Nog maar eens: Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Nog maar eens: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 23:54

We hebben het hier al eens over gehad. Wat ik van jullie begrepen heb:

Je wilt je paard naar links af laten buigen, rechterhand blijft min of meer op zijn plaats en daar houd je "steun" (kan het woord niet goed omschrijven) mee. Links doe je iets van de hals af en houd je ontspannen.
Ik las dat je met deze linkerhand weinig tot niets moet doen en dat als je geduld hebt je paard naar links afbuigt.
(verd* kan het niet meer terugvinden Boos! )
Ik heb het misschien een beetje raar opgeschreven.. Frusty
Maar in ieder geval, ik heb het dus een hele tijd geprobeerd op deze manier en Isolda had er groooote moeite mee. Begreep me niet, kon het niet, geen idee, maar boog niet af. Ik heb grote porties geduld, dus ik hield vol.

Nou heb ik dus van het weekend met mijn nicht gereden (zie buitenrit met dress.ruiter op verslag vd dag)
Zij stapte op, reed een stukje, pakte Isolda op en reed haar in stelling. Links en rechts, zo eenvoudig en soepel en los als het maar kan. Ze was prima zei ze! Verward
Ik gevraagt hoe ze dat doet en zij doet het min of meer andersom.
Nou nee, niet helemaal. Eh, lekker vaag weer. Ik doe het nog eens Haha! :

Stelling links.
Ze liet haar rechterhand wel in contact, maar liet die ietsiepietsie naar voren komen (zo weinig kon het zelf niet zien) er kwam dus iets meer ontspanning in die teugel.
Haar linkerhand liet ze ook ontspannen, maar daar gaf ze kleine kneepjes mee. Dus toch een beetje andersom als ik hier boven had beschreven...

Ik zondag uitgeprobeerd, heel klein minimaal langzaam geprobeerd hoeveel ik moest geven/nemen tot ze afboog.
En daar ging ze!!! Het was dus inderdaad zoals mijn nicht had verteld, rechts een klein, klein beetje geven/ ontspannen en links beetje kneden/knijpen, hoe zegt Zep dat ook al weer? Een klein beetje in ieder geval.

Nu komt natuurlijk mijn vraag: Heb ikjullie verkeerd begrepen, kan ik het zo ook doen, is deze manier verkeerd?
*confused*

(en jullie misschien ook , is toch moeilijk uitleggen zoiets..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 02:36

Het is niet zozeer verkeerd begrepen, het is maar een heel klein verschil. Als je een paard hebt wat moeilijk instelt, dan zet je je hand iets opzij en maak je daar een kneepje in je teugel. Tegelijkertijd onderhoud je de aanleuning met je buitenhand, zodanig dat je het instellen niet belet, maar je laat ook niet teveel ruimte aan de buitenkant omdat je dan kans loopt dat de buitenschouder teveel naar buiten gaat duwen en dan ben je je controle daarover snel kwijt.
Als je paard wat losser wordt, dan hoef je je hand nauwelijks meer naar binnen te brengen om in te stellen, een simpel kneepje is al genoeg, je buitenhand blijft hetzelfde doen. Je brengt je hand net zover naar binnen als nodig is om het binnenoog te zien, meer hoeft niet.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 11:28

Als ik stelling naar links vraag, doe ik mijn linkerhand iets naar binnen en naar voren (nooit naar achteren!) en ik hou zeg maar meer contact met mijn buiten (rechter)teugel. Ik hou mijn buitenbeen (rechter) iets achter de singel en binnenbeen op de plaats zodat het paard daar omheen buigt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 13:55

Ik doe het net zo als je nicht. wel zorg ik dat dus de rechterhanbd in contact staat.
Tijdens het losrijden vraag ik extreme buiging bijna met de neus naar mijn voet.
Op dat moment zet ik mijn linkerhand wel tereug en steek ik mijn rechterhand een eind naar voren anders zoe ie niet kunnen buigen omdat ik de rechterkant op de plek wil houden.Ik drijf dan met mijn linkerbeen na de rechterteugel toe

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 14:19

pfff... weer een hele opluchting! Fijn dat het dus zo ook kan/mag/goed is.
Kan ik weer fijn dooroefenen aanstaand weekend!!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 00:00

Op die manier zal je wel stelling krijgen maar geen buiging. En op termijn krijg je een paard dat steeds meer gespannen zal lopen.

Om buiging te krijgen moet je paard eerst nageefelijk zijn op je buitentegel. Dat wil zeggen dat het de buitenteugel op elk moment voorwaarst neerwaarts wil volgen (wat niet wil zeggen dat je ook werkelijk neerwaarts moet rijden).
Als je paard de hand volgt dan hoef je enkel de buitenteugel te laten volgen tot je de juiste buiging krijgt.
Hierbij mag je echter nooit meer steun krijgen op je binnenteugel.

Als je binnenstelling met je binnenteugel vraagt, dan krijg je dus geen buiging. In geen honderd jaar. Correcties aan de binnenteugel geven op termijn altijd problemen.

Misschien dus toch nog maar eens twee keer nadenken aanstaand weekend? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 01:19

Tim, het gaat ook niet over meer steun op je binnenteugel. Als je eenmaal stelling hebt gevraagd en gekregen, dan heb je je binnenteugel eigenlijk niet meer nodig.

De vraag ging over stelling en niet over buiging, dat zijn twee heel verschillende dingen. Als je buiging wilt vragen dan begin je met stelling, altijd, andersom is dat niet het geval.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 17:21

zucht. Inderdaad confusing... heb er ook nog een vraagje over maar maak wel ff een nieuw topic zodat ik niet offtopic ga!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Nog maar eens: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:06

jantina schreef:
Je wilt je paard naar links af laten buigen....


De vraag lijkt me toch wel duidelijk Lovely?

Bovendien zal ik NOOIT binnenstelling vragen zonder buiging. Wel contrastelling om het paard vertikaal recht te richten.

Het spijt me, maar met die correcties aan de binnenteugel zal je echt geen buiging bekomen, al is je paard 90 graden naar binnen gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:52

Wat Jantina 'afbuigen' noemt heb ik opgevat als de buiging in het nekgewricht , beter bekend als stelling. Bij stelling buigt je paard zijn hoofd opzij, niet meer.

Tim, als ik het goed begrijp dan buig jij je paard in zonder dat je je binnenhand naar binnen brengt, nog niet een nanometer?

Waarom zou je je paard niet naar binnen mogen stellen en wel naar buiten?

(FYI, ik heb een video gezien van een clinic van Antoine)

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:11

Ik gebruik wel openingsteugel, maar zonder meer druk te nemen. De buiging komt uit het volgen van de buitenteugel. Daar heb ik de binnenteugel niet voor nodig.

Een paard dat meer steun op de binnenteugel neemt loopt sowiso op de schouder. Dat betekent dat er teveel gewicht op de binnenschouder komt. Dan kan het paard zich niet buigen (tenzij op de holle zijde, maar dan neemt hij de buitenteugel te veel aan).

Door gewicht van hoofd en hals (een slordige 50 tot 80 kg) naar buiten te plaatsen help je het gewicht dat te veel naar binnen zit terug recht te zetten. Als het paard recht komt in de contrastelling geeft hij na, wat betekent dat het mijn hand vwnw wil volgen. Is dat voldoende bevestigd, ga ik op de volte en geef nu enkel mijn buitenteugel na. Als het paard de hand volgt krijg je automatisch de correcte buiging. Volgt hij niet, dan moet je terug eerst rechtrichten.

In binnenstelling rijden met een paard dat niet recht is is nefast. Je verplaatst nu die 80 kg naar de binnenschouder terwijl daar al teveel gewicht op zit. Het paard zet zich niet recht, spant daardoor de rug, geeft onmogelijk na en kan dus ook nooit in de buiging komen.

Daarom dus wel buitenstelling om recht te richten en geen binnenstelling.

Allemaal heel eenvoudig en logisch eigenlijk. Maar blijkbaar schijnt iedereen dat nogal ingewikkeld te vinden?

De meeste ruiters slagen er dan ook niet in gedurende gans hun leven ook maar één paard te buigen langs de bolle kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:20

tim, ik snap het wel hoor, echt.

Maar jij gaat er van uit dat je druk neemt op de binnenteugel als je je hand naar binnen brengt, dat is dus niet zo. Ten tweede concludeer je dat je paard daarop gaat leunen, maar dat is ook niet zo, dat is juist de reden dat je mee moet veren naar voren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 22:37

He had ik toch niet gezien dat het topic nog verder liep Haha!

Tim, ik heb mijn vraag inderdaad verkeerd gesteld. Ik vroeg om stelling. Buiging in de hals.
Ik ben niet zo thuis in alle verschillende benamingen ed.

Maar dan nu even leken-uitleg aub? Haha!
Ik vraag dus nu stelling, laat Isolda haar hals buigen, lichaam blijft recht. Isolda loopt dan ook rechtuit.
Maar nu over die buiging in het hele lichaam. Hoe doe je dat dan?
Net als op een volte? binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter?
Binnenbeen maar hard drukken, om het zo maar even aan te duiden, en uitkijken dat ze haar achterhand niet uitzwaaid?
En op met welke oefeningen kan je deze buiging in het hele lichaam oefenen? Is dit wat ook wel knakworsten genoemd wordt? *LOL*

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:13

Ja ik doe het ook zo als jura

suc 6 er mee

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 23:04

Ik post nog eens bij dit topic, want ik dacht misschien lezen jullie mijn laatste vraag nog eens.
What about de buiging?