Hoe IJslander in te houden/remmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Hoe IJslander in te houden/remmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:56

Ik heb sinds deze week een IJslander, Bachus.

Ik heb Alet al om info gevraagd mbt rijden, DANK! OK dan!

Maar ik zou graag veel info willen.
Ik heb net voor het eerst echt op hem gereden, buiten.
Het is net een kanon, die blijft maar afgevuurd! Temperament!
Er zit niet echt een goede rem op.
Ik heb geprobeerd zwaar te maken...maar oh, wat een vreemd zadel ook. Totaal ook geen vastigheid.
Geven en nemen ook gedaan..lukte niet echt. Hij heeft heel even gestapt..
Ook teugel wat losser...pfiew..harder! Ging ie gelijk in galop..op geheel onbekend terrein.
Zelfs nog over een plas gesprongen..ai ai dat zadel..

Maar ik probeerde ook hem terug te nemen dmv knieën wat knijpen (van vorige eigenaar).. of het is toeval, maar toen ging ie uit galop naar tölt.

Wie o wie, weet de gebuiken bij een IJslander?

Ik ga iemand zoeken voor les. Zou zonde zijn als hij de hulpen kent..en ik niet Bloos!

Afbeelding

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:42

Hahahahaha Tis waarschijnlijk gewoon een paardje wat je uitprobeert en er erg zin in heeft!
(erg vrolijk) probeer het is in een bak!
en kijken of die ook zo iz!
maar vooral veel ophoudingen maken! en vooral niet trekken! gaan ze namelijk nog harder!
dus met knijpjes!
Is die ook gevoelig voor het been?
en als iej in galop gaat is iej dan een beetje nerveus?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:43

Je zou het niet zeggen van ijslanders dat ze zo tempramentvol zijn.

Ga eerst in de bak oefenen en dan pas naar buiten. Wees daarbij heel consequent maar wel eerlijk. Stap is stap en draf is draf enz. Vooral de stop moet je oefenen.

Ijslands les is zo ver ik weet niet zo zeer verschillend van het engelse. Enkel die extra gangen komen er bij.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:47

Ik zou eerst het paardje een beetje leren kennen, kijken waar de knoppies zitten en hoe hij op bepaalde dingen reageert, voordat ik erop naar buiten zou gaan.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:47

Ijslands les is degelijk wel anders!
ijslanders zijn niet 1 van de rustigste paardjes!
komt door die Tölt! maakt hun sneller en de benen krachtiger!

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:48

En maak ook duidelijke commando's voor hem! klinkt misschien gek! maar dat zit in het karakter en luisteren ze echt goed naar als ze het eenmaal kennen!!

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:50

Waar ze erg rustig van worden is western rijden!
dan rij je hem namelijk heel relaxt!
dus als die zo blijft misschien is western dan iets voor hem!
Tenzij je western geen bal aan vindt natuurlijk!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:51

Ik wist dat ie snel zou zijn..dat zeiden ze.
IJslanders zijn heel temperamentvol, deze zeker.

Je moet je benen eraf houden en met zit eea doen..

Ik heb geen bak..wel een stuk weiland, maar zal nu wat moeilijk zijn.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:55

veel suc6 er ieder geval mee Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:39

benen lang iets naar achteren gaan zitten en buikspieren aanspannen
zo is het mij geleerd op stage bij een ijslanderbedrijf
idd niet trekken maar ophoudingen maken

en je benen er vanaf is een hele goede om te weten Haha!

let je er ook op dat je je zadel niet te ver naar voren ligt
bij de ijslanders ligt het zadel een vinger of drie verder naar achteren als bij de normale rijpaarden/ponies gebruikelijk is
is om de schouders de juiste vrijheid te geven voor het lopen van de gangen

ook een idee misschien om je beugels een gaatje langer te doen dan normaal, komt je zit vaak ten goede op een ijslander

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:47

o en een super boek voor de basiskennis van het rijden(hele uitgebreide info)
is "rijden op ijslanders en andere gangen paarden "
van helene deodatus
aanrader

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:46

IJslanders wordt vaak geleerd "het bit te pakken", het wordt juist op prijs gesteld als ze wat "trekken" aan het bit. Verder is idd het aanknijpen van de benen commando om terug te komen uit snelheid. Het klopt ook dat veel IJslanders behoorlijk fel zijn hoor!! Ik zou zeker een zg. IJslandse les nemen met je pony, als ik het zo lees is hij juist heel goed getraint op de echte IJslandse manier, alleen ken jij dat dus niet Knipoog Het zou zonde zijn als hij alles verleert omdat jij het niet snapt Scheve mond

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:53

Sannie !!!!! Ik had erbij willen zijn...!
Maar waarom ga je met een onbekend paard meteen naar buiten ?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:19

ik rij ook wel eens op een ijslander bij mij op stal, is ook heel actief!
door veel ophoudingen te maken krijg ik haar altijd wel weer in stap en veel stemcommando's geven als hooooo
dan stopt ze meestal wel of gaat ze iig rustiger lopen!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:36

narretje schreef:
IJslanders wordt vaak geleerd "het bit te pakken", het wordt juist op prijs gesteld als ze wat "trekken" aan het bit.


sorry Verward , maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord! En toch rij ik nou al zo'n 11 jaar op IJslanders. Ik heb van veel vershcillende mensen les gehad, maar hier nog nooit van gehoord. Lijkt me echt een beetje onzin! Een paard dat het bit pakt is ongewenst, bij welk ras dan ook!

Maar branca, wat bakkus beteft, ik zou inderdaad eerst een paar keer rustig in de bak (als je die hebt) oefenen. Veel halt houden en weer aanstappen, heel rustig rijden, niet te veel druk op de teugel, dat wil nog wel eens het tover woord zijn. Veel IJslanders beginnen harder te lopen, zodra er meer druk op de teugel komt. Rij zoveel mogelijk op je zit, en op je stem. Dus buikspieren in, bekken kantelen om te remmen en bekken weer naar voren kantelen om weer aan te stappen. Denk er verder om dat je je goed zwaar maakt bij het snelheid minderen. En dat je je beugels niet te lang hebt, zodat je je benen goed af kunt houden.
Verder zou ik eens goed kijken naar zadel, heb je dat ver genoeg naar achter gelegd? De schouder moet goed vrij liggen en je zadelt dus met een handbreedt tussen voorbenen en singel.
Mocht je nog vragen hebben, je kunt me altijd pb'en. Maar ik denk datje al een heel eind komt als je eerts rustig in de bak oefent, met heel weing teugel druk!
Succes!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:39

Verder denk ik trouwens niet dat het aan jouw kennis van IJslanders ligt, maar dat hij gewoon niet goed luistert! Dus, zorg dat je heel duidelijk tegen hem bent, ho is ho en niet nog eerst tien meter doorlopen!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:13

Irsa schreef:
Verder denk ik trouwens niet dat het aan jouw kennis van IJslanders ligt, maar dat hij gewoon niet goed luistert! Dus, zorg dat je heel duidelijk tegen hem bent, ho is ho en niet nog eerst tien meter doorlopen!


Yep, elk paard moet luisteren. En met les kom je natuurlijk een heel eind, maar ho is ho !

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 14:02

Ik heb geprobeerd te kantelen, zwaar te maken, naar achteren zitten..reageerde ie niet op. Ook niet op stem.
Heb ook teugel gegeven..maar ging ie sneller.
Het zadel ligt idd naar achteren Omdat er een staartriem aanzit, weet ik waar ie moet liggen. (tenminste..zoals de vorige eigenaar het zadel had liggen).

Sando: Het was maar heel even.. onder druk van mijn schoonzussie Knipoog .. ze verbaasde zich dat ik er nog niet op gereden had. Ze fietste mee, maar was al snel zoek..
Ik heb met hem datzelfde stukje al gewandeld en is braaf buiten, vandaar dat ik dat stukkie wel buiten "durfde".

Irsa: ik heb dus geen bak.. kan evt een stukje in ruige akker afzetten... Verward
Mij is door vorige eigenaar gezegd: als hun dochter van 11 jr erop zat, was ie rustiger. Zodra er een volwassene (gewicht!) op kwam, leek of ie weg wilde voor gewicht?
Onderweg wilde ik ook stoppen, maar hij staat absoluut niet stil.
Maar kan ik dus mijn knieën aanleggen?

Ik ga dadelijk eens hier om de hoek kijken of er iemand is. Daar heeft iemand div IJslanders (niet eerder bij stil gestaan). En anders bel ik Breidablik, daar is ie bekend.

Ik ga er maar effe niet op rijden, met verkeerde hulpen kom je er ook niet en wil niet meteen wat verpesten tussen hem en mij. Bloos

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:30

Als je hem van te voren eens rustig longeerd? Misschien dat hij dan wat rustiger is tijdens het rijden. Verder moet je gewoon je knieen aan kunnen leggen hoor! Maar wees in het begin rustig met je been, want veel IJslanders reageren gevoelig op je been. Hou je je onderbeen wel voldoende af?
Verder vraag ik me af of het zadel wel goed ligt, als hij weg rent voor gewicht, want daar lijkt het op, past het zadel misschien niet goed. Weet je ook zeker dat hij geen last van z'n rug heeft? Daardoor zou hij ook makkelijker kunnen zijn met een lichter iemand erop.
Probeer tijdens het rijden (wanneer je weer durft) hem heel licht te houden en maak kleine ophoudingkjes, leg weinig druk op de teugel (ook al gaat hij dan harder) Hou hem goed bezig, zodat hij zich niet verveeld en rij dus veel voltes e.d. Het kan ook zijn dat hij heel stijf is, een paard dat ik ken was dat ook en ging daar hard van rennen. Probeer hem dus ten alle tijden lichtt en soepel te houden!
Heel veel succes en ik hoop dat er bij de buren iemand is die je kan helpen. Ik zou je met alle plezier willen helpen, maar woon net iest te ver weg!
Verder zou ik hem gewoon rijden hoor, je hoeft niet bang te zijn iets te verpesten met verkeerde hulpen, want een IJslander moet gewoon reageren op de normale hulpen hoor! Wanneer jij zorgt dat je je benen wat afhoudt en verder zo rijdt als je gewend bent, dan zullen de meeste (goedopgevoede) IJslanders gewoon moeten reageren!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:12

IJslanders hebben zeker temperament, dat staat voorop!
Bjarni is ook zo'n racemonstertje al heeft het bij hem ook andere oorzaken, hij is ontzettend temperamentvol en daar komt nog bij dat hij erg vervelende ervaringen achter de rug heeft en een flink stuk vertrouwen mistte. Het laatste half jaar gaat het veel beter, bij hem werkt het om hem heel veel vertrouwen te geven, geen constante druk op de teugel en heel veel op gewicht rijden.
Alleen als hij er echt tussenuit probeert te gaan zonder reden en niet meer luisterd naar mijn zit, neem ik de teugel even flink aan, meestal is dat wel duidelijk genoeg.
Wat ik heel erg heb geleerd is dat je ongewild met je zit en gewichtshulpen ook heel veel verkeerde signalen doorgeeft, eventueel eens wat lezen over centered riding, heb je ook erg veel aan, zeker om het paardje te begrijpen en waarom hij reageert zoals hij doet.
Ook buiten kun je werken aan gehoorzaamheid, is natuurlijk lastiger dan in de bak maar maak hem attent op je, stelling links rechts, soort slangenvoltetjes over het pad, halthouden, achterwaarts, gehoorzaamheid geldt overal dus ook buiten.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:29

Hai, Ja die knieen knijpen dan gaan ze inderdaad tolten (weet je ook weer waar die knop zit). Eisla krijg ik ook niet door zwaarder maken en ophoudingen terug naar stap-> ze denkt dan dat ze moet telgangen.. Meestal blijf ik iets naar voren zitten en gebruik heel veel mijn stem, wil het echt niet lukken om"trekken" zodat ze stilstaan want dat is wat je wilt. Je kan dit ook in de bak oefenen op je stem, dan gaat t vaak buiten beter tip: oefen met snoep, mijn ervaring is dat de meeste ijslandertjes dat wel heel belangrijk vinden Tong uitsteken
succes ermee

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:18

Branca, hoe is het nu? Hebben jullie inmiddels samen de rem gevonden? Of konden de buren wat hulp bieden? Ik hoop heel erg dat het nu wel wat beter gaat, want het is echt heel vervelend als je het gevoel hebt dat je je paard niet helemaal onder controle hebt! ik ben benieuwd!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 13:12

Dankjewel voor de interesse!

Maandag ben ik hier in de buurt wezen kijken bij IJslanders. De eigenaresse heb ik gesproken en eea uitgelegd. Zij zei dat haar dochter misschien iets wist. Heeft ook een pittige en heeft wat wedstrijden gereden en stages gelopen bij IJslander-fokkers.

Dinsdagavond is haar dochter komen rijden. Hij ging al meteen snel.. maar het viel me meteen op dat zij daar wel raad mee wist.
Ze zei me dat ze dmv achterover leunen, remde. Hij is erg gevoelig in de mond en hoeft maar minimaal aanleuning en sturen.
Hij kan makkelijk tölten, doet schweinepas en ergens een telgang. Ze reed veel bochtjes en halthouden enz.
Zag er wel leuk uit. Is zeker niet perfect, dat niet.
Ze vond hem gespannen en erg alert (ook voor IJslander).
Zadel was wat te lang, zei ze..mja..dacht ik ook al te zien, ligt bijna op lendenen.
Maar lessen is geen overbodige luxe. Ze zou Breidablik eea vragen, daar ging ze gisterenavond heen voor nog extra lesje ivm wedstrijd as zondag.

Zolang ik eea niet beheers, ga ik er maar niet op zitten. Ik wil het niet verpesten, was wel van plan langer met hem door te gaan. Cool

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:20

Nou, Branca dat klinkt goed! Wat goed dat je wel meteen hulp hebt gezocht! Er zijn helaas te veel mensen die zelf blijven doormodderen! Scheve mond
Hoe heet dat meisje dat op Bakkus heeft gereden?
Goed dat je les gaat nemen, helemaal aangezien hij dus ook schweint, dat is voor iemand die nog niet zo bekent is met IJslanders vaak heel moeilijk om eruit te halen en van schweinen kunnen ze erg stijf worden!
Heel veel succes ermee! Hou je ons (mij) op de hoogte, ik hoop heel erg dat je er binnenkort zelf weer op kunt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:48

fijn dat er toch hulp in de buurt is Branca
en lekker gaan lessen met hem, dan komt het helemaal goed
hou ons op de hoogte zou ik zeggen