Wat doen tijdens les..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat doen tijdens les..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:56

Wij rijden nu eigenlijk in de gevorderden les van de kinderen (niet dat ik gevorderd ben hoor) Maar nu wordt er gevraagd wat we graag willen oefenen, wat we niet snappen enz..
Wat wij graag willen doen is carroussel rijden maar dat gaat niet vanwege de pony`s (slaan). We zijn vaak met zijn zessen..

Wij wilden a.s zaterdag het wijken gaan oefenen, maar wat doen jullie allemaal tijdens de les?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:58

Ik heb prive les, en ben daarin vooral rijtechnisch bezig. De basis goed hebben en mijn paard rechtrichten/ rechtgericht houden. Toen ik nog in een groepsles zat deden we ook vaak volte vergroten / volte verkleinen.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:05

Uhm toen ik vroeger nog bij de kinderen in de les reed, gingen we wel eens wijken, springen, wat je ook kunt proberen, (Moeten de paarden wel goed de hulpen weten) een keer vanuit halthouden of stap zo snel mogelijk de galop in, hiermee probeer ik niet schoppen schoppen schoppen, maar gewoon de duidelijke hulpen geven, en het proberen.
Dat hebben wij ook nog wel eens gedaan, het is natuurlijk moeilijk omdat ze allemaal verschillende ruitertjes op hun rug hebben, maar bij ons hadden sommige paarden het na een tijdje door.
En wat je misschien ook eens kan proberen, is de groep in 2en splitsen, en dan allebei op de andere hand gaan rijden, en dan proberen allebei tegelijk te rijden, dus dan maakt de ene groep een volte bij de a, en de ander bij de c.
Met het passeren van elkaar, moet je dan wel goed afstand houden, aangezien je zei dat de pony's naar elkaar slaan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:08

De basis, dan lukken de kunstjes vanzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:31

ja maar de basis doe je eigenlijk altijd al maar hij wil niet dat de les te saai wordt voor ons..splitsen doen we ook vaak...volte`s vergroten en verkleinen zijn het begin om te oefefenen voor het wijken dus dat doen we ook vaak..

Pff best moeilijk..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:57

Ook in de groepslessen behandelen we dingen als rechtrichten (met uitleg en oefeningen) en verzameling. Ik kan alleen zo niet inschatten op welk niveau je lessen zijn. De term "gevorderd" zegt me niet zo veel.

Carroussel is trouwens ook best te doen in een vorm zonder dat de pony's slaan hoor. 3 meter afstand lost al veel problemen op.

Waar je verder aan kunt denken, zijn thema's als houding en zit, tempocontrole, hoe maak ik mijn paard soepel, keertje springgericht rijden etc etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:37

Laatst moesten we van onze lesgeefster een rondje draven met onze ogen dicht om je paard beter te voelen en te volgen. Gek maar wel fun. Voor de rest veel zitoefeningen, voltes, tempowisselingen, overgangen. Echt gevorderd ben ik nu ook niet Lachen

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:25

Lenn schreef:
De basis, dan lukken de kunstjes vanzelf


Mee eens. En heb ook niet het idee dat er in een goede les gevraagd hoeft te worden wat de klanten willen doen. Een goede les is niet saai, ook al is het alleen de basis.
Wij zijn ook nog steeds met de basis bezig, maar m'n instructrice weet me echt wel de hele les bezig te houden Knipoog

Maar mocht je een keer iets heel anders willen doen... Stel voor om een keertje zonder zadel te rijden, keertje springen, slalom rijden of een hindernisbaantje bedenken.
Met de ogen dicht rijden is ook een hele goede. Heel goed om je paard aan te leren voelen.

Verder nog wat serieuzere oefeningen, overgangen rijden, een keer een stukje wijken, stelling naar binnen op de lange zijde, slangenvoltes, voltes verkleinen en vergroten, pasje achterwaarts...

Genoeg om je niet te vervelen Haha!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:57

Onze les bestaat voornamelijk uit het vergroten en verkleinen van een grote volte rond het midden in stap, draf en galop.

Nog wat dingen die je kunt doen:

* Binnenhoefslag rijden (2 teugels, 2 benen!)
* Kleine 'boogjes' van en naar de hoefslag rijden (iedere keer andere stelling vragen)
* Gebrokenlijn 2x
* Slangenvoltes met in iedere boog een volte. (Ik heb evt. een tekening ervan als je wil )
* Lange zijdes verruimen
* Wijken
* Achterwaarts
* Draf, 3 passen stap, galop
* Stilstaan, 3 passen stap, galop
* Stilstaan, galop

In 2 groepen:
* Draven over de middellijn, bij C gaat groep 1 links en galoppeert aan, groep 2 doet hetzelfde. Bij E & B een grote volte met 3 meter tussenruimte tussen de groepen, daarna weer afwenden en hetzelfde de andere kant op.
* Groep 1 verandert F - H van hand, groep 2 K - M, bedoeling is dat ze elkaar kruisen
* Groep 1 op de linkerhand bij A, groep 2 op de rechterhand. Bij F en K een gebrokenlijn en op X achter elkaar komen.
* Met paren op de middellijn (richting A) groep 1 maakt een linksomkeert, groep 2 een rechtsomkeert. Daarna weer naast elkaar komen (richting C) en dan nog een keer links en rechtsomkeert.
* Achter elkaar op de middellijn, groep 1 maakt een volte halve baan links, groep 2 een volte halve baan rechts (let op de timing). Daarna hetzelfde de andere kant op.

[RT] Wat te doen met 'gevorderden' in manegeles? Lachen

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:16

ik rijd volgens mij in de verst gevorderde ponyles van mijn manege... we doen daar vanalles (komt ook omdat er op 2 na alleen maar eigen pony's in zitten):
-achterwaarts
-wijken
-travers
-schouder binnen/buiten waarts
-schouder voor
-wending om de voorhand
-voltes kleiner en groter maken
-tempo wisselingen
-tussen door wat theorie WAAROM je de oefeningen rijd.
-stelling verwissellen
-contragalop

ik ben vast wel wat vergeten maar er is genoeg dat je nog kunt leren met manege ponys Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:50

Luckey schreef:
ja maar de basis doe je eigenlijk altijd al maar hij wil niet dat de les te saai wordt voor ons..splitsen doen we ook vaak...volte`s vergroten en verkleinen zijn het begin om te oefefenen voor het wijken dus dat doen we ook vaak..

Pff best moeilijk..!

Wat versta je onder de basis 'doen'?

shadowfriend
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: omgeving joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:54

misschien figuren als: vanhandveranderen,voltes,afwenden,halthouden,achterwaarts,wijken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:02

de basis: stap, draf, galop hierbij letten op je houding stand van handen, hakken naar beneden duwen, rechtop zitten, juiste hulpen en zorgen dat het paard onder jouw loopt dus loopt op je eigen tempo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:04

Of versta ik dat verkeerd onder de basis? Wat verstaan jullie dan onder de basis..?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:10


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:20

Luckey schreef:
Of versta ik dat verkeerd onder de basis? Wat verstaan jullie dan onder de basis..?


Jij bedoelt jouw eigen basis, Lenn de basis van het paard: netjes recht, op 4 benen en nageeflijk in alle gangen en figuren (even kort door de bocht gezegd). Dat is iets waar zelfs topruiters zich als het goed is zo ongeveer dagelijks mee bezig houden, maar om een manegeles leuk te houden moet je wel verschillende oefeningen afwisselen.
Overigens werk je daarmee ook weer aan de basis. Als je te hard bent gegaan (paard doet oefening niet goed of begrijpt deze niet) dan doe je een stapje terug. Dit wordt dan "terug naar de basis" genoemd.

Maar jouw eigen basis is als allereerste heel erg belangrijk! Dat je goed in evenwicht en onafhankelijk zit en gerichte, juiste hulpen kan geven. Zitlessen zijn heel leerzaam! In een groepsles zal dat dan "gewoon rijden, maar dan zonder zadel" worden vermoed ik, kan je houding en evenwicht veel goed doen!

Succes!

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:10

Toen ik nog in lessen reed reden we vaak voor ons zelf. Je kunt dan oefenen wat je zelf wilt en je leert goed om anderen in de gaten te houden. De instructrice gaf aanwijzigingen. Je kunt zo een beetje zelf bepalen wat je doet of oefene wat je nog niet onder de knie hebt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:23

Wij hebben in onze les eigenlijk ook wel zo ongeveer een vast ritueel, per paard verschilt dit. Het ene paard moet bijvoorbeeld wakker gemaakt worden voor je been en de andere juist rustiger.
Wat jij onder basis verstaad is idd niet echt wat wij bedoelden.
Wat je kunt doen (doen wij elke les) is een paar rondjes op de binnenhoefslag en dan weer op de gewone hoefslag, dit wissel je steeds af en doe je in alle gangen. Hier wordt het paard allerter van en leert erdoor beter rechtdoor te lopen en op zijn eigen benen.
Rijd veel figuren, ook gewoon figuren die niet bestaan.
Bij ons in de les wordt er ook veel gewerkt naar de onstspanning, dit is namelijk erg belangrijk. Probeer je paard in stap, draf en galop maar eens lange teugel te geven, laat die neus helemaal over de grond gaan, dan zul je merken hoe een echt ontspannen paard voelt. Daar moet je met nagevelijk rijden ook naar werken, naar die ontspanning.
Verder natuurlijk van tijd tot tijd de beugels uit of zelfs de zadels af, dan leer je voelen hoe de bewegingen van het paard gaan en hoe jij daar met je zit op moet reageren.
Als je in een groep rijd is het ook wel leuk om niet allemaal op dezelfde hand te rijden, dit is voor manegepaarden die als snel de automatische piloot aanzetten erg moeilijk en moeten dan wel bij de les blijven. Vooral wanneer de ene groep op de linkerhand en de andere op de rechterhand galoperen is het moeilijk, want dan moet je nog meer opletten en elkaar vaker passeren (altijd bij passeren elkaar de linkerhand kunnen geven, zo krijg je nooit botsingen als het goed is)
Springen is ook altijd leuk en leerzaam of slallommen en andere 'spelletjes'

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:01

heeft wouiter dat egvraagd... doe leuk pardengymnastiek... Allemaal oefeningen in je zadel.. is goed voor je evenwicht.. Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:24

MirZam schreef:
heeft wouiter dat egvraagd... doe leuk pardengymnastiek... Allemaal oefeningen in je zadel.. is goed voor je evenwicht.. Haha!


dat wou ik dus ook zeggen, of ga springen met losse teugels of een knoop in je teugels. je armen wijd boven de sprong.
dit deden wij altijd om je evenwicht te vinden.
of spelletjes, tikkertje, estafette enz.
niet aleen maar racen maar bijvoorbeeld in galop heen en in stap terug terwijl de rest aan de korte zijde staat... lastig, vooral met manegepaarden Haha!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:35

mandymonica schreef:
Jij bedoelt jouw eigen basis, Lenn de basis van het paard: netjes recht, op 4 benen en nageeflijk in alle gangen en figuren (even kort door de bocht gezegd). Dat is iets waar zelfs topruiters zich als het goed is zo ongeveer dagelijks mee bezig houden, maar om een manegeles leuk te houden moet je wel verschillende oefeningen afwisselen.
Overigens werk je daarmee ook weer aan de basis. Als je te hard bent gegaan (paard doet oefening niet goed of begrijpt deze niet) dan doe je een stapje terug. Dit wordt dan "terug naar de basis" genoemd.

probleem is dat veel manegepony's niet meer reageren zoals het zou moeten,dik tegen hun zin weeral in diezelfde stomme bak rondjes lopen,en het weinig zin heeft om écht te werken,want de week erna ben je het toch weer kwijt. Van manegepony's en manegeruiters kan je nu eenmaal niet hetzelfde verwachten als van iemand met een eigen paard en 2x in de week een uur priveles

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:38

wat denkt iedereen toch negatief over manegepaarden.
bij ons vinden ze zelfstandig/voro jezelf kunnen rijden erg belangrijk, dus paarden willen helemaal perse achter elkaar aan, ja, een enkeling, maar dat is hun aard gewoon.

ik voel me ook heel gevorderd als ik dit zo hoor...:p
wij doen ook al die dingen wel in de les, terwijl ik echt nog niet hoger dan b, hooguit l1 zou kunnen rijden
gan dan lekker dingen van de m of zelfs z oefenen, ook leuk

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:04

Beetje contragalop, bijvoorbeeld dmv een gebroken lijn. Galopwisseltje, door tijdens het van hand veranderen paard terug te nemen naar draf en dan in de andere galop aanspringen. Schouder voor/binnen, travers, keertwending. Ligt er ook een beetje aan wat de paarden kunnen en hoever jullie zijn.
Rijden jullie voor jezelf of achter elkaar aan? In het laatste geval zou je voor jezelf kunnen gaan rijden.

edit: voor de meeste van die dingen moet je paard wel nageeflijk zijn, weet niet hoever jullie daarmee zijn?