Na de sprong, neus aan de grond..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Na de sprong, neus aan de grond..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 15:26

Ik heb vandaag springles gehad. De laatste springles die ik had was alweer een paar maanden geleden dus we moesten weer helemaal inkomen. We begonnen dus rustig.
Na elke sprong trekt hij de teugels uit mijn handen en komt hij zowat met zijn neus op de grond. Ik heb de blaren in mijn handen zitten van teugels die door mijn handen glijden. Natuurlijk probeer ik hem voorwaards te rijden, maar dan gaat hij alleen maar harder en blijft zijn neus aan de grond. Het lukt me amper om hem weer omhoog te drijven. Dit is heel irritant want hij is natuurlijk compleet stuurloos op zo'n moment. Dus we nemen een hindernis en vervolgens duurt het een aantal rondjes voordat ik hem weer bij me heb.
Hij pakt het bit en trekt bewust de teugels naar beneden. Ik zou niet weten wat ik anders zou kunnen doen dan hem voorwaards drijven. Teugels op maat maken gaat nogal moelijk als er tientallen kilo's paardenhoofd aan hangen.
Hoe zou ik hieraan kunnen werken?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 15:40

crossmonster schreef:
mmm apart verhaal

wat doet ie als je in-uitjes springt?


Appart verhaal? Hij trekt de teugels uit mijn handen... Kan het ook (nog) niet helpen dat hij dit doet.

Dan doet hij na de laatste hindernis van het in-uitje precies hetzelfde als na een vrijstaande hindernis.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 19:51

Nee hij is klinisch gelukkig helemaal in orde. Het is geen medisch probleem en ook geen balansprobleem, maar een gedragsprobleem. Hij doet het tijdens een buitenrit namelijk ook wel eens. Het bit pakken, naar voren trekken en als een idioot huiswaards gaan. Het is volgens mij een vorm van verzet. Teugels op maat maken lukt echt niet, daar is hij veel te sterk voor. Voorwaards rijden en drijven zorgt voor meer snelheid maar verder geen resultaat. Ik probeer het altijd maar uit te zitten totdat het over is. Daarna ga ik gewoon weer verder waar we mee bezig waren. Dus als hij tijdens een buitenrit op 2 kilometer afstand van huis naar huis rent, moet hij van mij die 2 kilometer ook weer terug rennen tot het punt waarop hij omdraaide en aan de kletter ging.
Ik weet dat hij op zo'n moment de baas over mij is, maar ik zou niet weten hoe dit rijtechnisch op te lossen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 20:02

O ja, ik spring nog geen eens een meter hoor. We zijn net begonnen eigenlijk. Ik kan hem gewoon rechte lijnen rijden, we rijden ook dressuurwedstrijden en die gaan erg goed. Er is niets mis met zijn balans.
Teugels loslaten na de sprong gebeurd zowiezo.
Mijn instructeur zegt dat hij vertrouw moet worden met het springen, dat het normaal moet worden voor hem, dus veel oefenen. Maar jah, hoe kan je nou oefenen als je na elke sprong eerst een paar rondjes aan de kletter gaat voordat je weer een sprong kan nemen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 07:44

heidiLOVER schreef:
deed hij het daarvoor dan wel normaal of ook niet?


Maar ik heb misschien in totaal zo'n 3 springlessen gehad en elke keer ging het zo, dus weet het eigenlijk niet. Tijdens dressuurlessen heb ik hier totaal geen problemen mee.

Mijn paard krijgt genoeg ruimte boven de sprong, dat is het ook niet.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 15:47

ponyzotje schreef:
ik heb hetzelfde met een jonge tinker nu, en heb het al gehad met andere jongere paarden. omdat ze nog geen evenwicht hadden. ze sprongen dan meestal (en vooral die tinker nu) heel traag, en daarna ha ik het gevoel ervan te dukelen omdat hij z'n hoofd zo laag hield. volgens mij is het een gebrek aan evenwicht en zal dat beteren.


Het is geen balansprobleem. Alsof hij tijdens een buitenrit ook ineens zijn balans verliest en daarom maar naar huis rent met zijn neus aan de grond.
Hij maakt zich sterk door de teugels uit mijn handen te trekken en zo ver mogelijk met zijn neus naar voren te gaan. Dit doet hij dus tijdens springlessen en buitenritten. Het is een manier van verzet maar ik zou niet weten hoe ik dit aan moet pakken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 14:42

Deze instructeur heeft geen oplossing behalve dan dat ik veel springen moet trainen, maarjah daarvoor zou ik toch eerst een oplossing moeten hebben?

Keer op keer de hindernis springen dat doe ik al, maar zoals ik al zei duurt het eerst tig rondjes voordat ik hem weer bij me heb om de hindernis overnieuw te springen...

Afremmen op het schot is me te gevaarlijk, ik verwacht dat hij of over het schot spring over en midden tegenaan knalt met alle gevolgen van dien...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 11:53

Nee hij is helaas niet te sturen met zijn hoofd zo laag .

Hard aan de teugels trekken heeft het effect dat het paard even zijn hoofd wat hoger doet en daarna keihard terugtrekt waardoor ik soms denk dat ik nu toch echt wel een dwarsleasie moet hebben, zo'n schok geeft dat Haha!
Kleine rukjes helpt ook niet, wordt die alleen maar wilder van. Vooruit drijven (schoppen) helpt ook niet, daar gaat die alleen maar hader van. Tegen een muur aan parkeren helpt ook wel even, maar hij draait gewoon links of rechts om (bepaald die dan zelf) en gaat even hard door waar hij mee bezig was.
Voor straf laat ik hem wel eens extra hard galoperen een aantal rondjes lang, maar veel effect heeft dat ook niet.

Daar gaat mijn springcarriere *LOL* Ik was zo blij met mijn 3 winstpunten want dan kon ik eindelijk gaan springen. Maar dan moet het paard ook een beetje mee werken, het zal wel jammer zijn als het gewoon niet lukt.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 12:07

dutske schreef:
mmm, inderdaad moeilijk probleem
maar in een parcours geeft het toch niet als hij na de hindernis zijn hoofd omlaag doet? je zei toch dat hij dat bij meerdere hindernissen niet doet
wat je eens kunt doen is boven de hindernis contact houden, zodra hij dan trekt even terugtrekken, en dan alles losgooien, misschien valt hij zo op zijn snufferd, maar na een paar keer zal hij het misschien niet meer doen Haha!
want anders weet ik het ook niet Scheve mond


Bij in - uitjes doet hij het niet omdat hij geen tijd heeft om dat te doen. Als we bijvoorbeeld 4 hindernissen met elk een galopsprong ertussen achter mekaar zouden zetten dan doet hij het na de 4e hindernis, dan kan ik hem gewoon niet naar een nieuwe sessie hindernissen sturen. Dus een parcours zou al helemaal niet lukken. Het lukt me niet om hem naar een nieuwe hindernis te sturen zeg maar...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 08:42

dutske schreef:
oei, nog moeilijker
ik weet niet, maar spring je al lang?
misschien kun je hem ij een springruiter zetten die weet hoe je zoiets eruit krijgt? en hem eventueel eens goed anpakt


Nee, ik spring pas kort. We wouden eerst winstpunten rijden in de dressuur voordat ik springlessen neem. Vorig jaar hebben we wel eens tussendoor een les gehad en die gingen precies hetzelfde. Misschien moet ik eerst doorgaan met dressuur om hem nog beter aan de hulpen te krijgen. Maar tijdens dressuur is hij al zo makkelijk, hij doet echt geen stap verkeerd en is echt fijn aan het been.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 09:56

dutske schreef:
ik zou hem ùmsschien eens laten rijden door een ruiter die concoursen rijdt, of waarvan je vindt dat die goed rijdt (op springen dan)
misschien dat die ruiter een oplossing weet ervoor
je kunt altijd proberzen he


Ja daar dacht ik ook aan. Ik weet wel iemand denk ik. Maar dan nog ben ik degene die hem zou moeten rijden dus is het het beste als ik ermee aan de gang ga.
En misschien moet ik me er gewoon ooit bij neerleggen dat hij te sterk voor mij is. Zoals mijn instructeur altijd al gezegd heeft... Het paard is 1,80 en super sterk. Meer een manenpaard om te rijden denk ik. Dressuur gaat erg goed, dan maakt hij zich ook niet zo sterk.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 10:36

dutske schreef:
maar als die springruiter hem een tijdje rijdt, gaat hij bv weten van als ik aan linkerteugel trek, komt hij weer omhoog (zeg aar iets) en als jij er dan meerijdt, kun je les volgen bij hem die je zegt bv, nu aan linkerteugel trekken, en dat je het er zo uit krijgt Verward Haha!


haha ik snap wat je bedoeld. Ik zal eroverna denken.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:21

Lientje schreef:
Je zegt dat hij het bit pakt en naar beneden trekt?
Anders moet je eens een bitje proberen met een lepel aan waardoor hij het niet meer kan vastpakken. Tja en inderdaad ik zou hetzelfde doen als jij, voorwaarts proberen te rijden na de sprong, pak er een zweep bij zou ik zeggen. Maar zo een bit zou ik wel eens proberen.


Zo'n bit is misschien wel een heel goed idee!!!

Zweep erbij niet, dan wordt hij serieus bang en ben ik bang dat hij dwars door het hek loopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers