Rechter galop is een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beate

Berichten: 597
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Gaanderen

Rechter galop is een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 12:31

Mijn lieve haflinger merrie heeft ontzettend moeite met de rechtergalop, links is geen probleem en rechts inbuigen is allemaal ook niet moeilijk ze wijkt gewoon naar rechts etc.. Maar zodra ik met haar wil aanspringen in galop veranderd dat ze zit of op links op overkruist. Ik ben nu al een tijdje bezig het haar te leren maar ze snapt het niet! aan de longe doet ze het wel.. heeft er iemand tips voor dit probleem?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:32

Zit je zelf niet scheef?

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:36

probeer recht te blijven zitten en het proberen te laten snappen voor haar...

desnoods extra je been eraan missgien dat het werkt veel succes ermeej

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:32

misschien helpt het om op het verkeerde been te gaan lichtrijden. als je dan doorzit geef je de galophulpen; zo komen ze op het goede moment aan. een pony bij ons op de manege heeft het ook en mijn instructrice heeft het uitgevonden (ze heeft die pony ook ingereden). bij die pony hielp het in ieder geval wel! hopelijk ook met de jouwe, succes OK dan!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:36

Thiemen heeft precies hetzelfde probleem. Alleen dan linksom...Linksom buigen is geen probleem. Wijken etc ook allemaal niet maar in galop zit hij vaak voor fout en achter goed of voor goed en achter fout. Echt heel vaag zit dat ook word je helemaal geshaked. Ik hoop dat dit topic mij ook wat verder kan helpen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:39

Beate schreef:
Mijn lieve haflinger merrie heeft ontzettend moeite met de rechtergalop, links is geen probleem en rechts inbuigen is allemaal ook niet moeilijk ze wijkt gewoon naar rechts etc.. Maar zodra ik met haar wil aanspringen in galop veranderd dat ze zit of op links op overkruist. Ik ben nu al een tijdje bezig het haar te leren maar ze snapt het niet! aan de longe doet ze het wel.. heeft er iemand tips voor dit probleem?


Wijkt ze ook naar links?

Op de volte, met juiste stelling, zou ze goed aan moeten springen. Het feit dat ze het wel aan de longe doet verklapt dat het aan de ruiter ligt. Laat je zit controleren door een goeie instructeur en neem liefst zitles.

Let erop dat je de binnenteugel LOS houdt met aanspringen, anders kan het binnenachterbeen niet doorkomen en zit je snel fout of overkruist.

Beate

Berichten: 597
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:25

QQQQ ik heb gedaan wat jij zei, met die binnenteugel en ze begint het door te krijgen ik heb het meteen geprobeert en ze deed het!! aan mijn zit lag het niet volgens mijn instructeur maar dus wel aan die teugel, dank je voor de tip!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:23

Zorg eerst dat de stap en draf in orde zijn. De basis. Een huis begin je ookl niet bij de zolder te bouwen Knipoog
Als ze daar op twee kanten gelijk is en goed voor de hulpen dan nog eens proberen, meestal springen ze dan zo aan. Doet ze het nog dan komt je hulp waarschijnlijk niet goed genoeg door.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:38

Bij de rechtergalop komt de stuwing vanuit het linker achterbeen. Wellicht is ze wat minder bespierd bij het linker-achterbeen waardoor ze naar rechts overspringt om het zichzelf iets gemakkelijker te maken. Kijk eens na of het linkerachterbeen 'luier' is en doe ook oefeningen in draf om dat been te versterken.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:57

mijn haflinger heeft het zelfde probleem, alleen dan de linkerhand! ik moet heel veel stelling geven en m'n buitenbeen overdreven naar achter leggen. Dan wil hij nog wellus goed aanspringen. Heel veel oefenen en nu dat hij het al makkelijker!
suc- 6

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:07

Beate schreef:
QQQQ ik heb gedaan wat jij zei, met die binnenteugel en ze begint het door te krijgen ik heb het meteen geprobeert en ze deed het!! aan mijn zit lag het niet volgens mijn instructeur maar dus wel aan die teugel, dank je voor de tip!


Gefeliciteerd met het succes & niets te danken hoor!

Hou die binnenteugel goed in de gaten, ook in andere gangen en figuren. Het is heel logisch om daar teveel mee te doen en daarom is het ook vrij moeilijk af te leren.
Mooi dat het jou direct is gelukt!