moet ik zeggen dat hij erg stijf is nog in de buiging, dus wellicht ligt daar een oorzaak.

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:20

het komt een beetje over alsof hij dribbelt of weet je zeker dat ie de piaf loopt. het is zeker niet onmogenlijk hoor fjorduhkunnen echt bijna alles...

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:05

vaak is het geen piaffe maar een zweefdraf. Dit is volgens de boeken een ernstige tactfout Bloos .
Dus iets wat je moet voorkomen. Ga om het eruit te rijden voorwaarts rijden. Stel hem dus eerst scherp aan het been. En wanneer hij het aan de longe doet ook vooruit laten lopen.... Hij moet echt knallen zeg maar..

als ik jou was zou ik er dus tijdens het rijden vooral niet heel erg trots op zijn.

veel succes ermee.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:45

joycje schreef:
vaak is het geen piaffe maar een zweefdraf. Dit is volgens de boeken een ernstige tactfout Bloos .
Dus iets wat je moet voorkomen. Ga om het eruit te rijden voorwaarts rijden. Stel hem dus eerst scherp aan het been. En wanneer hij het aan de longe doet ook vooruit laten lopen.... Hij moet echt knallen zeg maar..

als ik jou was zou ik er dus tijdens het rijden vooral niet heel erg trots op zijn.

veel succes ermee.


Het is echt piaff achtig hoor en zeker geen zweefdraf. Hoe ik het moet verhelpen weet ik wel (loop al 35 jaar mee), maar het waarom intrigeert mij. Ik heb dit op deze manier namelijk nog nooit gezien en zeker niet van een pony die nog niet eens op B niveau gereden is waarschijnlijk.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:19

Je ziet Fjorden niet echt gauw de piaffe doen en al helemaal niet zo uit hunzelf, maar toch is het niet onmogelijk. Waarom probeer je niet eens een keertje wat dressuur met hem te doen en te kijken wat hij kan??
Misschien is het een nieuwe ster...!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:54

Toen ik mijn paardje net had, deed ze in stap ook wel eens een paar passen Spaanse stap er tussendoor, was ook zoiets aparts. Ik heb het gewoon genegeerd en doorgedreven als ze het weer deed. (ondertussen heb ik het haar wel op commando geleerd met VD)
Waarom ze het doen? Misschien weten ze zich geen houding te geven? Of praat ik nu weer onzin Haha!

Hoe is verder zijn lichaamsuiting als hij de "piaffe" doet? Oren in de nek? Zuur kijken? Of juist alsof het de doodnormaalste zaak van de wereld is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:54

Waarom ga je met je Fjord niet eens naar een gerenomeerd trainer om het te laten zien. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Misschien kun je eens een filmpje plaatsen?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:56

Jippie schreef:
Waarom ga je met je Fjord niet eens naar een gerenomeerd trainer om het te laten zien. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Misschien kun je eens een filmpje plaatsen?


Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 13:57

[

Hoe is verder zijn lichaamsuiting als hij de "piaffe" doet? Oren in de nek? Zuur kijken? Of juist alsof het de doodnormaalste zaak van de wereld is?[/quote]


Hij vindt het doodnormaal en hij verandert totaal niet als hij dat doet, dat is nou juist ook het hele merkwaardige.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 14:01

Summertje"]
[quote="Jippie schreef:
Waarom ga je met je Fjord niet eens naar een gerenomeerd trainer om het te laten zien. Ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Misschien kun je eens een filmpje plaatsen?


Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!
[/quote]

Een filmpje....oef, ik ben net blij dat ik met mijn digi een foto op de computer kan krijgen.

En die gerenomeerde trainer heb ik niet zo nodig, hoewel er wel een bevriende trainer ook haar licht over heeft laten schijnen en die snapt er ook niks van, maar kon er overigens wel om lachen.

Bovendien is hij alleen maar bedoelt voor mijn zoon om ook eens op een pony te kunnen zitten (onze ander paarden zijn absoluut ongeschikt voor kleine kinderen), dus het maakt niet zoveel uit dat hij het doet.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:03

lijkt alsof je niet veel van de bokkers wilt aannemen?
alles wat we voorstellen is niet goed.

wat zeg je trainer dan die je nou hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:05

LDRD schreef:
En die gerenomeerde trainer heb ik niet zo nodig...............


Kun je begrijpen dat ik dan direct ga twijfelen over je eigen vermogen tot het beoordelen van de piaffe van de Fjord van je zoontje die nog geen B proef kan lopen........ Maar nog sterker twijfel ik in dit geval aan jou lerend vermogen Schijnheilig

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:10

Het eerste wat bij mij naar binnen schoot is dat hij zich wat vast houdt in de rug.
Iets wat onze gele monsters erg snel kunnen door de compacte bouw.
Juist omdat hij het uit het niets en maar een aantal passen doet lijkt het mij alsof hij op dat moment hij zich ergens aan probeert te ontrekken.
Heb je zijn rug al eens nagekeken?
Taco deed dit in het begin ook weleens. Misschien kun je het eens navragen bij de oude eigenaren.
Komt hij uit Heemstede?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 14:25

Nee, hij komt niet uit Heemstede en hij kan zich juist heel goed ontspannen in zijn rug. Waar hij wel moeite mee heeft is de lengte buiging, maar ik vermoed dat daar nooit echt aan gewerkt is. En met dat dikke lijf valt dat natuurlijk ook niet mee, er zit wat vet in de weg namelijk(en hij is nu bezig daarvan wat kwijt te raken).

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:26

Lengtebuiging heeft ook met zijn rug te maken hoor.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 14:52

Taaclover schreef:
Lengtebuiging heeft ook met zijn rug te maken hoor.


Ja, maar met nog een hoop meer. Ik neem aan dat jij niet dat vasthouden in de rug bedoelde.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:57

Ik bedoelde gewoon ontspannen in de rug op welke manier dan ook, dus ook met LB.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:24

Jippie"]
[quote="LDRD schreef:
En die gerenomeerde trainer heb ik niet zo nodig...............


Kun je begrijpen dat ik dan direct ga twijfelen over je eigen vermogen tot het beoordelen van de piaffe van de Fjord van je zoontje die nog geen B proef kan lopen........ Maar nog sterker twijfel ik in dit geval aan jou lerend vermogen Schijnheilig
[/quote]

sluit me er toch wel bij aan.

zoals ik al eerder schreef,waarom neem je niets aan van de bokkers?
overal heb je een weerwoord op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:27

Een piaffe komt uit echte verzameling
mijn paard liep uit opwinding ook vaak een passage, toch was het net iets anders (lees "net' met sarcatische ondertoon Haha! )
Dus denk ik ook eerder aan een zweef draf.
Komt wel vaker voor, paard is dan niet aan het been.