Wat kan ik doen om mijn kanonskogel rustig te houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat kan ik doen om mijn kanonskogel rustig te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 13:27

Waarschijnlijk is er niet echt een oplossing maar wie weet heeft iemand hier nog goede tips.

Het probleem is dat mijn paard moet revalideren van een blessure (hoefkneuzing links achter en gekneusd kogelgewricht links voor). Ik mag er op zitten en we moeten nu 20 minuten stappen, 5 minuten draven en dan weer 15 minuten stappen. Zoveel mogelijk rechtuit en dus zo min mogelijk op de volte. Niet longeren dus.

Omdat hij zo weinig energie kwijt kan is hij behoorlijk fris aan het worden. Hij sjeest er regelmatig even tussen uit en geef ook af en toe een bok. Na een halve hoefslag heb ik hem meestal wel terug in de stap maar het wordt steeds moeilijker om hem te houden. Hij hoeft maar iets te horen of te denken te horen of te zien of hij sjeest weer even weg. En dat mag dus niet.

Ik kan er niet naast gaan lopen want er zijn meestal meerdere mensen aan het rijden in de bak (en ik moet in de bak met hem omdat hij op een zachte, verende ondergrond moet lopen). En als hij aan de hand ontploft hou ik hem niet (laatst heeft hij me bij de DA aan de praam en zijn bit gewoon opgetild) en dan loopt hij dus los en duurt het ;anger voor ik hem weer in een rustige stap heb.

Tussen het wegsjezen door is hij gewoon nageeflijk. Alleen op het moment dat hij hem peert komt hij in verzet, daarn ais hij weer nageeflijk.
Vandaag zijn de stallen gesloten en komt hij er niet uit. Morgenochtend kan ik er weer op en hoogstwaarschijnlijk is het dan beredruk in de bak.

Wat hebben jullie nog voor een tips om hem in bedwang te houden? Om het stuntvliegen tegen te gaan?

Ik ben niet bang dat ik er af val maar wel dat hij de rest van de paarden die in de bak zijn, die ook al opgefokt zijn omdat ze een dag hebben stil gestaan, aansteekt en ze elkaar gaan opfokken en het een chaos wordt.
Pablo voor het rijden los gooien of longeren mag niet vanwege zijn blessure, hem flink aan het werk zetten in de stap kan ook niet want hij mag nog niet echt werken. Wachten tot de bak vrij is is ook niet mogelijk.
Eigenlijk zou ik gewoon 2 begeleiders van 200kg links en recht naast me moeten hebben die Pablo beet houden Frusty

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 13:57

Hoi Katrien,
Ik ben absoluut geen voorstander van een slofteugel maar in dit geval zou ik er toch een slofteugel aangooien.
Je hebt dan gewoon net iets meer te vertellen en het moment dat Pablo zijn hoofd omhoog gooit en wegpeert kun je dan voor zijn.

Helaas weet ik maar al te goed hoe het is om eindeloos te moeten stappen met een paard en behalve muisjes werkt een slof dus ook wel.

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:03

Laatst een keer gelezen dat je paarden die veel energie hebben
op een dieet van hooi moet zeggen.
Dus biks etc. verminderen totdat hij/zij rustig wordt.
Tegenovergestelde met 'slome' paarden. Meer biks en minder hooi
totdat het gewenste resultaat is bereikt.
Hij schreef in zijn boek dat dit succesvol gewerkt heeft met
tientallen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:06

Hoe kan je aan muisjes komen? Zou ik die aan de DA kunnen vragen (die komt toch donderdag of vrijdag weer langs)?
Ik heb ook aan een slofteugel zitten denken maar ik weet het nog niet; ik heb er zelf geen ( heb er wel meegereden op andere paarden maar ben er zelf niet zo'n voorstander van bovendien heeft pieps het normaal gesproken niet nodig) maar ik zal er eens 1 te lenen vragen. Maar Pablo kan ook als hij zij wijze van spreken op de borst wordt getrokken nog heel hard wegsjezen. Hij is erg lenig en als hij weg wil sjezen dan doet hij dat gewoon. Maar woe weet kan ik hem met een slof wel sneller weer bij me hebben.
En als ik nou eens een elastiek er in hang? Zou dat ook helpen, doe heb ik namelijk wel nog liggen. Kan ik sowieso meenemen morgen.

Op stal is hij gzd wel heel braaf. Hij krijgt pas ontploffingsverschijnselen als ik er een half rondje op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:08

mesa57 schreef:
Dus biks etc. verminderen totdat hij/zij rustig wordt.

Pablo krijgt ook al veel minder biks dan normaal en wel hooi. Maar ik denk dat zelfs als hij helemaal geen biks meer zou krijgen toch nog wel even zijn benen zou willen strekken.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 23:13

Ja ik denk dat het ook beter is dat je een thiedeman of slof er aan doet hoewel ik er zelf ook niet echt van houd

maar ik zou zeggen op de volte zetten maar als ddie dat niet mag zou ik zeker dat doen

veel suc6

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 12:01

Katrien, muisjes alias Vetranquil kun je ook in ruitersportzaken kopen, maar je DA heeft het zeker.

Ik denk zelf dat een elastiek niet werkt, maar misschien moet je het gewoon proberen.
Kun je niet van iemand een slofteugel lenen om te kijken hoe hij daarop reageert?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 12:16

Ik zou dan eerder de thiedemann pakken dan de slof om mee te rijden.

kalmeringsmiddelen, sja je hebt veel kans dat het niet werkt, ik heb het ook gebruikt bij Flair toen ze een half jaar kreupel was geweest. Het hielp de eerste twee dagen toen was ze suf, en daarna niet meer, we moesten een steeds hogere dosis geven maar het hielp allemaal niks.

En dat niet alleen, kalmeringsmiddelen moet je opbouwen en afbouwen en het afbouwen duurt echt heel lang.

Je kunt natuurlijk proberen of het bij jouw paard wel helpt.
Je hebt van die gele korrels en een spuit met gel.
Het is duur en bij de dierenarts verkrijgbaar.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 12:36

Let op: als je een slof neemt, dan KAN het gebeuren dat de passen die je paard gaat maken net ietsjes korter worden. Daardoor KAN het weer gebeuren dat je paard later, na de totale revalidatie, het is 'verleerd' om goed te lopen. Je paard KAN dan net wat korter gaan lopen als voor de blessure.

Dit gebeurt niet vaak, maar alleen als je heeel lang moet revalideren.

Geef hem anders 2 streepjes Sedalin voor het rijden. Ik ben daar niet zo'n voorstander van, maar in dit geval is het heel belangrijk voor het paard zelf dat ie geen gekke sprongen o.i.d. gaat maken.

Succes!

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

thiedemann????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 12:37

Hoi,

Ik la snet een paar keer iets over een Thiedemann...wat is dat percies???
Misschien dom om te vragene maar ik weet het echt niet. Stuur maar ffies een pbtje, dan lees ik het sneller.

En katrien succes met je paard, ik weet er alles van. Zelf namelijk ook gehad, Lwent had een hoefzweer en stond twee wken stil. Vorige week ontplofte hij echt wel.
En je moet hem goed terug rijden op de buiten teugel. Dan hoef je na een paar dagen maar aan die buitenteugel te zitten en hij staat al stil (alleen als hij er weer vandoor gaat)

Suc1000000000000000 Jessica

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 22:57

Voor die paar keer dat je 'm nodig hebt kun je toch rustig de slof gebruiken. dan kun je voorkomen dat 'ie 'wegpeert', dat is op dit moment het belangrijkst. En als 'ie braaf is laat je 'm toch gewoon loshangen.

succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:47

Het elastiek hielp inderdaad niet.... wat kan dat paard idioot doen Frusty
Zometeen ga ik een slof lenen en het daar mee proberen.
Als morgen de DA komt hoop ik dat hij zegt dat ik weer meer mag gaan rijden want dan houdt die gekkigheid wel op. En anders vraag ik hoe hij denkt over muisjes want het wordt nu echt gevaarlijk en zeer hinderlijk, ook voor anderen die ook in de bak rijden.
Ik weet nu wel dat ik aardig stevig zit Haha! maar ik zie er tegenop om er zo weer op te klimmen. Ik hoop dat de slof werkt. met het elastiek gisteren hield ik hem soms ook wel maar dan sprong hij gewoon de lucht in, stapte heel even rustig en zoefde daarna toch weer weg, alleen dan wel nog afgebogen maar dat hielp dus niet.

Bedankt voor al jullie tips, ik zal ze zeker onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 10:16

Ik vrees dat ik Pablo toch een rustgevend middeltje moet geven. Maar daar kan ik om half1 de DA over bellen, over wat hem het beste lijkt om te doen in het geval Pablo.

Gisteren heb ik de slofteugel uitgeprobeerd. De eerste 2 wegsjees pogingen kon ik hem aardig in de hand houden. De derde keer deed hij eerst even snel zijn kin op zijn borst zodat alles los kwam te hangen en ging er toen weer vol tegenaan en spurtte weer weg. Gelukkig waren we alleen in de bak dus werd hij niet nog gekker en waren we ook geen gevaar voor anderen. Hij bokte niet trouwens en ik kon hem met de slof wel sneller terug pakken. Na het drafgedeelte ben ik er af gegaan omdat hij maar bleef proberen er tussen uit te gaan, nadat hij eindelijk 1 rondje normaal had gestapt ben ik er naast gaan lopen.

Eerst gewoon maar nadat hij ook aan de hand begon weg te springen heb ik de slof onder mijn beugels gedaan zodat Pablo niet met zijn hoofd omhoog kon en ik hem beter bij me kon houden, vond hij niet leuk maar het moest wel.

Voor het eerst sinds ik Pablo heb ga ik er met bibberknieen op zitten dus ik hoop maar dat dit gedoe gauw weer over is. En mijn nek hoopt dat ook want die doet door al dat rare gespring helemaal zeer.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:56

Hoe gaat 't nu katrien, heb je een rustgevend middeltje van de dierenarts gehad?
Want als 'ie blijft wegspetteren schiet 't ook niet op...

succes in ieder geval!

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:27

Hai, dat is inderdaad heel vervelend als ze zo zijn. Ik heb dit probleem ook met mn pony maar al na 1 of 2 dagen stappen. Ik zou die slof er zeker omlaten en hem nog maar weinig biks geven. Wat vaak echt heel goed helpt is niet 1 keer per dag maar je paard er meerdere keren per dag uithalen. Al is het maar een beetje wandelen, poetsen of knuffelen. Werkt bij mijn pony heel goed! Kost alleen wat meer tijd maar al haal je m er maar een kwartiertje uit, ze hebben wat meer afleiding en blijven daardoor rustiger. Succes!