Scheef door scheve ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Scheef door scheve ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 21:10

Ik kreeg vandaag bij de fysio te horen dat ik nooit helemaal recht op een paard zal kunnen zitten. Nu zit ik bijv. met mijn gewicht vooral op rechts en met mijn rechterschouder hoger dan de linker, als ik weer wat losser ben kan ik wel werken aan mijn gewicht verdeelt houden maar helemaal recht kan ik niet.
Ook heb ik altijd een klapperende rechterteugel door die opgetrokken schouder (die onmogelijk naar achter kan tijdens het rijden)

Ik dacht altijd dat het kwam omdat Flair die rechterteugel gewoon niet wilde accepteren, dat wil ze nu uiteindelijk ook niet meer omdat ik hem toch nooit op druk kan hebben. Ook is ze moeilijker te buigen op de linkerhand omdat ik met mijn gewicht op rechts zit.

Ik scheef = Flair scheef... Nou vind ik het niet zo'n probleem dat ik scheef ben, maar dat het ten koste van Flair gaat is erg vervelend.

Nou rij ik tegenwoordig al maar 3 dagen per week omdat mijn rug niet meewerkt, de andere vier dagen word ze 3 keer door mijn bijrijdster gereden en 1 dag rust.

Iemand tips om Flair nog enigzins recht te houden? (longe, tips hoe mijn bijrijdster haar meer recht kan krijgen?)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:18

op www.hoefkatrol.com(of nl) staan een paar tips om een paard recht te krijgen.

Verder zou je misschienn iets aan centerd riding kunnen doen.
Dit is veel gericht op de houding van jou en je paard.

Misschien een aangepast zadel? Overleg eens met je zadelmaker.

Verder is het misschien verstandig te kijken waar je scheefheid precies vandaan komt(foto's).
Ik heb ook jaren scheef gelopen, bleek achteraf gewoon spieren te zijn maar heb er wel een hernia van gekregen.
Inmiddels is deze wel weg en sta ik weer recht.

Maar ik denk ook dat mijn paards scheefheid ook met mij te maken heeft(gehad) Nu de kunst om ons bijde als we aan het rijden zijn weer recht te krijgen. en dat valt niet mee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:28

Ik heb het ook,
ik heb in mijn linkerbeen veel minder kracht en hij funcioneert niet altijd zoals ik denk dat hij het doet.
Mijn paarden zijn daarom ook wat minder fijn door links, ze gaan op den duur toch een beetje door dat been vallen.

Het enige wat helpt is echt goede instructie, zo kan je leren om toch in evenwicht te rijden ook al heb je juist dan het gevoel dat je compleer tegenstrijdig inwerkt. Zelf zit ik nog wel eens te muggenziften maar in de praktijk blijkt dat het met het scheve van mijn paarden nu wel mee blijkt te vallen, mijn instructrice e.a. merken er iig niets meer van als ze er op stappen. Ik heb echter wel een periode gehad dat ik linksom niet eens een nette volte kon rijden Bloos

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:38

geen mens is recht gebouwd en iedereen aan 1 zijde meer kracht heeft dan de andere. ik weet niet in hoeverre het extreem is bij je, maar het hoeft niet te zeggen dat jij de oorzaak bent van haar scheefgaan. je kan het wel recht trainen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 12:46

Ik heb een vergroeiing in mijn rug, daarnaast gaan de spieren steeds vastzitten en dit verspreid zodat mijn hele rug/schouders/nek vol spierknopen zitten. Nou wordt dit losgemaakt bij de fysio en heb ik oefeningen om andere spieren sterker te maken waardoor ik mijn rug beter kan ontlasten.

Het ligt dus wel aan mij, ik heb helaas geen mogelijkheid om echt goed les te nemen. Ik kan alleen les krijgen van degene die daarvoor aangenomen zijn bij mij op stal en ik heb geen trailer dus ergens anders lessen gaat niet. Ik krijg nu in de les wel te horen dat ik scheef zit en meer op links moet gaan zitten en mijn rechterschouder moet ontspannen maar dat kan ik zelf ook wel bedenken en het is voor mij onmogelijk om dat uit te voeren...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:59

flair schreef:
Het ligt dus wel aan mij, ik heb helaas geen mogelijkheid om echt goed les te nemen. Ik kan alleen les krijgen van degene die daarvoor aangenomen zijn bij mij op stal en ik heb geen trailer dus ergens anders lessen gaat niet. Ik krijg nu in de les wel te horen dat ik scheef zit en meer op links moet gaan zitten en mijn rechterschouder moet ontspannen maar dat kan ik zelf ook wel bedenken en het is voor mij onmogelijk om dat uit te voeren...


Zitles hoeft niet persé op je eigen paard te gebeuren. Zoek een instructeur die ook ervaring heeft met het goed opleiden van gehandicapte ruiters. Ken er wel een, maar die zit onder eindhoven, niet echt handig voor jou... Ik noem je niet gehandicapt hoor!!! Maar vele gehandicapten zijn ook niet (meer) symetrisch en moeten een nieuw evenwicht vinden. Ook is éénhandig rijden misschien een optie om het probleem met je rechterhand op te lossen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 13:04

Beetje lastig QQQQ, wie leent zijn paard even uit aan een scheve ruiter? En de enige manege in de buurt sta ik al met Flair.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:11

flair schreef:
Beetje lastig QQQQ, wie leent zijn paard even uit aan een scheve ruiter? En de enige manege in de buurt sta ik al met Flair.


Als dat is voor les aan de longe met als doel je recht te krijgen: Een goede instructeur. Die heeft wel een goed leerpaard die jou ook laat zien wanneer je recht zit, of niet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 13:17

Waar haal ik zo'n instructeur vandaan dan? Bij mij op stal heb je ze niet en verder hier in de buurt zou ik het ook niet weten Verward

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:19

QQQQ"]
[quote="flair schreef:
Beetje lastig QQQQ, wie leent zijn paard even uit aan een scheve ruiter? En de enige manege in de buurt sta ik al met Flair.


Als dat is voor les aan de longe met als doel je recht te krijgen: Een goede instructeur. Die heeft wel een goed leerpaard die jou ook laat zien wanneer je recht zit, of niet.
[/quote]

Volgens is dat heel moeilijk zoeken.
Op een manege vind je dit niet waarschijnlijk.
Ik vond een tijdje geleden dat ik moeite had met doorzitten en wilde dat verbeteren. Ik heb bij mij in de buurt eens rondgekeken en ben naar de enige manege in de buurt gegaan met een keurmerk en ik dacht dat het ook wel een fatsoenlijke manege was.

Ik had de situatie uitgelegd aan de instructeur, maar heb er weinig van opgestoken vind ik zelf. Een oude knol waar geen beweging inzat, dat doorzitten was natuurlijk geen probleem. Het enige wat ik moest doen was het beest vooruit trappen aan de longe.
Ook heb ik geen enkele aanwijzing gehoort waar ik wat mee kon. En ik was 17,50 lichter..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:22

Flair, ik zou het niet weten.
OP een manege word niks volgens mij. Dan kun je bij wijze van nog beter op een goed doorgereden paard van een particulier een keer aan de longe gaan zitten.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:46


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:53

Paarden (en mensen) zijn van nature een beetje scheef. De kunst van het rechtrichten is van die holle -> ) ) en bolle ) ) <-- kant van het paard twee rechte | | kanten te maken.

In het begin zonder stelling en buiging altijd rechtuit rijden. Zorg dat je paard voor je uit iig helemaal recht loopt. Dus alle nekwervels recht naar voren. Probeer met je benen de achterhand recht te duwen, dus been iets naar achter wanneer het paard de kont naar binnen gooit.
Het paard moet wel erg goed voor de hulpen zijn zodat bij de kleinste hulp van je been de achterhand rechtgeduwd wordt en hij er niet doorheen loopt. Gebruik dan de zweep oid.
Ook in de hoeken geen stelling aannemen en op de holle kant kun je zelfs eens een paar passen contra stelling aannemen.

Als je dit een paar dagen volhoud (ligt eraan hoe scheef het paard al is en hoe het vooruit gaat) kan het binnen een week opgelost zijn!

Het paard dwingt je nu om je zwakke kant beter te gebruiken en daar wordt je dan ook sterker van. Het is op die momenten wel heel zwaar en moeilijk maar net als met lichtrijden oid wordt het na een paar keer automatisme.

Succes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 14:31

Okkie, op zich is het probleem wanneer ik zelf rij niet zo erg. Flair loopt lekker en is scherp aan de hulpen. Voor mijn eigen gevoel zit ik ook hartstikke recht, maar de spiegel zegt dat het niet zo is. Flair loopt ook niet overdreven scheef, maar ik merk wel dat ze op de linkerhand veel moeilijker los te krijgen is dan op de rechterhand. (wat bij mij andersom is, rechts is stugger dan links) Wanneer mijn bijrijdster erop stapt die wel met haar gewicht verdeelt zit loopt ze veel schever.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:35

Maar is het niet de bedoeling om je paard recht te richten op twee kanten terwijl je zelf recht zit? Dus eerst zelf gaan oefenen recht te zitten, jezelf er telkens op corrigeren en vanuit daar proberen Flair te rechtrichten. Want als ze op een kant minder loopt dan op de andere wil dat al zeggen dat ze niet rechtgericht is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 14:42

Het is dus voor mij onmogelijk om recht te zitten. De vraag was dan ook of/hoe mijn bijrijdster dat enigszins kan corrigeren en ik dmv longeren.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:51

Sorry verkeerd gelezen.
Maar heb hierboven geschreven hoe wij de paarden rechtrichten, tot nu toe altijd met snel succes.
Met longeren kun je proberen de achterhand die naar binnen neigt te vallen een beetje naar buiten "duwen" met de longeerzweep.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:00

Citaat:
Als je dit een paar dagen volhoud (ligt eraan hoe scheef het paard al is en hoe het vooruit gaat) kan het binnen een week opgelost zijn!


dat is wel erg snel hoor, ik heb er 4 maanden over gedaan om mijn paard weer recht te krijgen, hij was ook in 4 maanden scheef gereden Scheve mond

beide zadels waarop gereden is in die 4 maanden waarin hij scheef gereden is, zijn ook helemaal krom en scheef Boos!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:37

smurf schreef:
Citaat:
Als je dit een paar dagen volhoud (ligt eraan hoe scheef het paard al is en hoe het vooruit gaat) kan het binnen een week opgelost zijn!


dat is wel erg snel hoor, ik heb er 4 maanden over gedaan om mijn paard weer recht te krijgen, hij was ook in 4 maanden scheef gereden Scheve mond

beide zadels waarop gereden is in die 4 maanden waarin hij scheef gereden is, zijn ook helemaal krom en scheef Boos!


Maar het is wel mogelijk hoor Haha! Treasure begon het zich ook aan te wennen en ik ben er nu 4 dagen mee bezig geweest en ik hoef haar nog maar 1x in het uur ongeveer te corrigeren (haar achterhand beetje naar binnen duwen). Amor was zo scheef als maar wat toen hij kwam en na consequent opletten dat hij geen enkele keer de kans kreeg zijn achterhand of voorhand weg te duwen en hem attent voor die hulpen te maken heeft hij het al bijna afgeleerd in ongeveer 5/6 dagen!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:49

tjeetje dan wordt het tijd dat ik eens leer paardrijden Bloos!

meteen maar een privéles afspreken voor zaterdag.....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:56

Het is vaak een kwestie van aanvoelen. Als je het probleem vaak meemaakt word het na een tijdje automatisme, net als lichtrijden oid. Dan voel je het kleinste verschil in ruggebruik. Maar er zijn vast problemen die ik minder goed aan zou voelen dan jij bijvoorbeeld aangezien jij dat vaker hebt meegemaakt en ik nog nooit of zelden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:02

In vijf of zes dagen krijg je een echt scheef paard niet recht hoor Okkie. Spieren hebben wel iets langer nodig om zich aan te passen.

Het kan ook andersom Flair. Scheef gaan zitten, omdat je paard zich steeds scheef wil maken...

Ik kan je verder ook niet helpen Ik ken een heleboel mensen in de paarden in onze regio, maar niemand die je hierbij kan helpen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:10

Je mag best komen kijken Haha! . Het is nog niet helemaal zoals het zijn moet maar elke dag kom ik er een stap dichterbij! Hij liep toen hij kwam nog niet nagefelijk, nu kun je hem op 2 vingertjes rijden volledig ontspannen, hij leert ontzettend snel, pakt alles goed op ed.
Waarom zou ik daarover gaan liegen
En bij Treasure was ik er op tijd bij en dat is echt vrijwel helemaal opgelost.
Is natuurlijk wat anders dan een paard dat al maanden oid scheef loopt. Maar die kans horen ze gewoon niet te krijgen!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:36

Ik ben van mezelf ook erg scheef. Ik heb eens mijn linkerarm verbrijzeld, die toen verlamd was. Is voor een deel goed gekomen, maar ik heb nog steeds weinig kracht, en doordat ik mijn arm niet goed kan gebruiken, is mijn schouder aan die kant ook niet erg gespierd. Ook is mijn elleboog gefixeerd (met kunstgewricht, was ook helemaal verbrijzeld), waardoor ik hem maar tot een bepaald punt kan buigen, en is mijn linkerarm een stuk korter, ik was 11 toen ik mijn arm verbrijzelde, dus ook de groeischijf was weg. Het gevoel is een stuk minder, en ik heb ook de neiging mijn schouders te draaien. Daarbij heb ik ook lichte scoliose.
Toch zit ik helemaal recht, of in ieder geval heb ik mijn gewicht goed verdeeld, met dank aan een goede instructeur, en heb ik mijn pony ook recht gekregen. Die was toen ik hem kocht zo scheef dat er geen zadel normaal op kon liggen, zijn rechterschouder was 2x zo dik als links, door het verschil in bespiering. Linksom rijden ging hij gewoon ervandoor, wilde hij helemaal niet.
Ik heb het ongeveer op dezelfde manier als Okkie beschrijft opgelost, maar dat heeft echt geen 4 dagen gekost.... Zeg maar meer dan een half jaar.
Als ik rijd ziet het eruit alsof ik terugwerk met mijn linkerteugel, maar hij loopt echt recht op 2 teugels, anderen die erop stappen merken er totaal niets van.

Op deze foto kun je goed zien hoe verschillend de houding van mijn beide armen en schouders is (de rest van de foto is niet erg representatief Haha! )
Afbeelding

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:23

ik denk dat goede instructie de beste oplossing is. als je een handicap hebt wordt het wel moeilijker maar het kan wel. succes ermee.