Paard afgeleid; wat doe je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Paard afgeleid; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 13:34

Ik heb een paard dat nogal snel is afgeleid door alles wat buiten de bak gebeurd. Oké, ik geef toe dat ik zelf óók snel even opkijk als ik iets hoor of denk te zien; ongetwijfeld een deel van het probleem (misschien wel de oorzaak?).

Maar ik probeer er nu op te letten geconcentreerder en minder afwachtend te rijden. Natuurlijk is het afgeleid zijn van mijn paard daarmee niet direct opgelost...

Ik vraag me af wat jullie doen als je paard even niet oplet en naar iets buiten de bak kijkt. Hoe krijg je haar aandacht het snelste weer terug bij jou? Ophouding, been, stem???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:40

Ik gebruik mijn stem heel veel. Meestal is het gewoon gezeik namelijk, en dan laat ik hem hem ook weten dat ik het daar niet mee eens ben (UUUUUUH!!! of LET OP!!!) Verder moet je je paard eigenlijk een stap voor leren zijn. Houd hem zo bezig met overgangen, tempowisselingen en wendingen e.d. dat zijn aandacht bij jou is en hij helemaal geen tijd meer heeft om na te denken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 14:40

Overgangen e.d. net zoals Zep zegt, en daarbij flink voorwaarts rijden, net zolang tot hij zijn aandacht weer bij mij heeft.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:41

Ik sluit me aan bij Zep.
Ben er nu nl ook mee bezig.
voor zijn tempo en oplettendheid.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:31

ik heb er ook vaak last van: een afgeleid paard Boos!
en meestal kan ik er ook niet zo veel aan doen ...
ik heb zon beetje allees al geprobeert, maar als hij eenmaal iets ziet is hij moeilijk weer bij de les te krijgen.
wat bij mij het beste helpt is vooral niet gaan stappen (wat ik in het begin vaak deed) maar juist hard doorrijden, tempowisselingen maar geen overgangen.
dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar misschien heb je er wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 18:50

Niet opletten valt bij mij onder het hoofdstuk 'vervelend doen' en dan gaat ze keihard aan het werk. Kleine circel, travers, renvers, noem alle ellende maar op en ze krijgt het over zich heen. Weer braaf en oplettend? Dan gaan we verder met datgene waar we mee bezig waren.

Zo gaat het paard verbanden leggen (voor zover een paard dat kan). Dus klieren betekent keihard werken, en braaf zijn betekent normaal werken. Die keuze hebben ze meestal erg snel gemaakt!

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:41

ik ben het met sonja eens!!!
Knipoog maaike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:47

Ik ben het gedeeltelijk met Sonja eens.

Dat je hem hard aan het werk zet snap ik.
Maar in mijn proeven komt bv ook travers in.
Als ik hem thuis als het ware straf met traver denkt ie als ik de travers gewoon zo oefen, ook dat ie stout is Verward

Ik ben ook iemand die ook veel praat.
Pas op! en denk der aan! zijn dingen die ik vaak zeg als ie vervelend doet.
Voor mij werken tempo wisselingen dan best goed.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 09:36

Ik sluit me ook aan bij Zep. Mijn paard is in de bak ook wel eens afgeleid; onze bak grenst aan 6 achtertuinen en aan de korte zijde hebben we allemaal bomen en struiken (leuk voor vogels en katten). Inmiddels is ie aardig aan ritselende vogels, racende katten en grasmaaiers gewend, maar als ie een bui heeft wil ie nog wel eens wegspringen van het één of ander. Vaak zie je het wel aankomen, want dan gaan ineens die oren erop en zit ie in de hoek van de bak te loeren. Ik geef dan ook meestal een stemhulp of een keer een schop(je) met mijn binnenbeen en dan is het over ook. Als hij in mijn proef kijkerig is, dan zet ik mijn verstand op nul en ga ik goed rechtop zitten met mijn been er goed bij en rijd ik stug door. Meestal gaat ie dan vanzelf weer nageven en houd het gewoon op.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:21

Doorrijden, niet aanstellen, Hoppakee!

Dat moet je gewoon in je achterhoofd houden. Als ik dat paard waar ik op rij extra aan het werk zet op zo'n moment, begint ze juist te ettterenm, dat leidt altijd uit gehuppel. Ik stel haar gewoon wat lager in, en vraag midden (stap, draf of galop). Gewoon rijden, zelf niet om je heen loeren.
Gewoon even rustig het spoortje erin, lager instellen en vrolijk doorrijden, je er vooral niets van aan trekken of druk gaan doen.

Succes!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 00:01

ff off-topic, maar hoe doen jullie dat dan aan de longeerlijn?
Mijn paardje presteert het werkelijk op alles te letten behalve op mij. Het lukt hem zelfs in draf te blijven lopen en ondertussen zijn hoofd zo ongeveer op zijn kont te leggen om in de gaten te houden wat er achter hem gebeurd!

Ik heb een draver, dus rij niet western- of dressuurmatig en gebruik -behalve een helasverlenger- geen bijzetteugels.........?
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 21-12-01 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 09:17

Ik heb dat ook wel eens gehad met mijn vorige paard. Dat was een paard dat vooral in de winter vrij heet kon zijn.
Met rijden vond ie vaak de achterkant van de binnenbak eng, daar ratelde alles wanneer t waaide. Ook bijvoorbeeld zonnestralen op de grond of muur vond hij ongelooflijk eng. Ik wist van te voren altijd al wanneer hij schrok, en ja dan schrOk hij dus ook, omdat hij al aan mij merkte dat ik t wist.
En dan juist schrok hij, iedere keer weer, en dan ook echt debiele sprongen maken of als een gek willen crossen.
Weet je wat de kunst was?
Er gewoon niet aan denken, en hup, vol zelfvertrouwen er langs rijden. Ook veel overgangen rijden, of vooral in draf er langs rijden. Dan rij je goed voorwaarts, dan weer heeeel verzameld (moeilijk, dus alle aandacht is dan bij mij) dan weer goed voorwaarts enz. Gewoon heel hard aan het werk zetten, zodat hij onvoorwaardelijk op jou let.

Met longeren presteerde hij het ook, in de winter etc. dan he?
Dan kon hij het opeens op een lopen zetten!!!!
Nou mooi dat hij dan ook zo hard blijft lopen!!! Galloperen??Dan houd ie dat ook maar vol als ie dat zonodig wil.
Huppekee, aan t werk!
Als ze gaan klieren, zijn ze verkeerd bezig, en dat moeten ze weten ook.

Wat bij mij vooral niet hielp, was m op zn flikker geven of te schreeuwen etc. Gewoon relaxt blijven, en m een koekje van eigen deeg geven.

Laat je nooit bang maken, wees zelfverzekerd, en sta boven je paard.
Succes.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 12:03

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Maar in de laatste replies gaat het om een paard dat schrikt en/of aan het klieren is. Daar ging mijn vraag echter niet over.
Het gaat erom dat ze opkijkt als er (bijvoorbeeld) een auto op het parkeer terrein oprijd en BLIJFT kijken hoe die persoon parkeert, wie er uitstapt, etc, etc. Haha! Haha!

Ik vind het in principe niet zo erg dát ze even kijkt, maar de vraag was: hoe zorg ik ervoor dat ze niet blijft kijken, maar weer op mij gaat letten.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 12:50

Mijn tip: Niet opzij kijken maar gewoon doorgaan waar je mee bezig was. Probeer gewoon ontspannen te blijven zitten en er geen aandacht aan te schenken.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:12

Ik heb ook zo'n jong en nieuwsgierig bokkie dat alles wilt zien wat er om haar heen gebeurt. En wat ik doe is haar volkomen negeren en gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was. Als je aan het rijden bent, en ze kijkt in ene op dan gewoon de oefening afmaken waar je mee bezig was en vooral doorrijden. Als dat lukt en je dan gewoon ontspannen houden, voelt het paard dat er niets (bijzonders) is om naar te kijken omdat jij het volkomen negeerde en zal dan na een paar keer doorhebben dat wat er om haar heen gebeurt niet belangerijk is en zal dan haar aandacht volledig bij jou houden. Als je haar aandacht gaat geven wanneer ze kijkt, door mee te gaan kijken of om door gespannen te gaan zitten dan bevestig je inprincipe haar afleiding. Dat is net zo iets wanneer een paard ergens voor bang is.
Dus gewoon doorrijden en haar volkomen negeren.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:52

rijd hem meteen flink voorwarts en veel oefeningen, wendigen daarna rij ik er nog een x langs als hij het weer doet dan gewoon weer voorwarts, als het tegek is gebruik ik mijn stem of spoortje! en heeeeeeeeel soms als hij echt loopt te klieren dan mn zweep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 14:50

Runningkawa heeft helemaal gelijk: kijk wel uit dat je niet straft met oefeningen die je 'nodig' hebt. Maar laat je paard bijvoorbeeld gerust wat wendingen om de voorhand maken. Is goed voor 'm, echt leuk is het niet, en je hebt het nooit in een wedstrijd nodig.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:01

tja sonja, maar als mijn paard er met zijn koppie niet bij is lukt het mij echt niet om een wending om de achterhand te maken...
en ik denk niet dat ik daar de enige in ben. toch? Bloos

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:53

Nee, onzin om te zeggen dat je een paard niet moet 'straffen' met oefeningen die je in een dressuurproef ook moet doen. Dan kun je net zo goed op houden met rijden, want alles wat je doet kan dan niet meer.
Je straft een paard er ook niet mee, je leidt hem er mee af.

Ik had gister ook een irri knol die niet op lette, maar overal naar keek. Dus rijd ik dan allerlei oefeningen die ik op beide handen een paar keer doe.
Bijv. wijken, gebroken lijnen, slangevoltes, middendraf, etc. Dat is dus geen straf maar afleiding. Door je paard af te leiden, dus aan het werk te zetten, hou je hem bij de les zonder hem te hoeven straffen. Je kunt op die manier dus gewoon stug doorrijden en zelfs nog redelijk goed trainen Haha! .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:50

Pat Parelli zegt;

Een vervelend paard is een paard dat zich verveelt...
wat doe je met een paard dat zich verveelt?
Aan het werk zetten.

Als Or afgeleid is (heel vaak) ga ik juist dingen iets minder van te voren voorbereiden, waardoor hij zijn aandacht er bij moet houden.
Heb al een paar keer gemerkt dat hij het zo druk had met 'werken', dat hij keek maar niet de tijd had te schrikken *LOL*
Aan de andere kant kan hij juist weer heel heftig schrikken van iets omdat hij het niet opmerkt, (concentratie op het werk) en het dan plots in zijn ooghoek komt Lachen

Dan maken we een onverwachte schuiver, maar is het de keer daarop meestal wel weer goed.