Vertrouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaultier
Berichten: 121
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Capelle a/d Yssel

Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 10:30

Een vriendin van mij heeft een probleem met haar 7 jarige haflinger.
Via een deskundige op het gebied van vrijheiddressuur is zij erachter gekomen dat haar een paard heel onzeker is. Dit is terug te zien dat hij met zijn eigenaresse erop weinig dingen alleen kan doen. Buitenrijden zonder zijn maatje is niet meer mogelijk, zonder een groot gevecht tussen ruiter en paard.
Dit is trouwens puur een probleem tussen eigenaar en paard (zij heeft hem al 5 jaar). Ik heb dit paard ook gereden en kon zo wegrijden met hem.
Nu is mijn vraag dus, wie weet hoe het paard de ruiter leert vertrouwen, en op die manier zijn zelfvertrouwen terug weet te krijgen.

De oplossing les nemen is geen optie omdat hij in de bak superbraaf is.

Sorry voor het warrige verhaal, maar wist niet precies hoe ik het anders op kon schrijven, bij vragen kan je ook evt een PB sturen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:05

Een onzeker paard met een onzekere ruiter. Dat is waarschijnlijk het probleem.
Hoe maak je iemand zelfverzekerder? NH is een van de methode die het mes van beide kanten snijd. Dit is heel moeilijk om zo even een oplossing te bedenken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:27

Eerst moet de ruiter maar eens zeker worden van haar zaak.... Ik zou zeggen lessen op vertrouwde paarden en geheel het vertrouwen terug winnen. Daarnaast is de NH methode helemaal geweldig voor zowel mens als dier! Leestip: Natuurlijk paardrijden van K.F. Hempfling.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:49

Duidelijk en consequent zijn wil al wel eens helpen.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:42

Wat de rest al zegt. Maar ze moet het vooral op haar eigen tempo doen, niet omdat iemand wil dat zij het zo en zo doet en dan ff binnen een paar weken. Ze moet niks forseren!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:44

Is het alleen onder het zadel of heeft ze in het geheel weinig overwicht? Ze zou ook TTeam oefeningen kunnen gaan doen, zodat het paard haar van een andere kant gaat leren kennen. Ze vinden dat vaak leuke oefeningen en als hij dan goed reageert heeft ze ook overwicht. Met rijden denk ik belangrijk dat ze goed les neemt, zodat ze precies leert wat ze op zo'n moment moet doen.