aanspringen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 13:22

Mijn paard, momenteel hoogdrachtig dus niet bereden. heeft moeite met het aanspringen in galop. Ze is drie en een half, dus in principe nergens een probleem, maar ze neemt als het ware een aanloop.
Hoe kan ik straks weer met haar oefenen een mooie overgang te maken?
Zelf heb ik vooral geprobeerd om uit een rustige draf overgangen in een volte te maken.

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:39

Je kan haar idd het beste op een volte zetten, rustig laten draven en heel duidelijke hulpen geven. Dus echt je buitenbeen een heel eind naar achteren leggen, je binnenbeen op de singel, goede stelling naar binnen en dan aanzetten. BELANGRIJK!! Zelf ook goed gaan zitten. D.w.z. achterover en kijken in de richting waar je heen wilt. Op de volte naar het middelpunt van de volte kijken!!! Als ze hard gaat draven moet je haar weer gewoon terugnemen. Net zo lang doorgaan tot ze wel van uit een rustige draf aanspringt in galop.
Ook kan je haar aan de longeerlijn trainen. Bij mijn paard roep ik altijd: 'OPLETTEN!!!' en dan weet ze dat ze aan moet springen in galop. Dus gewoon een duidelijke stemhulp geven voor galop. Als je die dan ook onder het zadel gebruikt weet ze wat je van haar verwacht.
Succes ermee! OK dan!

legata

Berichten: 47
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:31

Niet je handen naar voren gooien, bij het aanspringen. Verder ben ik het met sambooo eens. Mijn jonge paarden leren aan de longe al het commando "galop" vooraf gegaan door LETOP (er komt een opdracht aan), dus bij het inrijden gebruik ik dat ook in combinatie met de hulpen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:50

Ik heb het met syta ook gehad. Komt mss door de dracht. Ik ga haar dit weekend weer voor het eerst rijden (maandag veulen gehad) dus kan ik mooi kijken of het daar aan gelegen heeft!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:14

Niet te druk maken. Leren aanspringen is best moeilijk voor een jong paard. In het begin vallen heel veel paarden in galop door aan te lopen.

Het is ook een kwestie van veel doen. Soms lukt het ook gemakkelijker door een balkje op de grond te leggen en daarop aan te laten springen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:32

Zulke jonge paarden missen vaak nog de kracht en het evenwicht om op een "geroutineerde" manier in galop aan te springen.
Zoals Sambooo hierboven al geschreven heeft, is het erg belangrijk om (over)duidelijk te zijn in wat er van je paard gevraagd wordt.
Als je paard echt wegrent, dan neem je haar rustig terug en nadat je de controle hervonden hebt, doe je een nieuwe poging.
Als het om een paar vluchtige pasjes gaat is het niet zo erg.
Een jong paard heeft gewoon wat tijd nodig om ervaring / kracht / evenwicht te krijgen.
Alle begin is moeilijk, en als je consequent bent en de goede hulpen geeft, dan wordt het vanzelf beter

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:13

Heb bij die van mij ook enorm moeite gehad met de galop en het is nog steeds niet zoals ik graag zou zien, maar wordt wel steeds beter. Probleem was bij haar; ze had niet de kracht om vanuit die rust aan te springen. Kreeg toen de tip mee van mijn instuctrice --> Kilometers maken om zo meer spier op te bouwen. Dus heb diverse malen in het bos flinke einden gegalopeerd en daarnaast ook in de bak steeds meer....en het gaat nu steeds beter. Kan haar rustig aan laten galopperen, daarna heeft ze nog wel een ruige snelle galop, maar ze zit er iig netjes in, dit volhouden en dan pas ga ik langzaam het tempo in de galop verlagen....

Heb per dag ook afgewisseld in de galop. In het begin was het voornamelijk aanspringen en veel doorgalopperen. Maar later werd het: Ene keer kilometers maken en later galop - draf - galop - draf - langer galop....en zo werd het steeds beter!