Hoe dit te straffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Hoe dit te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:55

Mijn bijrijd paard heeft heel lang een blessure gehad en is nu sinds 3 maanden weer beter. Het rijden ging in het begin heel goed, alleen wordt hij nu steeds dominanter, ook met rijden. In de galop in een wending heel snel al bokkend omdraaien, gewoon door de druk van mijn been heenlopen, bokken bij het opstappen. Niet echt meer ontspannen rijden dus, en ik ben op het moment de enige die er nog opgaat, de eigenaren worden echt gelanceerd. Het licht niet aan zijn rug, is al helemaal nageken en aan zijn oude blessure heeft hij ook geen pijn meer. Straffen met de zweep is geen optie, omdat hij al panisch wordt als je alleen al met een zweepje in je hand rijdt. Nu straffen ik 'm dus door 'm een keer een flinke stamp te geven maar dat werkt ook voor geen meter, hij geeft er niet zoveel om, hoewel die wél goed voor het been is. Hoe dit verder aan te pakken, de eigenaren zouden er toch ook zelf wel weer op willen rijden.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:23

Als je heel zeker weet dat het niet aan iets medisch ligt en het zadel ook goed ligt (een rug kan in een paar maanden flink veranderen) lijkt het er op alsof het paard weinig respect voor je heeft. Je zou eens in de richting van nh kunnen gaan en eerst vanaf de grond een respectvolle relatie met het paard opbouwen. Dat hoeft niet eens zoveel tijd te kosten, voornamelijk consequent gedrag en duidelijkheid.
Persoonlijk denk ik dat je anders een gevecht aangaat met het paard waarin jullie allebei gaan verliezen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:27

Je kan ook ipv een zweepje (want daar is hij dus panisch voor) je teugels kletsen tegen de hals. Willen ze ook wel van schrikken.
Mits al het lichamelijke uitgesloten is en je goed passend harnassement hebt natuurlijk!

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:00

Ik zou ook maar eens aan NH gaan denken dan krijgt je paard misschien ook wat meer respect voor je
maar eerst zou ik het tuig laten controleren

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:21

Wat voor blessure was het? Hoe lang heeft ie stil gestaan?

Het kan wel even duren voor de spieren en pezen weer sterk genoeg zijn om het werk aan te kunnen.

Klinkt toch erg of ie ergens last van heeft tijdens het rijden. Doe 's een tijdje geen galop met rijden, maar dit wel trainen door (netjes bijgezet) te longeren.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:26

Dit klinkt inderdaat op pijn. Of er moet een aanwijzing zijn dat ze jouw echt er af wil hebben. En dit kan ook weer door pijn komen.

Er zijn maar heel weinig paarden die dit zo doen. Bij hem kost dit ook moeite. Wil je paard protesteren dan bokt of steigerd hij even. Maar echt meer zou het niet worden. Of je moet net z'n paard als ik hebben die heel heftig en wil is, maar dat denk ik niet. Pak gewoon eerst nog geen wendingen in galop. En ga met draf hem lekker los maken door lichte schoudervoor te rijden bijde kanten in stap en in draf. Gaat dat goed. Probeer dan pas die wendingen weer.

NH is natuurlijk altijd goed, maar veelste veel mensen zien het als een trukje om het paard te laten luisteren. Ze doen het een paar keer en als het paard dan luisterd komen ze er niet meer op terug. En zo werkt het nu eenmaal niet.
NH kun je heel goed combineren en het is nog leuk ook voor paard en ruiter. Je kunt alleen niet de ene dag zo en de andere dag NH gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:36

Ik zou toch nog maar eens naar een kliniek gaan. Als ik dit zo lees denk ik ook dat het paard pijnklachten heeft.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:52

als echt is uitgesloten dat hij pijn heeft en je tuig goed past zou je bijvoorbeeld ook kunnen proberen eerst te longeren, kijken hoe hij zich dan gedraagt...
Dan langzaam opbouwen door in het beging alleen erop te gaan zitten en een paar rondje stappen....een soort van her-opvoeden zie het als opnieuw inrijden.

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 11:33

als ik ga longeren vantevoren, is hij inderdaad ook wel rustiger. Hij had een blessure aan zijn achterbeen, aan de knie, die zat zeg maar een beetje 'op slot' en daardoor kon hij met zijn achterbeen niet goed meer onder de achterhand grijpen enzo. Hij heeft een maand helemaal stil gestaan, en al een maand daarvoor stapte we alleen maar. Nu is hij al weer 3 maanden 'in de running', en totvoorkort ging dat dus heel goed. Hij is, nu hij weer écht aan het werk is gegaan, wel wat gespierder geworden, dus ik zal idd eens kijken of het zadel nog wel goed ligt. Maar oner het longeren loopt hij wel rad, dus hij is iig niet meer kreupel, zoals het geval was toen hij de blessure had. De oude eigenaresse had gezegd dat we hem gewoon niet hard genoeg aanpakte, dus wij weten het ook niet meer....misschien idd de DA maar weer eens laten komen.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:33

Misschien is hij ook een beetje angstig dat als hij zichzelf belast de pijn weer terug komt. Paarden kunnen ware hypochonders zijn hoor. Knipoog

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:21

bubbels schreef:
Misschien is hij ook een beetje angstig dat als hij zichzelf belast de pijn weer terug komt. Paarden kunnen ware hypochonders zijn hoor. Knipoog


dat merk je zowiezo met rijden heel goed, hij is uberhaupt gewoon bang om zijn been te belasten, maar dat uit zich meer in rare huppels enzo, en niet in een rodeo...

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:34

Als ie merkt dat de huppels niet werken, misschien wordt ie dan alleen maar angstiger. Hij moet eerst zijn zelfvertrouwen terug krijgen vrees ik.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:53

josien schreef:
Je kunt alleen niet de ene dag zo en de andere dag NH gaan doen.

Je kunt gelukkig wel van de een op de andere dag jezelf voornemen om beter op je paard te gaan letten en in je eigen gedrag duidelijker en consequenter te worden. Lijkt mij altijd een goede zaak!
Maar inderdaad, als je nh alleen als trucje wilt gebruiken kun je het beter laten. Er zijn al zat van die trucjes in de dressuur voorhanden, die gedachtenloos gebruikt worden. Als je nh zo wilt gaan gebruiken is het volgens mij geen nh meer.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:34

Helemaal mee eens.

NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:18

Ik ben het er ook helemaal mee eens Haha!D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:36

Ik ook! Lachen