achterbenen niet in gebruik, wat nu te doen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

achterbenen niet in gebruik, wat nu te doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:08

Mijn vriendin heeft sinds eergister een paard en nu heeft ze erop gereden... ze heeft zelf geen verstand van paardjes, ze kan alleen maar rijden, nu zag ik dus gister dat zijn achterbenen geen spieren bevatten en dat ze er maar wat achteraan hobbelen, hij gebruikt ze dus helemaal niet... toen ik dat tegen haar zei zei ze dat hij op zijn 4de is beleerd en dat hij sindsdien niet meer is gereden tot 1 dag voordat zij hem kreeg, hij heeft dus 4 jaar stil gestaan... nu had ik een vraag.. hoe kun je zijn achterbenen voorzichtig trainen zodat hij die meer gaat gebruiken ik heb namelijk totaal geen ervaring hiermee.... Alvast bedankt.. Femke

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:11

Gewoon goed zijn achterhand erbij proberen te rijden, dan komen die spieren vanzelf wel.
Dus veel overgangen, schijnovergangen, cirkels verkleinen en vergroten, cavaletti's en ga zo maar voort ...

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:14

ok dankje, iemand meer nog tips ??

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:21

longeren met pessoa, werkt ook goed
heuvels op en af stappen Haha! schijnt ook eenhele goeie manier zijn(wel een beetje een flinke heuvel)

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:23

wat de rest al zegt.
ook balkjes lopen help heel erg goed.

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:13

ok dankje ! ik ga het even samen met mijn vriendin uitproberen en dan horen jullie het wel Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:39

Ik denk dat deze vraag het beste kan bij RT, dus verplaats het even daar naartoe.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:09

En goed les nemen...die kunnen je vriendin beter vertellen wat goed werkt en wat ze beter niet kan doen en wat ze thuis moet trainen.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:13

Hoi,

voor het ondertreden van de achterbenen zijn het niet de beenspieren die getraind moeten worden, maar wel de buikspieren. De achterbenen treden namelijk onder doordat de buikspieren aanspannen, en dus niet dmv beenspieren. Belangrijk hierbij is dat het paard ontspannen loopt over de rug, want dan pas kan het paard zijn buikspieren aanspannen (buik-en rugspieren zijn antagonisten). Groetjes!

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 17:31

dankjewel sarah en sjonniej ! en de rest natuurlijk ook !

paultje3181
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:46

goed van achter naar voren rijden. Belangrijk is dat het paard voorwaarts blijft. Om de achterhand sterker te maken kun je ook erg veel overgangen rijden. Zorg dat het paard gelijk reageert als je het dier een gang harder of zachter wil laten gaan, maar ook tempo verschillen binnen de gang. Daarnaast willen cavaletti's ook wonderen doen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:33

De haflinger vriendin van mij paard, heeft dat ook heel erg.
Ze gebruikte haar knie nooit, en in de galop bungelde het er maar wat aan. Toen zijn we heel intensief begonnen met longeren, niet rijden eerst vaak longeren. Zodat ze helemaal loskomen. Nou gebruikt ze haar achterbenen al veel beter! Ook met rijden.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:38

Idd lekker voorwaarts houden. Overgangen en schijnovergangen rijden. Volte vergroten - volte verkleinen
Heuveltjes op en heuveltjes af rijden
Cavaletti / Balkjes lopen
Longeren met pessoe - dubbele longe. Ook kan je longeren na een tijdje (als hij al wat sterker is) met een klein tuigje en er dan bv. een halve auto band aanhangen . Het hoeft geen zwaar iets te zijn wat eraan hangt, maar gewoon een beetje extra gewicht.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:38

Mijne heeft t ook, door hem steeds ophoudingen te geven loopt ie al een stuk netter, maar het is nog niet helemaal picobelle maar dat hoeft nu ook nog niet... Toen ik hem kreeg zo'n twee drie jaar geleden had ie al drie jaar nisk gedaan, en sinds een paar weken ben ik er wat mee gaan doen, het was me ook nog niet eerder opgevallen... En hij is tussendoor ook nog een een lange tijd ziek geweest, en ik heb ook nog gehad dat ik niet naar hem toe mocht vanwege dat schapenziekte ofzo zoiets als gekke koeien ziekte, dat toen overal heerste, toen heb ik dus ook een tijd niet gereden.. maar goed dta is allemaal alweer een poosje geleden en ik ben nu bezig het eruit te halen, simpelweg omdat ik nu ook beter kan rijden dan eerst en weet hoe ik het moet doen...