moeilijk kunnen doorzitten :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

moeilijk kunnen doorzitten :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:02

Ik heb dus een 3,5 jarige merrie zoals jullie wel weten, en ze is heel ruim, ik vind het daarom ook heel moeilijk om te blijven doorzitten, ik oefen het wel vaak tijdens de les, en het gewone rijden, maar ik blijf het moeilijk vinden, in een B proef kan ik dat stukje nog net blijven doorzitten, maar langer lukt me echt nog niet Haha!

heeft er iemand tips?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:05

Dat probleem heb ik ook bij mijn paard, ga dit topic volgen...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:06

dank je Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:09

Zoekfunctie daar staan genoeg topics Haha!
Suc6

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:20

Allereerst niet gaan doorzitten voordat het paard echt lekker loopt en zijn rug goed gebruikt, dan zit het al een stuk lekkerder.
Ook kun je proberen om een zonder beugels te rijden.
Maar het allerbeste werkt nog een paar zitlesjes aan de longe.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:24

nou om het los laten van de rug gaat het niet, want dat doet ze eigenlijk altijd, en zonder beugels rijden, is nu nog geen optie want mevrouw wordt dan een beetje heel erg opgefokt Haha! maar ik zal de zoekfunctie eens gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:24

Zitlessen aan de longe, zonder beugels rijden (niet op je teugels steun zoeken), doorzitten steeds meer uitbouwen waarbij je er vooral op moet letten dat je ontspannen blijft..
Stiekum lig ik nu wel compleet in een deuk, blaas je eerst heel hoog van de toren blijk je niet eens fatsoenlijk te kunnen doorzitten Haha!
afz: Veluwse boerin

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:26

Ik stuiterde bijna het zadel uit als ik wilde doorzitten op mn eigen paard (en nog steeds, als hij zn rug niet goed loslaat en ik ook niet ontspannen ben dan is het een waar rampenplan).

Ik galoppeer af en toe zonder beugels, voor gewoon algemeen betere zit. Doorzitten doe ik alleen als hij echt lekker loopt en dan probeer ik het langzaam op te bouwen. Eerst een paar pasjes, langer doorzitten voordat je een overgang maakt, een keer een volte en zo verder.

Je paard is nog jong, pas in de L2 hoef je de hele proef door te zitten. Niet forceren, gewoon rustig beginnen als je paard echt ontspannen is.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:29

Sorry dat ik door je topic heen vragen ga stellen maar vind het zo stom om zelf nog een topic te openen over het zelfde:
Als Ushi goed loopt en lekker los is ga ik soms wel eens doorzitten, maar als ik dan doorzit, gaat Ushi zich weer opspannen.
En dan gaat het natuurlijk helemaal niet meer want dan stuiter ik alle kanten op en loopt ze onder me uit. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 05-04-04 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:29

Apple schreef:
Je paard is nog jong, pas in de L2 hoef je de hele proef door te zitten. Niet forceren, gewoon rustig beginnen als je paard echt ontspannen is.

Dat kan een beetje een probleem worden, ze wil namelijk al over een (of twee?) jaar in de M zitten...

Ik ga mee met de rest, zitlesjes nemen, en je paard zal zn rug wel niet zo loslaten als jij wel denkt/zegt, anders zat je nu niet met dit probleem (ik neem aan dat je op een ander paard wel fatsoenlijk kan doorzitten?) dus daar ook aan werken.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:30

ja die ontspannenheid is het niet, ze is altijd super ontspannen, en mijn zit is verder ook geen probleem mee, ik had laatst nog een 9 voor mijn zit, maar ik vind doorzitten gewoon super moeilijk, galop is ook geen probleem, en mijn beenligging is ook goed, maar ik denk dat dit gewoon oefenen, oefenen, oefenen is Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:35

Anjatjeuh schreef:
Sorry dat ik door je topic heen vragen ga stellen maar vind het zo stom om zelf nog een topic te openen over het zelfde:
Als Ushi goed loopt en lekker los is ga ik soms wel eens doorzitten, maar als ik dan doorzit, gaat Ushi zich weer opspannen.
En dan gaat het natuurlijk helemaal niet meer want dan stuiter ik alle kanten op en loopt ze onder me uit. Scheve mond


op het moment dat ze dat doet en jij weer gaat stuiteren moet je gewoon weer gaan lichtrijden en aan het eind weer een keertje proberen.

Jezelf helemaal lang maken achterover gaan zitten voor je eigen gevoel te overdreven dan zit je goed en elke keer weer proberen..

Suc6 Anjatjeuh

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:36

rockey schreef:
ja die ontspannenheid is het niet, ze is altijd super ontspannen, en mijn zit is verder ook geen probleem mee, ik had laatst nog een 9 voor mijn zit, maar ik vind doorzitten gewoon super moeilijk, galop is ook geen probleem, en mijn beenligging is ook goed, maar ik denk dat dit gewoon oefenen, oefenen, oefenen is Lachen


Meisje, of er is wat mis met je zit, of je paard is niet ontspannen genoeg, of een combinatie van beiden. Als je doorzitten supermoeilijk vindt, dan ligt een deel van het probleem dus al bij je zit en dan moet je daar aan werken. Maw: ga maar zitlessen nemen...

En als je dat toevallig beneden je niveau vindt bijt je maar eens op je tanden. Ik wil wel eens weten welke topdressuurruiter/-amazone jou les wil geven als je nog niet eens fatsoenlijk kan doorzitten. Ik geloof dat ze wel wat beters te doen hebben dan zitlessen geven...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:02

Ik ga even een heleboel splitsen in dit topic.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:21

Ik ga weer splitsen. Het is toch niet zo moeilijk om gewoon ontopic te blijven hier? Je kunt ook zaken per PB afhandelen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:33

leentje, ik vind je reactie niet echt netjes en dan druk ik het nog voorzichtig uit.

Ik rijd zelf Z2 en heb ook nog moeite met doorzitten in uitgestrekte draf. En ja, ik neem ook wel eens zitlessen. Weet je dat de van Baalens heel vaak zitles krijgen en geven?
Niets mis mee, je moet voortdurend jezelf blijven verbeteren.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:38

Fitzroy, zeker als je ze vergelijkt met een aantal uitspraken van rockey, is mijn uitspraak nog zeer netjes. Naar die uitspraken refereer ik trouwens. Valt het jou ook op dat Apple DIE reactie wel heeft laten staan?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:44

Ik weet niet naar welke uitspraken je refereert, ik las het topic net pas. En dan vind ik jouw reactie (waarschijnlijk dan de enige die is blijven staan) niet erg netjes.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:47


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:50

Ja, dat topic heb ik gelezen en ik vind het jammer dat dat topic verziekt is.
Ze begon met een hele normale vraag.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:50

Als je paardje zich opfokt als je zonder beugels rijdt, haal dan de beugels er helemaal af, als die niet klapperen dan zal ze zich minder spannen.
Doet ze het ook als je de beugels er af hebt gehaald, dan is jou zit nog niet onafhankelijk genoeg (of jij bent degene die zichzelf spant), ga daar dan (op een ervaren paard, of aan de longe) aan werken.

Vraag je instructrice hier aandacht aan te besteden, en je te helpen, anders kan je alsnog een verkeerde zit ontwikkelen.. En ga als je voor jezelf rijdt, een paar minuten inbouwen om inderdaad even zonder beugels te rijden (desnoods de laatste 2 minuutjes, zodat je je beugels er af kan halen). Rij wel altijd eerst los, want een paard dat vanaf minuut 1 helemaal los is dat bestaat niet, ook zij heeft het loswerken nodig om jou goed te kunnen dragen.

Als jij een onafhankelijke en ontspannen zit hebt, en je paardje zich helemaal los laat, dan voel je dat je kan zitten en dat je paard je laat zitten.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:16

rockey schreef:
in een B proef kan ik dat stukje nog net blijven doorzitten, maar langer lukt me echt nog niet ?


Waarom lukt het eerste stukje wel? Is het niet toch zo dat ze zich gaat spannen nav jouw doorzitten zodat het steeds moeilijker wordt?

Imo is het beste om steeds kleine stukjes, steeds wat langer door te zitten. Het paard is ook pas een half jaar onder het zadel en pas 4 jaar oud dus zo heel veel doorzitten is toch niet zo verstandig.

paultje3181
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:49

Ik denk dat het ook helpt als je tijdens het rijden steeds hele kleine stukjes gaat doorzitten. Gewoon eens 3 passen blijven zitten en dan weer lichtrijden. Vervolgens eens 5 passen weer lichtrijden.. dan weer 3. Tot dat je die paar passen netjes en ontspannen kunt doorrijden. Gaat dat goed dan steeds verder uitbreiden. Belangrijk is dat je tijdens het doorzitten een onafhankelijke houding blijft houden, dat je je paard niet hindert in zijn werk. Ruime gangen zijn erg moeilijk uit te zitten, maar door veel oefenen moet dat vanzelf lukken. suc6 ..

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:02

Misschien kan iemand je paard longeren met jou erop, dan kun je het mooi oefenen zonder dat je verder ergens op hoeft te letten.
Natuurlijk je beugels uitdoen, he!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:41

Ik kan op Ragne doorzitten sinds ze goed bij elkaar loopt!
Oftewel, begin met je paard lekker bij elkaar te rijden. Maar aangezien je een 3-jarige hebt, moet je dat zeker niet forceren. Ik denk dat het vanzelf wel komt, na wat training. Maak je er niet druk om. Je hebt nog een lange weg te gaan voordat je écht moet doorzitten (L2).