paard blijft onder me uit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

paard blijft onder me uit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 23:55

ik ben nu twee jaar bezig mijn paardje maar ze blijft elke keer proberen om onder me uit te lopen in het begin van de les met als gevolg dat ik elke keer de eerste 15 á 20 minuten bezig ben om haar gewoon rustig in een normaal basistempo te laten lopen. Dit doe ik door veel overgangen te rijden en haar kleiner te laten lopen op mijn tempo. dit houdt in dat als ze na het halt houden weg moet stappen dat ze gewoon in normale kleine passen weg stapt en niet meteen de eerste pas al supergroot wegzetten en gewoon door lopen. Na enige tijd lukt dit ook wel en dan kan ik normaal met haar rijden. alleen in het begin is ze elke keer snel en dit komt niet omdat ze bang is of wakker want ze is helemaal niet schrikkerig ze probeerd alleen elke keer weer onder het werk uit te komen. Leert ze dit nog ooit af? Ik heb dit probleem vooral op de rechte lijnen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 17:07

Okkie1 schreef:
Geen enkele pas toe laten staan. Nóg eerder proberen te corrigeren. Ook die 20 minuten NIKS toestaan. Nog geen meter!

Vanaf het moment dat je opstapt en losstapt op JOU tempo laten lopen en meteen halt laten houden zodra ze ook maar de kleinste pas onder je uit wilt. Rij de ene wendig na de andere, blijf niet op de rechte lijnen/hoefslag vechten, want je verliest uiteindelijk toch.
Rij van begin af aan voltes, wendingen ed.

En heel veel schijnovergangen op momenten dat ze ontspant en goed naar jou hulpen luisterd, zowel terugwaartse als voorwaartse.

Zodra je aanvoelt dat ze ook maar een héél klein beetje sneller wilt. metéén halthouden en dan niet na 10 meter maar metéén.

Ze maakt nu misbruik van jou goedheid.

Probeer bij de terugwaartse overgangen een zacht geluid te maken zoals "mmm" klinkt heel stom maar als je dat consequent volhoud en er een gewoonte van maakt dan zal ze na een tijdje bij dat geluid al langzamer gaan lopen.

Blijf zelf ontspannen, ga je niet aanspannen in je rug/schouders/armen of benen (en kont Haha! ).
Denk bij elke overgang die je maakt "ik wil in stap (bijvoorbeeld)" je kunt dat ook best voor jezelf hardop zeggen en dan die stemhulp. Op die manier ontspan je je spieren omdat je even niet bezig bent met gespannen hulpen te maken.

Zorg dat je op een wending/volte rijd zo groot dat hij haalbaar is en zo klein dat ze niet onder je uit kan. Desnoods rij je haar voorlopig ónder je tempo. Maar blijf wel je binnenkuitdruk erbij houden zodat ze niet te kort gaat lopen en voren niet teveel vasthouden!

Teugelhulpen maken meer kapot dan je lief is Knipoog

Succes!


gelukkig ik ben denk ik wel goed bezig want zoals jij het uitlegt moet ik ook altijd van mijn intructeur rijden. maar het blijft moeilijk. ik moet haar gewoon af en toe met haar neus tegen de bakrand parkeren omdat ze zo doordramt en onder me uit wil lopen.
Voor al het ontspannen vind ik erg moeilijk hier ben ik dan ook erg op aan het oefenen. gewoon rechtop zitten en ontspannen maar wat dat betreft zit ik een beetje in een cirkle want als mijn paard goed loopt ga ik beter zitten mijn paard loopt beter als ik goed zit. als het slecht gaat zit ik slechter en loopt mijn paard doorom nog slechter. het blijft moeilijk he.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 17:08

bedankt trouwens voor jullie reacties.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 19:30

het is echt niet zo dat ik hem meteen met mijn handen op de rem trek. ik probeer hem natuurlijk altijd eerst op mijn zit terug te rijden. als dit niet lukt maak ik een ophouding. hierbij blijf ik hem ook niet terug te trekken of zo. alleen als hij helemaal niet reageerd dan moet ik af en teo boos worden en een keer flink terug rijden. beter 1 keer streng zijn dan honderd keer aan zijn mond lopen te trekken. Daar wordt hij hardstikke hard in de mond van.Verder ik rij inderdaad veel overgangen en probeer hem juist iets te langzaam te laten lopen. Dit lukt ook wel het heeft alleen elke keer veel tijd nodig.
Als ik hem juist voorwaarts rij kan ik helemaal niet rijden. het onder me uit lopen doet ie omdat hij dan niet aan het werk gezet kan worden. zolang hij blijft rennen ben ik daar mee bezig en kan ik geen andere oefeningen vragen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 19:45

ja maar dat op de volte zetten kent ie. op de volte is ze ook wel braaf dan kan ik haar mooi rustig laten draven. alleen op de rechte lijnen wil ze meteen weglopen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 00:46

vandaag was ze weer super lastig. ze probeerde elke keer weer onder me uit te lopen. Ik probeer haar dan inderdaad op mijn zit terug te rijden. Maar dit lukte vandaag dus echt niet. Nou was de les op de club ook wel erg druk. we waren met zessen. Dan reageerd mijn paardje ook zo erg op de andere paarden. zodra er ééntje begint te galopperen kan ik haar bijna niet meer bij houden. Als ik alleen rij gaat dit veel beter. Wat denken jullie moet ik nog wel doorgaan met de lessen op de club? Ze wordt er zo druk van en dan gaat ze weer lopen en dan heb ik helemaal geen controle. Daarnaast zegt de instructrice op de club weer iets heel anders dan mijn privé instructeur zegt. van haar moet ik wel voorwaarts rijden. terwijl ik zelf toch meer voor de manier ben dat ik haar juist erg rustig wil laten lopen. Als ik haar in de les zo vooruit moet rijden dan kan ik helemaal niets meer want dan gooit ze haar hoofd in de lucht en loopt ze gewoon lekker overal doorheen. zucht ik zit op het moment even helemaal vast met mijn paardje.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 19:39

ik heb er inderdaad al aan zitten te denken om te gaan stoppen met de groepslessen. Ik heb er toen voor gekozen omdat ik het wel goed vond om in een groep te rijden. Dit heb je immers bij het losrijden voor een wedstrijd ook. Maar aangezien ik nu helemaal vast loop met het rijden denk ik dat ik alsnog maar ga stoppen met de groepsles.
Mijn paard komt trouwens elke dag op de wei of s'ochtends van 8:00 uur tot 13:00 uur of s'middags van 13:00 uur tot 18:00 uur. En ik heb inderdaad al geprobeerd haar te longeren van te voren maar dit heeft niet veel nut aangezien ze veel conditite heeft.
Ik hbe vandaag maar eens lekker buiten gereden even wat ontspanning tussen door. dit gaat tenminste goed. Buiten loopt ze trouwens wel rustig.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 23:29

Ik heet trouwens Anne-Marie Knipoog maar die naam was al bezet vandaar amvbeek.
Wat dat buitenrijden betreft daar heb je gelijk in. ik heb haar vandaag tijdens het buiten rijden ook een paar keer opgepakt. en buiten kan ik inderdaad veel makkelijker overgangen rijden. dan luistert ze ook veel beter naar mijn zit. Ze is dan veel meer ontspannen. Misschien ook wel omdat ze weet dat ze buiten toch niet echt hele moeilijke dingen hoeft te doen.
het grappige is dat als ik ga springen (wat ik ook af en toe doe als afwisseling) dat ze dan ook veel makkelijker te rijden is wat tempo beteft. Ik weet dat ze dit ook leuker vindt. Maar ik ben zelf nu eenmaal niet zo'n springer

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Nirvana95 en 10 bezoekers