Martingaal de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Martingaal de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 10:32

Ik heb soms nog wel eens problemen met Iris (fjordje)
Zij loopt echt heel moeilijk aan de teugel, want zij vind het zo moeilijk om die dikke speknek van haar netjes gewoon laag en rond te houden.
En ik krijg het gewoon niet voor elkaar om haar laag en rond te houden.
Want als ze iets moeilijk vind gaat ze bit tussen de kiezen en rennen.
Dan heb ik gewoon bijna niets meer te vertellen.
Nou leek het mij wel een goede tijdelijke oplossing om een martingaal te gaan gebruiken.

Helpt dat bij dit probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:37

ham vraag
heb je goede les?

want dan zal je leren dat aan de teugel lopen van achter komt, niet van voor.

verder moet je als je paard een echt dikke nek heeft niet verwachten hem zo ongeveer met de kin op de borst te kunnen zetten, dat is niet eerlijk.
je paard mag best een stukje voor de loodlijn blijven, als hij daar fijn licht in de mond is en lekker te sturen heb je daar veel meer aan dan hem maar perse dieper te hebben en niks als gevecht.
want je moet wel eerlijk blijven kijken naar de bouw van je paard en dan kijken of wat jij vraagt ook eerlijk is om te laten doen.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:27

Ik denk van niet.
Ik heb niet zo veel verstand van dressuur rijden, maar weet wel dat je aan de teugel rijden vanuit ontspanning moet doen.
Dus gewoon blijven proberen.. als je het met allerlei hulpstukken gaat proberen denk ik dat het alleen maar moeilijker wordt om hem nageefelijk te rijden, maar nogmaas ik heb er nietzoveel verstand van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:03

Als een martingaal goed is afgesteld (dus ring tot bovenpuntje schouderblad, of overgang kaak-hals) heb je er bij een normale hoofdhouding geen last van en treed de martingaal niet in werking. Dan zou ik persoonlijk een martingaal nog de voorkeur geven boven alle andere "hulpteugels".

Goed les blijft gewoon broodnodig, daar kom je gewoon niet onderuit. Als je paard gaat rennen is er duidelijk iets niet goed in je manier van rijden, of heeft je paard ergens last van.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 15:20

Ik krijg goed les, maar deze is gewoon te sterk en te slim voor mij,
Als Debby (eigenaresse van haar) erop gaat, loopt ze binnen 2 tellen goed.

RK:
Het gaat mij er niet om dat ze op ZZ niveau loopt, zeker niet, maar het is meer laag en rond, het is niet in de krul.
Maar hoe hoger zij loopt met die kop, hoe minder ik te vertellen heb

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:23

je kunt het proberen met een martingaal! het zal helpen of een bijzetteugel veel succes

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:29

aa_yslander schreef:
je kunt het proberen met een martingaal! het zal helpen of een bijzetteugel veel succes


Hoe krijgt een paard met een bijzetteugel stelling??? dan gaat hij straks 90 graden door de hoeken heen. Niet doen, kan gevaarlijke situaties opleveren!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:32

En je werkt alleen weer van voren
je hebt dan het mooie krulletje voor het oog.

het enige wat ik kan zeggen als hij gaat rennen is dat je te vast hebt gehad en hebt en op dat moment is het enige loslaten, want als je gaat trekken, verlies je het toch.
Wie niet sterk is moet slim zijn en dat geld bij het hele paardrijden Haha!

en het maakt niet uit of je B of z bent, het begin is bij alle hetzelfde Lachen

Nogmaals goede les, meer kan ervan achter een pc niet gezegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:24

Een martingaal is alleen te gebruiken voor paarden die heel erg hun kop omhooggooien en daardoor moeilijk te houden zijn en zeker NIET om een paard aan de teuegl te laten lopen!!!

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:35

ow ja, maar ik dagt dat ze wat anders bedoelde, ik dagt dat ze wat anders bedoelde maarjah lama hahaha...maar ik vind dat Fellor gelijk heeft want tis inderdaad voor paarden die hun kop telkens omhooggooien...misschien heeft je instructrice een goed idee

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:50

Ilkkah schreef:
Ik krijg goed les, maar deze is gewoon te sterk en te slim voor mij,
Als Debby (eigenaresse van haar) erop gaat, loopt ze binnen 2 tellen goed.



Dan zeker geen martingaal, her dier kan het, jij niet.
Betere optie is misschien een lesje van de eigenarresse zelf?
Zij weet hoe het dier loopt en reageert, ik weet niet hoe lang je deze fjord al doet maar miscshien heeft ze ook gewoon wat tijd nodig of is ze je wat aan het uitproberen.

In ieder geval vind ik vooral na aanleiding van bovenstaande stukje dat je het beter nog een tijdje rijtechnisch kan proberen dan met hulpteugels ana de slag te gaan.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 19:24

Sily"]
[quote="Ilkkah schreef:
Ik krijg goed les, maar deze is gewoon te sterk en te slim voor mij,
Als Debby (eigenaresse van haar) erop gaat, loopt ze binnen 2 tellen goed.



Dan zeker geen martingaal, her dier kan het, jij niet.
[/quote]

Hoho.
Ooit wel eens van de spreuk gehoord: "er is altijd 1 paard waar je het niet op kan"

In mijn geval is dat Iris,
(klinkt vast erg kapsones achtig, maar is wel zo) Op elk paard waar ik opstap kan ik gewoon netjes aan de teugel rijden.
Dus, ik kan het wel, alleen niet op haar.
Is iets heel anders.

Fellor:
Het is ook niet om haar daarmee aan de teugel te krijgen, zeker niet, het is alleen om te voorkomen, dat als ik mijn oefeningen op haar doe, ze niet de kop in de wind gooit en gaat rennen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:26

Hahaha ik bedoel het ook niet rot hoor, bedoel het dus ongeveer zoals jij het hierboven zegt, maar had idd wel wat duidelijker gekunt.

Dus even veranderen het dier kan het, jij niet *op dit dier dus*
Zo...zo was die meer bedoelt.

Vandaar dat de optie eigenarresse het uitleggen mij wel wat leek, mits zij het zelf uit kan leggen natuurlijk, ik ben er zelf heel erg slecht in namelijk Bloos

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 19:27

Sily schreef:
ik weet niet hoe lang je deze fjord al doet maar miscshien heeft ze ook gewoon wat tijd nodig of is ze je wat aan het uitproberen.


Ik doe deze nu bijna 4 jaar.
in het begin, eerste jaar ongeveer heb ik haar alleen recreatief gereden, niet aan de teugel etc.
Daarna ben ik begonnen met dressuur.

Echt, ze luisterd perfect naar me, ik ben nu zelfs bezig met galopwissels, maar zodra ik haar naar beneden vraag is het kop in de wind en rennen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 19:29

Sily schreef:
Hahaha ik bedoel het ook niet rot hoor, bedoel het dus ongeveer zoals jij het hierboven zegt, maar had idd wel wat duidelijker gekunt.

Dus even veranderen het dier kan het, jij niet *op dit dier dus*
Zo...zo was die meer bedoelt.

Vandaar dat de optie eigenarresse het uitleggen mij wel wat leek, mits zij het zelf uit kan leggen natuurlijk, ik ben er zelf heel erg slecht in namelijk Bloos


We zijn ook al samen bezig, eerste half uur, rij ik Iris helemaal goed los, en daarna ga ik op Odessa om haar galop te oefenen en gaat Debby op Iris.
Maar zodra ik er de volgende dag weer opga is het weer hetzelfde liedje.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:26

ik heb ook zo'n fjord. Ik rij har in haar gekke periode ook altijd met martingaal, maar dan wel zo los gesteld dat het alleen de "kop in de lucht steken en gaan met die banaan werking" tegengaat. Ik kan haar daar echt niet mee aan de teugel rijden. Maar het werkt wel voor het wegrennen.
Ik heb nu weer en periode dat het erg goed met mijn fjordootje gaat en dat ze braaf is, maar asl ze de kolder weer eens tijdelijk heb gaat de martingaal er op. anders heb ik niks te vertellen met die dikke hals hihi. en veiligheid gaat toch bij mij voor alles. stel hem op zijn lost af en je kan niet zo veel kwaad doen hoor. allen ga er niet van uit dat je je fjord met een martingaal aan de teugel kan rijden. tegen het weg rennen helpt het wel.

veel plezier

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:19

mjet schreef:
allen ga er niet van uit dat je je fjord met een martingaal aan de teugel kan rijden. tegen het weg rennen helpt het wel.

veel plezier


zoals al eerder in het topic gezegt is dit ook zeker niet de bedoeling

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:04

Ik zie niet hoe je goede galopswissels kan rijden als je paard niet een ontspannen aanleuning heeft.. Maar dat doet er niet toe voor je vraag Knipoog
Een martingaal kun je gebruiken om te voorkomen dat je paard zn hoofd ver de lucht ingooit, je moet hem er niet mee aan de teugel dwingen, daar is een martingaal niet voor. Dus ik denk dat een martingaal je wel kan helpen om het probleem op te lossen.
Laat wel even iemand kijken of hij goed afgestelt staat, anders veranderd het in een martelwerktuig.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:44

Als je echt wil tegengaan dat ze met je gaat racen met haar kop in de lucht is een martingaal denk wel een goede oplossing. Je houd haar alleen tegen als ze echt haar hoofd zover omhoog doet datje niets meer te vertellen heeft. De rest moet je echt zelf blijven doen...Je zou het eens moeten proberen of het beter gaat, ieder paard reageerd anders.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:01

Probeer het aan de teugel rijden voorlopig even te laten wat het is.
Maar probeer je eerst even te concentreren op de ontspanning en het onvoorwaardelijk voor je been zijn.
Als je aan deze voorwaarden voldoet, komt de rest vanzelf Knipoog

Wat zegt je instructrice van dit probleem?

En mocht je echt alleen met dit paard tegen deze problemen aanlopen, is het misschien slim om eens te overwegen niet met haar verder te gaan. Soms klikt het simpelweg niet, je kan dan blijven vechten maar echt super zal het niet gaan.

Succes!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:38

Sjonniej schreef:
Als je echt wil tegengaan dat ze met je gaat racen met haar kop in de lucht is een martingaal denk wel een goede oplossing.


Een oplossing is het niet, je paard kan met een martingaal ook aan de ren gaan. Die van mij kan het in iedergeval wel!!
Als ik jou was zou ik een les nemen bij de eigenaresse van het paard. Ze kan jou vast verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:41

dat is zo, maar het is wel even een hulpje om net iets meer controle te hebben, en ik heb zelf ook (weet dat het slecht is) dat ik automatisch geneigt ben paarden waar ik oprij buiten zowiezo een los martingaaltje om te gooien omdat ik me dan zekerder voel en het paard daardoor weer rustiger.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:10

Ja dat doe ik zelf ook. Zoals je al zegt je hebt voor je gevoel iets meer controle maar een paard kan er zeker wel mee aan de ren. Je zou het eens moeten proberen, dan kom je erachter of het echt helpt of niet.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:08

Fellor: een gewone martingaal is mi geen enkel probleem om buiten om te hangen. Loopt het paard normaal werkt hij immers niet in Lachen.

Ilkkah: een martingaal kan idd voorkomen dat ze zich ontrekt aan de hulpen en gaat racen. Vraag me trouwens af hoe het rijden op dit moment gaat als je aan de ene kant vertelt dat je bezig bent met galopwissels, maar aan de andere kant de nageeflijkheid nog niet op orde hebt.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:41

Estragon schreef:
Ik zie niet hoe je goede galopswissels kan rijden als je paard niet een ontspannen aanleuning heeft...


Dat dacht ik ook gelijk!!
Verder kan je een matingaal wel proberen, baadt het niet dan schaadt het niet. Het zou alleen niet mijn keuze zijn geweest.