Bang van mn eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Bang van mn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 21:16

Ik heb Ushi nu al zo een 5 maanden, het is het eerste paardje dat echt van mij is, ervoor manegepony's.
Ze is 3 jaar van een particulier geweest en die heeft haar ook opgeleerd, daar was ze wel snel maar heeft nooit gebokt.
In het begin toen ze van mij was, was ze wel braaf, ging wel wat met me lopen bij het rijden, maar bokte nooit.
Ik had toen wel wat last om haar bij me te houden omdat ze onder het werk wou uit komen en tiks ontwikkelde,
maar ben in die periode ook een paar keer met haar gaan wandelen en toen was ze voorwaarts maar echt super braaf.
Ik ben toen ook een keer met een vriendin in een van de buitenpistes gaan springen, en toen was ze ook braaf.

Omdat je bij ons op de manege geen privéles mag nemen besloot ik om in de ruiterschool regelmatig les te nemen.
Ik was met Elke (free op bokt) al een paar keer in die buitepiste gaan rijden toen het heel goed weer was, geen probleem.
Maar de eerste les stond er een klein kruisje met een drafbalk, maar ushi sprong ze samen en gaf daarna een bok en ik viel.
Heb toen wel voortgereden en ook nog eventjes gesprongen, ging goed, maar ik was toch niet echt gerust.
Een tijdje later had ik mijn eerste jumping, bij het inrijden was ushi heel de tijd aan het bokken en ik ben 3 keer gevallen.
Hierna is het gewoon steeds slechter en slechter beginnen gaan met het buitengaan en bokken van Ushi.

Ik kan niet meer buitenkomen met haar of ze begint enorm te bokken zonder enige aanleiding.
Heb het daar ook een aantal keer met de vorige eigenares over gehad en die dacht aan te sterk eten,
ben toen eens aan de stalknechten gaan vragen wat ze te eten kreeg en ze kreeg mengeling met haver.
Dacht dus dat ik het had gevonden, ze was haver niet gewend en is uit zichzelf al energiek.
Heb dat dus laten veranderen naar mengeling zonder haver en ook extra weidegang dus hoopte op snelle verbetering.
Niet dus, kon niet fatsoenlijk buiten rijden zonder heel de bak of bos rond te stuiteren met hoofd tussen de benen.

Eigenlijk had ik het wel kunnen weten, maar wou het niet onder ogen zien denk ik: ze heeft geen respect voor me.
Toen ik een keer buiten ging longeren om haar te laten wennen aan de piste heeft ze niet 1 keer gebokt,
maar liep ze gewoon lekker ontspannen een beetje in draf rondjes te slenteren aan de longe.
Had toen eigenlijk al moeten weten dat ze gewoon onder het werk wou uitkomen door te bokken.
Vandaag hadden we haar in de paddock gezet en haar wat laten vrijspringen voor wat foto's,
en een vriendin van me die meewas wou er eventjes opzitten (zonder zadel of hoofdstel).
Zij heeft toen zelfs zitten galoperen en Ushi zette geen voet verkeerd en was op zit terug te rijden.
Ik ben er toen eventjes op gegaan maar meer dan stappen durfde ik echt niet zonder zadel.
Als ik in de paddock zou gaan rijden ben ik zeker dat ze constant zou zitten bokken.

Ik ben nu echt alle vertrouwen in haar kwijt, durf niet meer buiten te komen, ben gewoon radeloos Huilen
Willen jullie mij alsjeblief helpen om te zorgen dat ik weer normaal kan rijden met mn paard?!? Huilen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:21

ik denk dat je omdat jij jouw vertrouwen in haar kwijt bent,en dus bang bent dat ze het gewoon expres doet,van bok ik word mijn baasje bang en hoef ik niets meer te doen.

vooral omdat je schreef dat ze zonder enige aanleiding gaat bokken,en met longeren buiten super braaf,en met je vriendin erop braaf (neem aan dat zij dus niet bang is?)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:03

Heb je aan een te klein zadel gedacht.

Ik heb trouwens je profiel gezien met de foto waar hij bokt. Als hij zo bokt als je er op zit ben je inderdaat niet blij.

Heb je aan NH gedacht. Begin vanaf de basis helemaal opnieuw en je komt vanzelf op het punt waar het mis gaat.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:11

Ik zit ook te denken aan het zadel, dat lijkt me eerlijk gezegd de meest logische mogelijkheid in dit geval... Een paard gaat niet zomaar bokken, er moet altijd een aanleiding voor zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:14

ik zou zeker het zadel na laten kijken
want dat kan idd een rede zijn.

Maar de aanleiding kan zeker ook zijn omdat jezelf krampachtig gaat zitten,omdat je bang bent en dat meisje wat er pas opzat dus niet.
Als dat is helpt het misschien om elke keer als je gaat rijden, het in de les te doen.
spreek anders eens af of je van die persoon die bij jou op stal lesgeeft, niet eens een paar keer prive kunt rijden.
aan de lounge als je dat een veiliger idee vind, later los met die persoon erbij, om het zo op te bouwen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:21

Het zadel lijkt mij al uitgesloten, ze bokt alleen maar buiten, als ik binnen rijd bokt ze nooit (of toch zeldzaam) Scheve mond
Maar binnen een week komt mijn nieuwe zadel aan (aangemeten door zadelmaker), dus dan is dat zeker uitgesloten.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:27

Hey Anjatjeuh,

wat jammer toch. Komt je droom eindelijk uit, heb je eindelijk je eigen paard, en dan wil het niet echt vlotten.
Ik zou je graag een hart onder de riem steken, want dit probleem is zeker op te lossen!


Citaat:
ze heeft geen respect voor me


Je geeft zelf aan dat ze anderen wel respecteert, dus moet je het probleem bij jezelf gaan zoeken. Respect dwing je immers af. En dit begint al op stal. In alles wat je doet, dien je zeer vastberaden en consequent te zijn. JIJ bent de leider, en dit moet je aan Ushi proberen duidelijk te maken. Eens ze je als leider aanvaard, zal ze je ook respecteren. Op dit moment is echter ZIJ de leider...

Wat vreemd trouwens dat je op Meerdaalhof geen privéles mag pakken Verward . Dit had ik echt niet gedacht. Kan je ook geen privéles nemen van een instructeur van ginder? Of heb je nu privéles in de ruiterschool. Goede begeleiding kan echt wonderen doen

Verder mag je natuurlijk ook een pijnlijk zadel niet uitsluiten.

Groetjes, en onthoud: de aanhouder wint OK dan! .

Sarah Doei, doei

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:31

Om te beginnen zou ik de rug laten nakijken.
Verder heb ik de indruk dat nu - vooral in de winter - je paard niet genoeg beweging krijgt. Ik zou even hulp vragen aan iemand die hem even door deze moeilijke periode heenhelpt. Kijken naar het voer is niet het enige. Je moet je paard hard aan het werk zetten, en al betekend dat een keertje 20 Minuten (ja, ik bedoel echt 20 Minuten) galopperen in de bak, dan moet je dat gewoon doen.
Ik krijg zo de indruk dat je paard zijn energie niet kwijt kan...en dan raak je in een vicieuze cirkel.

Laten werken, en hard ook.

In de western is er een gezegde dat zegt:

Wet pads make sweet horses...

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:31

SarahJ schreef:
Wat vreemd trouwens dat je op Meerdaalhof geen privéles mag pakken Verward . Dit had ik echt niet gedacht. Kan je ook geen privéles nemen van een instructeur van ginder?

Ja, ge moogt alleen maar les nemen van Christine in Meerdaalhof, en da ga ik nu ook doen.
Mn ouders vinde dat ik ermee buiten moet kunnen komen dus willen ze wel wat extra lessen betalen. Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:55

Hum, wat lastig. Als ik zo dit topic zie: [ITP] "Freestyle" op Ushi en meer...
dan denk ik dat je idd moet werken aan de band tussen jou en Ushi. Ze heeft nu waarschijnlijk idd geen respect voor je.
Als ik dan zie dat een ander zonder gevaar zonder zadel/hoodstel kan rondgalopperen op haar dan is het dus waarschijnlijk de combinatie jou/ushi waar iets scheef zit.

Leuk paard trouwens OK dan!.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:05

Hee leuk die foto's.

Wat mij opvalt aan dat meisje die dus lekker los zo rijd. Dat ze heel ontspannen is, maar ook dat je paard zijn aandacht bij haar heeft. Die foto's met jouw kijkt je paard altijd van je weg, dus geen aandacht.

NH kan ik als ik zo zie jouw veel helpen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 00:13

josien schreef:
Wat mij opvalt aan dat meisje die dus lekker los zo rijd. Dat ze heel ontspannen is, maar ook dat je paard zijn aandacht bij haar heeft. Die foto's met jouw kijkt je paard altijd van je weg, dus geen aandacht. NH kan ik als ik zo zie jouw veel helpen.

Ja, dat is het probleem vrees ik, ik zit veel te gespannen en dat voelt Ushi waarschijnlijk ook wel.
Maar het is niet zo dat ik even kan zegge: "nu ga ik ontspannen zijn en niet meer bang zijn dat ze bokt"
Wou dat dat wel kon, maar door dat ze zo gedaan heeft is dat stukje vertrouwen gewoon verdwenen...
Ik heb ook al een tijdje plannen gehad om NH te gaan doen maar dat is allemaal zo ontzettend duur! Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:21

Het hoeft niet duur te zijn, als je maar de tijd ervoor neemt. En als je je aanmeldt bij bijvoorbeeld Yahoogroups, dan kunnen zij je al verder helpen.

Verder moet je een cursus NH zien als een investering in jezelf, waar je je leven lang profijt van gaat hebben. En als je het in die context bekijkt valt de prijs ontzettend mee.

Een tip van mij: als je voelt dat je paard verkrampt, probeer te gapen. Als je namelijk gaapt, kun je niet verkrampt gaan zitten. Jij ontspant, daarop ontspant je paard. En de vicieuze cirkel is doorbroken.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:49

Vooral niet desperate gaan doen, en 'koud' tegenover je paard. Respect afdwingen, maar zeker niet doen alsof ze je koud laat.

Het belangrijkste is volhouden, en ontspannen...

Als je trouwens weet dat ze gaat bokken, hakken goed uitdrukken, en zodra ze weer 'naar beneden' gaat, kuit geven, en naar voren. Zij bokt om jou eraf te krijgen, maar hoe meer ze bokt, hoe meer oefening jij hebt, te blijven zitten.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:15

Dat is een goede clitia. Blijf het positief bekijken. Dat scheelt ook al veel spanning en angst.

Inderdaat kun je je gevoelens en angst niet zomaar opzij zetten. Vandaar ook helemaal opnieuw beginnen. Van de grondaf weer vertrouwen krijgen in je paard.

Als je wil mag je met je paard naar mijn clinic komen. Heb je vast een opstapje.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 09:35

josien schreef:
Als je wil mag je met je paard naar mijn clinic komen. Heb je vast een opstapje.

Het probleem is dat wij geen trailer hebben en dat ik bovendien in België woon dus is het zoizo heel ver rijden.
Ik heb het boek van Hempfling "natuurlijk paardrijden" hier wel ergens liggen en ben er wel eens in begonnen,
maar heb het nog nooit volledig uitgelezen omdat ik het moeilijk vind om te beginnen zonder duidelijke stappen oefeningen. Scheve mond
Daarom dat Parelli mij wel intresant leek maar dat is dan weer zo ongeloofelijk duur dat ik het ook echt nix vind.
Op wat voor systeem werk jij met je paard? Een van de bekende of heb je zelf een beetje een methode gecreëerd?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:04

Hempfling is heel moeilijk toegankelijk voor iemand die net met Natural Horsemanship begint. Pat Parelli is mijn favoriete NH-er, maar ik heb ook nooit een cursus gevolgd. Als je je inschrijft bij een forum over Parelli Horsemanship, en dan kan dat een Nederlandstalig of Engelstalig forum zijn, kun je altijd hulp krijgen. En natuurlijk van medebokkers.

Maar om te beginnen al wat huiswerk voor jouw: weet jij hoe een paard in elkaar zit? Weet je waarom een paard zo denkt en zo reageert als hij dat doet? Als je dat al weet (paard: graseter en vluchtdier, mens: vleeseter en daarom voor het paard een potentieel gevaar) ben je al heel ver.

Verder ga ik met Clitia mee: als jij een teveel afwachtende houding aanneemt, gaat het paard initiatieven tonen, en neemt dan automatisch het leiderschap over.

En nog een kleine tip: let op je voeten. Als je paard ergens staat, of te dicht op je afkomt, moet HIJ degene zijn die zijn voeten beweegt en uit de weg moet gaan. Jij moet blijven staan waar je bent. Op het moment dat jij plaats maakt voor hem, ben jij lager in rang.
Dus speel het spelletje maar eens: loop op hem af, gewoon van de zijkant recht op hem af, alsof je hem niet ziet. En kijk wat hij doet: als hij blijft staat, is hij hoger in rang. Gaat hij voor je opzij heb jij het op dat moment van hem gewonnen.

Nog een tip: als je je paard leidt, neem een touw van twee meter, en hou het uiteinde van het touw vast. Dus niet leiden met je handen aan de teugels vlak achter het bit, zoals dit:

Afbeelding

maar laat het los.

Afbeelding

Dit is weer een beetje te extreem:

Afbeelding

Als je paard dan schrikt, geef hem de ruimte, ga niet trekken. Het paard is sterker dan jij. Laat hem niet aan je voorbij lopen, dat is absoluut verboden. Wil je paard aan je voorbij, dan zet je hem achterwaarts terug. Na verloop van tijd zul je merken dat hij achter je blijft....weer ben jij de leider.

Als je je paard beloont, geef hem dan geen klopjes op de hals, maar kriebel hem. Klop je zelf een op je bovenbeen, aansluitend aai je jezelf over je bovenbeen. Wat voelt lekkerder? Juist, het aaien. Als je een paard beloond, doe dat dan voortaan met een aai, en niet met een klopje. Een klopje wordt niet door ieder paard als liefkozing ervaren. Bij paarden onderling is een snelle beweging een teken van irritatie en dominantie. Ze kriebelen elkaar ook onderling op hals en schoft, dat vinden ze prettiger....

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 10:19

Ik ben al een tijdje bezig met het goed leiden van Ushi (naast me en neus niet voorbij mn schouder laten komen),
en dat begint redelijk goed te gaan maar moet haar toch nog regelmatig duidelijk maken dat ze me niet mag aanraken.
Ik weet niet weer waar ik het gelezen had maar ik doe een denkbeeldige cirkel van 1m rond me en als ze erin komt,
zonder dat ik haar uitgenodigd had of tekenen gaf dat ze dichter mocht komen jaag ik haar uit de cirkel.

Het belonen doe ik soms een klopje op de hals maar ook vaak een kriebel op de schoft, zeker bij het rijden.
Zal vanaf nu alleen nog maar kriebels doen als beloning zodat ik zeker ben dat zij het ook als beloning ziet.

Ik zal straks eens kijken of ze opzij gaat als ik op haar afloop, maar denk dat zij zal blijven staan in plaats van opzij te gaan.

Nog een probleem: hangen, als ze vaststaat aan de muur bij het poetsen gaat ze hangen en trek haar touw kapot.
Toen ik haar kocht deed ze dit nog niet, want ik heb haar bij die mensen ook altijd vastgezet maar toen deed ze niets.
Kan dit ook een gevolg zijn van het feit dat ik niet de leider ben? En hebben jullie misschien een oplossing?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:21

Dat hangen is moeilijk weer af te leren, als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen, is het eind zoek.
Enige oplossing: stevig halster, twee stevige touwen, en als ze dan gaan hangen, niet in paniek raken maar een schop onder haar waarde derriere geven.
Of je laat het haar uitzoeken (zorg er wel voor dat je een mes hebt waar je haar los mee kunt snijden als ze echt in paniek raakt, maar ik heb de indruk dat ze aan het uitproberen is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:25

Toch kijken of je priveles kan krijgen denk ik... Als lichamelijke problemen uitgesloten zijn lijkt me dit een kwestie van uitproberen.

Ben je op de grond wel de leider? Waarschijnlijk niet. Ga je altijd eerst door een deur? Gaat ze op jou signaal aan de kant in plaats van dat ze jou aan de kant drukt? Kan je rustig haar toegang tot het eten blokkeren zonder dat ze drammerig word? Al dat soort dingen bepalen voor een paard of je hoger of lager in rang bent.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:28

Ik denk dat grondwerk hier wel op zijn plaats is...hoe reageert ze als je aan de hand over hindernissen heen wilt? Als je met haar wandelt en er komt iets raars aan?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 10:39

Cassidy schreef:
hoe reageert ze als je aan de hand over hindernissen heen wilt?
Als je met haar wandelt en er komt iets raars aan?

Aan de hand springen wil ze eerst niet vooruit, en dan voor de hindernis gaat ze wel vooruit,
en boven de hindernis gaat ze voorbij me en zal me dan ook een duw opzij geven. Scheve mond
Wandelen aan de hand in het bos hebben we maar 1 keer gedaan voor foto's te trekken,
en daar wou ze niet stilstaan en op de terugweg was ze niet te houden en trok ze me mee,
en ik liep dan aan de linkerkant en dan liep zij vlak langs struiken en bomen zodat ik echt geplet werd.
Ik ben ook wel een paar keer aan de hand naar de voorpiste (buiten) gegaan om te longeren,
en in dat pad staan auto's en traktors geparkeerd en daar wou ze niet langs gaan,
en toen ik haar er toch langs kreeg vloog ze erdoor en hing ik er maar wat achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:46

Zo te horen schort er daar al een heleboel.
Word op de grond maar een heel stuk strenger voor je paard.
want zo te horen doet hij dan een beetje wat hij graag zelf wil.
als hij zo op de grond doet, kun je ook niet verwachten dat hij dan onder het zadel wel luisterd naar je.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:53

Heel veel goede adviezen hier.

Denk niet mischien gaat zo opzij als ik op haar afloop, maar denk van ik loop daar heen en ik stop niet voor datgeen wat in de weg staat. Juist die gedachten en daaruit het consequente lopen laat je paard opzij gaan.

Zet voor je begin een vierkante pedok uit van ongeveer 11 bij 11m. Zo kan ze niet ver van je weg en word jij er niet achterna getrokken.

Ik zelf werk met meerdere methode's, maar toch wel het meest met Hempfling. Begin gewoon met het leiden en laat de rest als logische gevolg er achterna komen. Je paard geeft aan als hij toe is aan wat anders.

Laat dus het rijden even zitten. Ga pas weer er op als je op de grond helemaal zeker ven hem bent.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:14

hoe gaat het eigenlijk nou weer met jouw en ushi?