Te diep bij jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Te diep bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 18:04

Als ik met een paardje rijd van 4 jaar, loopt hij soms wel eens te diep. Ik probeer dit op te lossen met veel been natuurlijk, maar het paard is er precies nog over uit wat hij met zijn hoofd moet doen.
Het word echter wel beter als ik meer been geef..

Maar nu hoorde ik zeggen dat het voor een jong paard niet heel slecht is als hij te diep loopt Verward Ikzelf snap niet goed waarom, dus als er iemand zo vriendelijk is om het mij uit te leggen.

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:28

omdat hij meteen van jongs af aan moet leren rond te lopen . hij moet het zelfopzoeken. en als hij dan te diep gaat is alleen maar een pluspunt. WAnt dan zoekt hij het zelf ook wat op.. en hij krijgt ook meteen een mooi halsronding. natuurlijk mag een jong paard niet meteen in de oprichting. dus hals je meteen de hals lengte verlengt is alleen maar goed! hoe dieper hoe beter!!! Ik rijd mijn jonge paarden ook altijd eerst heel diep. want dan krijgen zemeteen de juiste halslengte en dan heb je het later veel makkelijker om het paard aan de teugel te rijden!Ik hoop dat je het snapt Knipoog:P

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:05

Het is makkelijker om een jong paard diep te rijden. Je kunt beter van laag naar hoog werken met de halshouding dan andersom! Ze lopen dan over de rug heen, ze gebruiken de rug(spieren) goed en zijn meestal ontspannend als ze daar lopen!

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:07

LuvdaTossa schreef:
Het is makkelijker om een jong paard diep te rijden. Je kunt beter van laag naar hoog werken met de halshouding dan andersom! Ze lopen dan over de rug heen, ze gebruiken de rug(spieren) goed en zijn meestal ontspannend als ze daar lopen!

\
ja daar ben ik helemaal mee eens!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:12

als een jong paard diep loopt, kan hij zich erg sterk maken en dat is erg lastig want hij gaat dat tegen je gebruiken als hij ervan door wil gaan. gelijk corrigeren dus. mijn pony doet dat ook en ik straf het gelijk af. hij doet het nu bijna nooit en loopt super netjes aan de teugel. Je moet wel consequent zijn, dat is het belangrijkste.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 19:23

Ontspannen is hij zeker wel Haha!
Bedankt voor de info

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:56

Ik denk ook dat je moet opletten dat hij niet van de gelegenheid gebruik maakt en achter de teugel of in de diepte kruipt. Een beetje achter de loodlijn kan dd goed zijn om ze mooi los te krijgen maar als ie echt met zijn hoofd tussen zijn bene loopt duiken ze sowiso op de voorhand, en dat is niet echt de bedoeling bij een jong paard. Ik zou hem dus zeker niet overvragen maar toch proberen dat neusje meer voruit te krijgen, door langere teugel te geven en veel been. Verder denk ik wel dat laag rijden goed is en ontpsannend maar diep! niet voor zo'n jong paard. OK dan! succes

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:43

Ik weet niet zeker wat je onder te diep verstaat maar te diep lijkt me zeker niet goed. Ik neem aan dat je bedoeld dat je paard achter de loodlijn komt, en achter de teugel, hij doet het namelijk uit zichzelf begrijp ik uit je woorden en niet omdat jij hem daar rijdt.

Als dat zo is dan zou ik dat niet goedvinden en het lijkt me ook zeker niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van je paard. Dit is namelijk ook een soort van onttrekken en wel een die vaak moeilijker te corrigeren is als een paard wat tegen de hand is. Als het paard dit achter de teugel kruipen eenmaal heeft aangeleerd zal hij het op moeilijke momenten gebruiken. Je raakt dan de verbinding kwijt en iedere oefening die je doet verliest daarmee zijn rijkunstige waarde. Neusje eruit rijden dus naar mijn idee.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:51

Mij lijkt inderdaad heel erg diep lopen niet zo goed, maar een beetje lang en laag wel. Dan kan hij lekker ontspannen lopen. Opgericht lopen hoeft een jong paard nog niet zo. Zorg gewoon dat je je benen erbij houdt zodat hij niet achter de teugel kruipt maar steeds voor je blijft. Dat hij laag loopt is goed. Fijn dat een paard vanzelf omlaag komt toch.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:14

Diep rijden mag best voor de afwisseling, vooral met een jong paard. Je maakt zo een paard los, hij krijgt namelijk de gelegenheid zijn rugspieren te ontspannen en lang te maken. Wel moet een paard leren zich te dragen met de ahcterhand. Als je een uur diep blijft rijden zit zijn hals in de weg en moet hij bijna noodgedwongen zich op de voorhand dragen, dat wil je natuurlijk niet want als je dan wel echt aan het werk wil zul je een flinke reactie krijgen. Dus ook berg opwaarts laten lopen en zijn achterhand eronder werken. Niet te veel/lang, als hij het goed doet beloon hem dan en laat hem even een ontspannen. Een goede opbouw voor de spieren en het lichaam, want we hebben het hier per slot van rekening over een jong paard. Heel veel succes ermee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:19

Ik ga helemaal met astridh mee
Een paard wat zelf diep loopt, is achter de teugel
wat idd betekend dat hij zich ontrekt van het werk, de verkeerde spieren gebruikt en ook niet aan het been is.
Dus Rt heb je er helemaal niks aan.

dus probeer die neus eruit te rijden.
En om hem los te krijgen zie ik persoonlijk vwnw, dan diep bij een jong paard.