is het erg als ik nu zo weinig rijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

is het erg als ik nu zo weinig rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 20:05

hoi hoi,
nu het slecht weer is rij ik veel minder,
eerst reed ik 4, 5 keer per week.
maar nu is er altijd wel wat,sneeuw daar rijd ik liever niet in.
de bak is een hell kun je niet lopen .
dan kan wel gaan buitenrijden ,maar vaak ben ik om 4 uur vrij en dan is het al donker.
hij komt wel elke dag buiten een paar uurtjes spelen in de bak,en hij word elke dag gepoetst en geknuffeld,maar ik heb het gevoel dat ik hem tekort schiet.
o,ja nu rijd ik maar 2 keer per week ofzo,hoop dat het weer snel weer beter word,ik voel me schuldig. Huilen

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:11

Ligt er natuurlijk aan wat voor pony je hebt....

-xxx- Sanne

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 20:20

nou het is een E pony,van 1,53
hij is half draver half wels pony,niet zo heel breed,uhm ik weet het verder niet,o ja ik gebruik hem alleen voor de recreatie

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:45

Ik longeer hem soms dan op het erf. maar dat is niet erg goed voor je paard als je dat heeeeel vaak doet!! Maar in een bevroren bak rijden is al helemaal slecht, dus dan maar zo...

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:46

2 keer per week? Sun (en dat is geen draver) word al gek als ze een dagje binnen heeft gestaan Frusty

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 21:05

hij is dan wel heeeeeeel fris,maar ik weet niet wat ik anders zou moeten doen,hij rent z,n energie er wel uit in de bak,denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:09

Een paard dat goed in conditie is is minder vattelijk voor blessures, koliek, infecties e.d. Daarom is het aan te bevelen je paard regelmatitg voldoende bweging te geven. Een paard dagelijks uit laten razen in een bak is niet ideaal. Door de frisheid kan het paard zichzelf makkelijk blesseren. Het is verstandiger te rijden of te longeren.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:22

Hoi,
Ik kan me helemaal inleven in jouw situatie hoor. Onze bak leek afgelopen week wel een ijsbaan (schaatse hadden de paarden al onder Knipoog ) en het pad naar de weg was totaal bevroren dus ik zat aan stal vastgekluisterd. Wat ik dan probeer is om het ze daar zo aangenaam mogelijk te maken. Dus lekker schone box, wilgentakken, iets meer hooi als gebruikelijk, dekkens even af, lekker borstelen enz. En zo snel als mogelijk weer naar buiten met de zooi. Jammer dat ze dan alle kanten uitvliegen maar beter dan rustig en beheerst aan de longeerlijn uit laten razen want dat lijd bij ons geheid tot een stress partij op stal.
Mijn mening omtrend dit is vrij simpel doe wat je kan maar meer dan je best kan je niet doen. En je weet noueenmaal dat een paard bij jouw niet meer vrij is.

Groetjes Kim

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 22:32

Je kan best rijden in sneeuw en ijs als je blijft stappen. Ik rij gewoon nog 3 x in de week op mijn verzorgpony's, en ik heb eigenlijk nooit last van het weer.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 23:30

ja vaak wil ik dat ook maar dan is het al donker en ik durf geen buitenrit in het donker te maken.
en de bak is dan blubber waar je 3 meter in wegzakt.
ach ja mischien is het volgende week wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 01:19

Geef je pony anders wat minder krachtvoer en wat meer hooi, dan loop je geen risico dat hij bevangen raakt van het stilstaan, of te fris wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 01:41

Zazoo schreef:
Je kan best rijden in sneeuw en ijs als je blijft stappen. Ik rij gewoon nog 3 x in de week op mijn verzorgpony's, en ik heb eigenlijk nooit last van het weer.


Als je paard rondom beslagen is is het heel anders dan dat hij of zij op blote voeten loopt. Met ijzers glij je alle kanten uit, en riskeer je dat je paard een lelijke val maakt.
Bovendien: rijden in de sneeuw met ijzers kan tot gevolg hebben dat de sneeuw onder de ijzers blijft klonteren: je paard loopt dan op hele hoge hakken, wat ook niet goed is voor pezen en spieren

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:36

Het is inderdaad niet slim om hem in een bevroren bak los te gooien, je kan ook je dik aankleden en zonder zadel een ritje door het bos (als dat er is) of waar je anders gaat rijden maken. Zonder zadel krijg je lekkere warme billen. Party!!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 18:22

ik heb vandaag maar een half uurtje gewandeld,ik was zelf een beetje te overactief,ik wou harder dan de pony haha Haha!
maar we werden weggewaait en het begon te gieten,dus toen maar weer huiswaarts ,maar ja ze heeft een frisse neus gehad.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 18:51

Virginialover schreef:

Het is inderdaad niet slim om hem in een bevroren bak los te gooien, je kan ook je dik aankleden en zonder zadel een ritje door het bos (als dat er is) of waar je anders gaat rijden maken. Zonder zadel krijg je lekkere warme billen. Party!!


tja, heel goed idee hoor, maar een ritje zonder zadel op een frisse pony lijkt me ook niet zo'n geweldig idee... Haha!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:39

zolang die er elke dag maar uitkomt, zoals je zegt, dan kan het geen kwaad hoor!hij zal waarschijnelijk een stuk frisser zijn, maar verder is t goed hoor

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 21:00

WAAR???ik wil wel rijden in het donker,in de bak we hebben alleen een buiten bak.
meestal is die bevroren of je kunt er niet in rijden om dat je echt wel een halve meter in wegzakt.
een buitenrit in het donker lijkt me ook niet wat.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:12

Als je pony elke dag een paar uur los loopt en je geeft niet te veel krachtvoer en lekker veel hooi zodat 'ie wat te doen heeft, lijkt 't mij niet zo'n probleem hoor.
Je kunt beter niet gaan rijden, dan in het donker in een slechte bak en als je 'm dan toch elke dag poetst en knufelt krijgt 'ie toch z'n aandacht.

Wat ik de laatste tijd wel 'ns doe, omdat ik ook elke dag in het donker zit. Dan ga ik met een vriendin samen in het donker een heel stuk langs de weg stappen onder 't zadel. Lekker warm aangekleed en paarden goed ingepakt en alles vol met reflectoren en lichtjes!
Dan ben je er lekker even uit met je paard en het is nog gezellig ook!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:09

2 keer per week is inderdaad te weinig. En rijd je die 2 keer gewoon in de bak?

Een bevroren bak is inderdaad erg onveilig, ook een besneeuwde bak is onveilig. Is er anders niet een manege in de buurt waar je een uurtje per dag de bak mag huren/lenen?

Sorry als ik je hier door schuldig laat voelen, maar op deze manier komt je paard wel beweging te kort! Ik weet niet hoe vaak je paard loopt (ja 4 à 5 keer per week..maar is over internet niet echt duidelijk wat je dan allemaal doet hehe Knipoog

Ik zou gewoon ff een oplossing zoeken om je paard wat meer te kunnen rijden, gewoon losgooien is geen goede optie omdat je paard door al zijn frisheid meteen gaat rennen en springen en zich niet goed warm kan lopen.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 00:07

in mijn situatie kan ik denk ik niet beter doen dan wat ik nu doe.
vanaf eergister ben ik begonnen met wandellen,hij komt elke dag buiten,en word geknuffeld en gepoetst,hij moet het maar als een kerstvakantie beschouwen he Haha!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:52

hai,

ik zal toch voorzichtig zijn.
paarden met ijzers glijden sneller uit en hun ijzers gaan vol met sneeuw zitten zodat ze op grote ijsblokken lopen na een korte tijd door de sneeuw te hebben gelopen.
zelf wandel ik dagelijks over de weg die gepekeld is.

rijden zit er bij mij ook niet meer in.

dus 's morgens 20 min en 's middags 20 min wandelen en dan overdag nog even 30 min los in haar eentje (anders gaat ze rennen over de bevroren bodem)

succes,