Hangen --> ander bit????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Hangen --> ander bit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 21:01

Heb al eens eerder een topic geopend, en gevraagd wat ik er tegen kan doen als mijn pony hangt. De meeste tips waren: veel overgangen rijden en veel figuren.

Het is nu al weer een poos geleden dat ik dat topic geopend heb, maar overgangen rijden helpt helaas niets. Nu dacht ik: is een ander bit geen optie? Of heeft iemand nog andere tips?

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:22

Been, been, been, been en oh ja, been Knipoog

Ik zou niet meteen je heil zoeken met een ander bit, ik hou persoonlijk niet voor dat soort oplossingen. maar jah, ik heb wel makkelijk praten natuurlijk. Ik weet ook niet hoe de situatie is, maar handjes omhoog en been erbij kan misschien al veel betekenen!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:33

een ander bit is geen oplossing dat is een hulpmiddel. Ga weer aan het werk met naar overgangen rijden. Naar voren en weer terug. Ook een goede overgang is vanuit draf naar de stap 1 of twee passen stap en meteen weer draven.. Heel scherp voor je been maken en voor los blijven laten.
Ook overgangen maken van draf naar stap. en draf naar galop. Veel actie/reactie aanhouden en zorg dat je consequent blijft met je been.

Verder is het denk ik handig dat je instructie zoekt. Lachen.

Groetjes en succes joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:35

Het kan tijdelijk helpen, totdat ze dat bit ook weer gewend is en wat dan?

Een paard kan alleen hangen als jij ook hangt, dus let daar op
verder je paard goed aan het been maken, als jij drijft hoort er direct reaktie te komen, zoniet, moet je daar aan gaan werken.

En dan kun je overgangen gaan maken.
En uiteraard lessen, want zoiets leer je niet via bokt, omdat wij niet zien wat jij en je paard doen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:45

Mijn paard deed dat ook een tijd geleden.
Ophouding, en dan weer er tegen aan rijden met been, en als ie dan were gaat hangen, doe je weer hetzelfde.

Meestal doen paarden dat om hun hoofd niet te dragen, dan zoeken ze een 5de been op je hand. En wanneer jij je beest geen hand geeft om op te hangen, kan hij ook niet hangen.
Meeste mensen denken als hun paard hangt:"ah, joh, het zal wel goed zijn zo."
En ondertussen loopt je paard maar een beetje te sjokken, met de achterhand een kilometer achter zich.

'Waar geen hand is, is ook geen steun' zeg ik maar altijd.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:48

het is idd zoals RK zegt, een paard kan alleen hangen als jij vasthoud met je hand. op iets wat los zit kan hij immers niet hangen. rijd met voldoende impuls van achter en wees niet ban om je paar dvan voor los te laten. als hij dan weer een keer gaat hangen gewoon los laten.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:50

Als je echt eerlijk en goed bezig bent en nog geen verbetering is, zal ene ander bit denk ik niet helpen, maar misshcien heeft je paard wel ergens ene probleem, haken aan zuh tanden of iets dergelijks. Maar ja, kijk eerst wel heel eerlijk naar jezelf! Been goed eraan? Hou je zelf niet teveel vast? En dna niet alleen in je armen maar in je hele rijden enz enz. Maar ja, daar kan en instructrice het best bij helpen!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:56

AlmostBlack schreef:
Been, been, been, been en oh ja, been Knipoog

Ik zou niet meteen je heil zoeken met een ander bit, ik hou persoonlijk niet voor dat soort oplossingen. maar jah, ik heb wel makkelijk praten natuurlijk. Ik weet ook niet hoe de situatie is, maar handjes omhoog en been erbij kan misschien al veel betekenen!


weinig aan toe te voegen!!
misschien nog 1 toevoeging-->vooral niet terug trekken (met "touw"trekken is een paard altijd sterker), dus zoals al gezegd altijd met been erbij en regelmatig kijken of je je hand enlichaam kan ontspannen (misschien is er wel té veel spanning, of zet je je handen vast --> uitweg voor het paard is dan ook HANGEN)

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 23:01

Het zal natuurlijk ook wel aan de ruiter liggen. Maar het is bij verschillende mensen zo. Als je hem met losse hand gaat rijden, doet hij strak zijn hals naar voren. En krijg je hem verder ook niet naar beneden.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:02

je moet niet naar nagefelijkheid rijden vanuit je hand, maar vanuit je been. dit geeft dus weer aan dat je niet genoeg been erbij hebt of dat je gewoon niet genoeg reactie krijgt op je been

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 23:05

Ik denk dan het 2e. Maar dan vind ik het nog vreemd dat hij het bij andere mensen ook doet, zij krijgen hem niet eens aan de teugel :S

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:07

denk jij zelf dat je hem dan netjes aan de teugel hebt? waarschijnlijk heb jij een maniertje uitgevogeld hoe je jouw paardje voor het ook aan de teugel kan rijden. andere mensen kennen dit maniertje vanjou niet, prberen het op de juiste manier en dan lukt het dus niet, modat je pony/paard dat niet kan.
heb je toevallig les? kan je dit dan niet voorleggen aan je instructrice? want het klinkt alsof je paardje dan in een valse knik loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:11

Laat hem daar maar lekker naar voren
En blijf eens een hele poos van zijn mond af.
Denk in die tijd alleen naar aan de achterkant, want na topic 100001 word het flauw om te zeggen, maar een paard aan de teugel kom van achter, niet van voor.
aan de teugel komt door ontspanning, niet door hem van voren te blijven vragen.

En betreft die andere
of ze zijn zelf nog niet zo heel ver of je paard is zover de kluts kwijt dat het ook niet in 1x opgelost is.
Dat laatste komt helaas vaker voor dan je denkt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:17

joeylover schreef:
Het zal natuurlijk ook wel aan de ruiter liggen. Maar het is bij verschillende mensen zo. Als je hem met losse hand gaat rijden, doet hij strak zijn hals naar voren. En krijg je hem verder ook niet naar beneden.

Je moet ook niet met losse hand gaan rijden, snapt zo'n paard natuurlijk niets van... Eerst wordt hij vastgehouden en dan wordt hij opeens losgegooid.
Je blijft gewoon consequent begrensen en rijdt van achter naar voren, op het moment dat hij nageeft ontspan je je hand, zonder gelijk centimeters toe te geven, dat ontspannen is maar milimeter werk... Hij zal dan waarschijnlijk binnen 2 seconden weer er in willen hangen waarop jij gelijk weer begrenst en weer met been komt, geeft hij weer na? Weeer ontspannen, wellicht blijft hij er nu 3 seconden vanaf. En zo bouw je dat op, heeeel consequent blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:33

Al vind ik het voor sommige mensen heel goed om er een poos bewust af te blijven, met vragen bedoel ik dan.
Alleen sturen, dan geven veel ruiters al meer dan genoeg druk.
Want consequent begrensen betekend bij vele consequent druk erop houden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:44

Ik ga met bovenstaande mee, zo'n probleem is ook neit 1,2,3 opgelost, vooral als jij je paard al tijden zo rijdt, of het paard werd altijd al zo gereden kan er nog wel een tijdje overheen gaan.

Lees nergens je antwoord op of je les hebt, hoop het wel, want aanklungelen met een ander bit etc. raak je met de tijd meer mee in de knoop dan dat je nu even doorzet.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:19

Ik heb wel les, privéles 1x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:19

En wat zegt die er dan van?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 17:24

Ja gooi er een lekker scherp bit in, dan wordt het vanzelf beter! Voor een tijdje misschien??

Gewoon van achter naar voren rijden en niet toestaan dat ie op je handen loopt te hangen. Zodra die iets nageeft, hand ietsje losser laten zonder dat ie de teugels meteen uit je handen trekt. En gaat ie weer hangen dan begin je weer opnieuw. Kan best een tijdje duren voor je hem hier doorheen hebt, maar de lange weg werkt vaak het best!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 19:51

YvonneS schreef:
Ja gooi er een lekker scherp bit in, dan wordt het vanzelf beter! Voor een tijdje misschien??

Gewoon van achter naar voren rijden en niet toestaan dat ie op je handen loopt te hangen. Zodra die iets nageeft, hand ietsje losser laten zonder dat ie de teugels meteen uit je handen trekt. En gaat ie weer hangen dan begin je weer opnieuw. Kan best een tijdje duren voor je hem hier doorheen hebt, maar de lange weg werkt vaak het best!


Ik zei toch niet een scherp bit, maar een k en k bit ofzo?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:02

Vaak in combi met zulke problemen wordt er toch meteen aan een scherper bit gedacht. Misschien dat ej dat er dan ff bij kan zetten wat voor bit je in gedachten hebt??

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:05

jij moet gewoon niet zo snel zijn in je oordelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:07

Een K&K kun je idd wel proberen, wat heb je nu?
maar verwacht niet dat dan ineens het hangen weg is, zo werkt dat meestal niet.

en dat snelle oordelen over dit onderwerp hier op bokt, hoe zou dat nu komen.... Verward

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 20:13

Ik heb nu een enkelgebroken d-trens, gewoon zo'n Harry's horse.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:29

runningkawa schreef:
en dat snelle oordelen over dit onderwerp hier op bokt, hoe zou dat nu komen.... Verward


Er zit iets meer achter dan alleen dit onderwerp op bokt...

Je kunt wel een (dubbelgebroken) watertrens proberen, kan wel wat schelen. Ik kan me trouwens helemaal niet herinneren dat Joey zo erg hangt, maarja ik heb er dan ook alleen maar van de zomer 2 keer opgezeten. Ik vond hem trouwens niet eens zo moeilijk kwa nageefelijkheid hoor, maar oke..

Verder ben ik het met de andere eens, hij moet beter aan je been worden om te beginnen. Ik weet dat dat moeilijk is, maar dat is wel de basis van alles. Zonder dat hij goed aan het been is geen goede nageefelijkheid.