Arabier, moeilijk met hoofd omlaag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Arabier, moeilijk met hoofd omlaag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:02

Tijdens het rijden en longeren merk ik dat mijn arabiertje het erg moeilijk vind om haar hoofd omlaag te brengen.
Ik heb al een fysiotherapeut naar haar rug laten kijken, maar daar zaten geen problemen in.

Ze wordt op het moment net ingereden en doordat ze als het ware haar rug wegdrukt (ook tijdens longeren) bouwt ze mijns inziens verkeerde spieren op.

Door naar de ontspanning te werken heb ik voor elkaar gekregen dat ze toch iets lager met haar hoofd naar beneden komt.

Nu weet ik dat arabieren de neiging hebben om dit te doen. Van mijn instructrice heb ik het advies gekregen om haar met een halsverlenger te longeren. Is dit eerlijk voor het paard of hoort het hoofd hoger bij een arabier?

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:11

nou ik heb niej alles met arabieren maar ik denk dat je instructrice dat wel weet...en ander ken je het nog aan den andere vragen die op dit forum zijn maar ik denk dat je je instructrice wel kunt vertrouwen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:23

Ik ben zelf nooit zo'n fan van een halsverlenger Ze kunnen er namelijk erg snel in gaan hangen....

Regina heeft ook het probleem dat ze het erg moeilijk vind om ahw lang en laag te lopen. Ze loopt voor de kar (met een behoorlijke onderhals als gevolg), en dat in combinatie met haar bouw zorgt ervoor dat ze er veel moeite mee heeft.
Ik ben op advies van mijn instructrice met een gogue gaan longeren, dat bevalt mij veel beter dan een halsverlenger.
Maar overleg hier anders nog eens over met je instructrice, zij kent jou en je paard dus zal hier een beter antwoord op kunnen geven.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:36

Ik rijd sinds kort een arabier die dit ook doet(hij is wel wat ouder).
Ik rijd nu met een enkele bijzet, hij zit niet te strak hij kan zijn hoofd wel omhoog doen, maar hierbij niet zijn rug weg drukken, zodat je gewoon netjes op de goede(zover ik dat kan) manier verder rijden.

Weet alleen niet of dit wat is aangezien jouw paard heel wat jonger is.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:55

Mijn verzorgbier op leeftijd heeft dit probleem ook. Ik ben dus wel heel erg geinteresseerd in nog meer tips en ideeen hierover!
In stap blijft ze wel laag en kan ze na een tijdje ook ontspannen nageeflijk lopen maar zodra we gaan draven is de hele ontspanning weg en komt het hoofd volledig omhoog. In galop is haar hoofdhouding weer meer normaal maar nooit nageeflijk.
Moeilijk hoor...

Jeayna

Berichten: 47
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:31

Ik denk niet dat dit een 'ras' probleem is, maar een rijtechnisch probleem ?!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:05

Jeayna schreef:
Ik denk niet dat dit een 'ras' probleem is, maar een rijtechnisch probleem ?!


Tsja, het is nog geen rijtechnisch probleem, ze wordt nl. nog niet fanatiek bereden. Ze deed het ook al voor de tijd dat ik op haar zat.
Ik heb altijd begrepen dat veel arabieren moeite hebben met de draf, mijn vraag daarom is ook. Is het eerlijk om een arabier dmv een halsverlenger in een ander houding te houden, krijgen.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:45

Maar ze wordt nog niet fanatiek bereden, dus waarom moet ze dan al perfect met haar hoofd omlaag lopen. Laat haar eerst haar evenwicht vinden dan komt de ontspanning er vanzelf in.
Ik heb zelf ook een arabier en die kan gewoon goed laag lopen en ook in draf.
Ik denk trouwens ook niet dat het een arabieren probleem is hoor, maar arabieren zijn gewoon over het algemeen iets kijkeriger en daarom ontspannen ze misschien minder snel

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:00

Coby"]
Tijdens het rijden en longeren merk ik dat mijn arabiertje het erg moeilijk vind om haar hoofd omlaag te brengen.Nu weet ik dat arabieren de neiging hebben om dit te doen.
[/quote]

[quote="Jeayna"]
Ik denk niet dat dit een 'ras' probleem is, maar een rijtechnisch probleem ?!
[/quote]

[quote="Coby schreef:
Tsja, het is nog geen rijtechnisch probleem, ze wordt nl. nog niet fanatiek bereden.


Staat niet bij de rasomschrijving van een arabier dat dit een typische eigenschap van het arabisch volbloed is. Ik ga mee met de mening van Jeayna, alhoewel ik dan meer neig om niet rijtechnisch te gebruiken maar 'kunde van de ruiter'

Het verschil tussen een arabier en een KWPN-er is dat sommige KWPN-ers nog naar beneden te trekken zou te zijn (en dan met een valse knik en een scheef hoofd gaat lopen) en dat een arabier te gevoelig is voor deze praktijken en hieraan niet meewerkt.
Oplossing zou te vinden zijn in of een goede ruiter erop zetten om haar goed te beleren of een goede en regelmatige instructie/begeleiding vinden.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:49

Cheyenne is nu sinds september/ oktober 2003 onder het zadel en zij heeft er ook best een tijd over gedaan voordat ze nageeflijk ging lopen in draf. En nog steeds loopt ze aan het begin van de les met haar koppie in de lucht....wij hebben het voor elkaar gekregen door middel van duidelijke ophoudingen in draf (want ze ging daarbij ook altijd racen) en direct met je hand meegeven als ze iets nageeflijker werd en je hand opzocht naar voren en naar beneden. Daarbij zeeeer overdreven complimenteren met je stem en dat maakte dat het lukte. Meestal duurt het wel 15 minuutjes voordat ze zover is in de les. Aangezien Cheyenne ook erg snel afgeleid is, houden we haar flink bezig door veel wendingen, binnenhoefslag afwisselen met hoefslag etc etc. Dat maakt dat ze zich beter gaat concentreren.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:45

mijn pony heeft dit dus ook, die is alleen al 10 jaar.
Hij drukt heel erg zijn rug weg, waardoor hij moeilijk neerwaards te rijden is.

Je pony drukt zijn rug weg omdat hij geen nekspieren maar halsspieren moet kweken. Dat kan je het beste doen door hem laag en rond te rijden, ook over de rug helpt erg goed.

Zodra je pony halsspieren heeft gekweekt kan je hem zo ook rijden en longeren. Daardoor gaat zijn rug beter staan en zal hij zijn achterhand er makke;lijker onder kunnen zetten.

Ik vind het best belangrijk dat een jonge pony al snel leert hoe hij zijn achterhand moet gebruiken. Dat vind ik namelijk de sleutel naar het rijden.

Voor de rest denk ik toch dat je hem beter een tijd met een bijzetstoot door zijn voorbenen kan longeren, dat had ik namelijk als advies gekregen van iemand. Zo longeer je hem over de rug omdat hij omhoog kan lopen, dus niet aan de teugel, maar als hij zijn hoofd naar beneden doet zal hij merken dat de druk eraf blijft.

Daardoor zal hij over zijn rug blijven lopen en zich ook veel beter gaan ontspannen.

Door het op deze manier longeren van mijn pony is mijn arab nu veel ontspanner gaan lopen, beter zijn benen gaan gebruiken enz.

Veel succes

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:23

Ik heb al aan heel wat leerlingen met arabieren les gegeven. Mijn ervaring is dat ze niet zo goed voor het been zijn, ze rennen alleen graag. Als je hem goed voor het been hebt, kun je naar je hand toe rijden en door te begrenzen, het paard laten nageven. Dan werk je van achter naar voren door de rug heen naar de aanleuning.

Als een paard alleen gaat lopen c.q. rennen, krijg je dat je hem alleen nog maar aan het tegehouden bent en dat is funest voor de nageeflijkheid! Probeer zelf het initiatief te houden en van achter naar voren te rijden.

Bij een jong paard eerst maar eens beginnen met recht lopen en in balans komen (jij zit er ook op, dat moet wennen). Als het sturen en zo een beetje goed gaat, dan kun je pas beginnen met nageeflijkheid. Als je daar eenmaal aan begint, doe het dan goed. Neem goede instructie en rij eerlijk en duidelijk. Succes!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:39

Mijn merrie is dan wel niet heemaal arabier maar voor meer dan de helft..
Kijkerig is ze zeker maar als ik goed mijn best doe loopt ze na een tijdje gewoon goed.
Die van mij gebruikt altijd haar achterhand goed ookal is ze druk.
Laats had ik in een hele mooie opwaartse galop en dan merk je het wel als ze nageeflijk is of niet (dan zak je zo'n 5 cm naar beneden Knipoog )
Ik heb haar ook eerst haar balans laten vinden en nu gaan we verder.
Wel zou ik je pony niet altijd met een enkele bijzet longeren maar ook eens zonder iets. Forseren is ook niet goed.

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:35

de mijne heeft hier ook lastr van maar alleen in de draf, in de stap en galop loopt ie eigenlijk gewoon goed!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:08

Kelsey schreef:
de mijne heeft hier ook lastr van maar alleen in de draf, in de stap en galop loopt ie eigenlijk gewoon goed!


daar heeft ze volgends mij niet echt iets aan, dus zal wel verwijderd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:09

Misschien is het een idee om in plaats van een halsverlenger een pessoatuig te gebruiken? Een halsverlenger is een beetje symptoombestrijden vind ik, terwijl een pessoateugel meteen corrigerend en opvoedend werkt in het achterhandgebruik.

Ik heb geen ervaring met arabieren, dus ik kan je niet zeggen of het rastypisch is. Ik heb er van 't weekeinde een aantal aan het werk gezien en moet zeggen dat ik me er wel wat bij voor kan stellen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:16

In ieder geval bedankt voor alle tips en reacties.
Het is dus niet zo dat Norita zich erg druk maakt tijdens longeren.
De eerste rondjes knalt ze even alle overtollige energie eruit, zoals veel jonge paarden doen Maar daarna is ze toch serieus aan het werk, zonder veel kattekwaad. Ik denk persoonlijk ook wel eens dat ze er gewoon niks aan vindt, en dan wat loom wordt. Ik probeer zelf veel variatie in de ´training´te houden. Maar tijdens een les wordt er toch niet erg veel ´gespeeld´en moet er gewerkt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 16:35

Om het longeren spannender te houden: ik zeg de commando's maar heel zachtjes, en Mileen moet dus echt heel erg opletten om e.e.a. te kunnen volgen. Ik merk dat ze zulke "fluisterspelletjes" heel leuk vindt. Ik wissel het ook tijdens het longeren af met wat andere grondwerkoefeningen zoals bv de Porcupinegame van Parelli. Ook oefeningen als van halt naar galop, naar stap, naar verzamelde draf, naaruitgestrekte draf etc houdt het voor het paard leuk.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:52

De arabier die ik reed, had ook de neiging om zijn rug weg te drukken daardoor liep hij enorm op de voorhand (af en toe leek het net alsof hij veeeel langere voorbenen had) en met zijn hoofd een meter in de lucht te bonjouren. Ik moest het paard inrijden en weet verder niet of hij dat van te voren met longeren ook deed. Het zit er zeker wel in een arabier vooral in draf, maar na mate ik er langer op reed, des te beter het werd. Je moest hem wel contstant er op wijzen zijn rug te gebruiken en het was niet makkelijk. Hij deed zijn hoofd pas omlaag als hij ontspande, als hij ontspande ging hij langzamer viel, gebruikte hij zijn rug niet en viel weer op de voorhand voordoor zijn hoofd weer de lucht in vloog :s maar na heel veel zweet en tranen hadden we het evenwicht gevonden en toen hij er eenmaal doorheen was liep hij hardstikke goed. Wij hebben wel tijdje lange bijzet gebruikt maar voor de rest nooit iets geloof ik...

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:33

een vriendin van mij, die een arabier heeft, heeft een tijdje met halsverlenger gereden omdat ze dus het zelfde probleem had, na een tijdje weer af gedaan en het ging goed daarna

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:02

mijn angloarabier had het zelfde probleem, zodra er iets gevraagd werd kwam ze omhoog met haar hoofd en soms tot een kleine "steiger huppel" er achteraan. Dit heb ik opgelost door puur op de ontspanning te gaan rijden, dus met een lange teugel in alle gangen. en zo is ze meteen veel beter op been en gewichtshulpen gekomen. Toen die ontspanning er eenmaal inzat, was aan de teugel lopen geen probleem meer en ze doet het nu met veel gebries en plezier. Voor mij is ontspanning in alles de basis en ik merk dat mijn paard op die manier de lol in het werk ziet.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:49

joelledsr schreef:
mijn angloarabier had het zelfde probleem, zodra er iets gevraagd werd kwam ze omhoog met haar hoofd en soms tot een kleine "steiger huppel" er achteraan. Dit heb ik opgelost door puur op de ontspanning te gaan rijden, dus met een lange teugel in alle gangen. en zo is ze meteen veel beter op been en gewichtshulpen gekomen. Toen die ontspanning er eenmaal inzat, was aan de teugel lopen geen probleem meer en ze doet het nu met veel gebries en plezier. Voor mij is ontspanning in alles de basis en ik merk dat mijn paard op die manier de lol in het werk ziet.


in stap en draf lukt bij mijn pnoy wel met lange teugel enz, maar galop niet, dan gaat hij veelste hard en kan ik hem ook niet terug nemen met mijn zit....

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:48

Ik ben geen voorstander van een halsverlenger , heb al te veel paardjes gezien die er niet beter op zijn geworden. Ik ben meer van de martingaal en bij een heel moeilijk paard een slofteugel, maar het liefts helemaal niets.
Jou paardje moet volgens mij eerst heel hard werken aan zijn eigen evenwicht voor dat je iets moet gaan vragen. Longeren kan je volgens mij het beste doen met een goque ( niet te strk natuurlijk ), dan hebben ze een beetje steun en vrijheid ( ze kunnen alleen niet omhoog ).

Ik zou lekker met licht contact op de teugel als ondersteuning gaan beginnen en je vooral in het begin niet te druk maken over de houding. Je rijdt nog niet intensief en er moet nog niks.

Veel succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 18:01

Ik word niet blij van halsverlengers. Een chambon of gogue is meer geschikt om je paard aan te moedigen omlaag te komen, zonder dat het ze 'in de houding' dwingt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:33

Norita's moeder heeft hetzelfde met rijden... dus het zit een klein beetje in de familie... Knipoog Al moet ik zeggen dat de eigenaresse het perfect weet op te lossen... Lachen