Meer gebruik v/d achterhand en rug (basculeren), hoe krijg i

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Meer gebruik v/d achterhand en rug (basculeren), hoe krijg i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 15:56

Ik ben van plan om met mijn pony de springsport in te gaan,
maar voordat ikdat ga doen wil ik nog wat verbeteringen in de stijl..
met name het gebruik van de rug en achterhand is bij mijn pony niet optimaal, hoe krijg ik dat met dressuur of spring gerichte oefeningen voor elkaar? Vrijspringen schijnt ook te helpen dus dat doe ik al regelmatig.
wat ik eigelijk dus voorelkaar wil krijgen is meer stuwing vanuit de achterhand, ze moet tijdens de sprong meer basculeren, veel meer haar rug gaan gebruiken. Iemand die weet met wat voor oefening oid ik dat kan stimuleren?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:21

Veel schakelen in het tempo.
In-uitjes. (met verschillende tussenafstanden, meer naar voren, meer terug etc.)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 18:30

Dat doen we dus met de les ook, werkt trouwens ook goed om je pony alerter mee te krijgen.
Schakelen is zowieso heel belangerijk ookal werk je niet aan de achterhand,
Ik zoek meer naar een andere/makkelijke (misschien snelle) oplossing.
Iemand raadde mij het pessoa tuig aan, maar aangzien ik een hekel heb aan hulpmiddelen/teugels... wat vinden jullie van dat idee?

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:26

Ik heb op een jumpingstal gegroomd en ik moest de paarden er 1x per week met bijzetteugels longeren daardoor leren ze echt hun achterhand gebruiken. Het help echt wel goed want ik heb nu een jong paard dat zijn achterhand niet mooi eronderbracht, ik heb hem een paar weken gelongeerd en je zou het verschil nu maar eens moeten zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 21:24

Geef in ieder geval op de sprong genoeg ruimte met de hand zodat hij zijn hoofd/hals ook naar voren kan brengen en niet zijn mond stoot en de volgende keer heel voorzichtig springt.

Maar niet elk paard heeft dezelfde bouw en houding.
Niet elk paard vind het fijn springen om goed te basculeren.
De een basculeert beter als ie dicht bij de sprong gereden word de ander juist niet.
Als je diverse toppers over 1.50 ziet springen, zeg je ook niet bij allemaal dat de houding van het paard is om naar huis te schrijven.
Maar ze zijn dan gewoon sterk en zuinig. En foutloos is dan het enige wat telt.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 18:31

misschien heb je gelijk, ze springt voor een d'tje inmiddels wel over 1.20!
maar mijn andere (dressuurgericht, maar we springen soms) instruktrice heeft altijd wel wat te zeuren, nu dus over haar achterhand en het basculeren... Terwijl ze zelf toch meer verstand van dresuur heeft,
jammer genoeg moet ik in die lessen blijven rijden vanwege de wedstrijden, bij mijn spring instruktrice doen ze niet aan wedstrijden en ik kan ook niet bij een andere vereniging... Boos!
Die springinstruktrice heeft trouwens ook wel commentaar hoor, daar gaat het niet om maar bij haar heb ik zoiets van ja dit geloof ik wel, maar bij die ander heb ik altijd wel zoiets van weet je eigelijk wel waar je het over hebt?? Dat met die achterhand kan trouwens beter dat weet ik maar het basculeren doen ze of ze doen het niet, je kunt het wel een beetje aanleren maar het meeste moeten de paarden toch zelf doen zei mijn springinstruktrice dus ook.
Het is wel zo dat ze dicht onder de sprong beter basculeert dan als ze wijd gereden word. en ook met de afstand tot de sprong heeft het te maken,
als ze er opeens onverwacht voor staat lijkt het veel mooier dan wanneer ze de hindernis 10 meter van te voren al ziet. En hoge en lage sprongen maken ook verschil, hoger lijkt beter dan lager.
Maar het is wel zo als zo'n toppaard over de hindernis komt van 1.50 zonder te basculeren had ze in de goeie stijl veel hoger kunnen komen, of dat waar is weet ik niet maar dat zei die dresuurinstr. dus.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:57

even over wat iemand vroeg wat vinden jullie van een pesoa nou ik vind het echt super
ze loopt nu echt zo goed en verzameld

ze gaat d'r achter hand echt goed gebruiken zo

en met rijden gaat het ook zo steeds beter
ik longeer haar zo 1x in de week en je ziet echt vooruitgang zal ik zeker ook doen
als ik jullie was

groetjes roxane

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:23

offtopic: heeft iemand een foto van een pessoa? of om bij een paard? ik hoor er vaak iets over, maar heb het nog nooit gezien (volgens mij!) ik longeer altijd met halsverlenger. als je geen foto hebt, dan wel info?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-01 00:27

Nog even over die pessoa, als je een boekje van Divoza hebt daar staat wel een foto in en anders misschien op de site van divoza, maar dat weet ik niet zeker. Een kennis van mij gebruikt m ook en het valt me idd goed op hoe goed dat paard nu loopt. Maar het gaat mij erom dat een paard niet in die houding gedwongen word, zodat et zo geforceerd lijkt. Hij moet uitzichzelf gaan nageven en aanleuning zoeken, waardoor ze dus hun achterhand gaan onderbrengen en hun rug gaan gebruiken.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 16:22

Het is, denk ik, maar net wat je wilt verbeteren. Ik ben van mening dat je eerst dressuurmatig goed bezig moet zijn voordat je serieus kunt gaan springen. Het lijkt mij dan ook een goed idee om in het dressuurmatige rijden/longeren de achterhand te stimuleren. Daar heb je dan weer profijt van bij het springen.

Ik merk dat nu ik verder kom in dressuur, het springen ook steeds beter gaat. Ik heb een natuurtalent wat springen betreft, maar dressuur vindt ze veel moeilijker. Vooral nu ze steeds soepeler wordt en haar spieren toenemen, gaan we ook vooruit met springen. Ik kan nu verruimen/verkorten, haar rond rijden tussendoor, meer ruggebruik en de achterhand komt er meer onder.

Wat die pessoa betreft, heb ik daar een beetje dezelfde gevoelens over. Ik ben daar niet zo'n fan van. Zelf longeer ik altijd met een elastische halsverlenger, die ik van achter de oren, tussen de voorbenen, aan de singel vastmaak. Hiermee krijg je een goede vwnw houding, waarin het paard zelf de meest ontspannen houding op zoekt.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 09:20