ineens in de hand gaan hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

ineens in de hand gaan hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 16:48

sinds mijn eigen paardje kreupel is....(hersteld nu in de wei) rij ik tijdelijk een heel leuk ander paardje bij (9jaar, 174 hoog met een vreselijk lange rug...heeft al de nodige problemen veroorzaakt.) Ik rij nog niet zo lang (drie jaar) en kan met mijn eigen paard echt lezen en schrijven. Ik heb nooit manegelessen gevolgd, maar op mn eigen paard leren rijden. dat ging super.....iedere wedstrijd wel 1 of 2 winstpunten (zelfs 1 keer 3) maar nu ik een ander paardje rij, loop ik tegen wat probleempjes aan. het ging tot drie keer terug echt super. dat paard heeft een rugprobleem en ontspanning en over zn ug laten lopen is dus echt belangrijk, anders zet ie zn rug weer helemaal vast en kunnen we opnieuw naar de kraker en al die ellende. Dat ging heel goed, maar nu loopt ie iedere keer een tijdje goed en dan ineens gooit ie alles op de voorhand en duikt ie met heel zn gewicht met zn kop naar beneden. Als ie dit doet geef ik been, met mn handen geef ik lucht, maar hij reageert dan niet (genoeg) op mn been. Dan tik ik m bij...gevolg...kop in de lucht en dan ben ik weer ff bezig om m aan het nageven te krijgen en als ik m dara weer heb begint het weer opnieuw. ik probeer nu veel (schijn) overgangen te rijden en veel figuren..... Wie heeft er meer tips??? (sorry voor het lange verhaal)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:57

Ik weet niet hoeveel conditie dit paard al heeft opgebouwd na zijn rugblessures etc?
Want wat je zegt, dat hij dit pas na verloop gaat doen, kan duiden op midere activiteit. Wat je doet, met je been er dan in en (schijn)overgangen is goed! Maar probeer eens 2x been voor het zweepje? of een zachter tikje? het lijkt alsof hij daar wat van schrikt waardoor je hem voor kwijt bent, want natuurlijk zonde is..
Ook kun je, wanneer je voelt dat hij dreigt te gaan hangen even een stappauze inlassen even op adem en tot rust komen en dan weer oppakken, kijk eens hoe hij dat dan oppakt en of het misschien meer met z'n conditie te maken heeft..

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 22:06

hij zou in principe al op conditie moeten zijn, ze zijn al een aantal maanden weer bezig. Ik hij krijgt ook geen knal met de zweep, echt een tikje maar hij reageert dan zo extreem. En daarom denk ik ook niet dat het onwil van m is, maar dat ie het echt moeilijk vind, maar ja, dan weet ik nog niet hoe ik het op moet lossen, want dat hangen is natuurlijk niet de bedoeling. Ik rij m nooit lang en wel een stuk of zes korte stappauzes in waarvan ie 1 keer ook lekker lange teugel krijgt.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:20

Tjah niet gemeen bedoeld, maar als dit paard rugproblemen heeft en jij hem niet zo lekker rijd, misschien omdat je op je eigen paard heb leren rijden en op andere paarden niet veel kan(misshcien hea), is het denk ik niet zo vertsandig om door te gaan met dit paard rijden...

Tja als een paard gaat hangen is hij idd niet voorwaarts, ik denk dat het paard niet zo heel erg ineens gaat hangen maar dta jij misschien stopt met hulpen geven als je vind dat hij goed loopt, maar dat weet ik niet...
Vanaf het begin erop leten dat hij goed voorwaarts loopt en dan pas nageeflijk rijden zou mijn advies zijn.

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:06

als hij dit vanaf het begin zou doen was ik hem ook nooit gaan rijden. Het ging juist hardstikke lekker, daarom snap ik ook niet waarom hij er nu mee begint.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:09

Als hij er 'ineens' mee begonnen is, heb je er al een da naar laten kijken of er niet bijvoorbeeld ineens iets in z'n rug geschoten is?

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:32

de eigenaresse is nu op vakantie (toen zij vorig jaar op vakantie was deed ie ook de hele week zo vreemd, terwijl toen iemand anders hem reed) hij gaat dus nu nog een paar dagen aan de longe en los. Dus daar kan het ook nog aan liggen