teugelkreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 17:28

Het baasje van m'n bijrijdpaard is op vakantie, dus nu doen ik en een ander meisje hem voor haar.
Maar toen ik woensdag ging rijden (nadat dat andere meisje hem 2 dagen had gedaan) liep hij ineens helemaal niet lekker. Dus toen zei iemand die ook aan het rijden was: Laat je teugels eens helemaal los.
Toen liep hij dus helemaal normaal. Helemaal niet onregelmatig meer. Maar is hij dan teugelkreupel? En wat kan ik eraan doen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:44

Mijn pony doet het ook...Gewoon ff boos worden of niets mee doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:57

Sjonniej schreef:
Mijn pony doet het ook...Gewoon ff boos worden......

Toch wel op jezelf en niet op je paard hoop ik! Teugelkreupelheid is een probleem dat wordt veroorzaakt door de ruiter.
gebruik de zoekfunctie eens er zijn al heel veel onderwerpen over geweest.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 18:08

Ik heb even gekeken bij de zoekfunctie. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik kan er denk ik ook weinig aan doen, omdat ik hem gemiddeld 2 keer per week rijdt. Maar zou het kunnen komen, omdat hij door z'n baasje met slof wordt gereden?
Ik word hier echt moedeloos van. Dacht ik vrijdag eindelijk dat hij een beetje beter begon te lopen, gaat het nu weer zo slecht. Ook als ik ga halthouden is hij tegen de hand en trekt heel z'n hoofd naar de zijkant...
Pff, ik weet het ook niet meer
Iemand nog tips? OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:32

Jippie"]
[quote="Sjonniej schreef:
Mijn pony doet het ook...Gewoon ff boos worden......

Toch wel op jezelf en niet op je paard hoop ik! Teugelkreupelheid is een probleem dat wordt veroorzaakt door de ruiter.
geweest.
[/quote]
Op me paard, hij doet het alleen als hij geen zin meer heeft om te lopen... Vooral op buitenrit, op de heenweg doet hij net of hij kreupel is in de hoop dat we weer naar huis gaan, hij is liever lui als moe. Maar als je een keer goed boos word is het ineens over, ook als we weer richting huis gaan is er niets te zien van zijn kreupelheid.
Normaal komt het vaak doordat je pony teveel op de voorhand loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:34

Een paard dat steeds gaat faken in kreupel lopen
nee, dat geloof ik niet.
Ik denk eerder dat hij banger van jou is, dan dat hij pijn heeft en zo door de pijn heen loopt.
Niet de manier dus.

Verder moet je idd een paard dat teugelkreupel is voor losgooien.

Maak dat ook die andere meisjes maar duidelijk, misschien met behulp van diegene die nu ook de tip gaf de teugels los te gooien.
Want anders loopt het paard over een tijdje wel echt kreupel.

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:34

Mijn pony deed ook vaak alsof die kreupel was! teugel los en hij liep goed. toen heeft mijn instructrice gezegt dat ik veel been eraan moest houden... hij liep eigenlijk veel middendraf maar op een gegeven moment dacht hij er niet meer aan om nog kreupel te doen, dan kon ik hem weer wat terugnemen en in een normaal drafje doorgaan. als hij dan weer begon meteen weer extra been eraan en laten lopen. hij heeft het wel afgeleerd want doet het bijna nooit meer. alleen als hij dingen zoekt om van te schrikken. dus om onder het werk uit te komen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:42

tja mijn ervaring met teugelkreupel is dat dat niet bestaat. en dat er na soms jaren toch blijkt dat het paard al die tijd echt wat gemankeerd heeft.

maar als het wel echt teugelkreupel is moet je volgens mij (ooit) gruwelijk hard in zijn mond getrokken gereden zijn. ik denk dat de oplossing is veel been weinig hand en wachten tot het paard zelf ontspant. (zo hoor je normaal ook te rijden) en met slof is cker uit de bozen. ik denk dat jij er voor de rest niks aan kan doen. volgens mij is de slof de grootste oorzaak. (ik weet natuurlijk niet hoe ze hem gebruikt als die altijd los hangt kan dat niet de oorzaak zijn, maar wel als die strak zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:16

Citaat:
Mijn pony deed ook vaak alsof die kreupel was! teugel los en hij liep goed. toen heeft mijn instructrice gezegt dat ik veel been eraan moest houden...

Hier doet hij nog steeds niet of hij kreupel is, maar hij is "kreupel" door het tegen houden van jou hand.
Hij kan zijn passen niet goed afmaken omdat de ruiterhand hem stoort.

Als je daar allert op bent en het oplost door hem los te laten en naar voren rijd, is er niets aan de hand. (wat jij gedaan hebt)
Maar merk je het niet op, bv doordat je geen les hebt, kan het zijn dat je paard steeds dezelfde spieren verkrampt en overbelast en zo ook echt kreupel word.

Dus ook hier verzon het paard het niet.

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:52

hier heb je wel gelijk in! ik wist alleen niet hoe ik het anders moest formuleren. Het is nu gelukkig opgelost door hem met heel veel been te rijden. langzaam aan kon ik hem ook weer netjes naar beneden rijden, zonder al teveel moeite.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 13:44

Ik zal proberen een keer foto's te maken, van hoe hij loopt en hoe hij op het bit reageert. Hij neemt z'n bit namelijk ook niet echt aan. Hij loopt heel vaak met z'n mond open en met stilstaan trekt hij altijd aan de teugels. Ik heb al geprobeerd sperriem en neusriem losser te laten, nog losser, bit hoger, bit lager, etc. Maar het helpt allemaal niks.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:31

Als ze altijd met een slof rijdt kan dat ook een probleem zijn, zeker als ze die slof ook echt aanneemt om hem in een houding te "trekken". Het paard zal dan in de slof gaan "hangen" en verkeerde spieren ontwikkelen waardoor hij zonder slof helemaal uit evenwicht raakt.