Hoe jong inrijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Hoe jong inrijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 11:13

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie op 't oog die nog ingereden moet worden. Nu vraag ik me af op welke leeftijd 't beste is om 't dier in te rijden.

Ik wil het liefst zo snel mogelijk beginnen, omdat ik vanaf februari 2004 al niet meer op m'n eigen pony heb kunnen rijden, maar ik wil natuurlijk niet dat een nieuwe pony fysieke of psychische problemen gaat krijgen doordat ze te jong ingereden is.

De merrie die ik op 't oog heb is net 2 geworden en kan dus in principe vanaf november/december ingereden worden, vraag me alleen af of ik hier later geen fysieke en/of psychische problemen mee ga krijgen. En tis een Arabier btw!

Groetjes Renate

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:16

Wij rijden ze in het voorjaar in, ze moeten dan dus nog 3 worden. Als ze goed door gereden zijn, dus stap, draf, galop en de longe snappen, komen ze een half jaar of langer op rust. De merries krijgen dat jaar daarop veulens en de ruinen/hengsten komen weer in de wei. Of ze worden tussendoor verkocht! Je kunt ze wel aan het werk zetten, maar als het goed gaat moet je niet door gaan, maar juist rusten zodat ze het even kunnen overdenken! November/december vind ik nog wat vroeg voor zo'n merrie. Zelf zou ik gaan voor feb/mrt/april!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:43

Zoals Luvda al zegt kan je ze al wel iets voor het derde jaar inrijden, maar als je dat wilt doen zou ik ze dus ook even die vakantie geven, om nog even door te groeien en om alles te verwerken.

Als je echt meteen wilt rijden kan je naar mijn idee beter een iets ouder paardje kopen.

Ikzelf zou er voor kiezen het dier nog even lekker te laten staan tot ze minimaal 3 is, is wel geduld voor nodig, en als je denkt dat je dat niet kan opbrengen begin er dan niet aan.

Er lopen zat paarden rond, koop dan gewoon een iets oudere.

Ramoontje
Berichten: 71
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:54

opzich zou je je pony nu al wel in kunnen rijden. Maar het is een feit dat hoe vroeger je je pony inrijdt des te korter hij zal leven. Waarom dit zo is weet ik niet zo precies, maar het is echt waar. maar dat wil niet zeggen dat je niks hoeft te doen. Je kunt hem alvast aan het zadel en hoofdstel laten wennen en er eens een keer voorzichtig op gaan zitten, maar probeer rustig aan te beginnen. want zijn spieren en botten zijn nog niet helemaal volgroeid. zodra hij wat ouder word kun je er iets vaker op gaan zitten, maar probeer in het begin nog niet zoveel aan hem te vragen. Dat komt later allemaal wel. je kunt hem beter rustig en met geduld inrijden dan alles snel snel. Dat is niet goed voor hem en krijgt er later problemen van. En dat wenst niemand zijn pony natuurlijk toe. veel Succes!!!!!!!

groetjes Ramona

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:44

ik zou ook nog even wachten, tot ze 3 is. je moet niet vergeten, dat ze nu nog maar een kind is he. ik zou haar lekker in t land zetten(dag en nacht) de hele zomer tot october ofzo en dan rustig aan een keertje longeren beetje spelender wijs proberen wat lukt, maar er nog niet op gaan zitten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:47

3 jaar
Een vroeg geboren 3 jarige in de lente
een laat geboren nog lekker de opfok in en in de herfst zadelmak maken.
of in de lente er 10 keer op gaan zitten en alsnog de opfok in.

Zo ook met 1 die wel vroeg geboren is, maar nog kleuterig ziet.

Zo werd het gedaan op de plaatsen waar ik reed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-04 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:49

Rk en Silly hebben gezegd wat ik op mn hart heb

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:12

Ik zou liever nog later beginnen, 3.5 op z'n vroegst. Ook heb ik eens horen zeggen dat arabieren laat volwassen zijn en daarom eigelijk nog later zouden moeten worden ingereden.
Op 3 zou je wel kunnen beginnen met wat meer werk zonder belasting (zonder ruiter) en dan bij 3.5 voor het eerst iemand erop. Misschien dus voor arabieren nog iets later...?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:17

Ik zou in ieder geval nog niet dit najaar beginnen, dan is het beestje pas 2,5 jaar.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:46

haai
ja, arabieren zijn net als shetten en nog wat rassen laat volwassen. En moeten dus in principe ook later ingereden worden. Zelf rijd ik al vanaf 19 januari 2003 niet meer (dus al ruim een jaar niet) en heb ik een eigen shetje staan die nu pas zover is dat ik kan beginnen met rijden. Of dat jaar een rotjaar was? nee! absoluut niet! je kan lekker grondwerk gaan doen, allemaal voorbereidend werk voor het echte rijden later. Nu kan ik daardoor een klein kind op mn pony zetten en die kan er zo mee wegrijden, zonder enige problemen! (en dat kunnen maar weinig mensen zeggen van een oningereden pony hoor!)
Zelf kan ik helaas helemaal niet meer rijden, vanwege rugproblemen. Of de kriebels er nog zijn? ja, maar ik leg me er bij neer. Een tijd niet rijden is echt zo erg niet! En in jouw geval is het veel beter voor het paard om nog te wachten!! Ga niets overhaasten, daar bereik je helemaal niets mee! Neem de tijd. Zoals je ook voor je kind zou doen. Het is een dier, maar het heeft ook gevoel, het moet ook goed de kans krijgen "kind" te zijn!! Denk daaraan alsjeblieft!
Baai,MinX

toesjara
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:04

De meeste hier zeggen het al.

3 jaar is de beste leeftijd om ingereden te worden.
Dan heb je veel minder kans om later rugproblemen of dergelijke te krijgen. Ik heb mijn pony ingereden toen ze 3 1/2 jaar oud was. Nu heb ik geen enkel probleem.

DuS dOe HeT mEt 3 PaS eN nIeT eErDeR(als je slim wilt zijn dan)
dat is gewoon OK dan! OK dan! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:06

[quote="toesjara"]DuS dOe HeT mEt 3 PaS eN nIeT eErDeR/quote]

even de bokt regels lezen, dit is niet toegestaan

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:08

Mijn Sem (90% arab) word in juni 3 en daar zijn we nu lichtjes mee aan het beginnen. Hij pakt het allemaal snel op en is hartstikke leergierig.
Maar we hadden wel het voordeel dat hij helemaal klaargemaakt is voor de hengstenkeuring, dus hij is al best goed bespierd, zeker de achterhand is zeer netjes bespierd.
Het gaat echt super met hem, we doen dan wel 10-15 min per dag longeren met dubbele longe. En daarna lekker afspuiten, Cole's linement erop en het gaat super. Hij is niet anders geworden, dat je merkt dat hij spierpijn oid. heeft. Het gaat dus echt heel erg goed.
Maar het is dus bij ieder paard verschillend.

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 01:29

Goed heb jullie reacties allemaal gelezen, bedankt daarvoor trouwens OK dan! , vraag me alleen nog wel ff wat af...

3 is dus de beste leeftijd om op z'n vroegst in te gaan rijden en ik hoorde uit wat hoeken komen dat als ze de basis kent (ik wilde haar eigenlijk in 4/5 maanden tot M-niveau laten rijden, dit ff ter toevoeging...), haar vakantie te geven... Over hoeveel maanden praten we dan en geldt dit ook voor als ze met 3 wordt ingereden en niet vlak voor 3 jaar wordt ingereden??

Tuurlijk als ik haar koop wil ik doen wat het beste voor haar is, ik gun haar echt een zo lang mogelijk leven, maarruh, of ik het geduld op kan brengen... 't Zou wat anders zijn als ze al die tijd in Weert zou komen te staan, maar ook die lol gaat helaas niet op. Ze staat bij Rotterdam en ik ga haar dus niet nu naar Weert halen om 'r vervolgens in januari weer mee terug te slepen naar Rotterdam, daar zal ze ook niet erg gelukkig van worden. Dus ben gewoon paardloos tot januari als ik haar zou kopen en dat vind ik nog rottiger dan dat ik niet kan rijden. Dat ik tot januari niet kan rijden, vind ik nog niet zo'n probleem, maar kan niet eens poetsen knuffelen of gewoon een broodje brengen, ben gewoon helemaal paardloos tot januari... Huilen

Btw, ze word momenteel sinds een paar weken iedere dag gelongeerd (zonder bitje), maar ze zou in mei dag en nacht op de weide gaan. Kan in principe ook nog doorgetraind worden aan de longe tot januari en dat ze de rest van de dag alsnog op de weide staat, staat ze alleen 's avonds wel binnen. Is dit ook niet verstandig, dat doortrainen dus???

Ik hoop dat jullie het allemaal een beetje kunnen volgen en ik lees de reacties wel weer OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 07:50

Renaatje1981 schreef:
Btw, ze word momenteel sinds een paar weken iedere dag gelongeerd (zonder bitje), maar ze zou in mei dag en nacht op de weide gaan. Kan in principe ook nog doorgetraind worden aan de longe tot januari en dat ze de rest van de dag alsnog op de weide staat, staat ze alleen 's avonds wel binnen. Is dit ook niet verstandig, dat doortrainen dus???




het beesssie is 2! had liever gezien dattie af en toe een bit in kreeg als dat hij elke dag gelongeerd werd.

zucht

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:22

voor zover ik weet is het helemaal niet goed om jonge paarden zoveel te longeren! omdat ze heel erg 1 kant van hun pezen op de volte belasten waardoor je later weer kans krijgt op pees en gewricht problemen,
zou ook pas volgend jaar voorjaar beginnen met inrijden, heeft hij nog eventjes de tijd om door te groeien en zich te ontwikkelen. je kan haar natuurlijk wel al zadel en hoofdstel mak maken en aan het verkeer laten wennen (aan de hand voor alle duidelijkheid)
dan heb je op latere leeftijd nog veel meer aan je paard dan dat je nu alles snel wilt doen!
veel succes ermee!

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:45

Een paard jong inrijden is nooit goed zo'n paard of pony is nog niet helemaal ontwikkelt. Geestelijk en lichamelijk nog niet.Het kan altijd leuk gaan in het begin maar later zullen er problemen komen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar blijf logisch nadenken en bedenk altijd wat het beste is voor het dier. Laat je niet verleiden doordat ze lief zij en braaf of dat zelf graag wil rijden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:53

Dit is zeker teveel en ook het snel klaarstomen naar M niveau is geen goed plan. Het paardje zal bij een stevige training best snel in de spieren komen, maar wat je vergeet is dat pezen en peesaanhechtingen veel langzamer sterker worden. Als daar dikke spieren kracht op gaan zetten heb je snel blessures te pakken. Bovendien is bij zo'n jong ding ook het skelet nog niet voltooid en is er grote kans op vroegtijdige slijtage aan gewrichten, omdat het kraakbeen nog niet van belastbare kwaliteit is.

Neem er ajb de tijd voor, of koop een ouder paard als je het geduld niet kunt opbrengen...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:57

Ik krijg het idee dat je eigenlijk helemaal geen zin hebt om nog een tijd te wachten voor je echt kan gaan rijden. Waarom wil je dan zo'n jong paard kopen. Als je graag lekker aan de slag wil met een paard, lijkt mij een wat ouder paard een veel beter idee. Dan kan je zo wegrijden.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 15-04-04 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:03

Wat anoeska zegt, dat idee krijg ik ook.

Als je het beste met het beestje voor wilt hebben moet je gewoon nog even wachten...... En verder ben ik het me de rest eens wat er in het topic gezegd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:52

1 antwoord
had gewoon een 6 jarige gekocht
want zo ben je alles behalve eerlijk en moet je maar afwachten of dat paard ooit een fatsoenlijke leeftijd haalt als je zo doorgaat.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:04

Renaatje1981 schreef:
Tuurlijk als ik haar koop wil ik doen wat het beste voor haar is, ik gun haar echt een zo lang mogelijk leven, maarruh, of ik het geduld op kan brengen... 't Zou wat anders zijn als ze al die tijd in Weert zou komen te staan, maar ook die lol gaat helaas niet op. Ze staat bij Rotterdam en ik ga haar dus niet nu naar Weert halen om 'r vervolgens in januari weer mee terug te slepen naar Rotterdam, daar zal ze ook niet erg gelukkig van worden. Dus ben gewoon paardloos tot januari als ik haar zou kopen en dat vind ik nog rottiger dan dat ik niet kan rijden. Dat ik tot januari niet kan rijden, vind ik nog niet zo'n probleem, maar kan niet eens poetsen knuffelen of gewoon een broodje brengen, ben gewoon helemaal paardloos tot januari... Huilen


Hier maak ik uit op dat jij eigenlijk niet zo'n jong paard moet kopen. Je wilt veel te graag rijden en hard trainen, dan ben je beter af met een paard vanaf een jaar of 5. Die kun je lekker rijden en trainen zoveel je wil.

Waarom zou je haar niet naar Weert halen?? Januari is pas over 8 maanden! Alleen maar goed dat ze de trailer en een andere omgeving leert kennen. Met wedstrijden sleep je ze toch ook van hot naar her Verward

Iedere dag longeren...het beestje pas 2! Dat is heel slecht voor de pezen en gewrichten van zo'n jong ding...alles is nog in de groei, veelste veel belasting. Ze hoort gewoon nog op de wei of in de paddock te spelen in de kudde...

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 12:33

Citaat:
het beesssie is 2! had liever gezien dattie af en toe een bit in kreeg als dat hij elke dag gelongeerd werd.

zucht


Hmmmzzzz... ja hallo, ik heb er geen verstand van, anders zou ik het hier niet komen vragen denk ik he... ? Wat betreft dat bit, weet ik dat de één bij mij op de manege zegt dat dat beter niet gebeuren kan, de ander vindt dat ie daar beter snel aan kan wennen...

Citaat:
Ik krijg het idee dat je eigenlijk helemaal geen zin hebt om nog een tijd te wachten voor je echt kan gaan rijden. Waarom wil je dan zo'n jong paard kopen. Als je graag lekker aan de slag wil met een paard, lijkt mij een wat ouder paard een veel beter idee. Dan kan je zo wegrijden


Nou ja, liever niet natuurlijk, maar als dat het beste is voor het paard, zit er weinig anders op he (repeat: dat ik tot januari niet kan rijden, vind ik nog niet zo'n probleem, maar kan niet eens poetsen knuffelen of gewoon een broodje brengen, ben gewoon helemaal paardloos tot januari... ;ik geloof niet dat ik dit zou schrijven als ik het niet meende he? En trouwens, voordat ze in Weert staat zitten we alweer in mei 2005). Ik ben niet van plan om zo'n jong paard naar de maan te helpen, alles behalve zelfs. Waarom zo'n jong paard? Arabieren zijn voor zover ik weet nogal eenkennig (en ik spreek uit ervaring, alhoewel de mijne wel hiervoor 8 jaar bij een ander heeft gestaan) en als ze jong zijn, zijn ze dat minder, kun je ze lekker op je eigen stijl inrijden enzo en wat meer naar je eigen hand zetten (dit heb ik dan 'gehoord' he). Bij mijn volwassen Arabier (nu 11) heeft dat RUIM een half jaar geduurd voordat ie eindelijk luisterde, ik overdrijf niet als ik zeg dat ie naar NIEMAND luisterde en ik (en met mij het personeel van de manege) werd gillend gek in 't begin van 't dier. Hij ging gewoon z'n eigen gang en dramde z'n eigen zin door... Nu valt dat wel mee, alhoewel ie nog af en toe z'n buien heeft...

Citaat:
Je wilt veel te graag rijden en hard trainen, dan ben je beter af met een paard vanaf een jaar of 5.


Ligt er maar net aan wat jij onder 'hard' trainen verstaat. Ik ben niet van plan om binnen 3 jaar op concours ofzo te gaan en dat heb dat niet eens in mijn vermogen. Mag al blij zijn als ik in 2 jaar een beetje fatsoenlijk een B-proef kan rijden (nu heb ik 't over m'n eigen 'kwaliteiten'). Dus hard trainen... valt wel mee denk ik...

Citaat:
Waarom zou je haar niet naar Weert halen?? Januari is pas over 8 maanden! Alleen maar goed dat ze de trailer en een andere omgeving leert kennen. Met wedstrijden sleep je ze toch ook van hot naar her


Omdat m'n eigen Arabier er dus een half jaar voor nodig heeft gehad om een beetje te wennen... hij was pas HELEMAAL gewend na een jaar ofzo... Dus durf het niet aan om een paard weer in de stress te laten komen door 'r voor 8 maanden hier naar toe te halen en vervolgens weer terug naar Rotterdam. Tuurlijk sleep je ze van wedstrijden ook van hot naar her, maar dan weten ze tenminste dat ze 's avonds weer terug in hun vertrouwde stalletje staan.... Bovendien kan ze bij ons op de manege niet dag en nacht op de wei, hooguit zo'n 4 uurtjes per dag. Neej dat is leuk voor 'r, 20 van de 24 uur tegen een stel tralies aan turen Verward In Rotterdam kan ze veel langer op de wei (en neej, hier is geen weide vrij om 'r dag en nacht te zetten, voor zover ik weet).

Nou hopelijk ben ik nu dan wel duidelijk zat geweest... kreeg de indruk dat ik dat vannacht dus niet echt ben geweest, maar heb m'n best gedaan vandaag... Mijn hoofd is een beetje aan het tollen na het schrijven van dit stukkie... Ziek

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:44

Renaatje1981"]

[quote]
Je wilt veel te graag rijden en hard trainen, dan ben je beter af met een paard vanaf een jaar of 5.
[/quote]

Ligt er maar net aan wat jij onder 'hard' trainen verstaat. Ik ben niet van plan om binnen 3 jaar op concours ofzo te gaan en dat heb dat niet eens in mijn vermogen. Mag al blij zijn als ik in 2 jaar een beetje fatsoenlijk een B-proef kan rijden (nu heb ik 't over m'n eigen 'kwaliteiten'). Dus hard trainen... valt wel mee denk ik...
[/quote]
[quote="Renaatje1981 schreef:
3 is dus de beste leeftijd om op z'n vroegst in te gaan rijden en ik hoorde uit wat hoeken komen dat als ze de basis kent (ik wilde haar eigenlijk in 4/5 maanden tot M-niveau laten rijden, dit ff ter toevoeging...),


Ik snap deze twee stukjes niet echt. Ik doe zelf geen dressuur maar volgens mij komt na B en L de M. Dan wil je toch wel snel als je in 4/5 maanden tot M wilt rijden. Dat is iets heel anders dan over 2 jaar een fatsoenlijk B-proefje te kunnen rijden.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:50

ik heb de laatste quote verkeerd gelezen, zag het woordje "als" niet staan. Excuses.

Maar toch, weet waar je voor kiest. Wachten kan heel lang duren als je zo graag wat wilt doen. Maar je kan haar toch ook dichterbij op het land zetten, hoeft toch niet helemaal daar. Dan kan je er misschien wel gewoon heen om haar te poetsen enzo. Wellicht een optie?